• Re: PBP 2023

Av:
    NotReallyGunde
    cykelphilip skrev:
    Mmmh, gillar framförhållningen. Jag och en vän blev frälsta under vårt premiärlopp, sommarens vätternrunda, och siktar nu mot högre mål. Vi debuterar nog PBP 2023 med lite andra långlopp innan dess.

Om det blir som till i år bör ni köra en full Randoserie 2022.
    Och Köping har lovat att 2021 blir det Lofsdalen 1000 km :)

Av:
    NotReallyGunde
    Körde i år med en sådan där lång sadelväska/rullstängning på 15 liter.
    Funderar på att byta upp mig till 2023, det jag vill ha är öppning ovanifrån så man snabbt ser det man ska ha och slippa gräva.
    Hade packat i små påsar vilket var ok men ändå.

Av:
    GoranS
    NotReallyGunde skrev:
    cykelphilip skrev:
    Mmmh, gillar framförhållningen. Jag och en vän blev frälsta under vårt premiärlopp, sommarens vätternrunda, och siktar nu mot högre mål. Vi debuterar nog PBP 2023 med lite andra långlopp innan dess.

UTU 2022 kan kanske var en bra förberedelse?! Visserligen lite längre än PBP men med fullt utnyttjande av övernattningsmöjligheterna borde det kunna utgöra ett bra genrep på ”hemmaplan” inför PBP. https://pilgrimbrevet.se

Av:
    cykelphilip
    NotReallyGunde skrev:
    cykelphilip skrev:

Okej, men vilka lopp är rimliga "uppvärmningar" inför PBP. Både längdmässigt men också mentalt. Typ höjdskillnad och väder.

En randoserie = [mil] 20, 30, 40, 60, 100?

Av:
    GoranS
    Jag skulle säga att rando är lite annorlunda än VR. En bra början är väl att om möjligt känna på randocykling genom att köra en tur redan nu i år. Går ett antal 20-milare och några 30-milare innan säsongen är slut. Sen är det väl bara att mata på nästa vår med ökande distanser så långt ni vill/orkar.

Komplett kalender finns på http://randonneurs.se Kalendern för nästa år brukar dyka upp under senare delen av oktober eller början av november.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-27 09:58 av GoranS.

Av:
    NotReallyGunde
    cykelphilip skrev:

Okej, men vilka lopp är rimliga "uppvärmningar" inför PBP. Både längdmässigt men också mentalt. Typ höjdskillnad och väder.

En randoserie = [mil] 20, 30, 40, 60, 100?

20,30,40,60 är superrandonneur serie. 100 är bonus :)
    Men gör som Göran säger, börja prova på redan i höst.

Jag kommer lägga in mer backträning framöver, var på god väg i våras men sedan sket det sig.

Av:
    Jonatan F
    Jag cyklade en hel serie för fyra år sedan (minus en 20-mila) men knäckte brosket i knäna på 60-milarn. Nu har knäna läkt, källan till problemet identifierats (retroversion i höfterna) och ett års rehab genomförts. Nu är jag pepp på pbp 2023. Jag har dock en fråga.

När man cyklar Vättern säger folk att man behöver 100 mil i benen innan. Hur många mil är rimligt att behöva innan PBP? 400 mil? Innan tex sverigetempot? 800 mil? Jag är 27 idag så fortfarande ganska bra läkekött etc.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-27 10:31 av Jonatan F.

Av:
    GoranS
    ”Regeln” om 100 mil innan Vättern tror jag mest ska ses som ett sätt för att få deltagarna att träna en del innan så att de kan få en hyggligt OK upplevelse under själva loppet. Med mindre träning blir det mer pannben och med mer träning kan man cykla fortare. Sen är volym inte allt. Kvalitet inverkar också. Om PBP är så backig som det sägs skulle jag absolut köra en del intervaller, gärna på lite tyngre växlar.

Av:
    Jonatan F
    Jo, självklart en trubbig regel men vore skönt med en känsla för ungefär hur många mil en behöver skrapa ihop för att klara längre lopp. När jag körde serien hade jag ju cyklat till och från hela livet men träningen bestod i stort sett bara av breveter på helgen och vila däremellan.

Av:
    IngvarW
    Jonatan F skrev:
    Jag cyklade en hel serie för fyra år sedan (minus en 20-mila) men knäckte brosket i knäna på 60-milarn. Nu har knäna läkt, källan till problemet identifierats (retroversion i höfterna) och ett års rehab genomförts. Nu är jag pepp på pbp 2023. Jag har dock en fråga.

När man cyklar Vättern säger folk att man behöver 100 mil i benen innan. Hur många mil är rimligt att behöva innan PBP? 400 mil? Innan tex sverigetempot? 800 mil? Jag är 27 idag så fortfarande ganska bra läkekött etc.

Jag hade bara kört drygt 360 mil sedan nyåret så undra på att jag blev trött förra veckan :-)

Av:
    Jocke77
    Jonatan F skrev:

Svarar på fler frågor som ställts under fm:

Är UTU ett bra genrep? - Jag körde UTU just av den anledningen och tycker det är jättebra. Då får man tillfälle att under flera dagar testa utrustning (om man ser till att man har det man tänkt köra på PBP), hur kroppen och knoppen reagera samt testa ut ev. nutrition. Jag körde loppet med sovstopp på respektive "huvudkontroll", blev i princip 5x30mil, och det gjorde att det också blev bra träning och inte bara nerbrytning.

Andra lopp som är bra? - Inför UTU körde jag Vänersborg 600. Det är nog en av de mest kuperade 600km i landet (går till stor del i Norge) och har en banprofil som är mest lik PBP av de lopp jag kört. Eftersom rekommendationen är att köra en 600 nonstop som träning inför PBP (jag körde nonstop på Täby 600 i år) så tycker jag att Vänersborg 600 nonstop skulle vara ett riktigt bra test/träning inför PBP. Klarar man den utan att dö ligger man bra till träningsmässigt.

Väder - Omöjligt att säga eftersom PBP kan bjuda på allt från dödsvärme till kyla och ösregn. Träna i olika väder och lär dig att hantera utrustning och dig själv i ett stort spektrum av förhållanden så kommer det gå bra. Att veta att man klarar av allt ger en trygghet som minskar stressen och då kan man fokusera på att trampa :-)

Hur många mil behöver man innan? - Omöjligt att svara på eftersom det beror på vem vi pratar om. Är du fd elitcyklist som cyklat 2-2500 mil om året i 15 år eller köpte du din första cykel nu? Ett generellt svar är att jag bedömer att de flesta fokusera på tok för mycket på att cykla långt och lugnt. På lopp som PBP där den relativa ansträngningen är låg har man stor nytta av att vara allmänt vältränad och vill man köra 2023 och brister i detta så skulle jag lägga -20 och -21 på att träna upp den allmänna fysiska förmågan (helkroppsstyrka och rörlighet), givetvis ska man cykla också. Som nummer två skulle jag fokusera mycket på att höja tröskeleffekten (dvs intervaller), en överkapacitet skapar trygghet genom att man cyklar snabbare utan att ta i mer och då köper sig tid att spendera på sömn.

Det är backigt, måste jag cykla mycket i backar? - Nej, höjer du din kapacitet med intervallträning kommer du att cykla fortare uppför. Sen har ju tyngdlagen stor inverkan så om man har en kroppskomposition som inte är optimal för att cykla uppför kan en viktnergång göra mångfalt mer än vad man kan åstadkomma med träning. Har man jobb och familj med begränsade möjligheter att träna och återhämta sig är det ett grymt tidseffektivt sätt att bli snabbare på :-)

Av:
    IngvarW
    Jocke77 skrev:

Väder - Omöjligt att säga eftersom PBP kan bjuda på allt från dödsvärme till kyla och ösregn. Träna i olika väder och lär dig att hantera utrustning och dig själv i ett stort spektrum av förhållanden så kommer det gå bra. Att veta att man klarar av allt ger en trygghet som minskar stressen och då kan man fokusera på att trampa :-)
    )

För spännande väder föreslår jag Ötzi XL. Stora mälarvarvet i december, det är festligt :-)

Av:
    Fjärdebrunn
    Får se.

Av:
    NotReallyGunde
    Fjärdebrunn skrev:
    Får se.
    Jodå jag har redan planerat in dig och Björnörnvingvindvåg.
    :)

Av:
    heffe
    Ponera att en deltagare bor hyfsat långt norrut, och tillgången till brevets och rando-serier är lika med noll, hur löses på bästa sätt en plats till PBP 2023?

Att delta i vissa längre varianter, ex LEL 2021 eller UTU 2022 går att ju att lösa med planerade semesterveckor, men att resa 50-100 mil för ett randolopp känns inte helt optimalt.

------------
    heffe.nu // #HeffeOnTour

Av:
    bigmollo
    heffe skrev:
    Ponera att en deltagare bor hyfsat långt norrut, och tillgången till brevets och rando-serier är lika med noll, hur löses på bästa sätt en plats till PBP 2023?

Att delta i vissa längre varianter, ex LEL 2021 eller UTU 2022 går att ju att lösa med planerade semesterveckor, men att resa 50-100 mil för ett randolopp känns inte helt optimalt.

Du behöver tyvärr köra breveterna för att få köra PBP. Det anordnas ibland brevetveckor på tex Mallis och ibland slås det ihop 20+30-milare på långhelger.

...........................................................

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    ooms
    heffe skrev:

Arrangera egna breveter?
    T.ex. som Peth här på happy gjort i Bollnäs i år.

Av:
    JLarsson
    Jag skulle åka till ett läger där man klipper en SR-serie på en vecka. Jag vet att man har kunnat göra så på Mallis (Stigs cykelrejser) och i Bulgarien tidigare.

_______
    aliekatapult

Av:
    heffe
    ooms skrev:
    Arrangera egna breveter?

Tanken har slagit mig. Det kommer antagligen att bli jag (eventuellt) som enda deltagare och foto kontroller, är det legio?

------------
    heffe.nu // #HeffeOnTour

Av:
    GoranS
    heffe skrev:
    ooms skrev:
    Arrangera egna breveter?

Tanken har slagit mig. Det kommer antagligen att bli jag (eventuellt) som enda deltagare och foto kontroller, är det legio?
    Om jag fattat det rätt försöker man ha ”vanliga” kontroller, dvs med ifyllande av brevetkortet men om arrangören är medveten om att det inte finns ngt ställe att stämpla på kan fotostämpling innan start meddelas vara godkänt. Slottsrundan från Södertälje (Östertälje) har t.ex. haft fotostämplingar.

Om PBP är målet kan det ju vara en idé att kanske åtminstone starta med en 20-milare nästa säsong. I så fall är det nog dags att ta tag i det nu för nästa års kalender fastslås väl rätt snart.

Nu vet jag inte var du bor, men du kan ju i alla fall försöks dig på lite reklam och se om du kan få någon långcyklingskamrat på kroken. En tråd på detta forum i lagom tid innan kan vara ett sätt, kontakta (motions)cykelklubbar i närheten och informera om loppets existens ett annat.

Av:
    T0TTE
    JLarsson skrev:
    Jag skulle åka till ett läger där man klipper en SR-serie på en vecka. Jag vet att man har kunnat göra så på Mallis (Stigs cykelrejser) och i Bulgarien tidigare.

Jag körde GiroSardegna1000 i år (SR-serie på Sardinien) toppad med 6 + 6 Isole = färja till Palermo efter avslutande sextiomilare och ny sextiomilare på Sicilien direkt efter ankomst.

Just den tårtan på tårtan fås blott vart fjärde år, men jag kan varmt rekommendera SR-serien.

Långt ifrån platta svenska landsvägar och cirkelkåkäk. Ofta sjyst (ibland otroligt bra) käk vid stämpling och en i övrigt kanonfin organisation.

Så bra att jag nästa år kör fjärde breveten i L'Italia Del Grand Tour-serien (1001 Miglia och ni som körde PBP är nu kvalificerade).

https://www.audaxitalia.it

https://www.girosardegna.com

Av:
    Peth
    GoranS skrev:
    heffe skrev:
    ooms skrev:
    Arrangera egna breveter?

Om jag fattat det rätt försöker man ha ”vanliga” kontroller, dvs med ifyllande av brevetkortet men om arrangören är medveten om att det inte finns ngt ställe att stämpla på kan fotostämpling innan start meddelas vara godkänt. Slottsrundan från Södertälje (Östertälje) har t.ex. haft fotostämplingar.

Om PBP är målet kan det ju vara en idé att kanske åtminstone starta med en 20-milare nästa säsong. I så fall är det nog dags att ta tag i det nu för nästa års kalender fastslås väl rätt snart.

Nu vet jag inte var du bor, men du kan ju i alla fall försöks dig på lite reklam och se om du kan få någon långcyklingskamrat på kroken. En tråd på detta forum i lagom tid innan kan vara ett sätt, kontakta (motions)cykelklubbar i närheten och informera om loppets existens ett annat.

Lite OT kanske, men det är ju ändå Happy, kalendern fastställs i början av oktober. Datum för alla lopp ska därför vara klara innan dess.

Vet att det finns åtminstone en till randonneur som funderade på att arrangera lopp i riktiga Norrland – Västerbotten i det här fallet. Har för mig att personen finns på Happy. Ska leta reda på nicket.

Edit: s-o var nicket.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-29 21:47 av Peth.

Av:
    heffe
    Peth skrev:
    GoranS skrev:
    heffe skrev:
    ooms skrev:
    Arrangera egna breveter?

Lite OT kanske, men det är ju ändå Happy, kalendern fastställs i början av oktober. Datum för alla lopp ska därför vara klara innan dess.

Vet att det finns åtminstone en till randonneur som funderade på att arrangera lopp i riktiga Norrland – Västerbotten i det här fallet. Har för mig att personen finns på Happy. Ska leta reda på nicket.

Edit: s-o var nicket.

Tackar! Ska sluta kapa tråden nu.
    Jag bor i Umeå. Har gjort ett par rundor på olika längd i RWGPS. Får ta kontakt med randonneurs sverige och kanske ett pm till s-o.

------------
    heffe.nu // #HeffeOnTour

Av:
    Olas
    Bor också i Umeå och skulle absolut vara intresserad av att köra något längre Brevet nästa år.

Kan vara värt att prata med Cykel Intresset i Umeå som redan nu arrangerar en 20 milare

Jag bor i Umeå. Har gjort ett par rundor på olika längd i RWGPS. Får ta kontakt med randonneurs sverige och kanske ett pm till s-o.[/quote]

Av:
    durianrider
    I did PBP unsupported in 2003. 51:30 was my time. No stims. Was really good weather for it. Warm at night and really nice during the day. Blue skies constantly. Loved it! Very hard at times but it is a test of how well you can stay relaxed, drink enough water before you are thirsty and take in your 100g of carbs every hour so you can never ever bonk.

Av:
    Peth
    Olas skrev:
    Bor också i Umeå och skulle absolut vara intresserad av att köra något längre Brevet nästa år.

Kan vara värt att prata med Cykel Intresset i Umeå som redan nu arrangerar en 20 milare
    skrev:
    Jag bor i Umeå. Har gjort ett par rundor på olika längd i RWGPS. Får ta kontakt med randonneurs sverige och kanske ett pm till s-o.

Skulle inte blanda in Cykelintresset i Umeå, vad jag förstår så är det inte helt lyckat att de använder benämningen ”brevet” på ett helt vanligt motionslopp som inte alls är ett brevet.

Av:
    gabbeon
    durianrider skrev:
    I did PBP unsupported in 2003. 51:30 was my time. No stims. Was really good weather for it. Warm at night and really nice during the day. Blue skies constantly. Loved it! Very hard at times but it is a test of how well you can stay relaxed, drink enough water before you are thirsty and take in your 100g of carbs every hour so you can never ever bonk.

Är det här en del av Tilles konstprojekt?

Av:
    NotReallyGunde
    heffe skrev:

Du kan ju diskutera lite i FB med
    https://www.facebook.com

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ