• Sladdrig kedja

Av:
    kockpit
    Har en XXL/White elcykel (elmoped för de som är på det humöret) http://whitebikes.se, kedjan är sladdrig och fladdrig tycker jag, har bytt kedja men tycker fortfarande den flänger i sidled, typ två cm åt varje håll. Kanske beror det på billiga komponenter (Shimano Acera).
    Har inga liknande problem alls med min andra cykel, också en XXL, men edn CX med SRAM Apex 11 http://whitebikes.se. Viss skillnad på cykel och delar så klart, men tycker ändå kedjan är onormalt slapp på elcykeln.

Teorier, erfarenheter?
  • Re: Sladdrig kedja

Av:
    Stumpy
    För lång kedja, eller sliten bakväxel.

Av:
    Valhalla_
    Bakväxeln är orsaken till att kedjan är sladdrig.

Av:
    C-dale
    På mina cyklar med 9-delat gick jag över till Shimano från SRAM. SRAM kedjorna var så sladdriga att de bara böjde sig utan att växla över när jag ville växla fram.

Av:
    NickPick
    Happyeride då?

Av:
    ForesterGuy
    NickPick skrev:
    Happyeride då?

För att det är en elektrisk kedja?

Av:
    DanielS
    Borde inte vara problem att få en Acera bakväxel att fungera korrekt. För lång kedja kan ju vara ett problem. Men egentligen skulle du behöva förklara lite mer om hur problemet visar sig, slapp kedja och flänger i sidled får jag inte riktigt ihop.

XXL har väl någon slags fri service, enklast är väl att ta med cykeln dit om den inte fungerar som det är tänkt?

Av:
    kockpit
    DanielS skrev:
    Borde inte vara problem att få en Acera bakväxel att fungera korrekt. För lång kedja kan ju vara ett problem. Men egentligen skulle du behöva förklara lite mer om hur problemet visar sig, slapp kedja och flänger i sidled får jag inte riktigt ihop.

XXL har väl någon slags fri service, enklast är väl att ta med cykeln dit om den inte fungerar som det är tänkt?

Ja, får väl lämna in cykeln och se om de kan göra något.

Jag var otydlig, kedjan är alltså spänd i längsled m.h.a. bakväxeln, men den är slapp och sladdrig i sidled, först trodde jag det var kedjan som var sliten p.g.a. saltslask, men bytte utan bättring.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-15 07:20 av kockpit.

Av:
    kockpit
    NickPick skrev:
    Happyeride då?

Visste inte att det fanns.

Av:
    Valhalla_
    kockpit skrev:
    DanielS skrev:

Ja, får väl lämna in cykeln och se om de kan göra något.

Jag var otydlig, kedjan är alltså spänd i längsled m.h.a. bakväxeln, men den är slapp och sladdrig i sidled, först trodde jag det var kedjan som var sliten p.g.a. saltslask, men bytte utan bättring.

Det där går inte ihop.

Är den ny men ändå sladdrig? Hur och var mäter du det?

Av:
    DanielS
    Om du vickar bakväxeln i sidled? Sitter den fast eller verkar något hänga löst? Lite spel i sidled ska det nog vara, tror nog jag kan röra kedjan 2cm i sidled om jag tar i den mitt på.

Av:
    mickescott
    Cykelkedjor ska vara sladdriga i sidled annars kommer växlingen inte att fungera

................................................................
    Beatus ille qui procul negotiis
    felicis ut cycle

Av:
    classic
    Alltså. Min fråga. Påverkar det cylkingen negativt på något vis?

Av:
    kockpit
    DanielS skrev:
    Om du vickar bakväxeln i sidled? Sitter den fast eller verkar något hänga löst? Lite spel i sidled ska det nog vara, tror nog jag kan röra kedjan 2cm i sidled om jag tar i den mitt på.

Det känns som om den sitter fast, men en del spel finns.

Av:
    kockpit
    mickescott skrev:
    Cykelkedjor ska vara sladdriga i sidled annars kommer växlingen inte att fungera

Bara att CX:ens kedja är så väldigt mycket stelare/fastare, men det är som sagt helt andra komponenter.

Av:
    kockpit
    classic skrev:
    Alltså. Min fråga. Påverkar det cylkingen negativt på något vis?

Egentligen inte, känns bara så "billigt", och rädd att slita sönder något, det hände ju när cykeln var helt ny, bakväxeln åkte in i hjulet och slet sönder kedja, bakväxel, växelöra, m.m.

Av:
    calmbay
    Lämna in den om du är orolig. Borde finnas specifika ebikekedjor att köpa i olika kvaliteter precis som för mtb.

Av:
    Fältprästen
    kockpit skrev:
    det hände ju när cykeln var helt ny, bakväxeln åkte in i hjulet och slet sönder kedja, bakväxel, växelöra, m.m.
    Berodde det på kedjan?
    Brukar vara en pinne som åker in i hjulet och sliter med sig resten.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    janolle
    C-dale skrev:
    På mina cyklar med 9-delat gick jag över till Shimano från SRAM. SRAM kedjorna var så sladdriga att de bara böjde sig utan att växla över när jag ville växla fram.
    Jag tycker Sramkedjor är överlägsna Shimano skiten:-)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in