• Bontrager info?

Av:
    cykelthomas
    Hejsan

Var hittar man information om Bontragers grejer, tänker på tech spec och service info/manualer? Lyckas inte hitta något vettigt alls.
    Söker specifikt detaljerad information om min Trek Superfly 7 som har bontrager hjul, nav m.m.
  • Re: Bontrager info?

Av:
    Falistar
    Bontrager var tidigt en tillverkare av mtb cyklar, (väldigt bra sådana) från custom till varumärke, samtida med Gary Fisher. Både Bontrager och Gary Fisher svaldes av Trek, och bajsades ut som nått annat. Så dessa är inte längre fristående varumärken.
    Bontrager kan i dag, vara vad som helst, som nav, sadelstolpar, allt var Trek vill använda varumärket.

Jättemånga år på Mtb, mellan en å annan smalhjuling. MTB förnärvarande. BMC Teamelite.

Av:
    castrello
    Du hittar info om deras lite dyrare prylar på Trekbikes.com. Men gäller det instegskomponenter så finns det inte info om dem.där. Din närmaste återförsäljare av Trek borde ha info där men jag märkte att inte ens de fick fram angivna vikter på de billigaste hjulen i sina system.

Av:
    cykelthomas
    Ok, jag har skickat en fråga till Trek support, får vi se vad de svarar.
    Dåligt av dem att inte kunna tillhandahålla så grundläggande information, tycker jag.

Av:
    cykelthomas
    Trek support svarade kort och gott

"Finns inget spec på det."

Jag som trodde att Trek var ett seriöst cykelmärke, men de vet inte ens dimensionerna på sina egna nav...
    Inte helt enkelt att veta vilken längd på ekrar man ska ha då.

Jaja, det får väl bli lite manuell uppmätning ikväll då.

Av:
    Sixten Fors
    cykelthomas skrev:
    Jag som trodde att Trek var ett seriöst cykelmärke, men de vet inte ens dimensionerna på sina egna nav...
    Inte helt enkelt att veta vilken längd på ekrar man ska ha då.
    Jaja, det får väl bli lite manuell uppmätning ikväll då.
    Trek seriösa? Jättekul... :)

Vill du veta mer om dina hjul, väg och mät.
    Att mäta naven, ekrar, fälgar är enkelt, man tar ett mätinstrument lägger det längs prylen man vill mäta och läser på skalan. Måttband, linjal, tumstock, skjutmått etc. är lämpliga verktyg i sammanganget.
    För att mäta vikt lägger man det man vill väga på en våg och läser av på displayen, om det är en digital våg dvs.

Klart! ;)

Av:
    cykelthomas
    Skjutmått, mikrometer och mätklocka, brukar jag använda. I verkstan oftast en digital "hängvåg". Men vikten intresserar mig inte så jättemycket.
    Nu är det intressanta att se om jag kan byta mitt Bontrager Mustang Elite nav rakt av mot ett Shimano XT FH-M8110, eller om jag måste ha andra ekrar också. Måtten på shimanos var ju enkelt tillgängliga på webben. Bontragers visste som sagt inte ens Trek själva. Verkligen beklämmande.

Av:
    Raggamuffin
    På billigare nav (och annat) är det inte ens säkert det är samma en serie igenom. Det hamnar väl vad de fått tag i på bulk.

// Muffin

Av:
    Sixten Fors
    cykelthomas skrev:
    Skjutmått, mikrometer och mätklocka, brukar jag använda. I verkstan oftast en digital "hängvåg". Men vikten intresserar mig inte så jättemycket.
    Nu är det intressanta att se om jag kan byta mitt Bontrager Mustang Elite nav rakt av mot ett Shimano XT FH-M8110, eller om jag måste ha andra ekrar också. Måtten på shimanos var ju enkelt tillgängliga på webben. Bontragers visste som sagt inte ens Trek själva. Verkligen beklämmande.
    Byt ekrar, till bättre ekrar i garanterat rätt längd. Troligtvis trista/tunga oreducerade 2.0 mm på dina hjul. Sapim Race 2.0/1.8 kostar 0,46 EUR /st = 160 kr för 32 st https://www.bike24.com

Av:
    cykelthomas
    Sixten Fors skrev:

Byt ekrar, till bättre ekrar i garanterat rätt längd. Troligtvis trista/tunga oreducerade 2.0 mm på dina hjul. Sapim Race 2.0/1.8 kostar 0,46 EUR /st = 160 kr för 32 st https://www.bike24.com

Tack för tipset!
    Ja, jag har precis plockat måtten från mitt gamla nav och det verkar skilja 6,5 mm på diametern, så det lär inte passa med de ekrar jag har.

Av:
    cykelthomas
    Matade in mina uppmätta värden i en spoke calculator och fick värdena 288 och 290mm. Trek spec säger 287 och 290mm, så det får väl betraktas som godkänt :)

Då ska vi se vilka värden vi får med Shimanos nav.

Av:
    calmbay
    Är det inte formula som gör mkt av de nav trek sätter bontragerlogga på?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in