• Re: Xc-raket med budget på ca 50-60k

Av:
    Bergsmannen
    Hur är tillgången på Allebike, står ej i lager på alla storlekar.

Av:
    Supersonic
    NickPick skrev:
    Doominator1 skrev:
    Jag hade inga problem alls att få till en bekväm position på min Majestic när jag bytte från Spark RC, båda M. Även om min majestic är ca 400 gram tyngre med nästan exakt samma utrustning, så kändes sparken sjukt slö på det mesta faktist.

Allebike majestic bara 400g tyngre, stämmer det? Sparkarna är sjukt lätta så det låter konstigt, särskilt med hjul som ska väga 1300g...

Jag har inte vägt båda och vet inte viktskillnaden. Men jag tänker att det kan finnas saker som bidrar till minskad vikt på Allebiken jämfört med Spark RC WC.

Spark RC WC har 1700-grams aluminiumhjul medan Allebiken har Vincent 1340-grams kolfiberhjul. Det är 360 gram viktskillnad till Allebikens fördel bara på hjulen.
    En Spark WC har Rockshox Sid RL medan Allebiken har SID WC, också några gram till den senare hojens fördel.
    Så även om ramen är tyngre på Allebike kan den bättre specen förklara en del av den lägre viktskillnaden.

Sedan håller jag med ett tidigare inlägg, om att det är en brist att det helt saknas gedigen, jämförande och trovärdig recension av Allebike Majestic. Enskilda cyklisters beskrivning säger sällan så mycket eftersom de flesta inte har så hög erfarenhet av många olika cyklar i den nivån och typen. Har man gått från en ok hoj till en att köap sig en bra cykel är den bättre alltid "den snabbaste jag haft". Men det säger sällan något om hur den hojen är i förhållande till andra topcyklar.

Av:
    Supersonic
    Bergsmannen skrev:

De bygger på beställning och utifrån vad de har för delar tillgängliga att bygga med. När jag var i kontakt med dem kan de leverera Majestic med aluhjul om tre veckor men med Vincent-hjulen först i december.

Av:
    Bergsmannen
    Supersonic skrev:
    Bergsmannen skrev:

De bygger på beställning och utifrån vad de har för delar tillgängliga att bygga med. När jag var i kontakt med dem kan de leverera Majestic med aluhjul om tre veckor men med Vincent-hjulen först i december.

Ok, det kanske förklarar saken.

Av:
    Tegheim83
    cannon skrev:
    Det var mycket nära att jag till slut valde Allebike Majestic, den verkade checka alla mina rutor: Bra geometri, mycket kit för pengarna och inom min budget. Att team Allebike i princip vinner varje långlopp skapar också mycket goodwill för modellen. Problemet med Majesticen för mig var bara att jag inte kunde hitta en endaste djupgående recension av modellen, här på Happyride finns ju denna sida: https://happyride.se men "recensionerna" består i princip endast av att någon har skrivit "KÖP!!!!11" vilket inte känns som något att lita på när man ska lägga ut strax över 50 papp.

Jag håller med dig om att det är synd att Allebike är så pass osynliga när det kommer till MTB-scenen utanför Långloppscupen.
    Vore inte speciellt svårt att tex få GMBN att köra en runda på den och hamna på Youtube.

Kanske beror det på att de inte är trygga i sin kreation, eller så har de inte resurser för att ta emot en ökad efterfrågan.
    Eller nåt helt annat.

En svag jämförelse är ju Koenigsegg, som också var lite doldis som efter ett tag bara körde om de större producenterna.
    Vore ju kul om en svensk cykeltillverkare kunde göra samma resa :-)

Av:
    Jensen
    Doominator1 skrev:
    Jag hade inga problem alls att få till en bekväm position på min Majestic när jag bytte från Spark RC, båda M. Även om min majestic är ca 400 gram tyngre med nästan exakt samma utrustning, så kändes sparken sjukt slö på det mesta faktist.

400g mer före eller efter nya 2020 svingen som garanterat är tyngre än versionen innan? Om nu hjul o allt annat är likvärdigt.

===I Speed kills, but you get there faster I===
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-21 13:33 av Jensen.

Av:
    Jensen
    Tegheim83 skrev:
    cannon skrev:
    Det var mycket nära att jag till slut valde Allebike Majestic, den verkade checka alla mina rutor: Bra geometri, mycket kit för pengarna och inom min budget. Att team Allebike i princip vinner varje långlopp skapar också mycket goodwill för modellen. Problemet med Majesticen för mig var bara att jag inte kunde hitta en endaste djupgående recension av modellen, här på Happyride finns ju denna sida: https://happyride.se men "recensionerna" består i princip endast av att någon har skrivit "KÖP!!!!11" vilket inte känns som något att lita på när man ska lägga ut strax över 50 papp.

Jag håller med dig om att det är synd att Allebike är så pass osynliga när det kommer till MTB-scenen utanför Långloppscupen.
    Vore inte speciellt svårt att tex få GMBN att köra en runda på den och hamna på Youtube.

Kanske beror det på att de inte är trygga i sin kreation, eller så har de inte resurser för att ta emot en ökad efterfrågan.
    Eller nåt helt annat.

En svag jämförelse är ju Koenigsegg, som också var lite doldis som efter ett tag bara körde om de större producenterna.

Alexander har ju resan svarat på frågan. De säljer redan mer än de kan tillhandahålla (som svar på hur hemsidan var)

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    cannon
    Tegheim83 skrev:
    cannon skrev:

Eller nåt helt annat.

Nu är säkert Allebike Majestic en riktig pangcykel men det jag vill se innan jag slår till är en djupare recension likt det som GMBN eller Bikeradar brukar göra, ett långtidstest skulle jag också vilja läsa.

Även om det kan tyckas imponerande att Majesticen vinner långlopp efter långlopp så ska man komma ihåg att Emil Lindgren & co. har ett helt lag bakom sig som skruvar och pillar med cyklarna före och efter varje lopp, eventuella barnsjukdomar kan enkelt lösas genom att man slänger cykeln på tippen och delar ut en ny. Jag som "bara" är en medelsvensson/weekend warrior känner mig tryggare med ett mer välkänt märke där jag kan läsa flertalet recensioner från olika oberoende aktörer innan köp.

Av:
    aland33
    Det är nog inte cyklarna eller vem som skruvar på dem som gör Emil & Co vassa. De skulle vara i täten med en Spark, Epic, Top Fuel, Lux, Blur, Mach4SL etc.

Dagens cyklar är alla väldigt bra. Prova, prova & prova. En cykel som någon tycker om behöver inte passa en själv. Ibland ger en cykel den där extra känslan som bara gör att man vill ha den. Utan att behöva titta på klockan.

Av:
    Spacekitty
    Jag tittar på den fula vajern som sticker ut och stör flaskplaceringen, det är vad jag ser.

=^.^=

Av:
    Doominator1
    Jensen skrev:
    Doominator1 skrev:

400g mer före eller efter nya 2020 svingen som garanterat är tyngre än versionen innan? Om nu hjul o allt annat är likvärdigt.
    Det som inte var exakt likadana produkter mellan min Spark RC Pro 2018 och den Majestic jag kör nu var ram, bakdämpare, sadelstolpe och bromsar. Hade kittat min spark med så mycket vincents-grejer jag kunde få på. Jämförelsen i vikt är med 2019 års sving, som enligt uppgift är något tyngre (50-100 gram om jag fattat det rätt) än 2020. Cyklarna vägde 10,0 och 10,4 kg med Thunder Burt och stel stolpe. Med pedaler, förstås.

Livet är för kort för att åka på tråkiga hjul.

Av:
    konscious
    Majestic vad jag jag sett på LLC, en fantastisk finish och detaljer för det priset.
    Tror man inte behöver tveka när det gäller den saken.

Men som vanligt är inte cykeln problemet utan skiten bakom styret.

Av:
    skier
    Spacekitty skrev:
    Jag tittar på den fula vajern som sticker ut och stör flaskplaceringen, det är vad jag ser.

jag ser bara framväxelfästet som aldrig kommer användas...
    Annars är det nog en fin cykel, tycker som sagt tidigare att hemsidan är informationsfattig i förhållande till vad cyklarna kostar. Sen hade jag velat ha längre ramgaranti än två år, men jag byter inte hoj så ofta.

Av:
    NickPick
    aland33 skrev:
    Det är nog inte cyklarna eller vem som skruvar på dem som gör Emil & Co vassa. De skulle vara i täten med en Spark, Epic, Top Fuel, Lux, Blur, Mach4SL etc.

Dagens cyklar är alla väldigt bra. Prova, prova & prova. En cykel som någon tycker om behöver inte passa en själv. Ibland ger en cykel den där extra känslan som bara gör att man vill ha den. Utan att behöva titta på klockan.

Där har vi det!

Av:
    NickPick
    ething skrev:
    NickPick skrev:
    Doominator1 skrev:
    NickPick skrev:
    ething skrev:
    Allebike är nog det mest prisvärda. Riktigt skön ram och de är smidiga att diskutera spec. med. prisvärda hjul dessutom (är Reynoldsfälgar). För min del blev det en begagnad Scalpel Si istället och jag ångrar inte valet en sekund.

Nej det är inte reynoldsfälgar.
    Jo, det är det faktiskt. Fälgen är exakt samma som sitter i dess hjul https://reynoldscycling.com , men byggda med CX-ray ekrar och DT 240S nav.

Då är det ju alltså helt enkelt en form vem som helst får köpa ifrån med egen logga a la farsports?
    Dvs inte reynoldsfälgar, men dom köper från samma tillverkare ??.
    Nya lux eller majestic är ju väldigt prisvärda. Kommer dock inte överens med designen på majestic. Ramen ser lite hemmagjord ut på något vis. Geometrin är ju tagen från andra storsäljare så där felar nog inte mycket...
    Hur är leveranstiden nu? De flesta som får förtur har ju någon slags spons, medans andra får vänta länge.

Funderat på att byta namn till Nitpick?

Jag är inte så bra på att dela ut ryggdunkar för att vara snäll. Berätta gärna vad som inte stämmer i vad jag skriver.

Av:
    pennan
    konscious skrev:

Men som vanligt är inte cykeln problemet utan skiten bakom styret.

Word!

Av:
    ething
    Det är underbart med internetkrigare. Jo, den vinner långloppscupen och ägarna är nöjda... men hemsidan! Hemsidan är dålig! Allebike är en (1) handlare som tar fram ramar, bygger cyklar enligt önskemål och är aktiv i scenen. Dessutom säljer de allt de kan, om de var Canyon som vill bli världens största postordermärke hade jag köpt kritiken men nu framstår den som ett praktexempel på svensk fulkultur.

Vill ni inte köpa en Allebike så gör inte det... Jag var nära men landade på en Scalpel istället, mest av en slump. Båda hade gjort mig lycklig (sagt efter provkörning, inte hemsidebetyg).

Av:
    skier
    ething skrev:
    Det är underbart med internetkrigare. Jo, den vinner långloppscupen och ägarna är nöjda... men hemsidan! Hemsidan är dålig! Allebike är en (1) handlare som tar fram ramar, bygger cyklar enligt önskemål och är aktiv i scenen. Dessutom säljer de allt de kan, om de var Canyon som vill bli världens största postordermärke hade jag köpt kritiken men nu framstår den som ett praktexempel på svensk fulkultur.

Vill ni inte köpa en Allebike så gör inte det... Jag var nära men landade på en Scalpel istället, mest av en slump. Båda hade gjort mig lycklig (sagt efter provkörning, inte hemsidebetyg).

Kritik är något som gör företag bättre, får man ingen kritik så ändrar man sig inte.
    Sen förstår jag att de säljer mer än de kan leverera trots den hemsida/information som de har, så de lär väl inte lägga några större resurser på att förbättra det den närmaste tiden. Vissa köpare bryr sig om det och kommer välja andra märken, andra inte.

Att de vinner tävlingar har nog väldigt lite att göra med att cyklarna är "bäst" och väldigt mycket med personerna som sitter på cyklarna, men bra reklam är det förstås.

Av:
    RockyM
    Allebike kopierade epicen så mycket man vågade, därför blev wire-dragning lite latjo. =)

Av:
    Tegheim83
    NickPick skrev:
    Det finns en film på Youtube från långloppscupen när dom hälsar på hos allebike, där förklaras ganska bra hur konceptet kommer till. Allebike gör ju mycket bra för cykelsverige ska tilläggas.

Har du länk till den filmen? Har sökt men hittar inget. Väldigt tunt på YT om Allebike i allmänhet.

Av:
    Supersonic
    Tegheim83 skrev:
    NickPick skrev:
    Det finns en film på Youtube från långloppscupen när dom hälsar på hos allebike, där förklaras ganska bra hur konceptet kommer till. Allebike gör ju mycket bra för cykelsverige ska tilläggas.

Har du länk till den filmen? Har sökt men hittar inget. Väldigt tunt på YT om Allebike i allmänhet.

Den filmen är tydligen borttagen.

Av:
    Franzenracing
    Supersonic skrev:
    Tegheim83 skrev:
    NickPick skrev:

Den filmen är tydligen borttagen.

Säkert? Jag kollade på den för en vecka sedan

Av:
    Tegheim83
    Jag har gått och köpt mig en Allebike Majestic -19 nu, med XTR M9100 och kolfiberhjulen.

Har inte provcyklat än, men det ska bli mycket intressant och se hur den beter sig jämfört med Spark 920 -15.

Kan bekräfta att den väger 10.3kg iaf.

Av:
    Sparken
    Hej!

10.3 kg. Är det med eller utan trampor?

Av:
    Tegheim83
    Sparken skrev:
    Hej!

10.3 kg. Är det med eller utan trampor?

Utan trampor.

Av:
    NickPick
    Själv har jag pedaler, jag trampar på 🤔🤷‍♂️.

Av:
    Tegheim83
    NickPick skrev:
    Själv har jag pedaler, jag trampar på 🤔🤷‍♂️.

Håller med dig, pedaler :-)
    Hängde bara på frågan 😂

Av:
    Freddie L
    Men hur tar du dig fram utan pedaler? (Hint: Ange vikt med pedaler och flaskställ, om du har tänkt använda det). Fin och prisvärd cykel, den där Majestic!

/Fredrik

Av:
    Tegheim83
    Freddie L skrev:
    Men hur tar du dig fram utan pedaler? (Hint: Ange vikt med pedaler och flaskställ, om du har tänkt använda det). Fin och prisvärd cykel, den där Majestic!

Tillverkare anger väl alltid cyklarnas vikt utan pedaler och flaskställ, så ska de blir jämförbart så...

Angående ordet "bekräfta", så använde jag just det, för att Allebike anger 10.3kg på sin hemsida (utan pedaler och flaskställ)

Ja, det ska bli kul och provcykla den, har snart ägt den en vecka utan att ens sitta på den.

Av:
    Freddie L
    Tegheim83 skrev:
    Freddie L skrev:

Tillverkare anger väl alltid cyklarnas vikt utan pedaler och flaskställ, så ska de blir jämförbart så...

Angående ordet "bekräfta", så använde jag just det, för att Allebike anger 10.3kg på sin hemsida (utan pedaler och flaskställ)

Ja, det ska bli kul och provcykla den, har snart ägt den en vecka utan att ens sitta på den.
    Ok, jag ger dig rätt där! Du skrev ju att du bekräftade tillverkarens vikt. När man _redovisar_ vikten WW-style då ska det vara med pedaler för att undvika hån. :-)

/Fredrik

Av:
    Tegheim83
    Freddie L skrev:
    Tegheim83 skrev:
    Freddie L skrev:

Ok, jag ger dig rätt där! Du skrev ju att du bekräftade tillverkarens vikt. När man _redovisar_ vikten WW-style då ska det vara med pedaler för att undvika hån. :-)

Jag brukar ofta ange vikt komplett så som jag cyklar, för det retar alltid nån :-)
    Min Spark 920 -15 med lite upgrades väger 11kg komplett, så det är inte säkert jag märker nån skillnad där :-)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ