• 29+ mtb fs vad finns

Av:
    MathiasJ
    Någon som kör 29+ full fjädrad? Kör själv 27.5+ men funderar byta till 29+. Finns inte skönare en i40 fälgar och minst 2.8 däck i bökig och blöt terräng har även fatbike men känns för klumpig och det blir tungt utan dämpning. Så gärna tips på cyklar eller ramar som sväljer 2.8-3.0 29" däck. Var och provade en trek full stache 8 kändes helt bra men vill ha fler alternativ.
  • Re: 29+ mtb fs vad finns

Av:
    kais01
    kör sedan några år en cube ams fs xc med 40i och där det med viss trängsel går i bombolonis 3,0.

lätt och rapp 29+. stort nöje.
    .
    08D6E97A-D561-436C-B8A2-9C9847C86D06.jpeg

Av:
    kais01
    oops på bilden var det visst nobby nic 2,6.

är också fina och feta på 40i..

Av:
    Transwave
    Om vi bortser från custom & mindre tillverkare som bara finns i usa så är salsa deadwood det jag känner till. Utrustad med 2.6:or på bilden men enligt specifikationerna ska den ta upp till 3.0. Annars är inte utbudet särskilt stort när det kommer till 29 plus FS. Många tillverkare stödjer dock 2.6 däck så där valmöjligheterna desto större. I vissa kanske det går att trycka i 2.8:or.

Är också intresserad av utbudet av FS 29 plus, speciellt de som är mer riktade åt XC än enduro.

-----------------------------------------------------------
    ...::: Touring runt om i världen på 2 hjul! :::...
    http://www.vladde.nl
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 11:04 av Transwave.

Av:
    oakhammer
    Testa en Scott Genius, har en 920 med 2.6" själv o tycker det är en ypperlig allround cykel trots vikt o hjul.
    genius.jpg

Av:
    Oskar
    Kolla om http://trekstoregbg.se har kvar ngn Full Stache i din storlek.

trek-full-stache-8-2019-review-test-0907-1140x760.jpg

Av:
    NickPick
    kais01 skrev:
    kör sedan några år en cube ams fs xc med 40i och där det med viss trängsel går i bombolonis 3,0.

.

Kanske önska sig en bikefit i hjulklapp?

Av:
    eucalyptus
    NickPick skrev:
    kais01 skrev:

.

Kanske önska sig en bikefit i hjulklapp?

hahaha tänker du på något särskilt? Typ bromshandtagen ?

Av:
    lundatok
    Om 29+ är 2.6 så funkar nog de flesta moderna FS, jag kör Spec 2.6-däck i min Stumpjumper 2019.

Av:
    trampapådå
    var in hos min lbs idag och bläddrade i 2020 trek katalogen, ganska säker på att jag såg en 29+ med 3.0 i den. Tror de var full stache så de kommer något snart bör släppas typ nu

Av:
    Oskar
    lundatok skrev:
    Om 29+ är 2.6 så funkar nog de flesta moderna FS, jag kör Spec 2.6-däck i min Stumpjumper 2019.

Fast Specializeds 2,6-däck är väl typ 2,45? 3,0 tycker jag är ett riktmärke för ”+”.

Av:
    Spaceballs
    Den nya Full Stache (2020) verkar ha släppts nu. Om det är en sådan du är sugen på så skulle jag köpa den, inte den äldre modellen. De verkar bla bytt till Guide RE bromsar (bra bromsar är bra att ha på en FS!) salt ny snygg färg 😋 Om nu du inte hittar en bra deal någonstans på den gamla dvs.

Jag har en Full Stache och är mycket nöjd! Den köttar på som dröm i Göteborgs-terrängen!

Av:
    MathiasJ
    Tackar för svar! Jo nya full stache 2020 ser fin ut men med ganska stram budget hamnar man väl köpa äldre modellen hoppas på bra reapris i vinter på den. Salsan har jag tittat på men priset är i överkant tyvärr. Ja minst 2.8 däck bör den rymma så de flesta nyare 29 blir det för trångt på.

Av:
    kais01
    något att tänka på när man går upp mot 3,0 är att även inkludera bredare fälgar i konceptet.

har alltså ett par år kört 40i, och med min vikt 73 kg är det med 3,0 svårt gå ned i tryck till typ 1 bar, för pluskänsla fullt ut, aka burprisk.

väger man mer blir det naturliga trycket högre och detta problem mindre.

med 29/2,6 tum och 40i lirar pluskänslan faktiskt för mig väl så bra. och då finns det plötsligt massor av cyklar att välja.

har skrivit om detta tidigare och för 3,0 skulle jag köpa 45-50i.

att min gamla cube 29a från 2013 och utan boost tar 3,0 måste vara ett lyckligt förbiseende. men glad är jag;)

Av:
    Transwave
    Spaceballs skrev:
    Jag har en Full Stache och är mycket nöjd! Den köttar på som dröm i Göteborgs-terrängen!

När jag prövade full stache så upplevde jag den som en stridsvagn, dvs tung och klumpig. Men det kanske är ovana från min sida, då jag normalt kör en XC race hoj? Prövade en spark rc senare och kände mig mycket mer hemma på den, förutom att däcken och fälgarna var lite taniga. Du tycker inte att full stache är trög eller svårklättrad?

-----------------------------------------------------------
    ...::: Touring runt om i världen på 2 hjul! :::...
    http://www.vladde.nl

Av:
    Spaceballs
    Transwave skrev:
    Spaceballs skrev:

När jag prövade full stache så upplevde jag den som en stridsvagn, dvs tung och klumpig. Men det kanske är ovana från min sida, då jag normalt kör en XC race hoj? Prövade en spark rc senare och kände mig mycket mer hemma på den, förutom att däcken och fälgarna var lite taniga. Du tycker inte att full stache är trög eller svårklättrad?

Att jämföra en FS (Full Stache) med en Spark är väl som att jämföra äpplen med lasagne, båda tillför näring typ 😀

Där en Spark är som du säger mer för finliret, så behövs inte riktigt det med en FS, kör bara! Linjeval är sekundärt och går det nedför så käkar den upp allt i dess väg. På platten behöver man få upp fart för att den skall tugga sig över saker och ting. Rotmattor är en fröjd och jag skrattar åt alla småhjulingar 😋 . Uppför är det den mest kapabla cykel jag kört på! Sjukt bra grepp gör att det bara är låren som sätter stopp.

Lite trög och oprecis, ja. Fruktansvärt rolig hoj, you bet!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-15 00:28 av Spaceballs.

Av:
    Oskar
    MathiasJ skrev:
    Tackar för svar! Jo nya full stache 2020 ser fin ut men med ganska stram budget hamnar man väl köpa äldre modellen hoppas på bra reapris i vinter på den. Salsan har jag tittat på men priset är i överkant tyvärr. Ja minst 2.8 däck bör den rymma så de flesta nyare 29 blir det för trångt på.

Har du inte sett att jag länkar till en Full Stache 2019 här ovan?

3965E422-3E56-4317-BB9C-3F5CEBE0B5EE.png

28% rabatt är väl helt okej.

Av:
    MathiasJ
    Joo har sett men bor i finland så känns lite långt att köpa cykel gbg. Ska skicka mail om fraktkostnader men gissar jag hittar för motsvarande pris här nu också och har ingen panik att köpa ska vänta till vintern och se hur mycke de sjunker i pris när nya modellen kommer på marknaden.

Av:
    jomper
    Mina specialized 29x2.6 är nästan på millimetern 2.6" (66mm), detta på fälgar med 32 mm innermått. (Praxis Works AL32).

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Yeti
    Trek Full Stache är en riktigt kul cykel för fullvuxna. Klart den bästa cykel jag någonsin haft. Klättrar bättre än allt annat och är mycket smidig trots storleken. Eventuellt kan styrprecisionen upplevas som sämre än hos än xc-cykel, men det saknar betydelse.

Av:
    Randigeralf
    Yeti skrev:
    Trek Full Stache är en riktigt kul cykel för fullvuxna. Klart den bästa cykel jag någonsin haft. Klättrar bättre än allt annat och är mycket smidig trots storleken. Eventuellt kan styrprecisionen upplevas som sämre än hos än xc-cykel, men det saknar betydelse.

Hur upplever du stabiliteten i sidled?
    Jag hade en sån ett kort tag men fick lämna tillbaka då baksving/bakhjul glappade i sidled.
    Förutom att cykeln var både kapabel och rolig så kändes den något svajjig bak. Är det något du känner igen?

Någon annan av er som kör samma cykel kanske också har erfarenheter att dela med er av?

/R

Av:
    Randigeralf
    Här finns Salsa Deadwood till vad jag tror är ett bra pris:
    https://www.bike24.com

Fast bara ramen.
    Storlek M samt XL verkar finnas kvar.

Av:
    Yeti
    Randigeralf skrev:
    Yeti skrev:

...

Bakgaffeln är något flexig i sidled. I vissa fall kan det kännas som om bakdäcket var tomt, närmast i långsamma tekniska partier. Oftast märker jag inget. Har skrivit lite mera om cykeln här: http://www.yetirides.com

Av:
    Randigeralf
    Yeti skrev:
    Randigeralf skrev:
    Yeti skrev:

...

Bakgaffeln är något flexig i sidled. I vissa fall kan det kännas som om bakdäcket var tomt, närmast i långsamma tekniska partier. Oftast märker jag inget. Har skrivit lite mera om cykeln här: http://www.yetirides.com

Bra skrivet. Kul att läsa.

Min känsla av cykeln var ungefär lika dan även om flexet nog retade mig en hel del mer men så hade jag ju andra bekymmer med baksvingen också.
    Verkstaden lade också tid precis som du skriver på att få hjulet att flera mindre genom att öka ekerspänningen men jag kunde inte avgöra om det gjorde någon större skillnad.

Av:
    kais01
    om hjulet flexar är det ju snabbt och billigt att byta till fetare ekrar, ffa på platta sidan av hjulet.

spänna upp lett redan uppspänt hjul ytterligare lär ha begränsad effekt.

Av:
    Randigeralf
    kais01 skrev:
    om hjulet flexar är det ju snabbt och billigt att byta till fetare ekrar, ffa på platta sidan av hjulet.

spänna upp lett redan uppspänt hjul ytterligare lär ha begränsad effekt.

Det låter klokt.
    Men den handlaren gjorde valet att prova det senare. Vi vet dock inte om det var problemet eller helt enkelt en kass konstruktion av baksving eller nått annat.
    Hade varit intressant att veta men det blev ett återköp.
    Synd på kul cykel i övrigt.

Av:
    kais01
    fick nöjet att köra full stache idag:) försedd fram med en coil öhlindämpare på 150 el 160. mjukaste modellen. xr4i-däck 3,0 på 40i-fälgar.

trots min måttliga storlek 175 cm 73 kg var den lätt att få med sig, t ex uppför stenhyllor. med sin låga gaffelvinkel lite självstyrning på sneda hällar förstås, men klart under kontroll. stor vill-ha-faktor. kändes nättare än vanliga ht stache som i sammanhanget känns mer schabrakig.

la inte märke till någon flexig känsla i bakvagnen, men cykeln lider helt klart av sina hjul. enligt ägaren krävs återkommande riktning av fälgarna. ägaren som var lite tyngre än jag kunde trots det inte köra med trycket så lågt han önskade, utan högre, uppåt 1 bar. han funderade på att installera noodles för att få till en stabilare situation och kunna sänka trycket. bättre vore förstås om den kom med för tretummare korrekta 50i fälgar från början, så som vanliga stache hade tidigare.

som det var nu gick min gamla goda cube med för dagen 29/2,6 på 40i fälgar och 100 mm slag utan studsighet tydligt bekvämare och mer harmoniskt över stenrösena och rotmattorna i lunsenskogen. kul att få jämföra den med the real thing. och den skämdes alltså inte för sig alls:)

kan rekommendera full stache. en riktig cykel.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in