• Downhill (armour extra säker)

Av:
    Meistro
    Här kommer en jäkligt dum och galen fråga. Men kan man köra downhill bulletproof säkert? Tänkte rent teoretiskt.

Dvs kan man ha dubbla eller trippla bodyarmours. Med extremt tjocka luftiga kläder lager på lager ovanpå ect?

Vad är det absolut säkraste man kan bära om man som amatör vill ge sig ut i backar utan att skada sig allvarligt. (Hur dumt och lustigt det än må se ut)
  • Re: Downhill (armour extra säker)

Av:
    Raggamuffin
    Nej, är man så orolig får man vara kvar i soffan.

// Muffin

Av:
    Luthman Photography
    Nej, det kan du nog inte. Däremot är det inte så svårt att åka utför som många verkar tro. Man kommer rätt långt med fullkruka, armbågsskydd, knäskydd och ryggplatta. Vill man vara lite extra paddad kan man köra bröstplatta och höftskydd också.

Av:
    Rattnalle
    För mycket skydd för det svårare att cykla vilket ökar risken för att ramla istället.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    Raggamuffin
    haske02.jpg

Skämt å sido, var bor du? Var vill du prova cykla nedför?
    Det ger nog mer med lite hjälp av någon hjälpsam van cyklist härifrån än dubbla armbågskydd.

// Muffin

Av:
    Meistro
    Jag tycker mig kunna ta blå ocg gröna dh banor någorlunda.

Ragga. Skåne här, du? Tänker att röda och svarta (har jag inte vågat på mig än) och där man kan skada sig mer. (Kan ej dropps och hopp)

Ser att skydden generellt är smidiga nätta och luftiga, tex poc body armour, så känns inte omöjligt att köra lager på lager med armours? Men skyddar det då mer? Eller nån riktig pufferjacket med något mjukt ovanför allt?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-19 09:35 av Meistro.

Av:
    Luthman Photography
    Släpp det där med dubbla skydd, det är ingen bra idé. Bekväma skydd som sitter bra ger det skydd du kan tänkas kunna kräva. Viss risk för skador finns alltid.

Av:
    Matte_rookie
    Meistro skrev:

Ragga. Skåne här, du? Tänker att röda och svarta (har jag inte vågat på mig än) och där man kan skada sig mer. (Kan ej dropps och hopp)

Ser att skydden generellt är smidiga nätta och luftiga, tex poc body armour, så känns inte omöjligt att köra lager på lager med armours? Men skyddar det då mer? Eller nån riktig pufferjacket med något mjukt ovanför allt?

Det kanske skyddar mer mot skrap och direkta smällar mot den punkt skyddet är avsett för men skulle gissa att orörligheten ökar risken för att skada sig vid vridningar och töjningar samt att det blir svårare att ändra position på cykeln. Föredrar isåfall skrap och direkta smällar som känns lite mer än brustna ledband och ligament och grejer.

Av:
    Rattnalle
    Meistro skrev:

Om du tar Vallåsen som exempel är ju det gröna spåret det farligaste i hela parken eftersom doseringen i kurvorna är lite off så att man kör ur om man får upp farten. Resten är ju bara stökigt och om man inte öser på i överljudsfart rätt måttligt farligt.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    jofahjalm
    Det är så otacksamt att dö utan ärr. Omfamna undergången!

Av:
    jonte987
    Vi kan titta lite på utför i Genarp om det passar geografiskt. Då kan vi kolla på bromsarna också.

Min egen erfarenhet är att om man har grundlägande kompetens på hojen så går det att bromsa sig ned för alla röda i på Vallis utan problem. Jag gjorde det första gången jag var där i somras. Och ja, det är skönt med lite tips från coachen första gången.
    Det viktigaste är lite omdöme så att man inte bara blåser in i segment man inte behärskar.

Av:
    Sambal Oelek
    Sumodräkt kanske vore nåt.

(Eller en heltäckande Viking)

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Nub
    Nej. ;D

Så länge du inte i princip gjuter in dig själv i en total-stel konstruktion så kan du ju alltid bryta tex en led eller gå av någonstans - oavsett hur många lager skydd du har.
    Och du kan ju alltid få hjärnskakning oavsett, så din gjutning behöver någon form av stötdämpning på insidan.. ;) lite osmidigt.

Från just smällar kanske det hjälper om du kör 10 lager body armor och sumodräkt haha, men du lär ju definitivt ramla oftare med det.

Kör efter förmåga istället och med ordentliga skydd, (ej i lager)
    Göra sig bombsäker går inte.

Av:
    Meistro
    @jonte och @ragga

Jag joinar gärna och får lite downhill utbildning när det passar för er.

Dock trodde jag inte det fanns utför i genarp? (Kört där 2gr)

Av:
    Spacekitty
    Jag har skadat mig betydligt mer och oftare och knäckt flera hjälmar i plattskogen än utförs. Det går mycket långsammare utförs pga terrängen och man är mer beredd på att något som behöver hanteras faktiskt kan dyka upp.

=^.^=

Av:
    jonte987
    Meistro skrev:
    @jonte och @ragga

Det är inte som att åka park...men det finns lite. Det ger mycket att köra i park helt klart men jag gillar att köra lite upp och ner i Genarp också. Jag vet inte om det blir vallåsen för mig nästa helg eller nästa igen men Muffin är väl där en hel del. Sen kan jag inte påstå att jag hittar så bra på vallåsen heller. Har du nära till Genarp så skadar det inte att testa det lite.

Av:
    tim_eriksson
    Det går inte skydda sig från allt, så är det bara.

Hjälm, ryggplatta, knä och armbågsskydd och det finns västar med bröstskydd och visst axelskydd. Det är så långt det blir rimligt.

Händer, fingar, handleder och fotleder går inte att skydda.
    När du får upp farten så blir kraften den avgörande faktorn och mot det skyddar inga kroppsskydd.

Se till att skydden sitter ordentligt så det inte glider iväg när du glidtacklar i makadamen :)

Av:
    Valhalla_
    77ny929x7v-635750831891377504.330x200.jpg

Av:
    Raggamuffin
    jonte987 skrev:
    Meistro skrev:
    @jonte och @ragga

Det är inte som att åka park...men det finns lite. Det ger mycket att köra i park helt klart men jag gillar att köra lite upp och ner i Genarp också. Jag vet inte om det blir vallåsen för mig nästa helg eller nästa igen men Muffin är väl där en hel del. Sen kan jag inte påstå att jag hittar så bra på vallåsen heller. Har du nära till Genarp så skadar det inte att testa det lite.

Jag är i Schweiz och cyklar på stora berg för tillfället men när jag kommer hem blir det Vallåsen var helg till stängning med undantag för ess typ, Genarp nån dag i veckorna, skicka ett pm så syncar vi i september.

// Muffin

Av:
    Mårten
    Säger som Jocke Berg

Vi ska alla en gång dö

---
    Krumbumballe
    I am become surgubbe, destroyer of stoke.

Av:
    Hstrom
    Det är helt klart skönt att bara köra enklare skydd, te.x bra knäskydd, skor och hjälm. För man blir mer flexibel.
    De som är duktiga är faktiskt även duktiga på att ramla utan att skada sig.

Men jag körde förut i full skydd på överkroppen i plast, lite klumpigt, men har flugit av rakt in i stenar och kramat träd utan att känna något, mer ett härligt ljud när plasten slagit emot.

Så om du ska ge dig ut och vill ha skydd för att boosta självförtroendet så köp bra skydd men du behöver inte flera lager.

I dh world cup skiljer det sig extremt, vissa kör med full skydd för att boosta sin självkänsla medans de som är lite mer veteraner inte har mer än hjälm

Av:
    rix
    Hstrom skrev:
    Det är helt klart skönt att bara köra enklare skydd, te.x bra knäskydd, skor och hjälm. För man blir mer flexibel.
    De som är duktiga är faktiskt även duktiga på att ramla utan att skada sig.

Men jag körde förut i full skydd på överkroppen i plast, lite klumpigt, men har flugit av rakt in i stenar och kramat träd utan att känna något, mer ett härligt ljud när plasten slagit emot.

Så om du ska ge dig ut och vill ha skydd för att boosta självförtroendet så köp bra skydd men du behöver inte flera lager.

I dh world cup skiljer det sig extremt, vissa kör med full skydd för att boosta sin självkänsla medans de som är lite mer veteraner inte har mer än hjälm

Boosta sin självkänsla? Va? Svårt att tro att några proffs på världscupen använder body armor som ett sätt att boosta sin självkänsla. Att de skulle köra med bara hjälm känns inte speciellt vanligt. Kan inte komma på någon som kör utan knäskydd. Absoluta majoriteten verkar dessutom köra med någon form av ryggskydd.

Av:
    Meistro
    Ok. Vilken armour är säkrast? Vilken har vetenskapligt bäst skydd? Finns det studier gjorda? Alla ser sjukt tunna ut online.

Finns det med airbags för dh specifikt?

What to buy?

Av:
    jonte987
    Skulle säga att en hel del ser extremt kraftiga ut
    https://www.chainreactioncycles.com

Vad ska du hitta på egentligen? För egen del satsar jag på att öka utmaningen gradvis och bygga upp fysiken också.

Jag är tveksam till att dra på mig body armour och bomba in i nåt jag inte har koll på.
    Speciellt som jag är mer rädd för att bryta nacken än att slå mig lite

Av:
    Raggamuffin
    Meistro skrev:
    Ok. Vilken armour är säkrast? Vilken har vetenskapligt bäst skydd? Finns det studier gjorda? Alla ser sjukt tunna ut online.

Finns det med airbags för dh specifikt?

What to buy?

Mjuka skydd som blir hårda när de komprimeras verkar oftast ge ett bättre skydd än hårdplast, enligt vad jag har kunnat läsa mig till. Materialet är lagom mjukt när det komprimeras sakta men vid snabbt slag blir det hårt, därför kan de vara rätt tunna. Min erfarenhet från mx och mtb är att det är skönare att landa med sådana med, beror lite vad man tänkt landa på.. hårdplast hjälper mer mot saker med liten yta.

Jag hade nöjt mig med knäskydd, ryggskydd, armbågsskydd - i den ordningen. Andra vill kanske ha mer.

// Muffin

Av:
    Raggamuffin
    Om du känner du behöver skydd för det är som håller dig tillbaka så tror jag faktiskt att det mest är erfarenhetsbristen som pratar. Jag tror inte det gör någon skillnad för ditt mod om du axelskydd eller ej första gången du väl står där och ska ta branten i Vallåsen.

// Muffin

Av:
    Meistro
    Men hittar inget armour som även skyddar magen. Finns det något sådant?

Av:
    jonte987
    Många av dem jag länkar har skydd nedåt magen. Sen ska du titta på certifieringar level 1 & 2. Kanske mer det du var ute efter

Av:
    jonte987
    Sen får muffin rätta mig om jag har fel men jag hade först lärt mig kontrollera cykeln i rimlig fart med rimliga skydd innan jag tog på body armour och bombade. Känns som det senare är recept på olycka

Av:
    Raggamuffin
    jonte987 skrev:
    Sen får muffin rätta mig om jag har fel men jag hade först lärt mig kontrollera cykeln i rimlig fart med rimliga skydd innan jag tog på body armour och bombade. Känns som det senare är recept på olycka

Typ så, tror att alt 2 sällan blir verklighet.

// Muffin

Av:
    jonte987
    Full face däremot är bra.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in