• [Elcyklister] Veckans fredagstråd

Av:
    Klavikel
    Artikeln nedan sammanfattar mina tankar rätt bra.
    Vanliga cyklister är lata och bakåtsträvande människor.

https://www.nyteknik.se

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-12-02 17:17 av JohanA.

• Re: [Elcyklister] Veckans fredagstråd

Av:
    staine
    Jamenförfaan där har vi förklaringen till min ölmage. Vilken ska jag välja? Ecoride? Ingår Hövding?

Av:
    Mycketvillhamer
    Haha, kul studie, men jag gissar på att det enda den visar är att gemene man är lat och anser att det är omöjligt att cykla mer än någon kilometer utan elassist. Det och bristen på vettig cykelförvaring och möjlighet till ombyte.

Hade man jämfört med cyklister som cyklar lika långt som elcyklisterna hade ju bilden givetvis blivit en annan.

Men kan elcyklarna göra att man äntligen fattar att man måste göra något åt infrastrukturen så är det ju win-win!

Av:
    Kung Stalle
    Ja det låter ju inte jättekonstigt. Det stämmer säkert. Den lilla fjärt av den totala mängden cyklister som Happy utgör är knappast representativ för alla svenskar som på nåt sätt tar cykeln till och från jobbet/skolan/affären.
    De som har komittat till att köpa en elcykel har förmodligen gjort det för att ersätta en sträcka som är, för dom, för lång för att cykla på vanlig hoj.

Sen att jag (5 mil ToR) till jobbet och Staine (vet ej men gissar) säkert bränner ohyggligt mycket mer kalorier än vad den genomsnittlige pendelcyklisten gör hör knappast hit.

Stalle

Köper dämpare, 190x51 mm https://happyride.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 11:20 av Kung Stalle.

Av:
    GoranS
    Lysande exempel på att rubriken är en förvanskning av artikeltexten som är en förvanskning av den citerade underliggande studien som med stor sannolikhet inte är helt överensstämmande med verkligheten. Vad är då sannolikheten att rubriken har något med verkligheten att göra?

Av:
    Stumpy
    Om man tar genomsnittsavståndet, så kanske elcyklisterna cyklar längre. Det är ju ingen som köper elcykel för att köra en kilometer.
    Längs min pendlingsväg på 20 km är det max 10% elcyklister.

Av:
    mkallstrom
    Det jag tar med mig från artikeln är att elcyklister är tjocka gubbar och tanter.

Av:
    Mycketvillhamer
    mkallstrom skrev:
    Det jag tar med mig från artikeln är att elcyklister är tjocka gubbar och tanter.

Är nog det i artikeln som stämmer bäst med hur verkligheten ser ut!

Av:
    Oppps
    "El lika bra träning som vanlig cykel"
    https://www.alltomelcyklar.nu

Av:
    erik h
    "Confirmation bias"
    Som folk nuförtiden som tror att yoga är hård träning.
    Allt det där är säkert jobbigt, om man jämför med instagram på tunnelbanan.

--- aut Caesar aut nihil! ---

Av:
    Makten
    Är det därför elcyklister inte behöver byta om när de kommer till jobbet? För att de har såpass mycket bättre kondis?

Av:
    Skogling
    Makten skrev:
    Är det därför elcyklister inte behöver byta om när de kommer till jobbet? För att de har såpass mycket bättre kondis?

haha!

Av:
    GoranS
    Oppps skrev:
    "El lika bra träning som vanlig cykel"
    https://www.alltomelcyklar.nu
    Elcyklisterna var fyra procent av deltagarna. PASTA-studien visar att elcyklisterna hade en lägre nivå på den fysiska aktiviteten än vanliga cyklister. Men det vägdes upp av att elcyklisternas resor i genomsnitt var nästan dubbelt så långa. Elcyklisterna avverkade 20,4 km om dagen, medan vanliga cyklister trampade 12,2 km per dag.

Detta avvisar oron över att elcyklingen inte skulle vara lika bra för hälsan som vanlig cykling, är en slutsats i rapporten.

Man jämför alltså energiförbrukning för människor som utför två olika aktiviteter och där snittlängden på aktiviteten skiljer sig åt och utvärderar hälsoeffekterna baserat på tid multiplicerat med förbrukning per tidsenhet (eller snarare förbrukningen per tidsenhet integrerat över tiden aktiviteten utförs)!? Med samma resonemang är det därmed minst lika bra för hälsan att sitta i soffan 16 timmar per dygn som att köra ett 15 minuters hyggligt intensivt styrketräningspass.

Av:
    Berk
    GoranS skrev:
    Med samma resonemang är det därmed minst lika bra för hälsan att sitta i soffan 16 timmar per dygn som att köra ett 15 minuters hyggligt intensivt styrketräningspass.

+1

Hur mycket högre är kalorieförbruking vid elcykling jämfört med soffsitta?

Av:
    Klavikel
    erik h skrev:
    "Confirmation bias"

Yoga är ju bara överreklamerad stretching för tanter.
    Lika spännande som crossfit.
    Tittade in på Crossfit Gårda i Gamlestaden här om veckan.
    I ena hörnan var det mest en massa kilformade fjantar med tribals som stank proteinfjärtar.
    I andra hörnet manshaftiga pojkflickor med lite för mycket attityd...

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    VättleBökaren
    Det där var en udda artikel... Jag tror inte på den ens om jag är generös.

Som elcyklist har jag förstahandserfarenhet.
    När jag pendlade till jobbet som låg 19 km bort så gjorde jag det först på min gamla cykel. Resan tog c:a 50 minuter och när jag kom fram var jag trött, svettig och var tvungen att tvätta mig och byta kläder.
    Sen skaffade jag en E-MTB och resan tog istället c:a 35 minuter och när jag kom fram var jag pigg, måttligt varm och bytte om till arbetskläderna och fixade till håret.

Utan elcykeln så cyklade jag till jobbet en gång varannan vecka i snitt. Med elcykeln så cyklade jag istället en till två gånger i veckan beroende på vädret. Och i början var det varje dag för det var fint väder hela veckan och efterföljande vecka.

Så fick jag mer motion på elcykeln? Ja det tror jag men endast på grund av att jag oftare kände att det var praktiskt att ta cykeln istället för bussen. Elcykeln som sådan är inte bättre motionsmässigt sett men med det avståndet och min dåvarande kondition så gjorde den det smidigare att ta sig till jobbet. Jag förlorade inte mycket energi (vilket jag behövde till arbetsuppgifterna) på elcykeln kontra min gamla cykel.

Nu har jag inte samma avstånd till jobbet längre och då spelar det inte längre någon roll vilken cykel jag tar. Vädret spelar inte heller så stor roll längre. Då får jag garanterat mer motion med min gamla cykel men jag föredrar fortfarande elcykeln, det är smidigare och snabbare helt enkelt. Tid är viktigt!

Sen kommer vi till skogen då... Cyklar jag mer på grund av elcykeln i skogen? Mja både ja och nej. Med gamla cykeln så vågade jag mig ut på riktigt långa turer för jag behövde aldrig tänka på hur mycket batteri jag hade kvar.
    Elcykeln är TUNG och rullar segt. Drivlinan har högt motstånd och utan batteridriften blir den ett rent helvete att trampa på. Terrängen i Vättlefjäll med omnejd är väldigt kuperad och dränerar en elcykel fort.
    Men denna sommaren har jag nog ändå cyklat mer än tidigare just på grund av att elcykeln, så länge den har batteri, klarar mer än jag hade gjort för egen maskin på en dag. Många dagar jag cyklat ett par timmar, dragit hem och laddat cykeln och sen cyklat ytterligare några timmar.

Och det är skillnad på andra sätt. Iomed tyngden så blir jag starkare i mellangärdet av elcykeln.
    Dessutom går det ju lite snabbare på elcykeln i snitt och det leder till mer aktiv cykling. Speciellt i uppförslutningarna.
    Istället för att ge upp i förtid och leda upp cykeln så tar man dom där extra svåra backarna och kränger och svänger för att hoppa upp för stenar och bergshällarna.

Av:
    Berk
    Berk skrev:
    GoranS skrev:
    Med samma resonemang är det därmed minst lika bra för hälsan att sitta i soffan 16 timmar per dygn som att köra ett 15 minuters hyggligt intensivt styrketräningspass.

+1

Har nu tittar i artikeln, själva enheten av energiförbrukningen är relativt till soffsitta och faktorn är 5. Tittade i referensen och hittade ingen information om hur mycket elassisten var i studien. Köra bil är en faktor 2.5, så 5 låter rimligt. Men till vanlig cykling använder dom en faktor 7. Det låter konstigt att man använder bara 40% mer energi vid vanligt cykling än vid elcykling. Men kanske cyklar alla i studien langsamt (och det är klart ingen Sthlm elitepenlare).

Av:
    görveln
    Tycker det är rätt ointressant vad som ger mest träning till jobbet. El-cykling är iallafall bättre för miljön och kroppen än att sitta i bilen.

En sak jag jag brukar tänka på varje gång en sådan här tråd kommer upp är hur många det egentligen är som cyklar någon längre sträcka till jobb varje jobb dag året runt och gärna också till butiken och andra aktiviter. Några är det ju men jag har också fått intryck av att en del av de som säger hur fantastikt vanlig cykling är och hur dårligt el-cykling är inte cyklar varje dag utan bara lite då och då.

Man kan ju också se på hur väldigt många fler det är som cyklar en fin vår dag än när det är mörkt, kallt och regnar i november.

Min tes är alltså att en el-cykel underlättar rätt mycket för väldigt många av de som vill cykla varje dag året runt men att en del kritik mot el-cyklar kommer från folk som inte gör det eller från en väldigt liten del av befolkningen som tycker att året runt pendling med cykel är det roligaste som finns och som inte förstår att inte alla tycker det.

Av:
    GoranS
    @Berk: Jag misstänker att elitpendlarna inte direkt är huvudgruppen i den studien.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 13:17 av GoranS.

Av:
    Bengt-re
    GoranS skrev:
    Jag misstänker att elitpendlarna inte direkt är huvudgruppen i den studien.

Glöm inte heller att ny teknik är hårt pro-elcykel. De skrev ju hyllningsrepotage om trimmade elcyklar....

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    staine
    Eller så är det så att elcyklarnas batteri ofta och oväntat tar slut och ja jösses DÅ jämrans - blir det motionerande av!
    :p

Av:
    GoranS
    görveln skrev:
    Tycker det är rätt ointressant vad som ger mest träning till jobbet. El-cykling är iallafall bättre för miljön och kroppen än att sitta i bilen.

En sak jag jag brukar tänka på varje gång en sådan här tråd kommer upp är hur många det egentligen är som cyklar någon längre sträcka till jobb varje jobb dag året runt och gärna också till butiken och andra aktiviter. Några är det ju men jag har också fått intryck av att en del av de som säger hur fantastikt vanlig cykling är och hur dårligt el-cykling är inte cyklar varje dag utan bara lite då och då.

Man kan ju också se på hur väldigt många fler det är som cyklar en fin vår dag än när det är mörkt, kallt och regnar i november.

Min tes är alltså att en el-cykel underlättar rätt mycket för väldigt många av de som vill cykla varje dag året runt men att en del kritik mot el-cyklar kommer från folk som inte gör det eller från en väldigt liten del av befolkningen som tycker att året runt pendling med cykel är det roligaste som finns och som inte förstår att inte alla tycker det.
    Jag faller nog väl inom ramen för din beskrivning vad det gäller personer som bara pendlar då och då, typ april-oktober när det inte är regnrisk. Mina skäl till att inte cykelpendla året runt är a) hatar cykelrengöring, b) ogillar kyla, c) gillar inte att cykla omkull och risken för detta ökar med snö och is. Inget av detta löser elcykeln så för mig skulle en elcykel inte påverka omfattningen av mitt cykelpendlande.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 13:27 av GoranS.

Av:
    Berk
    GoranS skrev:
    @Berk: Jag misstänker att elitpendlarna inte direkt är huvudgruppen i den studien.

Klart, och det är också inte en stor del av cyklisterna i Sverige. Men det kan vara att cyklisterna i studien om energieföbrukning cyklar 12 km/t (studien var gjört i USA), samma typ som används till cykelvägplanering med raka 90 gradkurvorna i 90-talet i Nederländerna.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 13:48 av Berk.

Av:
    solgule
    x
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-14 09:36 av solgule.

Av:
    Alex Supertramp
    staine skrev:
    Jamenförfaan där har vi förklaringen till min ölmage. Vilken ska jag välja? Ecoride? Ingår Hövding?

Ge mig förmånscykel och elpremie! Konferensvaderna, ölkaggen och flinten skall väck! Batteri åt alla! Fuck Jimmie!

"It's all about the bike..."

Av:
    Luthman Photography
    erik h skrev:
    "Confirmation bias"

Yoga är hårt som fan. Inte träning, men det är sann smärta. Jag följde med min sambo ett par gånger, min gamla fotbollskropp höll på att slitas sönder totalt. Det knastrade i varenda led.

Av:
    staine
    Allvar, klart el-cykel är bra, som alternativ till bensinmoppe (tyvärr mkt. vanligt i sydeuropa) eller bil.
    Så vi får väl låta dom hållas. Om dom dessutom tycker att dom får motion, så mycket bättre. Lite placebo har ingen dött av.

Av:
    GoranS
    Placebokondition kommer att bli stort 2020!

Av:
    staine
    Kom ihåg var du först läste det.
    ;)

Av:
    kais01
    elcyklisterna cyklar mer och längre än de själva skulle göra om de inte hade elassistens.

betyder inte att man kan dra slutsatsen att de cyklar mer än quote normala cyklister.

Av:
    perzzon
    Allt är ju bättre än en gammal eller, ännu konstigare, ny tvåtaktare.

Av:
    erik h
    Luthman Photography skrev:
    Yoga är hårt som fan. Inte träning, men det är sann smärta. Jag följde med min sambo ett par gånger, min gamla fotbollskropp höll på att slitas sönder totalt. Det knastrade i varenda led.

Svårt att få hjälp av en elmotor i yoga dock. Kanske om man applicerar den i en mangel.

Tycker crossfit verkar hårt också. Folk som gör det får funktionella muskler och väldigt kapabla kroppar, det är coolt. Så även med balett, gymnastik eller karate. Men cykling är ju en ärofylld hjältesport som handlar om grit, kondition, ansträngning timme ut och timme in, kämpa mot de förutsättningar elementen överraskar en med, att inte ge upp och att känna och expandera sin egen förmåga. Att lägga till motoriserad assistans i en sådan sport är ju, för att citera Varan-TV, som att "lägga bajs i maten".

--- aut Caesar aut nihil! ---

Av:
    solgule
    Snart riskerar cykel att inte längre få ingå i allemansrätten, för de har ju oftast motor.

Först förstörde man ordet moped genom att klämma in skotrar och strypta motorcyklar under namnet moped.
    Sedan förstörde man ordet cykel genom att klämma in elmopeder under namnet cykel.

Moped = motor + pedal.

Om man döpte om cykelbanor till pedalbanor eller trampbanor och inför kravet att alla motorfordon på pedalbanorna ska kunna trampas fram utan hjälpmotorn, som tanken var från början, så skulle mycket vara vunnet. Då kunde man få bort elmopederna från skogen och motorcyklarna från cykelbanorna.

Av:
    Allroad
    Klavikel skrev:
    erik h skrev:
    "Confirmation bias"

Yoga är ju bara överreklamerad stretching för tanter.
    Lika spännande som crossfit.
    Tittade in på Crossfit Gårda i Gamlestaden här om veckan.
    I ena hörnan var det mest en massa kilformade fjantar med tribals som stank proteinfjärtar.
    I andra hörnet manshaftiga pojkflickor med lite för mycket attityd...

Vem var du då, fettot som peepade? Orka bli krängd av att folk hittar sina egna träningsformer som dom gillar.

Edit: stavfel.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 14:32 av Allroad.

Av:
    johan44
    Studien baseras på 10 000 deltagare i enkät, har ett flertal forskare bakom sig och ingår i ett större EU-projekt. Och alla kommentarer på NyT och många här handlar om att "jag vet bättre". Ett härligt tecken i en postindustriell milt vetenskapsfientlig tid där "mitt tyckande är mer värt än ditt vetande".

Av:
    GoranS
    johan44 skrev:
    Studien baseras på 10 000 deltagare i enkät, har ett flertal forskare bakom sig och ingår i ett större EU-projekt. Och alla kommentarer på NyT och många här handlar om att "jag vet bättre". Ett härligt tecken i en postindustriell milt vetenskapsfientlig tid där "mitt tyckande är mer värt än ditt vetande".
    Vilka är "många här"?

Av:
    johan44
    GoranS skrev:
    johan44 skrev:
    Vilka är "många här"?
    Ok, kanske var mest du och 3-4 till, inte så många...

Av:
    Erik O
    johan44 skrev:

Haha, läser du ens trådarna du kommenterar i?

Av:
    GoranS
    johan44 skrev:
    GoranS skrev:
    johan44 skrev:
    Vilka är "många här"?
    Ok, kanske var mest du och 3-4 till, inte så många...
    Vad i mina kommentarer är det du anser är vetenskapsfientligt tyckande?

Av:
    staine
    johan44 skrev:

Du verkar inte så dum men det verkar ju jätte jätte-dumt att tro att elassistans skulle ge bättre kondition än cykling utan assistans. Ceterus paribus väl att märka.
    Såklart att om EN individ (inte 10000) cyklar dubbelt så långt med elcykel som med vanlig så får HEN bättre kondis, men då kan man ju lika gärna lägga in alla möjliga påverkande parametrar, inkl. lufttryck i däcken hur hungrig man är, eventuell medicinering, morgontrötthet you name it.
    Mothugg ses fram emot.

Av:
    Bengt-re
    johan44 skrev:

Men du är ju en envis profet över elmopparnas förträfflighet. Vad du gör här och inte elforumet är ju bara det lite som att gå på HIF klubbmöten och propagera att DIF är Guds gåva till mänskligheten.

Några feta cykelhatande teknikälskande nördar är inte "vetenskap" btw...

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 17:06 av Bengt-re.

Av:
    JPL
    VättleBökaren skrev:
    Det där var en udda artikel... Jag tror inte på den ens om jag är generös.

Som elcyklist har jag förstahandserfarenhet.
    När jag pendlade till jobbet som låg 19 km bort så gjorde jag det först på min gamla cykel. Resan tog c:a 50 minuter och när jag kom fram var jag trött, svettig och var tvungen att tvätta mig och byta kläder.
    Sen skaffade jag en E-MTB och resan tog istället c:a 35 minuter och när jag kom fram var jag pigg, måttligt varm och bytte om till arbetskläderna och fixade till håret.

Utan elcykeln så cyklade jag till jobbet en gång varannan vecka i snitt. Med elcykeln så cyklade jag istället en till två gånger i veckan beroende på vädret. Och i början var det varje dag för det var fint väder hela veckan och efterföljande vecka.

Så fick jag mer motion på elcykeln? Ja det tror jag men endast på grund av att jag oftare kände att det var praktiskt att ta cykeln istället för bussen. Elcykeln som sådan är inte bättre motionsmässigt sett men med det avståndet och min dåvarande kondition så gjorde den det smidigare att ta sig till jobbet. Jag förlorade inte mycket energi (vilket jag behövde till arbetsuppgifterna) på elcykeln kontra min gamla cykel.

Nu har jag inte samma avstånd till jobbet längre och då spelar det inte längre någon roll vilken cykel jag tar. Vädret spelar inte heller så stor roll längre. Då får jag garanterat mer motion med min gamla cykel men jag föredrar fortfarande elcykeln, det är smidigare och snabbare helt enkelt. Tid är viktigt!

Sen kommer vi till skogen då... Cyklar jag mer på grund av elcykeln i skogen? Mja både ja och nej. Med gamla cykeln så vågade jag mig ut på riktigt långa turer för jag behövde aldrig tänka på hur mycket batteri jag hade kvar.
    Elcykeln är TUNG och rullar segt. Drivlinan har högt motstånd och utan batteridriften blir den ett rent helvete att trampa på. Terrängen i Vättlefjäll med omnejd är väldigt kuperad och dränerar en elcykel fort.
    Men denna sommaren har jag nog ändå cyklat mer än tidigare just på grund av att elcykeln, så länge den har batteri, klarar mer än jag hade gjort för egen maskin på en dag. Många dagar jag cyklat ett par timmar, dragit hem och laddat cykeln och sen cyklat ytterligare några timmar.

Och det är skillnad på andra sätt. Iomed tyngden så blir jag starkare i mellangärdet av elcykeln.
    Dessutom går det ju lite snabbare på elcykeln i snitt och det leder till mer aktiv cykling. Speciellt i uppförslutningarna.
    Istället för att ge upp i förtid och leda upp cykeln så tar man dom där extra svåra backarna och kränger och svänger för att hoppa upp för stenar och bergshällarna.

Kan ju också vara så att världen inte kretsar runt dej och ditt beteende som referens om man gör en studie. Men jag håller med om att studien har sina brister, och då i linje med vad Stalle skriver ovan.

.........................................................
    JPL, ett ärkefetto bland alla andra.
    Terapiprojekt höst 2009, Happypedia http://happymtb.org

Av:
    Klavikel
    Bengt-re skrev:
    johan44 skrev:

Men du är ju en envis profet över elmopparnas förträfflighet. Vad du gör här och inte elforumet är ju bara det lite som att gå på HIF klubbmöten och propagera att DIF är Guds gåva till mänskligheten.

Några feta cykelhatande teknikälskande nördar är inte "vetenskap" btw...

Verkar snarare vara du som är cykelhatare. Elcyklar är ju juridiskt sett just en cykel.
    Och varför skulle elcyklister vara fetare än människor i allmänhet som åker bil eller kollektivtrafik?

Och den stora massan elcyklister är nog långt från teknikälskare, de flesta är nog snarare helt vanliga människor som ser det som ett ypperligt alternativ att ta sig från A till B på ett smidigt sätt.
    Miljövänligt, billigare än bil och många gånger kanske snabbare än stadstrafik med trafikköer och parkeringsjox..

En del här verkar ha svårt att förstå oliktänkande samt att detta kommer bli normen inom snar ramtid.
    Både för pendlare och för skogsfolk...

Det är inte fusk med motor så länge man inte tävlar med motorn dold i sadelröret.
    Se det istället som ett komplement och en ny form av träning.

Finns massvis av vittnesmål som säger att dom kör lika hårt med motor just för att som kör längre, oftare och snabbare...

Var glada för att fler kanske får upp intresset för cykling och vinster för miljö och hälsa.
    Även folk som av olika skäl inte klarar cykling utan assistans pga. sjukdom eller skada kanske får ta del av denna trevliga (tran)sport

Klavikel A.K.A Martin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 17:32 av Klavikel.

Av:
    Berk
    Berk skrev:
    Berk skrev:
    GoranS skrev:

+1

Har nu tittar i artikeln, själva enheten av energiförbrukningen är relativt till soffsitta och faktorn är 5. Tittade i referensen och hittade ingen information om hur mycket elassisten var i studien. Köra bil är en faktor 2.5, så 5 låter rimligt. Men till vanlig cykling använder dom en faktor 7. Det låter konstigt att man använder bara 40% mer energi vid vanligt cykling än vid elcykling. Men kanske cyklar alla i studien langsamt (och det är klart ingen Sthlm elitepenlare).

Har nu tittad i referensen för cykla=7*sofsitta. Medelhastighet var 14 km/t. Medelhastighet för elcykling var 15.5 km/t. Tre forskare är tyska och en från Östersund, men 14 km/t är väl inte representativt för Sverige? Eller kanske cyklar man i resten av Sverige så lungt att det kompenserar för Stockholms stresspendling.

Av:
    GoranS
    Hur räknas farten? Rullsnitt? Totalsnitt?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in