• Re: Frun fyller 40, önskar sig kolfiberhjul

Av:
    Luktapåblommorna
    Enligt dina båda länkar är Primehjulen inte 19mm utan 16,5mm i innerbredd.

Om du köper moderna hjul, lika med breda, minst 19mm och rätt fälgprofil så blir inte höga hjul vindkänsliga på det sätt som några beskriver. Det gäller för lätta cyklister också. Brukar hon cykla mycket när det blåser mer än 10-12m/s hade jag kanske börjat fundera på lägre hjul.

Hög profil på ett hjul gör det styvare, inte slappare.

Av:
    ejma
    ooms skrev:
    Tittar man i figuren högre upp i tråden som jämför olika hjul så presterar de ju bra relativt sin profilhöjd också. De bästa (längst till vänster) har ju 60-88mm profil. Bästa 50mm ligger på 183W, medan dessa ligger på 186W (är de bästa med så "låg" profil som 45mm). Generellt verkar Mavics hjul prestera bra relativt sin profilhöjd. De som utmärker sig åt andra hållet, dvs prestera dåligt relativt profilhöjd, är ju framförallt Hunt men även Zipp.
    Testet är utfört med 23 mm däck för att ge de smala hjulen aeroprofil. Om de körs med 25 mm däck, dvs bredare än fälgen är de inte längre aero. Det är väl nästan bara tt-cyklister som kör med 23 mm däck idag om ens det?

Av:
    Gano
    Jag kör alu-karbon och tycker de känns "outslitliga". Helkarbon med fälgbroms känns som att be om problem. Tycker man kan slänga på lite högre profil bak. Jag tycker inte min cykel är vindkänslig med 50 fram och 80 bak, dessa kostade 7500 för ett par med DT Swiss nav och Sapim CX-ray ekrar. Billigare med Novatecnav som dessutom rullar lättare än DT Swiss? www.yoeleoeurope.com

Hambini har släppt ett nytt inlägg om aerodynamik typ föreläsning där han kommenterar olika hjul och olika nav. Väl värt att kolla in.

Nackdelen med alu-karbon hjul är att de är lite tyngre, men vikt i Sverige känns inte relevant när de flesta lopp är ganska flacka. Köp ett smalare styre av karbon till frugan när du ändå är på gång, det gör säkert lika mycket om inte mer än att gå upp från 35 till 50 profil.

Av:
    Gano
    ejma skrev:
    ooms skrev:
    Tittar man i figuren högre upp i tråden som jämför olika hjul så presterar de ju bra relativt sin profilhöjd också. De bästa (längst till vänster) har ju 60-88mm profil. Bästa 50mm ligger på 183W, medan dessa ligger på 186W (är de bästa med så "låg" profil som 45mm). Generellt verkar Mavics hjul prestera bra relativt sin profilhöjd. De som utmärker sig åt andra hållet, dvs prestera dåligt relativt profilhöjd, är ju framförallt Hunt men även Zipp.
    Testet är utfört med 23 mm däck för att ge de smala hjulen aeroprofil. Om de körs med 25 mm däck, dvs bredare än fälgen är de inte längre aero. Det är väl nästan bara tt-cyklister som kör med 23 mm däck idag om ens det?

Bäst är hjul med platta ekrar och dolda ekrar tydligen. Men då måste ju hålen för ekrarna vara extremt tighta och välgjorda. Zipps golfbollsdimplar ÖKAR luftmotståndet enligt Hambini (det kunde man ju gissa). Det är fantastiskt mycket säljsnack i cykelbranschen.......och märkessnobberi.

Av:
    d_anders
    Beställde ett par prime 50 se idag. 19 mm internt och drygt 27 mm externt. 10% rabatt nu på crc, så strax under 5200.

Av:
    Vizual54
    Luktapåblommorna skrev:
    Enligt dina båda länkar är Primehjulen inte 19mm utan 16,5mm i innerbredd.

Om du köper moderna hjul, lika med breda, minst 19mm och rätt fälgprofil så blir inte höga hjul vindkänsliga på det sätt som några beskriver. Det gäller för lätta cyklister också. Brukar hon cykla mycket när det blåser mer än 10-12m/s hade jag kanske börjat fundera på lägre hjul.

Hög profil på ett hjul gör det styvare, inte slappare.
    Den som tipsade om hjulen menade att infon ang. bredd inte stämde. Kommer ju självklart inte köpa utan att kolla upp detta.
    Hon cyklar väl inte frivilligt i storm men man vet ju aldrig hur vädret kan bli under en tävling.
    Vad är högt och lågt? Verkar ju som att 45-50mm ska vara rätt allround.

Av:
    Vizual54
    d_anders skrev:
    Beställde ett par prime 50 se idag. 19 mm internt och drygt 27 mm externt. 10% rabatt nu på crc, så strax under 5200.
    Är det samma som är länkat till ovan? Är ju ganska sjysst pris.

Men just nu är jag väldigt inne på FFWD F4R FCC med DT350 nav. Har fått bra recensioner. Skönt med nav där det är lätt att få tag på reservdelar och kunna serva själv.
    https://www.bike24.de
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-31 20:30 av Vizual54.

Av:
    Vizual54
    Finns ju i 60mm profil också för en 1000ing mer.
    Hmm, det kanske blir för djupt?
    Hon väger ca 56-58kg.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-31 20:22 av Vizual54.

Av:
    ejma
    Gano skrev:
    Zipps golfbollsdimplar ÖKAR luftmotståndet enligt Hambini (det kunde man ju gissa).
    Hade inte spjut på 90-talet gropar (eller var de knottriga?) i den bakre regionen för att förbättra släppet? De förbjuds för att de flög för långt.

Hambini är väl inte känd för sina kunskaper i aerodynamik? Han skall tydligen hålla föredrag om tampongdesign i kväll!

Av:
    d_anders
    Ja det är samma. Jag köpte skivbromsade varianten dock. Får se om några hundra mil om kvaliteten är ok. Men som present är det väl roligare att ge bort hjul från en känd tillverkare.

Av:
    Gano
    ejma skrev:
    Gano skrev:
    Zipps golfbollsdimplar ÖKAR luftmotståndet enligt Hambini (det kunde man ju gissa).
    Hade inte spjut på 90-talet gropar (eller var de knottriga?) i den bakre regionen för att förbättra släppet? De förbjuds för att de flög för långt.

Hambini är väl inte känd för sina kunskaper i aerodynamik? Han skall tydligen hålla föredrag om tampongdesign i kväll!

Jobbar inte han i Eurofighterprojektet som civilingenjör inom aerodynamik? Är det inte där provningen av hjul har gjorts? Eller var det i f d Fokkers vindtunnel i Friedrichshafen?

Finns ju en massa småtrix för att minska luftmotståndet, bl a att tejpa fast snören med tejp......

Av:
    ejma
    Gano skrev:
    Jobbar inte han i Eurofighterprojektet som civilingenjör inom aerodynamik? Är det inte där provningen av hjul har gjorts? Eller var det i f d Fokkers vindtunnel i Friedrichshafen?

Vet inte, men han refererar hela tiden till kompisar som är experter på aerodynamik. Med tanke på hur dålig han är på att använda ritverktyg typ CAD och fluid dynamics tvivlar jag starkt att han är framstående inom området.
    Zipp har ett patent på sina gropar https://patents.google.com om man vill förstå teorin på hög nivå. Om det fungerar har jag inte en susning, men om idén vore helt fel skulle nog få köpa produkterna.
    Bra produkter letar sig in i proffsteamen utan sponsorskap, typ Lightweight som åkare och team köpt för viktiga tävlingar.

Av:
    GustafH
    Jag trodde Hambini var bevisad som en fejkare och drama queen vid det här laget men jag kanske har missat nåt som gjorde att hans resultat var att ta på allvar.

Av:
    Luktapåblommorna
    Vizual54 skrev:
    Hon väger ca 56-58kg.

Ännu bättre med 60mm höga, och skulle det vara storm kan hon byta till ett lägre framhjul, som hennes nuvarande Vision 35. Tar 30 sekunder och oerhört okomplicerat, gör själv så ibland.

Av:
    Vizual54
    Luktapåblommorna skrev:
    Vizual54 skrev:
    Hon väger ca 56-58kg.

Ännu bättre med 60mm höga, och skulle det vara storm kan hon byta till ett lägre framhjul, som hennes nuvarande Vision 35. Tar 30 sekunder och oerhört okomplicerat, gör själv så ibland.
    Hmm, sant. Blev ju riktigt svårt nu.

Av:
    Vizual54
    Beställde dessa igår
    https://www.bike24.com
    Men nu har jag fått lite kalla fötter dels pga av vikten, fortfarande lättare än hennes nuvarande, men också vindkänslighet. Kanske vore smartare att köra på 45mm profil?

Av:
    Eld
    ejma skrev:
    Gano skrev:
    Om det fungerar har jag inte en susning, men om idén vore helt fel skulle nog få köpa produkterna.
    Där har du definitivt fel. Om marknadsföringen fungerar så köps produkten. Tekniken behöver inte alls vara bra.

Av:
    Eld
    GustafH skrev:
    Jag trodde Hambini var bevisad som en fejkare och drama queen vid det här laget men jag kanske har missat nåt som gjorde att hans resultat var att ta på allvar.
    Var har du sett de "bevisen"?
    Att han har svårt att hantera nättroll och foliehattar utan att ta till invektiv är ju bevisat. Det är ju definitivt till hans nackdel. Men han kan uppenbarligen mer om aerodynamik än alla andra som jag har sett yttra sig i de trådar jag har läst.

Av:
    Gano
    Eld skrev:
    GustafH skrev:
    Att han har svårt att hantera nättroll och foliehattar utan att ta till invektiv är ju bevisat. Det är ju definitivt till hans nackdel. Men han kan uppenbarligen mer om aerodynamik än alla andra som jag har sett yttra sig i de trådar jag har läst.

+1

Av:
    GustafH
    Eld skrev:
    GustafH skrev:

Jag har inte sett några bevis utan bara baserat på diskussionerna på nätet. Det faktum att ingen kan reproducera testerna gör ju att de är lätta att ifrågasätta samt att det verkar vara tester där hjul+cyklist mäts på och alla faktorer inte verkar vara medtagna där. Men, som sagt, enbart baserat på diskussioner på nätet.

Av:
    Singular
    Som alla tester är ju hans metod den han tror ger den mest rättvisande, precis som att det i alla fall där en tillverkare skriver en vitbok om produktens förträfflighet har sitt eget sätt att mäta/testa som gör att man kommer fram till egenskaper/utformning (fast den som är lite cynisk kanske kan framhäva att man kanske istället väljer den testmetod som ger mest fördelaktigt resultat just för produkten ifråga, men det är ett annat ämne...). Jag tror inte att han (eller Zipp, eller Roval/Spez, eller Trek/Bontrager, eller SwissSide, eller...) väljer att köra blufftester - man är helt enkelt övertygad om att ens egen metod är närmast sanningen.

Jag vet inte själv vad som är mest rättvisande och rättvist när man testar hjul; med/utan däck (vilket?), med/utan cykel (vilken?), med/utan ryttare (vem?).

http://www.singularstraps.se

"Feel the burn. Feel the pain. Feel the pride. Why have 3, 12, 18 or 27 speeds when one works so well? No chain slap and derailleur crunch means your ears are free to listen to your natural surroundings: the wind in the trees, the creaking of your knees, your friends whining as you crush them on the climbs. And when you reach the top, with your legs screaming and your heart pounding, you can honestly say that, yes, life is good."

Av:
    Luktapåblommorna
    Vizual54 skrev:
    Beställde dessa igår
    https://www.bike24.com
    Men nu har jag fått lite kalla fötter dels pga av vikten, fortfarande lättare än hennes nuvarande, men också vindkänslighet. Kanske vore smartare att köra på 45mm profil?

De kommer bli skitgrymt, du kan vara lugn. Vad är den uppgivna vikten? Bra bara om det är lättare än vad hon har nu. Sen rekommenderar jag att hon kör de tubeless om det går. Är fantastiskt och blir lättare också. Skriv gärna och berätta när hon provkört dem, grattis till en bra present!

Av:
    Vizual54
    Tror de väger 1635g om jag minns rätt. Hennes gamla ligger på 1800g nånting.
    Blir det verkligen lättare med tubeless? Väger inte guckan lika mycket eller till och med mer än slangen? Sen finns det ju andra fördelar som kan väga upp tubeless.

Rack för uppmuntran, känner mig lite lugnare nu :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-02 10:53 av Vizual54.

Av:
    ejma
    Vizual54 skrev:
    Blir det verkligen lättare med tubeless? Väger inte guckan lika mycket eller till och med mer än slangen? Sen finns det ju andra fördelar som kan väga upp tubeless.
    Kanske lite, men TL däck är generellt tyngre än slangdäck.
    Jag gick från GP 40002s till GP5000 TL och där blev resultatet typ oförändrat.
    Nackdelen med TL är att de inte håller lika tätt som slang. Jag fyller på mina TL däck 1 ggr/vecka. Med slang fyllde jag på kanske 1 ggr/månad.
    Har kört ca 250 mil på TL däcken och än har de fungerat bra och känslan är bättre. Har åkt ner i några potthål och klarat mig utan punktering. Slangdäcken rullade ca 600 mil innan de byttes i förtid och de fick 3 punkteringar.

Tubeless är än så länge inte för alla. Det är mekigare att installera och kräver mer underhåll.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Jag pumpar varje gång som jag tar ut landsvägscykeln.

Av:
    Luktapåblommorna
    ejma skrev:
    Det är mekigare att installera och kräver mer underhåll.

Sen jag började med slanglöst på landsvägscykeln för kanske 4 år sen har jag lagt under halva tiden på att fixa med däck och punkteringar jämfört med när jag körde med slang men vi är ju olika.

Både när jag kört med slang och sen jag började med slanglöst kollar jag däcktrycket varje gång innan jag cyklar.

Av:
    ejma
    Luktapåblommorna skrev:
    Både när jag kört med slang och sen jag började med slanglöst kollar jag däcktrycket varje gång innan jag cyklar.

Om ts ger sin fru hjul med tubelesshjul och de innebär en negativ förändring för henne lär ts få skit.. Att pumpa cykeln varje gång den skall användas är negativt för vissa, liksom att behöva en högvolymspump är negativt för vissa, att inte kunna reparera ett däck längs vägen, att behöva fylla på tätningsvätska etc.

Jag har för länge sedan slutat tro att min sambo delar min uppfattning.

Lufttrycket kontrollerar jag med tummen, finns tvivel fyller åker pumpen fram.

Av:
    Vizual54
    Luktapåblommorna skrev:
    ejma skrev:
    Det är mekigare att installera och kräver mer underhåll.

Sen jag började med slanglöst på landsvägscykeln för kanske 4 år sen har jag lagt under halva tiden på att fixa med däck och punkteringar jämfört med när jag körde med slang men vi är ju olika.

Det är nog ändå mekanikern, dvs undertecknad, som kommer få "slabba" med att sätta upp det. Hon kör TL på MTBn så hon är van att kolla trycket varje gång hon ger sig iväg.

Hur tänker ni kring punka i fält? Har ni med 1 eller fler slangar för att kunna slänga i vid punka? På MTB brukar jag alltid ha ett lagningskit med korvar och en extra slang.

Av:
    Vizual54
    ejma skrev:
    Om ts ger sin fru hjul med tubelesshjul och de innebär en negativ förändring för henne lär ts få skit..
    Det är jag van vid, brukar gå över efter ett tag när hon insett fördelarna :)

Av:
    ejma
    Vizual54 skrev:
    Hur tänker ni kring punka i fält? Har ni med 1 eller fler slangar för att kunna slänga i vid punka? På MTB brukar jag alltid ha ett lagningskit med korvar och en extra slang.
    Du kommer få olika svar.
    Med GP 5000 TL tror många att de inte kommer lyckas montera däck med slang i fält. Se tex https://youtu.be
    Jag har med mig pump, mobiltelefon och kontanter. Har en liten sadelväska med slang och krängare, men jag ser inte chanserna stora att lyckas montera däck med slang utan förstöra slangen.
    Har kört slanglöst på MTB i 3 år utan en punktering. Kör jag hemmavid har jag inte ens med mig någon pump, men på längre turer åker slang, krängare och pump med.

Av:
    Luktapåblommorna
    Vizual54 skrev:

Hur tänker ni kring punka i fält?

Aldrig varit med om totalpunka, ofta tätar det men kan bli mjukt och lågt tryck. Isf prova att pumpa upp igen. Brukar ha med en pump, slang, men aldrig använt den, mobil, kontanter och kontokort för att kunna bli bärgad.

Av:
    Vizual54
    Idag fick hon hjulen och blev jätteglad. Tyvärr blir det ingen provkörning förrän tidigast på måndag då det fest och saker som händer hela helgen.
    Tack för all hjälp! Jag tror de kommer bli superbra. Får återkomma när hon hunnit köra dem lite.

Av:
    julgus
    Nå?
    Efter ett jefla velande så blev det också Prime 50 Black Edition disc för min del. Budget utan att vara budgethjul verkar det som. Valde mellan dessa, Mantels 50mm samt hjul från Lightbicycle. Prime har funnit ett tag och har genomgående fått fina recensioner så det var det som fick mig att slå till. Snygga är de också.
    Vizual54 skrev:
    Idag fick hon hjulen och blev jätteglad. Tyvärr blir det ingen provkörning förrän tidigast på måndag då det fest och saker som händer hela helgen.
    Tack för all hjälp! Jag tror de kommer bli superbra. Får återkomma när hon hunnit köra dem lite.

Av:
    Vizual54
    julgus skrev:
    Nå?
    Efter ett jefla velande så blev det också Prime 50 Black Edition disc för min del. Budget utan att vara budgethjul verkar det som. Valde mellan dessa, Mantels 50mm samt hjul från Lightbicycle. Prime har funnit ett tag och har genomgående fått fina recensioner så det var det som fick mig att slå till. Snygga är de också.
    Vizual54 skrev:
    Grattis till nya hjulen!
    Dock slutade det med att det blev ett par 60mm FFWD hjul till frun. Tror det står några poster upp.

Såhär blev det när de monterades på cykeln.
    20191005_111042.jpg
    Sitter 25mm GP5000 tubless på som var ett helvete att få på :)

Av:
    julgus
    Snyggt som fan. Valde mellan Orbea o Bianchi men när en Oltre Xr4 dök upp så slog jag till... Kolla att dina Ffwd är helt raka i bromsbanan.. de jag hade ett gäng år tillbaka i tiden var ojämna tills jag slutligen fick ett par hjul som var helt raka. Jag fick dock bråka rejält med Ffwd innan de släppte till...
    Vizual54 skrev:
    julgus skrev:
    Nå?
    Vizual54 skrev:
    Grattis till nya hjulen!
    Dock slutade det med att det blev ett par 60mm FFWD hjul till frun. Tror det står några poster upp.

Såhär blev det när de monterades på cykeln.

Sitter 25mm GP5000 tubless på som var ett helvete att få på :)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in