• Välja nybörjarcykel och en dämparfråga

Av:
    Anoc
    Hej,
    Jag tänker efter ett snart 10-årigt uppehåll göra comeback på MTB. Jag har tydligare cyklat som glad motionär och tänker mig detsamma nu. För detta behöver jag en cykel.
    Jag har bestämt mig för att cykeln i detta skedet får kosta mig upp till cirka 10 000 kr. Dyrare cyklar har absolut många fördelar men jag har bestämt mig.
    I min jakt har jag intresserat mig för två modeller, vilka jag efter provcykling (med mina ringa erfarenheter) tycker känns bra.

Antingen en White XC 270 PRO https://www.xxl.se
    eller en
    Trek x-caliber 8 (2020) https://www.trekbikes.com
    Spontant känns Treken just nu mest spännande men den saknar till skillnad mot White remote till dämparen. White har två klingor fram och trek en, känns smidigt att bara ha en.
    Tar tacksamt emot synpunkter på för/emot för de olika cyklarna ifrån den djupa erfarenhet som finns samlad här på forumet.

En annan fundering, kan man enkelt komplettera dämparen på treken med prylar för att kunna kontrollera den från styret eller behövs stora ingrepp? Vad behöver jag i så fall?
  • Re: Välja nybörjarcykel och en dämparfråga

Av:
    Spacekitty
    Hela långa högerarmen fungerar utmärkt som remote. Extra vajrar och reglage kostar bara vikt och mer elände som kan gå sönder.

=^.^=

Av:
    sdx
    Trek bikes skriver så här med skit dålig översättning blir bara komiskt.
    RockShox Air-gaffeln har ställbar rekyl och kan ställas in efter cyklistens vikt, en kvalitetskomponent som inte förekommer så ofta på en mountainbike i den här prisklassen

Av:
    Octagon
    Gaffeln DT Swiss OPM O.D.L kostar ca 7000 att köpa löst. Är det en sån XXL skickar med, det verkar ganska lyxigt. Eller blandar jag ihop saker och ting?
    Rockshox 30 Silver air är en ganska billig (knappt 2000:-) och tung gaffel, grabben har en sån på sin Kona, men den funkar ju bra även om rattarna känns rätt sladdriga.

2x10 växlar känns lite omodernt, men det fungerar. 1x12 SX Eagle på den andra cykeln vet jag inget om, men jag antar att den fungerar bra och att kassetten är tung, ungefär som NX Eagle.

Av:
    jonte987
    https://m.biketown.se

Jag vet inte om det är nåt att ha i övrigt men den är billigare. Har slx växlar och en recon gaffel. Eventuellt med remote. Ser så ut på bilden men lite säreget att inte skriva det i så fall.
    Ingen internal routing för dropper. Vet inte om Trek har det eller är bättre på nåt annat sätt.

Edit. Otur när jag tänkte. Recon kan man ändra till remote. Den där vet jag inte.

Edit2. Ännu mer otur
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-08-25 20:10 av jonte987.

Av:
    yolo!
    kÖP Yosemite!! Fick 24 växlar på nya dRömåket! Å snygastefergerna!!

Av:
    Anoc
    Jonte987, Tack för input men vill gärna hålla mig till något som jag kan provcykla :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-25 21:07 av Anoc.

Av:
    jonte987
    Anoc skrev:
    Jonte987, Tack för input men vill gärna hålla mig till något som jag kan provcykla :)

Ja, det ju det. Då är prisklassen svår tycker jag.

Funkar rätt bra utan remote som Kitty säger.

Av:
    Kjell.kriminell
    Kika in min annons:)

Av:
    Skogsgubben
    Kjell.kriminell skrev:
    Går det bra med försäljningen i kombination med det nicket? ?

Av:
    Anoc
    Octagon skrev:
    Gaffeln DT Swiss OPM O.D.L kostar ca 7000 att köpa löst. Är det en sån XXL skickar med, det verkar ganska lyxigt. Eller blandar jag ihop saker och ting?
    Rockshox 30 Silver air är en ganska billig (knappt 2000:-) och tung gaffel, grabben har en sån på sin Kona, men den funkar ju bra även om rattarna känns rätt sladdriga.

2x10 växlar känns lite omodernt, men det fungerar. 1x12 SX Eagle på den andra cykeln vet jag inget om, men jag antar att den fungerar bra och att kassetten är tung, ungefär som NX Eagle.

Om så är fallet med dämparen, frågan är då var man har sparat in de pengarna? Ramen?

Av:
    Kjell.kriminell
    Skogsgubben skrev:
    Kjell.kriminell skrev:
    Går det bra med försäljningen i kombination med det nicket? ?

Haha alltid någon som gillar spänning som hör av sig ?‍♂️?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ