• Shimano SLX 1X11

Av:
    LillMånke
    Undrar om detta sethttps://www.vanillabikes.com

passar till denna cykel: https://www.wiggle.se

Behöver jag ytterligare ngt?
  • Re: Shimano SLX 1X11

Av:
    jonte987
    Du behöver en threaded 73mm vevlager mt800 om det som sitter på inte passar hollowtech 2

Edit.
    Eller skit i att byta vev.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 14:47 av jonte987.

Av:
    jonte987
    Sen verkar det inte vara boost om du nu ska byta vev

Av:
    larsaw
    Varför vill du byta till SLX?
    Funktionen typ identisk (iaf med den spec som sitter på länkad cykel (tänker på 11-46 SunRace-kassetten), viktbesparingen är i sammanhanget "minimal".

Men eftersom du frågar så JA, SLX-kittet du frågar om bör passa. Möjligen om du vill passa på att byta vevlager i samband med att du skiftar vevparti. Dvs, det som sitter på kommer passa, men är det slitet kanske det är läge att köpa till ett sånt och byta samtidigt...

EDIT: Fan, pucktvåa...

// Larsa
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 14:54 av larsaw.

Av:
    LillMånke
    Deore kassetten behöver snart bytas och då blir det väl iaf en lite uppgradering till SLX samt en växel till. Jag behöver alltså inte byta vev om jag går upp till 11 växlar?

Av:
    jonte987
    I värsta fall klinga men de flesta nw klingor jag kollat på klarar 10-11 el tom 12.

Sen vet jag inte hur tung eller kass den vev som sitter på är.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 15:42 av jonte987.

Av:
    såkket
    Det här kittet räcker om du vill komma billigast möjligt undan
    https://www.bike24.com

Normalt annars är väl att gå på 12 växlar idag men ditt vevparti verkar som det kan bli lite svårt att få tag på en klinga för det till men är du villig att betala 220 GBP för 11 växlar så kanske även är villig att gå lite över det och gå på 12, borde gå att plocka ihop för 3500-4000kr

Av:
    larsaw
    Fast jag förstår fortfarande inte VARFÖR TS vill byta från en 1x10 med enl spec 30 x 11-46 till SLX med bara marginellt finaler grejer?
    Iof kan hen ju tröttnat på att bli retad för SunTour vevparti o SunRace kassett, men dom växlar varken bättre eller sämre än SLX (om dom inte är utslitna...)
    Personligen så skulle jag gärna ha färre växlar än nuvarande 1x11, bara omfånget (11-42) kan bibehållas.
    Men hen kanske tänker som jag själv gjorde inför senaste bygget, dvs. numera är 1x11 vanligast att få tag på = lättast att hitta reservdelar om något rasar (på vägen).

// Larsa

Av:
    jonte987
    Mm, funkar det bra så. Om inte så är slx bra grejor.
    Jag hade missat att de monterat en 46 kassett fast bara 42 officiellt stöds. Eller vad missar jag?

Av:
    LillMånke
    Vill bara eg ha lite koll på vilka options jag har då det är dags för kassettbyte.

Av:
    SGS
    Det där vevpartiet är ju svintungt och väger väl in på strax under 900g. Ett SLX på vad, cirka 720-730g?

Rejäl skillnad (på papperet) till rimlig kostnad tycker jag. Däremot vetesjutton om resten är värt att uppgradera till SLX, men om kasetten ändå ska bytas så varför inte.

EDIT: Syftar alltså på Suntour i första meningen...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 22:58 av SGS.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in