• Re: OneUp dropper V2 - tankar och erfarenheter?

Av:
    glitch
    Fick en v2 i utbyte mot en v1 som kärvade. Den glappar mer än min v1 gjorde och klapprar invändigt så man blir knäpp när man står upp och stolpen är obelastad.
    Mailade oneup och fick instruktioner för hur man plockar ur cartridgen och ska lägga 2 varv eltejp för att tighta upp allt invändigt. Tydligen finns en v2.1 nu där klappret är åtgärdat. Inte hunnit köra sen eltejpsfixet men hemma i mekstället verkar det inte så lovande. Dock grym kundservice så är jag inte nöjd kommer de fixa det.

Av:
    Westman
    Aha, det kanske är det som låter i min cykel (nu när allt annat är tyst igen). Låter lite som vajerhöljen som slår mot varann men inte riktigt, kan inte lokalisera det. Kan du posta instruktionen eller länka till den?

Av:
    Nypåmtb
    Jag bytte ut min Brand-X 150 mot en OneUp180 och jag tycker båda funkar bra men kan inte sägs att det eg finns någon anledning att betala mer för en OneUp jämfört med en Brand X.
    Min är rätt ny. Hur vet man om man har version 2.0 eller 2.1?

Edit: Båda stolparna körda med Wt-remote.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-03 09:09 av Nypåmtb.

Av:
    davveno1
    Installerade en oneup på min vitus sentier häromdagen, snålt med wire, ligger nästan slickad runt gaffelröret sen har jag ett glapp i sidled på ett par mm redan innan jag ens använt den?
    Får man räkna med ett sidledsspel på ett par mm i sadeln framkant?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-03 09:35 av davveno1.

Av:
    Rattnalle
    Visst glapp vad gäller rotation är rätt normalt, hur mycket beror på stolpe.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    glitch
    @Westman
    1 - Remove the post from your bike and put it in a mid travel position.

2 - Remove your Seat, Clamps (1-4), and Valve Cover (5).

3 - Unscrew Cartridge Lockring (6) using a pair of needle-nose pliers.

4 - Unscrew Actuator (16) using either a 17mm wrench (V2) or a 14mm wrench (V2.1)

5 - Slide Cartridge (14) out of Upper Tube (7) while it is still attached to Actuator (16)

6 - Apply two wraps of electrical tape to the main body of Cartridge (14) 40mm from the end.

7 - Reinstall Cartridge (14) into Upper Tube (7) - It should now be a snug fit.

8 - Screw Actuator (16) back into Lower Tube (12)

9 - Activate Actuator (16) to fully extend the post

10 - Reinstall Cartridge Lockring (6) using a pair of needle-nose pliers.

11 - Reinstall Valve Cover (5).

12 - Reinstall your Post, Seat and Clamps (1-4).

Sprängskiss som referens
    https://cdn.shopify.com

Det enda lite luriga var att ha stolpen halvvägs droppad och lossa vajern när man har allt tight utan att lösa ut den. I mitt fall har jag ett wolftooth reglage så jag lossade vajern där lite grann för att få nog med spelrum att försiktigt kunna lossa vajern från stolpen. Fick också vrida styret för att kunna mata tillbaka nog med hölje för att få spelrum vid stolpändan.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-03 12:01 av glitch.

Av:
    SalkinL
    Kanske därför min cykel skramlar. Eller... jag trodde det var vajerhöljet i ramen som skramlade. Men det hela är lite mysko för med stolpen i högsta läget skramlar det men i lägsta läget är det tyst. Fast det hela tyder ju på att det är från stolpen, för vajerhöljet skall vara opåverkat oavsett vart stolpen är i slaget.

Av:
    glitch
    SalkinL skrev:
    Kanske därför min cykel skramlar. Eller... jag trodde det var vajerhöljet i ramen som skramlade. Men det hela är lite mysko för med stolpen i högsta läget skramlar det men i lägsta läget är det tyst. Fast det hela tyder ju på att det är från stolpen, för vajerhöljet skall vara opåverkat oavsett vart stolpen är i slaget.

Tog mig ett tag att hitta att det var stolpen, det fortplantade sig bra i kolfiberramen.
    Men om du expanderar den fullt och ruckar med lös handled snabbt åt sidorna / framåt bakåt så blir det rätt uppenbart.
    Tycker också min v2 generellt har mycket större glapp i sidled men även fram/bak än v1.

Av:
    SalkinL
    glitch skrev:
    SalkinL skrev:

Tog mig ett tag att hitta att det var stolpen, det fortplantade sig bra i kolfiberramen.
    Men om du expanderar den fullt och ruckar med lös handled snabbt åt sidorna / framåt bakåt så blir det rätt uppenbart.
    Tycker också min v2 generellt har mycket större glapp i sidled men även fram/bak än v1.

Testade eltejpen nu. Muttern vid ventilen var lös också , kanske för att cartridgen skramlat runt. Vid ett dunsa cykeln i golvet test verkar det skrammelfritt. Succe isåfall.
    I samma veva bytte jag till en ny aktuator, som skall vara till en V2.1. Men den funkade alldeles utmärkt till min som jag tror är en V2. Anledningen till att jag chansade på V2.1 aktuator var för att den var gratis i OneUps webshop. Dyr frakt visserligen men jag köpte även en t-shirt med "work less ride more" text på så då kändes det ok. Perfekt kostym på jobbet bland alla andra som har skjortor!

Av:
    glitch
    Min låsring satt också väldigt löst.

Av:
    davveno1
    Ang sidledsglappet så fick jag mail att det tydligen finns over sized pins att peta in så ska det bli bättre.

Av:
    LDG
    Smörjer ni stolpen på något sätt? Den sitter som fast när den stått men fu kar bra så fort den gått upp och ner en gång.

Av:
    happymtb.fr
    LDG skrev:
    Smörjer ni stolpen på något sätt? Den sitter som fast när den stått men fu kar bra så fort den gått upp och ner en gång.
    Min V1 är likadan...
    Jag öppnade den, gjorde rent och la på slick honey, först för mycket så att stolpen funkade sämre. Nu, med mindre fett, funkar den lika som innan service, dvs som du beskriver... ?
    Känns lite sådär men det är inget problem när man cyklar så det får vara så.

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

Av:
    eucalyptus
    Gjorde "service" på min idag genom att dra upp den vita plastbiten runt sadelstolpen.

Sprutade in detta runt helt stolpen och in i själva droppern som går in i ramen:
    https://www.bike24.com

Började droppa en del undertill på cykeln, så mycket gick tydligen bara genom droppern och ut i botten.

Men nu skjuter den upp i en dundrande fart utan problem, även med sadelstolpsklämman korrekt åtdragen, tidigare fått köra den ganska löst för att annars åkte inte droppern upp.

Av:
    Westman
    davveno1 skrev:
    Ang sidledsglappet så fick jag mail att det tydligen finns over sized pins att peta in så ska det bli bättre.

Har du mer info om dessa?

Av:
    davveno1
    Westman skrev:
    davveno1 skrev:

Har du mer info om dessa?

Skulle få dom skickade till mig kostnadsfritt men de har inte dykt upp än..

Av:
    patrik.a.johansson
    Har en 180 mm v2 inklusive OneUps remote som gått 50 timmar. Har inte haft några problem med funktionen än i alla fall. Smörjat ett par gånger med slick honey nedanför övre bussningen. Känslan i fjärren är helt okej, även om en luftad Reverb är bättre i det fallet. Glappet bedömer jag är ungefär som på en Reverb men den sjunker däremot inte ner något när man sätter sig som Reverb:en har en tendens att göra. Mycket nöjd än så länge!

Av:
    Vizual54
    Inte jättenöjd med min. Beställde en v2 180mm för kanske 3 veckor sedan. Fick den för kanske 2 veckor sedan. Hann köra den en gång i torrt väder innan Falun. Redan på eftermiddagen under träningen i Falun tyckte jag att den började gå lite trögt. Då hade den gått kanske totalt max 5 timmar. Gav den lite dämparolja på kvällen och sen funkade den väl ok under söndagen. Plockade isär den idag och rengjorde. Tyckte det var väldigt lite fett i den och att den blivit matt på innerbenet. Min gamla Race Face stolpe som gått i 1.5 år i alla väder är blankare än min 20 timmar gamla OneUp.

Av:
    LDG
    happymtb.fr skrev:
    LDG skrev:
    Min V1 är likadan...
    Jag öppnade den, gjorde rent och la på slick honey, först för mycket så att stolpen funkade sämre. Nu, med mindre fett, funkar den lika som innan service, dvs som du beskriver... ?
    Känns lite sådär men det är inget problem när man cyklar så det får vara så.
    Tog bort sadel och kollade trycket, hade sjunkit en del. Såg att det satt samma bult som på min Brand X-dropper så tajtade en med en nåltång och pumpade upp. Nu funkar den perfa =)
    Exakt samma var det på min Brand X, kollar de på varandra? =)

Av:
    happymtb.fr
    LDG skrev:
    Tog bort sadel och kollade trycket, hade sjunkit en del. Såg att det satt samma bult som på min Brand X-dropper så tajtade en med en nåltång och pumpade upp. Nu funkar den perfa =)
    Exakt samma var det på min Brand X, kollar de på varandra? =)
    Ok, tack för tipset!
    Jag hade förträngt att den kunde pumpas och trodde att den hade gasfjäder... ?

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

Av:
    glitch
    Min v2 har nu börjat att inte sträcka ut hela vägen, sista halvcentimetern kvar titt som tätt. Är det läge att pumpa då?

Av:
    eucalyptus
    glitch skrev:
    Min v2 har nu börjat att inte sträcka ut hela vägen, sista halvcentimetern kvar titt som tätt. Är det läge att pumpa då?

Pumpa och smörja collar ringen (sitter en plastbit i halsen på stolpen om man lossar toppen) finns guide för detta :) busenkelt och då fungerar allt igen som det ska

Av:
    Octagon
    Någon som haft problem med OneUp V1 med bara vissa cyklar? Jag har en 30.9 på min fatbike som funkar kanon och en 31.6 som fungerade bra på en Scott men inte på min Bird. Problemet är att om jag drar åt stolpen tillräckligt hårt för att den ska sitta fast så funkar den inte, men så fort jag lossar klämman så glider den perfekt upp och ner. Har ingen mer hoj med 31.6 så jag funderar att sälja den till nån som inte har en likadan Bird som mig, om inte någon har bättre förslag....

Av:
    alex.asu
    Friktionspasta?

Av:
    Roger_Edvinsson
    Octagon skrev:
    Någon som haft problem med OneUp V1 med bara vissa cyklar? Jag har en 30.9 på min fatbike som funkar kanon och en 31.6 som fungerade bra på en Scott men inte på min Bird. Problemet är att om jag drar åt stolpen tillräckligt hårt för att den ska sitta fast så funkar den inte, men så fort jag lossar klämman så glider den perfekt upp och ner. Har ingen mer hoj med 31.6 så jag funderar att sälja den till nån som inte har en likadan Bird som mig, om inte någon har bättre förslag....

På min AM9a gäller det att inte spänna klämman för hårt för då segar stolpen.

Men inga större problem att hitta ett läge där den funkar utan att stolpen glider.

Roger Edvinsson
    Creme Fraiche Bicycle Club

Capital Enduro på FB:
    https://www.facebook.com

Av:
    Octagon
    Japp, det är en AM9 jag har. Har testat friktionspasta, det går nästan, om jag drar åt så att det precis nästan börjar gå lite trögt så sitter den nästan tillräckligt hårt. Men bara nästan. Inte mycket till moment på skruven heller.
    Lite onödigt att ha marknadens lägsta stack på en ram som har så lågt sadelrör, men det var den jag hade. Och den funkade ju svinbra på en annan ram. Känns lite som att sadelröret är ganska stort, dvs lite lättare att få ner stolpen i röret än det brukar vara. Finns det nån update från OneUp man kan stoppa i, eller är det lika bra att sälja billigt till nån som inte kör AM9?

Av:
    jolov
    Kolla en annan klämma? Min surly klämma känns som den nype rpt sjukt mkt mer än min thomson

Av:
    Raggamuffin
    Prova dubbelklämma?

// Muffin

Av:
    Roger_Edvinsson
    Octagon skrev:
    Japp, det är en AM9 ?

Vilken klämma har du?
    Bird eller Hope?

Roger Edvinsson

Capital Enduro på FB:

Av:
    Octagon
    Roger_Edvinsson skrev:
    Octagon skrev:
    Japp, det är en AM9 ?

Vilken klämma har du?
    Bird eller Hope?
    Hope med skruv (dvs inget snabblås).

Av:
    Roger_Edvinsson
    Octagon skrev:
    Roger_Edvinsson skrev:
    Octagon skrev:
    Japp, det är en AM9 ?

Vilken klämma har du?
    Bird eller Hope?

Jag använder Birds med snabblås.
    Kan det vara så att de kanske klämmer olika?

Roger Edvinsson

Capital Enduro på FB:

Av:
    Octagon
    Roger_Edvinsson skrev:
    Octagon skrev:
    Roger_Edvinsson skrev:
    Octagon skrev:
    Japp, det är en AM9 ?

Vilken klämma har du?
    Bird eller Hope?

Tror det har att gör med hur högt man har sadeln. Sätter man den i botten (dvs utnyttjar marknadens lägsta stack) så blir det värre.

Av:
    Rattnalle
    Octagon skrev:
    Roger_Edvinsson skrev:
    Octagon skrev:
    Roger_Edvinsson skrev:
    Octagon skrev:
    Japp, det är en AM9 ?

Vilken klämma har du?
    Bird eller Hope?

Tror det har att gör med hur högt man har sadeln. Sätter man den i botten (dvs utnyttjar marknadens lägsta stack) så blir det värre.
    På Reverb, iaf tidiga modeller, var det nästan hopplöst om man inte satte stolpen lite högre än lägsta. Den nöp fast eller gled. 10 mm upp och det funkade.

Av:
    glitch
    Bytte igår kväll key way pinsen för att motverka sidglappet.
    Man får med två storlekar i kitet. Började med mellanstora som de rekommenderar att börja med.
    Plättlätt att byta.
    Avsevärt mindre spel i sidled nu.pyttelite kvar men det får duga tillsvidare. Om det blir värre sen kan jag alltid gå på oversize kitet.
    Väldigt smidigt att i princip allt går att serva.
    20191130_193801.jpg

Av:
    JHenning
    glitch skrev:
    Man får med två storlekar i kitet. Började med mellanstora som de rekommenderar att börja med.
    Plättlätt att byta.
    Avsevärt mindre spel i sidled nu.pyttelite kvar men det får duga tillsvidare. Om det blir värre sen kan jag alltid gå på oversize kitet.

Härligt! Och du kontaktade dem bara och bad om dem, så skickade de pinsen gratis?

Av:
    glitch
    JHenning skrev:
    glitch skrev:
    Plättlätt att byta.

Härligt! Och du kontaktade dem bara och bad om dem, så skickade de pinsen gratis?

Faktiskt! De säljs ju som reservdel också men min är inte så värst gammal så jag tyckte glappet var lite väl.
    De första v2.orna tror är glappigare, min var glappigare än v1an jag hade innan i alla fall.

Av:
    JHenning
    glitch skrev:
    JHenning skrev:
    glitch skrev:
    Plättlätt att byta.

Faktiskt! De säljs ju som reservdel också men min är inte så värst gammal så jag tyckte glappet var lite väl.
    De första v2.orna tror är glappigare, min var glappigare än v1an jag hade innan i alla fall.

Grymt ju! Vet inte om jag har tidigare eller senare V2, men tycker glappet i min är överkomligt. Kan dock komma att fixa sådana där pins om en tid ändå.

Av:
    Rattnalle
    glitch skrev:
    Plättlätt att byta.
    Är allt allt eller allt utom den centrala delen som jag fått för mig är en kassett som säljs som förbrukningsdel?

Av:
    glitch
    Rattnalle skrev:
    glitch skrev:
    Plättlätt att byta.
    Är allt allt eller allt utom den centrala delen som jag fått för mig är en kassett som säljs som förbrukningsdel?

Kassetten köper man som en enhet för 60$

Av:
    Nypåmtb
    Jag är inte heller helt nöjd med min. Tycker inte droppern når upp i vanlig OneUp-kvalitet.

- Har v2 och glappet är mkt större än vad som känns rimligt (och mkt mer än brand x). Skramlar för det vilda när stolpen är i topp.
    - den ”fastnar/kärvar” i början om hojen får stå ett tag
    - trots Wt-reglage så är känslan i droppern långt ifrån premium, ganska ”hackig” känsla.
    - I slutet av senaste turen gick droppern otroligt segt (bättre nu efter insmörjning) men jag har verkligen inte kört många turer mer den.

Skulle ha köpt brand-x igen...

Men nu när man har den så får man väl försöka jaga sådana där pinnar för att minska glappet. Om jag nu inte bara ska försöka reklamera...

Av:
    glitch
    Nypåmtb skrev:
    Jag är inte heller helt nöjd med min. Tycker inte droppern når upp i vanlig OneUp-kvalitet.

- Har v2 och glappet är mkt större än vad som känns rimligt (och mkt mer än brand x). Skramlar för det vilda när stolpen är i topp.
    - den ”fastnar/kärvar” i början om hojen får stå ett tag
    - trots Wt-reglage så är känslan i droppern långt ifrån premium, ganska ”hackig” känsla.
    - I slutet av senaste turen gick droppern otroligt segt (bättre nu efter insmörjning) men jag har verkligen inte kört många turer mer den.

Skulle ha köpt brand-x igen...

Men nu när man har den så får man väl försöka jaga sådana där pinnar för att minska glappet. Om jag nu inte bara ska försöka reklamera...

Det har gjorts en del åtgärder på v2 till nuvarande revision.

- Gällande "skrammel", prova att ta ut cartridgen och dra 2 varv eltejp runt, ett par cm. upp på den. Det tystar ner stolpen. Maila dem så får du en beskrivning.

- Spel i sidled åtgärdas med key way pinsen

- Seg retur, har du kollat trycket i cartridgen / att vajern löper utan större friktion?

Kan hålla med om att "v2" från början inte riktigt känns "färdigutvecklad", men som tur är går det mesta att fixa till och är lättmekat.

Av:
    Nypåmtb
    Mailade igår kväll till One Up om mina problem och samma kväll får jag bekräftelse att de skickar både ”pinnar” och en ”actuator” från 2.1 modellen. Dessutom fick jag en guide om hur man fixar skramlet.
    Fem stjärnor till deras kundtjänst!

Av:
    glitch
    Nypåmtb skrev:
    Mailade igår kväll till One Up om mina problem och samma kväll får jag bekräftelse att de skickar både ”pinnar” och en ”actuator” från 2.1 modellen. Dessutom fick jag en guide om hur man fixar skramlet.
    Fem stjärnor till deras kundtjänst!

Japp de är grymma på kundservice!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ