• Apropå elcykeldiskutionen som är på tapeten här just nu.

Av:
    Malmas
    Man blir tydligen bättre tränad om man cyklar med el än utan.
    https://www.nyteknik.se
  • Re: Apropå elcykeldiskutionen som är på tapeten här just nu.

Av:
    zinkpasta
    Jag tror det är dags att dela upp forumet i en del med inlägg som redan postats och ett med nya.

Av:
    jonte987
    Eller byta plats så elcyklar diskuteras här och riktiga på det där andra stället.

Av:
    Spacekitty
    Diskussion.

=^.^=

Av:
    mmmrrrr
    Har tyvärr bara målade väggar i huset, inga tapeter. Sad but true.

Av:
    GoranS
    Andra sökträffen (denna tråd är nu den första) om man söker på nyteknik: https://happyride.se Har väl dessutom legat på förstasidan sen den skapades.

Av:
    jonte987
    Blir det ännu bättre med mer effekt?

Av:
    NLC
    Av allt som stod i NyTs artikel kunde jag inte hitta belägg för TS slutsats om att elcyklisterna skulle vara mer vältränande, bara att de gör av med fler kalorier. Men det gör åas även en stor person jämfört med en liten utan att man för den delen påstår att det för den skull är ”bättre” att vara stor.

Men på ämnet i fråga är det väl bara bra och roligt om det är fler som cyklar eftersom det ställer högre krav på cykelinfrans framkomlighet och säkerhet.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Valhalla_
    jonte987 skrev:
    Blir det ännu bättre med mer effekt?

Ja. Och inte nog med det, man kan också kränka ännu fler lvg svetton. Win win

Av:
    NLC
    Läser man abstraktet för studien istället för NyT journalistens tolkning av densamma så blir artikeln än mer ”intressant”

Transportation Research Interdisciplinary Perspectives skrev:
    Abstract
    Physical activity has been widely associated with beneficial health effects. The use of electric-assist bicycles (e-bikes) can lead to increased or decreased physical activity, depending on the transport mode substituted.

This study aimed to compare physical activity levels of e-bikers and conventional bicycle users (cyclists) as well as across e-bike user groups based on the transport mode substituted by e-bike. Physical activity, transport and user related parameters were analysed. Data from the longitudinal on-line survey of the PASTA project were used. The survey recruited over 10,000 participants in seven European cities.

Physical activity levels, measured in Metabolic Equivalent Task minutes per week (MET min/wk), were similar among e-bikers and cyclists (4463 vs. 4085). E-bikers reported significantly longer trip distances for both e-bike (9.4 km) and bicycle trips (8.4 km) compared to cyclists for bicycle trips (4.8 km), as well as longer daily travel distances for e-bike than cyclists for bicycle (8.0 vs. 5.3 km per person, per day, respectively). Travel-related activities of e-bikers who switched from cycling decreased by around 200 MET min/wk., while those switching from private motorized vehicle and public transport gained around 550 and 800 MET min/wk. respectively.

Therefore, this data suggests that e-bike use leads to substantial increases in physical activity in e-bikers switching from private motorized vehicle and public transport, while net losses in physical activity in e-bikers switching from cycling were much less due to increases in overall travel distance.
    https://www.sciencedirect.com

Hela studien finns att läsa här
    https://reader.elsevier.com

Och vad jag kan se är det MET man skattat, inte kalorier som mått på (normerad) fysisk aktivitetsvolym inte energiförbrukning.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    me.I.am
    Artikeln är att slå in öppna dörrar, ganska självklart att man blir bättre tränad om man cyklar elcykel. Är väl ingen hemlighet att proffsstallen börjat träna på elcyklar.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    26er
    ...

Av:
    Bengt-re
    jonte987 skrev:
    Eller byta plats så elcyklar diskuteras här och riktiga på det där andra stället.

+1

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Alex Supertramp
    Jag har stoppat upp en lök i arschlet.

"It's all about the bike..."

Av:
    ooms
    Alex Supertramp skrev:
    Sitter den fortfarande kvar?

Av:
    Hasse#7
    Jag är ganska övertygad om att de flesta el-mtb är här av kommersiella syften. Det finns inte tillräckligt med potentiella kunder på happyeride. Genom ett jävla malande vill man bygga acceptans och intresse. Två mål är tydliga det första är exponering och det andra är trollande. Båda ger exponering. Hellre mycket exponering och chansen att spela ett missförstått offer som egentligen har roligast av alla på sin cykel med bara pytteliten nästan omärkbar motor och framförallt laglig snudd på rekommenderad framfart i skogen, än att vara som vi andra, gammaldags och teknikfientliga, kanske fientliga i största allmänhet. Jag känner ett antal personer med privata elcyklar men de håller aldrig på så här och tjatar. Själv blir man ju bara mindre sugen att prova en. Men jag är nog inte i målgruppen trots att jag både kan tänka mig att prova en elcykel för pendling och en Cake på en crossbana. E-mtb i skogen är för mig som rökning, prova inte för det är olämpligt att hålla på med och i värsta fall gillar du det.

Av:
    Fältprästen
    Alex Supertramp skrev:
    Den kanske börjar gro.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    me.I.am
    Hasse#7 skrev:
    Jag är ganska övertygad om att de flesta el-mtb är här av kommersiella syften. Det finns inte tillräckligt med potentiella kunder på happyeride. Genom ett jävla malande vill man bygga acceptans och intresse. Två mål är tydliga det första är exponering och det andra är trollande. Båda ger exponering. Hellre mycket exponering och chansen att spela ett missförstått offer som egentligen har roligast av alla på sin cykel med bara pytteliten nästan omärkbar motor och framförallt laglig snudd på rekommenderad framfart i skogen, än att vara som vi andra, gammaldags och teknikfientliga, kanske fientliga i största allmänhet. Jag känner ett antal personer med privata elcyklar men de håller aldrig på så här och tjatar. Själv blir man ju bara mindre sugen att prova en. Men jag är nog inte i målgruppen trots att jag både kan tänka mig att prova en elcykel för pendling och en Cake på en crossbana. E-mtb i skogen är för mig som rökning, prova inte för det är olämpligt att hålla på med och i värsta fall gillar du det.

Låter inte alls orimligt, speciellt som flera av dessa argumenterar ganska likartat. Ganska hetsigt.

Ett tag var det en "ny" användare varje lördag som körde typ samma öppningstråd.

Av:
    Vaad
    Hasse#7 skrev:

Tack. Jag tror de flesta använder el som komplement eller för cykla till jobbet med.

Det är skillnad på elcykel också.

Av:
    NickPick
    Det konstiga är att några vissa kör elmtb uppe på fjälleder och givetvis trimmat så det går fort nog och tror att det gynnar deras sak. IQ osv.

PS. Varför stängs inte allt förpestade om elcyklar här när det finns ett forum för det. Moderatorerna är snabb att låsa annonser så det nonchaleras ju bara.

Av:
    jonte987
    På plus sidan så har T-O-M-T-A-R-N-A nog snart trollat tillräckligt för att det ska bli åtgärd.
    Starta en 7-8 trolltrådar till så är det nog biff

Av:
    Hasse#7
    Vaad skrev:
    Hasse#7 skrev:

Tack. Jag tror de flesta använder el som komplement eller för cykla till jobbet med.

Det är skillnad på elcykel också.

Ja, jag skrev ju det.

Av:
    Bengt-re
    NickPick skrev:
    Det konstiga är att några vissa kör elmtb uppe på fjälleder och givetvis trimmat så det går fort nog och tror att det gynnar deras sak. IQ osv.

PS. Varför stängs inte allt förpestade om elcyklar här när det finns ett forum för det. Moderatorerna är snabb att låsa annonser så det nonchaleras ju bara.

Ny tid kommer....

(Hoppas jag iaf då det är sjukt störande att representanter för de som tjänar pengar på el cyklar fritt kan köra med 10-15 konton och argumentera fritt för sin sak i sken av att vara vanliga kränkta trögtänkt elcyklister.)

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Flurken
    Vet inte riktigt varför jag ger mig in i denna debatt, men jag har långtråkigt.

Jag kommer från den "andra sidan". Jag körde enduro i många år, tills kroppen sade stopp. Saknade att flyta fram i skogen och köpte en cykel. Intresset växte från det. El-mtb..

Lite bakgrund:

Då jag växte upp i en by i Norrland var vi två som körde hoj i skogen. Markägarna tyckte att det var bara bra att vi höll stigar öppna. Några år senare var det många som kom och körde på våra fina spår, med misär som följd. Alla jättearga. Det gick inte längre att åka i skogen, man fick köra på banor. En helt annan grej. Lasta hojen på släp etc etc. En timmes träningspass var nu en halv dag med all logistik.

En kollega visade en video på en tysk el-hoj som gick i 70 knyck. Skitfrän. Jag hade säkert tyckt den hade varit ganska rolig. Inte lika rolig som min sista endurohoj, med riktig fjädring. Dock är denna el-mtb en motorcykel, inte en cykel.

Mer effekt = mer skada på naturen.

Våra kära lagstiftare kommer INTE att göra skillnad på cykel och cykel. Kommer det mer e-mtb, kommer det mer cykelförbud. Tvivlar på att det någonsin kommer "el-cyklel förbjuden".

Sporten biter sig själv i svansen så att det sjunger om det. Vidare känns det som om detta inte är något som mtb-åkarna frågat efter, snarare att några vill skapa en ny marknad, med misär för alla som följd.

En-cyklar som pendling i övrigt är väl inget att gnälla över. Älskar el-cyklister, få saker som får trötta ben att vakna som en el-cykel framför.

Av:
    ejon
    Flurken, jag förstår inte heller varför jag ens ödslar tid på dessa personer. Jag tycker bara att de tar själsligt utrymme från andra som har mer än ett intresse i livet. Det är också så att elcyklar och vanliga cyklar ändå är så pass lika varandra att det hela blir bara konstigt. Jag har flera cyklar och gillar att variera. Det saknas sunda skäl till varför alla grälar om detta.

E-mtbn är något man vill ha i en storstadsmiljö, då det är mycket hål i gatan, cykelbanorna är så pass ojämna att man hellre kör på vägen. Sylvassa kanter från vägarbeten, gatustenskanter och andra hinder. Jag tvivlar att min cyclocross skulle klara sig särskilt bra över dessa hinder. Dessa fälgar jag har på den cykeln kostar multum. Förra uppsättningar fälgar tog stryk av allt sådant körande att jag numera inte tycker det är värt det längre.

Av:
    Freddie L
    Flurken skrev:
    Vet inte riktigt varför jag ger mig in i denna debatt, men jag har långtråkigt.

Jag kommer från den "andra sidan". Jag körde enduro i många år, tills kroppen sade stopp. Saknade att flyta fram i skogen och köpte en cykel. Intresset växte från det. El-mtb..

Lite bakgrund:

Då jag växte upp i en by i Norrland var vi två som körde hoj i skogen. Markägarna tyckte att det var bara bra att vi höll stigar öppna. Några år senare var det många som kom och körde på våra fina spår, med misär som följd. Alla jättearga. Det gick inte längre att åka i skogen, man fick köra på banor. En helt annan grej. Lasta hojen på släp etc etc. En timmes träningspass var nu en halv dag med all logistik.

En kollega visade en video på en tysk el-hoj som gick i 70 knyck. Skitfrän. Jag hade säkert tyckt den hade varit ganska rolig. Inte lika rolig som min sista endurohoj, med riktig fjädring. Dock är denna el-mtb en motorcykel, inte en cykel.

Mer effekt = mer skada på naturen.

Våra kära lagstiftare kommer INTE att göra skillnad på cykel och cykel. Kommer det mer e-mtb, kommer det mer cykelförbud. Tvivlar på att det någonsin kommer "el-cyklel förbjuden".

Sporten biter sig själv i svansen så att det sjunger om det. Vidare känns det som om detta inte är något som mtb-åkarna frågat efter, snarare att några vill skapa en ny marknad, med misär för alla som följd.

En-cyklar som pendling i övrigt är väl inget att gnälla över. Älskar el-cyklister, få saker som får trötta ben att vakna som en el-cykel framför.
    Bra skrivet!

/Fredrik

Av:
    GoranS
    ejon skrev:
    Flurken, jag förstår inte heller varför jag ens ödslar tid på dessa personer. Jag tycker bara att de tar själsligt utrymme från andra som har mer än ett intresse i livet. Det är också så att elcyklar och vanliga cyklar ändå är så pass lika varandra att det hela blir bara konstigt. Jag har flera cyklar och gillar att variera. Det saknas sunda skäl till varför alla grälar om detta.

E-mtbn är något man vill ha i en storstadsmiljö, då det är mycket hål i gatan, cykelbanorna är så pass ojämna att man hellre kör på vägen. Sylvassa kanter från vägarbeten, gatustenskanter och andra hinder. Jag tvivlar att min cyclocross skulle klara sig särskilt bra över dessa hinder. Dessa fälgar jag har på den cykeln kostar multum. Förra uppsättningar fälgar tog stryk av allt sådant körande att jag numera inte tycker det är värt det längre.
    Förstår inte riktigt hur elen skyddar mot hål i gatan, vassa kanter och hinder.

Av:
    ejon
    Nä Göran. Jag vet inte om det är så att du inte vill förstå eller om du vill dryga dig. Många vill ju bara vara otrevliga i varje tråd(det är uttalat). Jag vet faktiskt inte, jag tycker det är lite hopplöst att besvara dig men jag försöker en gång till i all ödmjukhet, så får vi se om du klarar av att föra dig.

På MTBn sitter det tjocka, breda fina däck på en sk 29er. Ramen är byggd som en stridsvagn(inte riktigt men delarna har tjockare dimensioner). Det är mer stabilt precis som i en bil för att möta sådana hinder såsom vassa stenkanter, hål i gatan. Det är också kostnadsfritt att stanna vid mänskliga hinder för att sedan fortsätta färden(el). Hetsen som många andra cyklister tar med sig ut på cykelbanorna uteblir. Allt blir trevligare och säkrare.

Av:
    GustafH
    ejon skrev:
    Nä Göran. Jag vet inte om det är så att du inte vill förstå eller om du vill dryga dig. Många vill ju bara vara otrevliga i varje tråd(det är uttalat). Jag vet faktiskt inte, jag tycker det är lite hopplöst att besvara dig men jag försöker en gång till i all ödmjukhet, så får vi se om du klarar av att föra dig.

Skärp dig. Sluta upp med dina härskartekniker och försök inte låtsas att du är ödmjuk.

ejon skrev:
    På MTBn sitter det tjocka, breda fina däck på en sk 29er. Ramen är byggd som en stridsvagn(inte riktigt men delarna har tjockare dimensioner). Det är mer stabilt precis som i en bil för att möta sådana hinder såsom vassa stenkanter, hål i gatan. Det är också kostnadsfritt att stanna vid mänskliga hinder för att sedan fortsätta färden(el). Hetsen som många andra cyklister tar med sig ut på cykelbanorna uteblir. Allt blir trevligare och säkrare.

Tusentals personer dagligen klarar att cykla i Sveriges städer utan att behöva ha nåt som är "bygg[t] som en stridsvagn". Och det minskar inte på något vis "hetsen", den sitter inte i vare sig ramen eller batteriet.

Av:
    oxr
    Prova att ta ut din cx från parketten ska du se att den klarar det mesta. Mycket mytbildning kring fälgar och material som fullständigt saknar förankring i verkligheten.

* Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha *

Av:
    me.I.am
    Ojoj, är det århundradets skandal som så sakteliga börjar nystas upp? Alla dessa ovetande, eller snarare okunniga, som köpt en vanlig cykel för att pendla, förstår dom inte att det inte går?

Av:
    GoranS
    ejon skrev:

Jag ville påpeka att argumenten du framförde inte hade ett dyft med eldriften att göra varmed jag tyckte det var skumt att poängtera eldriften genom att använda termen e-mtb. Om du tolkar det som drygt ber jag om ursäkt. Syftet var snarast ett litet skojsamt sätt att uttrycka detta. Borde kanske satt en ;-) för att poängtera det men trodde det var uppenbart.

Av:
    Mycketvillhamer
    ejon skrev:

Ska inte lägga ord i munnen på GoranS, men jag antar att han menar att om man tycker att det inte går att pendla på en CX pga vassa kanter så finns ju vanlig mtb, utan el.

*edit - GoranS hann före, men jag hade i alla fall tolkat rätt :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-24 23:17 av Mycketvillhamer.

Av:
    ejon
    GustafH skrev:
    ejon skrev:

Skärp dig. Sluta upp med dina härskartekniker och försök inte låtsas att du är ödmjuk.

ejon skrev:

Tusentals personer dagligen klarar att cykla i Sveriges städer utan att behöva ha nåt som är "bygg[t] som en stridsvagn". Och det minskar inte på något vis "hetsen", den sitter inte i vare sig ramen eller batteriet.

Återigen, du verkar inte heller ha läst det jag skrev. Det är väldigt vanligt bland ilskna elcykelhatare. Bara ni får säga något otrevligt om elcyklar så är det som ni har ett free card utan att tillföra något.

En cykel som inte går sönder. En cykel som bidrar till säkrare och lugnare färd. Det kanske är lugnt där du befinner dig och det är väl bra.

Är det så här där du cyklar på morgonen och kväll?

https://www.youtube.com

Det dör ju faktiskt rätt många cyklister i Sverige varje år, det är många som skadas och många skadas allvarligt. Så ja, det finns anledning till att ha bra utrustning till förutsättningarna.

Av:
    Mycketvillhamer
    ejon skrev:
    GustafH skrev:
    ejon skrev:

ejon skrev:

Återigen, du verkar inte heller ha läst det jag skrev. Det är väldigt vanligt bland ilskna elcykelhatare. Bara ni får säga något otrevligt om elcyklar så är det som ni har ett free card utan att tillföra något.

En cykel som inte går sönder. En cykel som bidrar till säkrare och lugnare färd. Det kanske är lugnt där du befinner dig och det är väl bra.

Det dör ju faktiskt rätt många cyklister i Sverige varje år, det är många som skadas och många skadas allvarligt. Så ja, det finns anledning till att ha bra utrustning till förutsättningarna.

Hur menar du att en elcykel bidrar till en lugnare och säkrare färd och varför skulle den gå sönder i mindre utsträckning än en mtb utan eldrift?

Det är ok att säga att man inte pallar cykla mtb till jobbet varje dag och komma fram svettig med allt det drar med sig. Argumenten du drar ovan får du gärna utveckla.

Av:
    ooms
    Får man cykla på gågatorna i Sthlm? Det får man inte i Uppsala.

Av:
    Matte_rookie
    ejon skrev:

Skulle säga att det med största sannolikhet inte är den vanliga cykeln det är fel på utan hur du kör.
    Kör man som att man har en pansarvagn så behöver man en men har man däremot lite finess och framförhållning i sin körning så funkar även en lvg cykel ypperligt.

Tjääääna!

Av:
    Flurken
    Inte för att jag vill lägga mig i eran ”pissing contest”, men tycker ni båda att detta är en konstruktiv diskussion?
    Ibland får man ”agree to disagree”, annars finns ju p.m. F.ö är jag ingen anglofil, trots att min skrift är bevis mot motsatsen.

Av:
    Freddie L
    Säkrare med elcykel? Var det inte i Nederländerna man gjort en studie som visade att fler dog och skadades allvarligt när man fick hjälp att hålla uppe farten?

Orkar inte googla.

/Fredrik

Av:
    moros
    Bidrar en e-mtb till säkrare och lugnare färd i stan? Är det det du menar?

Och gällande behovet av en stridsvagn så har jag lyckats cykla i stan, till och från jobb, året om, i ganska många år nu. På ganska ordinära cyklar. 7vxl "herrcykel", 18vxl hybrid. "racer", oftast med ca 28-37mm däck. Lever fortfarande, har inte spräckt några ramar eller knäckt några hjul.

Elcykel fyller ett syfte som pendlingsverktyg för vissa, helt klart. Men att hävda att man behöver en eMTB, nja.

Av:
    GustafH
    ejon skrev:

Jo, jag läste vad du skrev. Men jag saknar argument till varför en elcykel skulle hjälpa.

Ingen av videorna du visar är särskilt spektakulära. Är det bra? Nä. Är det ovanligt? Nä, inte ens i min småstad i Skåne (än mindre i Lund eller Malmö som jag också ofta cyklar i). Men här nere bidrar elcyklarna till mer hets, inte mindre, eftersom de ofta trycker upp farten till sina 25 km/h så fort man börjar trampa så tempot blir högre.

Däremot har jag inga problem med cykelpendling med elcykel men att det skulle bli lugnare eller att materialet skulle vara bättre? Nja.

Av:
    jansson99
    Jag låste en tråd nyss. Höj nivån och sluta kasta bajs på varandra.

- Moderator -

Av:
    ejon
    Mycketvillhamer:

Vanliga cyklister utan el:

Orkar inte bromsa och trampa upp cykeln i realiteten, så ofta som det krävs för att vara i harmoni med gående, bilister, bussar och småbarn mm. Allt möjligt rör sig på vägarna, el-skateboards, el-sparkcyklar, mopeder, elmopeder, ja och allt vad det nu kan vara, utöver bussar, bilar, 3-hjulingar, människor osv.

Vad som händer?
    De chansar att komma mellan trånga passager mellan bilar, barnvagnar, gående, lastbilar, bussar mm. Förstår du? Tröttheten skapar hets och vilda chansningar på allas bekostnad.

Elcyklar:

Att ta sig fram i en storstad är ju en berättelse för sig. Tunnelbanorna som går var 3:minut, är fulla överallt, pendeltåg, bussar. Köra bil, går inte. Det är köer överallt. Är det inte köer, så är avgifter och nitiskheten mycket hög bland p-lisorna.

Vad kommer elcykeln in i allt detta? Det är lätt att bromsa och få upp cykeln i fart. Det kostar inte att hatta på detta sätt. Hålen i gatorna kan verkligen variera och även hur man anlägger trottoarkanter. Vissa av trottoarkanterna verkar vara lagda av människor som hatar alla sorters cyklister. En E-MTB tar sig lätt över detta utan bekymmer. Utan el, så hade det inte varit lika enkelt. Om man nu ska köra hinderbana till jobbet varje dag så behöver det fungera. En vanlig MTB kanske skulle hålla men skulle inte vara det bästa valet enligt mig.

Av:
    Elhojtok
    moros skrev:

Och gällande behovet av en stridsvagn så har jag lyckats cykla i stan, till och från jobb, året om, i ganska många år nu. På ganska ordinära cyklar. 7vxl "herrcykel", 18vxl hybrid. "racer", oftast med ca 28-37mm däck. Lever fortfarande, har inte spräckt några ramar eller knäckt några hjul.

Elcykel fyller ett syfte som pendlingsverktyg för vissa, helt klart. Men att hävda att man behöver en eMTB, nja.

När det är 10 cm isbark så skulle jag gärna ha lite dämpning. Men sen är jag iofs lite för stolt för att köpa en EMTB..
    Faktum är att jag blir skitsur och tar åt mig personligen av påhopp. Jag har nämligen hittat det mest förnämliga fordon jag kan tänka mig. Jag åker aldrig bil till jobbet längre. Jag är ute på tur på helgerna och åker och handlar på vardagarna. Alltihop med elcykeln. Ibland med elen avstängd.
    Och ändå köpte jag en cykel och försökte cykla till jobbet för 15 år sen. Det gick helt enkelt inte bra. Men vissa här tycker att det är bättre att jag tar bilen än elcykeln, om det nu är så att jag inte orkar cykla "på riktigt" varje dag.

Av:
    ejon
    moros skrev:

Jag har inte någon statistik på det. Har du det? Jag kan säga jag vet inte. Jag försöker optimera i den mån det går. Ja, visst men vad tror du personen som blev överkörd av bussen säger? Att det är säkert? Eller ska vi utgå från dig och säga att det är riskfritt? Du vet mycket väl att det inte är riskfritt om du nu verkligen kör i en större stad med cykel.

Fast återigen, precis som vissa, så väljer du använda ordet Stridsvagn, när jag skrev tjockare dimensioner. Om du hade varit det minsta vuxen, så hade du önskat vara saklig. Det är just detta som är så tröttsamt att många i begåvningsreserven verkar vara just här i elcykeltrådarna av ingen som helst anledning.

Du kan tyvärr inte svara på den tråden. Den har stängts.