Utforska om racer är något för mig

altren

Medlem
Jag har nyligen flyttat och börjat cykelpendla 2 x 15 km (Täby in till Sthlm city, bara asfalt, cykelbanor eller lite biltrafik största delen av sträckan). Har elcykel som gör pendlingen väldigt behaglig men känns samtidigt dumt att inte utnyttja möjligheten till ”gratis motion” åtminstone 1-2 ggr per vecka. Dessutom påpekade en cykelentusiast till kompis att jag nu bor väldigt bra till för landsvägscykling norröver.

Tänkte därför att jag kanske borde skaffa en cykel som funkar bra för ”motionspendling” när vädret inte är så grisigt (vintern tänkte jag nog köra uteslutande elcykel) och som jag även skulle kunna köra någon runda med på helgen ibland. Är ok grundtränad från sporadisk löpning och styrketräning, om nu det spelar någon roll.

Samtidigt vill jag inte köpa någon snordyr cykel direkt för att kanske inse sen att det inte var min grej. Vad är smartast - leta begagnad så man inte torskar så mycket i värdeminskning vid ev försäljning? Eller bättre köpa ny på kampanj? Vanlig racer eller gravel/cx/cyclocross (ärligt talat inte fattat skillnaden mellan de här olika typerna)? Några specifika modeller jag borde kolla på?

Hade tänkt kring 10k men kan lägga typ 15k också om det inte är så stor risk för värdeminskning och det är värt det även för en nybörjare.

Och för att undvika den diskussionen: jag är inställd på bockstyre :).

Senast ändrad:
Utan ett konkret tips så skulle jag säga begagnat, tycker "köp & sälj", blocket samt Facebook överflödas av cyklar nu när folk säljer för säsongen. Klara med Vättern eller uppgraderar med nya dyrare cyklar på resorna. Skall du bara köra asfalt i finväder så än några år gammal fälgbromsas racer med typ Tiagra eller uppåt i bra skick låter rätt. Rätt storlek är viktigast, resten kan fixas (nästan). Skriv hur lång du är så har folk nog konkreta tips.

Senast ändrad:
Kan ju tillägga att du bör fundera lite på transport av prylar utöver dig själv. Vill du ha med kläder? Duscha? Dator? Etc. Rygga funkar bra för vissa. Annars kanske kolla med möjlighet för pakethållare och väska. Då kan det bli lite klurigt med en ren racer.

moros sa:
Kan ju tillägga att du bör fundera lite på transport av prylar utöver dig själv. Vill du ha med kläder? Duscha? Dator? Etc. Rygga funkar bra för vissa. Annars kanske kolla med möjlighet för pakethållare och väska. Då kan det bli lite klurigt med en ren racer.
Bra poäng. Med lite planering kan jag dock lämna ombyte, handduk etc på jobbet så ska inte vara något problem med racer av den anledningen.

Tack för tips ang begagnat! Verkar klart smartast för mig. Är 192 cm lång så inte jättemånga cyklar med ram som är stor nog, men hittade ett par på Blocket:

https://www.blocket.se/vi/86873268.htm
https://www.blocket.se/vi/86870838.htm
https://www.blocket.se/vi/86806325.htm

Sen är så klart frågan hur man väljer rätt :). Finns det någon bra guide för hur man går tillväga? Ska man tänka ”provcykla minst 10 cyklar innan du bestämmer dig” och ha en lång checklista? Läsa recensioner? Känner att det är en djungel med märken, material, komponenter etc.

Sådär jättestor skillnad är det egentligen inte mellan olika (landsvägs)cyklar även om många av oss ibland låtsas som det. Det handlar om nyansskillnader. Förutsatt att de passar någorlunda från början så de inte känns helfel att cykla på förstås. Körställning, och därmed även preferenser för sadel/sadelstolpe/styre/styrstam är ändå personligt. Räkna med att behöva byta åtminstone något av detta för att få till det där sista gällande körställningen. För att komma fram till vad man faktiskt trivs bäst med så krävs det däremot rejält med mil i benen. Detta får man inte vid kortare provturer, hur många man än testar.

När det kommer till begagnat blir poängen således att köpa något du tycker är snyggt, känns OK att sitta på och som verkar helt och fint i övrigt. Gärna nyservat och med slitagedelar såsom däck och drivlina i bra skick så du slipper lägga pengar där det första du gör. Ta hjälp av din cykelintresserade kompis vid inköpet så blir det gissningsvis tillräckligt bra.

Köp en prisvärd begagnad i bra skick med storleken ungefär rätt. Har du inte cyklat racer tidigare kommer det att kännas ovant hur som helst.

När du cyklat några månader vet du vad du egentligen ville ha och kan köpa en ny dyrare cykel. Köper du begagnad så kan du förhoppningsvis sälja den första för nästan samma pris du gav.

Låter vettigt, ska nog köra på det. Och prisvärd begagnad, då misstänker jag att man kan lägga sig under 10k utan större problem?

Finns det förresten någon större poäng med att gå upp i däckbredd till sisådär 28 mm om det bara är asfalt och inte på vintern? Är så klart lite guppigt ibland (trottoarkanter, farthinder, sprucken asfalt) men sånt utsätts man väl för även man man kör "rena landsvägspass"? Verkar som att en del lvg-cyklar inte klarar så breda däck.

Tycker du tänker rätt. Jag fegade och köpte en (bra) hybrid först, eftersom "skulle lvg-cykling inte vara min grej så har jag ju iaf en väldigt bra cykel". Ångrade mig efter ett år och köpte en racer som givetvis går utmärkt även att pendla på. Rätt go känsla att ha ombyte och en matlåda i en nätt liten ryggsäck, och efter jobbet lämnar man allt onödigt där och kör en "riktig" racerrunda hem.

altren sa:
Låter vettigt, ska nog köra på det. Och prisvärd begagnad, då misstänker jag att man kan lägga sig under 10k utan större problem?

Finns det förresten någon större poäng med att gå upp i däckbredd till sisådär 28 mm om det bara är asfalt och inte på vintern? Är så klart lite guppigt ibland (trottoarkanter, farthinder, sprucken asfalt) men sånt utsätts man väl för även man man kör "rena landsvägspass"? Verkar som att en del lvg-cyklar inte klarar så breda däck.

Ja man kan få en bra cykel för under 10k begagnad. Dock kan det ju vara någon del som är i behov av service men det får man ju försöka räkna in i priset..

Jag kör 28mm däck på min racer, och tycker det är bra, men du har rätt i att inte alla cyklar klarar detta. Så länge som den klarar 25mm skulle jag inte tycka det var någon deal breaker.

Senast ändrad:
Gick i samma tankar. Velade och velade. Till slut köpte jag en gammal racer. Tänkte ”bättre en cykel i handen än tio på blocket”. Är hur nöjd som helst och kommer nog att ha den ett par säsonger. Två små tips från en rookie

Gör en bike fit hos någon som kan. Köpte en ”shimano bike fit” för runt 700. Säkert inget för proffsen, men gjorde jätteskillnad för mig. Bra grundinställning som man kan laborera själv från sedan.

Cykelbyxor är ingen ”bra att ha grej”, det är ett måste. Tog mig ett tag att fatta.

Hade du frågat för 10 år sedan hade lvg varit det givna svaret. Idag för 10k-15k skulle jag tycka att något skivbromsat som tar hyfsat breda däck (30+) vore att föredra för mestadels pendling. Hittar du något billigare funkar lvg gott. Du lär märka om du gillar det ,och vad du vill ändra på, oavsett om det är lvg/cx/gravel så länge storleken och skicket på prylarna är någorlunda rätt.

Tror att Flurken är inne på rätt spår. Om du behöver hjälp med en bikefit eller inte är en annan fråga. Beror på hur mycket tur du har och om du är intresserad av att själv läsa på och testa. Men fel "fit" gör stor skillnad.

tuta sa:
Hade du frågat för 10 år sedan hade lvg varit det givna svaret. Idag för 10k-15k skulle jag tycka att något skivbromsat som tar hyfsat breda däck (30+) vore att föredra för mestadels pendling. Hittar du något billigare funkar lvg gott. Du lär märka om du gillar det ,och vad du vill ändra på, oavsett om det är lvg/cx/gravel så länge storleken och skicket på prylarna är någorlunda rätt.

Tror att Flurken är inne på rätt spår. Om du behöver hjälp med en bikefit eller inte är en annan fråga. Beror på hur mycket tur du har och om du är intresserad av att själv läsa på och testa. Men fel "fit" gör stor skillnad.

+1 Det är ingen nackdel att ha lite bredare däck och kanske t.o.m. skivbromsar när du ska pendla. Det är på inget sätt ett måste. Men det ger lite mer komfort/säkerhet. Det är inte någon direkt nackdel vid vanlig lvgcykling heller. Det borde finnas tillräckligt med cx/gravelhojar ute på marknaden för att det ska vara en hyfsad begmarknad.

Det kan ju vara värt att kika iaf. Annars är alla tips du redan fått alldeles utmärkta.

Tack för många bra tips! Gillade framför allt formuleringen ”bättre en cykel i handen än tio på blocket” :). Får bli till att slå till snart.

Senast ändrad:
Ja, förnuftet talar ju helt klart för den cykeln.

Står i praktiken mellan den och en begagnad BMC Teammachine (samma modell som i https://road.cc/content/review/47665-bmc-teammachine-slr01 i bra skick) som ligger på liknande prisnivå, något högre men inte så att det avgör.

Min tanke är att pendlingen definitivt kommer att bli av och att BMC:n är betydligt sämre på det, medan landsvägspass och något lopp förhoppningsvis blir av och Triban-cykeln klarar dem helt okej - framför allt i förhållande till min nivå. Om jag blir inbiten landsvägsnötare kan jag väl byta upp mig om en säsong eller två?

Ja båda funkar nog för dig. Beror på vad du vill prioritera. Har ingen direkt erfarenhet av någon av modeller men Triban ser väldigt avslappnad ut i geometrin. I XL, som jag gissar det blir för dig är stack/reach=1.64. Det är snudd på en fåtölj. Kanske bra för uppsikt i trafik men avsolut inget för att krypa ihop på för att köra lite mer racig position på. Detta beror ju på smak och hur flexibel man är i ryggen.

Jag har en cx som jag pendlar på med stack/reach på knappt 1,5 och en aggressiv racer med samma kvot strax över 1,4. Båda i large, kvoten kan dock bli lite högre i större storlekar. För mig är cx:en klart tillräckligt komfortinriktad för de flesta ändamål. Kört den för touring bla. Vill bara flagga för att det kan vara trist att ha en alldeles för upprätt cykel som man ska köra ordentliga träningsrundor på. Viss risk att man känner sig som ett segel. Att trots allt krypa ihop på en sån cykel blir inte heller så bekvämt utan leder gärna till slags köttbulleposition.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp