• Ny cykel, skevt framhjul?

Av:
    MikeeSouth
    Hej,

Har precis fått hem min Vitus Rapide VR och efter snabb montering tycker jag att framhjulet känns lite skevt? Se film här:
    https://streamable.com

Bromsskivan tar emot på samma ställe som däcket "vobblar" lite åt ena hållet. Framdäcket sitter med ett "ROCK SHOX CLOSE"-fäste som går går genom och hål och gängas fast i gaffeln, det känns som att man inte kan sätta hjulet snett (?) Om hjulaxeln sitter i en "öppen gaffel" så kan man sätta hjulet snett genom att inte ha det lika långt upptryckt på ena sidan men så är alltså inte fallet här.

Sånt här fäste har jag: https://www.bikester.se

Antar att det bara är en nybörjargrej jag missat :)
  • Re: Ny cykel, skevt framhjul?

Av:
    LucasNilsson
    Är det däck eller fälg som är skevt?

Av:
    MikeeSouth
    Jag filmar däcket men bromsskivan tar också emot lite varje varv, det verkar vara på samma ställe som däcket är skevt. Det låter väl i och för sig otroligt att däcket och bromsskivan är skeva på samma ställe. Jag har inte kollat så noga på fälgen och det är svårare att se där. Får kika mer på det imorgon.

Av:
    Sixten Fors
    Bromsskivan sitter fast i navet. Navet kan inte vara skevt. Skivan kan vara lite krokig vilket är lätt att böja tillbaka med lätt handkraft, det behövs bara 0,2 mm slag i sidled på skivan för att den skall skrapa mot bromsbelägg. Även bromsoket kan vara mågon mm feljusterad i sidled. Lossa oket med 2 skruv och centrera över en rak skiva.

Skiva och fälg har inget samband.

Fälgen sitter fast i navet via ekrar. Fel spänning på ekrar och fälgen slår i sidled. Rikta.

Däcket kan vara ofullständigt monterat på fälgen och wobblar då i sid- och höjdled. Släpp ur luften, smörj däckssida och fälgkant med såpa/handdisk/vatten. Pumpa upp däcket så att det poppar på plats vilket skall hända innan du når 3,2 bar maxtryck. Inspekteta runt fälg/däckkant så ser du om däcket är ojämnt monterat i förhållande till fälgen. Båda sidor.

Klart!

Ovan är saker som ALLA cyklister bör kunna. Lär dig. Kolla videos på Youtube.

Av:
    jingleyschmidt
    Tycker jag ofta läser om folk som köper Vitus-cyklar som levereras med lite skeva hjul och/eller bromsskivor. Samma sak för mig på min Sentier, där båda wobblade. Lite kasst. Dom betalade en riktning åt mig dock men det är väl det minsta man kan begära.

Av:
    Sixten Fors
    Även dyra cyklar har dåligt byggda hjul, skivor som slår 0.2 mm, ok som sitter 0.5 mm snett och däck som inte alltid poppat på plats. Men de cyklarna köps företrädesvis av erfarna cyklister som istället för att gå i taket och skriva ett inlägg på Happy, löser problemet själv på 10 min i garaget/köket eller var man nu mekar cykel. Elitcyklister har anställda mekaniker som inte gör annat än att bygga/serva/justera/fixa deras svindyra cyklar.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 00:23 av Sixten Fors.

Av:
    Kneecap
    Sixten Fors skrev:
    Även dyra cyklar har dåligt byggda hjul, skivor som slår 0.2 mm, ok som sitter 0.5 mm snett och däck som inte alltid poppat på plats. Men de cyklarna köps företrädesvis av erfarna cyklister som istället för att gå i taket och skriva ett inlägg på Happy, löser problemet själv på 10 min i garaget/köket eller var man nu mekar cykel. Elitcyklister har anställda mekaniker som inte gör annat än att bygga/serva/justera/fixa deras svindyra cyklar.

Tjena!

Av dom hundratals cyklar jag sålt så kan jag nog räkna de som behövt en hjulriktning, innan levereras till kund, på mina fingrar.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 07:36 av Kneecap.

Av:
    Sixten Fors
    Förmodar att du som jag mäter upp alla hjulen med ekerspänningsmätare.

Av:
    Kneecap
    Sixten Fors skrev:

Tjena!

Nä, det är det bara amatörer som gör, för dom tror dom blir bättre hjulbyggare om dom använder ekerspänningsmätare.
    Ok, det är en genväg för att bli bättre, men en onödig produkt om man kan sina saker.

Men en fördel med att köpa en cykel i nån av dom butikerna där jag jobbade är att om ett hjul nu skulle vara lite skevt när du kommer hem är att man kan åka dit och så fixar dom det snabbt medans man får en riktigt god kopp kaffe. Om precis ska ut och cykla kanske man får en energikaka i ryggfickam också. Kundservice kan gagna sig riktigt bra för kunder. Som t.ex. den gången en kund fick sin cykel stulen dagen innan en stor tävling. Byggde snabbt om en demohoj till hans preferenser och efter hans Bikefit så han kunde köra loppet iallafall.
    Det kan löna sig rätt mycket att bli bra kund hos en LBS i längden.

Av:
    NickPick
    jingleyschmidt skrev:
    Tycker jag ofta läser om folk som köper Vitus-cyklar som levereras med lite skeva hjul och/eller bromsskivor. Samma sak för mig på min Sentier, där båda wobblade. Lite kasst. Dom betalade en riktning åt mig dock men det är väl det minsta man kan begära.

Billigt.

Av:
    Konsensus
    Kneecap skrev:
    Sixten Fors skrev:

Tjena!

Nä, det är det bara amatörer som gör, för dom tror dom blir bättre hjulbyggare om dom använder ekerspänningsmätare.
    Ok, det är en genväg för att bli bättre, men en onödig produkt om man kan sina saker.

Men en fördel med att köpa en cykel i nån av dom butikerna där jag jobbade är att om ett hjul nu skulle vara lite skevt när du kommer hem är att man kan åka dit och så fixar dom det snabbt medans man får en riktigt god kopp kaffe. Om precis ska ut och cykla kanske man får en energikaka i ryggfickam också. Kundservice kan gagna sig riktigt bra för kunder. Som t.ex. den gången en kund fick sin cykel stulen dagen innan en stor tävling. Byggde snabbt om en demohoj till hans preferenser och efter hans Bikefit så han kunde köra loppet iallafall.

+1000 Köp lokalt (jo, i mindre städer/kommuner kallas det lokalt), lite dyrare men vid problem mycket billigare och enklare :-D //PS. gäller inte bara cyklar...

Läs texten och tänk ut resten själv

Av:
    Rattnalle
    Kneecap skrev:
    Sixten Fors skrev:

Tjena!

Förutsatt då att det finns en bra lbs med vettigt utbud. Inte självklart beroende på var man bor.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    jonte987
    Jag köper gärna lokalt och det kanske funkar i S och GBG men här enbart om jag är nöjd med en TEC rotor till priset av en RT86.
    Bra när man saknar nåt akut. Hela cyklar ska vi inte tala om. Istället får han mina damcykel affärer, sen hoppas jag han säljer tillräckligt med crescent för att klara sig.

Av:
    Makten
    Kneecap skrev:
    Av dom hundratals cyklar jag sålt så kan jag nog räkna de som behövt en hjulriktning, innan levereras till kund, på mina fingrar.
    Efter leverans till kund då, och framför allt efter ett par-tre cykelturer? Att det var rakt när det byggdes betyder ju inget. Är det inte ordentligt tillknäckt så blir det skevt tämligen omedelbart.

Av:
    ejma
    Kneecap skrev:
    Sixten Fors skrev:

Tjena!

Det låter inte speciellt seriöst. Okej att hjulbyggare som bygger likadana hjul hela dagarna kan höra på ekerljudetljudet hur pass bra de är spända, men för att få en kvalitetsstämpel bör en mätning utföras.

LBSer som fipplat med mina MTB hjul har aldrig fått dem att behålla ekerspänningen. Mina senast från tyskland inköpta handbyggda MTB hjul började trilla isär efter 20 mil i skogen.
    Har nu skaffat en ekerspänningsmätare och kan relativt snabbt kontrollera hjulen och göra justeringar vid behov. Egentligen ett ganska billigt verktyg om det ställs i relation till transport till LBS och servicekostnad för ett hafsjobb.

Av:
    Kneecap
    Makten skrev:
    Efter leverans till kund då, och framför allt efter ett par-tre cykelturer? Att det var rakt när det byggdes betyder ju inget. Är det inte ordentligt tillknäckt så blir det skevt tämligen omedelbart.

Tjena!

Fördel med bra butik, då ingår service för just sådana problem.

Av:
    Kneecap
    ejma skrev:
    Det låter inte speciellt seriöst. Okej att hjulbyggare som bygger likadana hjul hela dagarna kan höra på ekerljudetljudet hur pass bra de är spända, men för att få en kvalitetsstämpel bör en mätning utföras.

LBSer som fipplat med mina MTB hjul har aldrig fått dem att behålla ekerspänningen. Mina senast från tyskland inköpta handbyggda MTB hjul började trilla isär efter 20 mil i skogen.
    Har nu skaffat en ekerspänningsmätare och kan relativt snabbt kontrollera hjulen och göra justeringar vid behov. Egentligen ett ganska billigt verktyg om det ställs i relation till transport till LBS och servicekostnad för ett hafsjobb.

Tjena!

Ingen av dom bästa hjulbyggarna i Sverige mäter hjulen, det behövs inte om man vet vad man sysslar med.
    Jag har byggt/riktat hur mycket highend hjul som helst. Utan att ta i så kommer jag nog rikta hjul för minst 150k dom närmsta tre dagarna, jag kommer skruva på cyklar för flera miljoner på tre dagar. Jag har aldrig byggt ett hjul som fallerat pga dålig byggnation.
    Men ja, bara för att någon mäter så måste det ju vara superbra, tvärtom enligt mig. Måste man mäta så är man ganska medioker på att bygga hjul. Har mätt för skojs skull någon gång, när jag byggt klart ett hjul och massera det enligt alla konstens regler. Helt perfekt i spänning över hela hjulet. Varför i helskotta ska jag då stå och mäta hjul?

Av:
    Crocko
    Kneecap skrev:
    ejma skrev:

Tjena!

Ingen av dom bästa hjulbyggarna i Sverige mäter hjulen, det behövs inte om man vet vad man sysslar med.
    Jag har byggt/riktat hur mycket highend hjul som helst. Utan att ta i så kommer jag nog rikta hjul för minst 150k dom närmsta tre dagarna, jag kommer skruva på cyklar för flera miljoner på tre dagar. Jag har aldrig byggt ett hjul som fallerat pga dålig byggnation.
    Men ja, bara för att någon mäter så måste det ju vara superbra, tvärtom enligt mig. Måste man mäta så är man ganska medioker på att bygga hjul. Har mätt för skojs skull någon gång, när jag byggt klart ett hjul och massera det enligt alla konstens regler. Helt perfekt i spänning över hela hjulet. Varför i helskotta ska jag då stå och mäta hjul?

Ett annat verktyg som däremot duktiga proffs brukar använda frekvent är ödmjukhet, för är man rikitigt duktig på det man gör brukar ryktet förekomma en så någon förstärkning brukar inte behövas.

Av:
    ejma
    Kneecap skrev:
    Varför i helskotta ska jag då stå och mäta hjul?

Kvalitetskontroll? Tar inte många minuter att kontrollera ett par hjul.

Av:
    Sixten Fors
    Kneecap skrev:
    Varför i helskotta ska jag då stå och mäta hjul?
    Olika hjul vill ha olika spänning, låt säga 900 N till 1400 N. Olika ekrar känns/låter lite annorlunda. Att pricka helt rätt i spänning på alla typer av hjul och olika ekrar bara genom att lyssna/känna är onödigt krångligt när det är enkelt att mäta. Att mäta/dokumentera arbetet gör det enklare att kvalitetssäkra sitt arbetet och följa upp vid ev. service av samma hjul när kunden kommer tillbaka bara för att (ta en fika), eller för att hjulet är buckligt. Seriösa kunder, oavsett bransch, vill gärna ha dokumentation/protokoll på utfört arbete. Så att de vet vad de betalar för.

Vad är ok avvikelse +/- % ekerspänning från eker till eker på ett nybyggt hjul anser du? När är det bra, tillräckligt bra, för dåligt? Vad brukar Du lova utan att veta/mäta?

Av:
    Kneecap
    Crocko skrev:
    Ett annat verktyg som däremot duktiga proffs brukar använda frekvent är ödmjukhet, för är man rikitigt duktig på det man gör brukar ryktet förekomma en så någon förstärkning brukar inte behövas.

Tjena!

Jag är inte proffs längre, jag arbetar bara med det när folk ber mig specifikt.
    Det är inte lätt att vara ödmjuk när man är på toppen. ;)

Av:
    Kneecap
    Sixten Fors skrev:
    Olika hjul vill ha olika spänning, låt säga 900 N till 1400 N. Olika ekrar känns/låter lite annorlunda. Att pricka helt rätt i spänning på alla typer av hjul och olika ekrar bara genom att lyssna/känna är onödigt krångligt när det är enkelt att mäta. Att mäta/dokumentera arbetet gör det enklare att kvalitetssäkra sitt arbetet och följa upp vid ev. service av samma hjul när kunden kommer tillbaka bara för att (ta en fika), eller för att hjulet är buckligt. Seriösa kunder, oavsett bransch, vill gärna ha dokumentation/protokoll på utfört arbete. Så att de vet vad de betalar för.

Vad är ok avvikelse +/- % ekerspänning från eker till eker på ett nybyggt hjul anser du? När är det bra, tillräckligt bra, för dåligt? Vad brukar Du lova utan att veta/mäta?

Tjena!

De kunder jag haft när jag jobbat aktivt kräver inte den kvalitetskontrollen, dom vet vad dom får.
    Lustigt att man fem år efter man slutat arbeta som mekaniker fortfarande är efterfrågad, speciellt när det kommer till hjul. Utan att mäta några hjul alls.

Av:
    MikeeSouth
    Ni får gärna fortsätta diskutera hur man mäter däck, rimlig och förväntad kvalitet samt lokala affärer jämfört med Internet-orders.

Med det sagt har jag nu kollat närmare: fälgen är lite skev, inte mycket men nog för att jag tycker det behöver riktas. Däcket sitter jämnt och fint på fälgen. Vet inte riktigt hur man räknar/mäter skevhet men det är ungefär 6-8 ekrar som sitter fästa i fälgen på den sträckan som är lite skev, om ni förstår vad jag menar :) Jag har aldrig riktat ett hjul men nångång ska väl vara den första! Jag ska kolla igenom lite guider och börja dona.

Gällande bromsskivan så tar den emot på lite andra ställen ställen än fälgen, det var alltså inte som jag skrev igår att det var på samma ställe. Jag får kolla lite mer hur jag justerar den. Är det nolltolerans som är målet här, dvs att den ska inte "skrapa emot" helt nya belägg alls? Eller kan man räkna med att den drar emot lite lite när beläggen är nya? Det känns som att både fram och bakbroms skulle behöva vara 0,5mm "bredare" eller att båda oken då kanske sitter 0,2-0,5mm snett så att ena sidan tar emot. Det är så tight mellan skivan och beläggen (både fram och bak) att det är svårt att se vilket belägg som tar emot men det antar jag är som det ska vara.

Av:
    Sixten Fors
    Bromsar som ligger an suger. Justera oken så att de sitter rakt och med lika mycket luft på varje sida om skivan. Är skivan lite skev, vilket inte ens är ovanligt på helt nya och dyra skivor, räcker det att trycka lite på skivan så ändrar den form.

Vänd cykeln upp-å-ner, ta av däcket och sätt tillbaka hjulet i cykeln, snurra hjulet och mät/uppskatta hur många mm som fälgen slår i sidled. Så vet du ditt utgångsläge. Det är mycket lättare att se vad man gör när däcket är ur vägen.

Av:
    Falistar
    1. Jag håller med kneecap. Lär dig rikta hjul. Det är både skoj och värdefullt. Det finns tusen åter tusen guider på nätet, och nej, det behövs verkligen inte nån mätare. Snarare en stunds eftertänksamhet och en viss känsla i fingertopparna. Det går att känna av hur spänningen ligger i enskild eker, i förhållande till hela hjulet,

2 Det är oljehydraliska bromssystem, samma princip som en bil t ex, lite mer kinkiga, för vi vill inte att släpar eller låter.
    Ta bort hjulet, bryt i sär klossarna, med t ex däckavtagare i plast, lossa oket, dit med hjulet, lägg tunn kartong 1mm mellan båda klossarna! och skivan. Nyp broms, håll kvar och dra fast oket. Det går t o m att få toe in, om man så vill.

Jättemånga år på Mtb, mellan en å annan smalhjuling. MTB förnärvarande. BMC Teamelite.

Av:
    Pqz
    Sixten Fors skrev:
    Bromsar som ligger an suger. Justera oken så att de sitter rakt och med lika mycket luft på varje sida om skivan. Är skivan lite skev, vilket inte ens är ovanligt på helt nya och dyra skivor, räcker det att trycka lite på skivan så ändrar den form.

Vänd cykeln upp-å-ner, ta av däcket och sätt tillbaka hjulet i cykeln, snurra hjulet och mät/uppskatta hur många mm som fälgen slår i sidled. Så vet du ditt utgångsläge. Det är mycket lättare att se vad man gör när däcket är ur vägen.

Om skivbromsarna är hydrauliska bör man INTE vända cykeln upp och ned. Använd mek-ställ i stället.
    Att viss efterjustering behövs är inget konstigt alls, framför allt på hjul. För att undvika problem med skeva/ knakande hjul pga lösa ekrar skall man alltid dra tillbaka något -typ 1/8 varv- när man spänt ekern. På så vis undviks spänning i torsionsled, vilken kan leda till att ekern lossar när hjulet belastas.

Av:
    perzzon
    Falistar skrev:
    1. Jag håller med kneecap. Lär dig rikta hjul. Det är både skoj och värdefullt. Det finns tusen åter tusen guider på nätet, och nej, det behövs verkligen inte nån mätare. Snarare en stunds eftertänksamhet och en viss känsla i fingertopparna. Det går att känna av hur spänningen ligger i enskild eker, i förhållande till hela hjulet,

2 Det är oljehydraliska bromssystem, samma princip som en bil t ex, lite mer kinkiga, för vi vill inte att släpar eller låter.
    Ta bort hjulet, bryt i sär klossarna, med t ex däckavtagare i plast, lossa oket, dit med hjulet, lägg tunn kartong 1mm mellan båda klossarna! och skivan. Nyp broms, håll kvar och dra fast oket. Det går t o m att få toe in, om man så vill.
    Naj det går inte att få toe in (på det sättet och det är heller inte önskvärt). Klossarna kommer självjustera tillbaka till skivan direkt när du bromsar första gångerna som vanligt med bara skivan emellan.

Av:
    perzzon
    Pqz skrev:
    Om skivbromsarna är hydrauliska bör man INTE vända cykeln upp och ned.
    Förtydligande. Vända cykeln går alltså helt utmärkt även med hydrauliska bromsar. Tryck bara inte på broms handtaget medan den är upp och ner.

Av:
    Sixten Fors
    Inga problem att vända cykeln uppåner. Det funkar utmärkt att använda cykeln uppåner som riktställ. Man behöver inte röra bromshandtagen för att kolla/rikta en ett hjul. Man behöver inte heller röra bromshandtagen för att justera oken rakt. Att nypa bromsen och justera oken den vägen funkar ofta dåligt då den styva bromsledningen drar det lossade oket åt något håll vilket leder till att skivan flexar när man nyper bromsen. Flukta efter jämnt mellanrum efter mellan obelastad skiva och beläggen funkar bättre för att justera oken rakt.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in