• Re: Ska mitt styrlager se ut såhär

Av:
    Tomcaten
    Styrlagret var helt nytt från början kan jag tillägga.

Av:
    marr
    Tomcaten skrev:
    marr skrev:
    Tomcaten skrev:
    Har en verkstad felmonterat något får de göra om det mycket enkelt. Jag har ju betalat för det och kräver därefter men att det nu kan ha varit fel gjort av den första verkstaden gör mig såklart besviken. Hittills är det den andra verkstaden som borde hyllas för att de har upptäckt det för jag hade troligen huckat sönder allt och kanske skadat mig rejält i fallet.

Vad har verkstaden monterat? Sista gången jag frågar nu....

Hela styrlagret har den första verkstaden monterat.

Den andra verkstaden som jag har kommit i kontakt med senare har monterat om samma crown race på tre gafflar igenom ramen.

Ok, då kan vi utgå från att alla delar är rätt.

Eventuellt är allt rätt då, eventuellt har nån rövhatt lagt i lagret på fel håll. Då hamnar crown race väldigt långt under lagret.

Förslag.
    Demontera själv, dokumentera väl, presentera här. Så kommer du få hjälp att både montera det igen och se om något är fel.

Edit:
    Var visst angleset. Då kan kopparna sitta fel.
    Men det faller under dokumentera noga. Så kommer det lösa sig.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-29 22:11 av marr.

Av:
    Tomcaten
    marr skrev:
    Tomcaten skrev:
    marr skrev:
    Tomcaten skrev:
    Har en verkstad felmonterat något får de göra om det mycket enkelt. Jag har ju betalat för det och kräver därefter men att det nu kan ha varit fel gjort av den första verkstaden gör mig såklart besviken. Hittills är det den andra verkstaden som borde hyllas för att de har upptäckt det för jag hade troligen huckat sönder allt och kanske skadat mig rejält i fallet.

Den andra verkstaden som jag har kommit i kontakt med senare har monterat om samma crown race på tre gafflar igenom ramen.

Eventuellt är allt rätt då, eventuellt har nån rövhatt lagt i lagret på fel håll. Då hamnar crown race väldigt långt under lagret.

Förslag.
    Demontera själv, dokumentera väl, presentera här. Så kommer du få hjälp att både montera det igen och se om något är fel.

Schyssta puckar men jag har inte alls intresset av det och dessutom ska den första verkstaden göra om det riktigt på fackmannaviset för det är det som jag har betalat för.

Av:
    Valhalla_
    Tomcaten skrev:
    Valhalla_ skrev:
    Det ser i mina ögon ut som att du har ett angle set och att nedre koppen är vänd 180 grader fel....

Vilket styrlager är det?

Cane creek 1,5 grader(flackare)

Där har du problemet. Ena koppen är felvänd!!!

Av:
    marr
    Tomcaten skrev:
    marr skrev:
    Tomcaten skrev:
    marr skrev:
    Tomcaten skrev:

Förslag.

Schyssta puckar men jag har inte alls intresset av det och dessutom ska den första verkstaden göra om det riktigt på fackmannaviset för det är det som jag har betalat för.

Är det inte bättre att isåfall vända sig till någon som vet vad de gör? Om de nu gjort fel....

Av:
    Tomcaten
    Också en faktor. Men detta föranleder ett verkstads-byte för framtida jobb. Den senare verkstaden har verkligen gjort stora ansträngningar för mig, sträckt på sig lite längre än vad de behövt göra och sånt värdesätter jag.

Av:
    marr
    Tomcaten skrev:
    Också en faktor. Men detta föranleder ett verkstads-byte för framtida jobb. Den senare verkstaden har verkligen gjort stora ansträngningar för mig, sträckt på sig lite längre än vad de behövt göra och sånt värdesätter jag.

Gå då till den senare verkstaden inte den tidigare...

Av:
    s
    Valhalla_ skrev:
    Tomcaten skrev:
    Valhalla_ skrev:
    Det ser i mina ögon ut som att du har ett angle set och att nedre koppen är vänd 180 grader fel....

Vilket styrlager är det?

Skarpsynt!

Det förklarar saken. Glöm det jag skrev.

Av:
    marr
    s skrev:
    Valhalla_ skrev:
    Tomcaten skrev:
    Valhalla_ skrev:

Vilket styrlager är det?

Skarpsynt!

Det förklarar saken. Glöm det jag skrev.

Men isåfall? Har ts kört runt med lagret rätt länge på fel håll eller? Lite rörigt det här, minst sagt.

Av:
    Freddie L
    Och det förklarar inte varför han behöver spänna styrlagret efter varje tur? Kan förstås vara skilda problem.

/Fredrik

Av:
    marr
    Freddie L skrev:
    Och det förklarar inte varför han behöver spänna styrlagret efter varje tur? Kan förstås vara skilda problem.

Om det ser ut som det lagret jag har med sfäriska koppar och grejjer. (också cane creek) så lär lagret vara förstört om det är felmonterat och cyklat på under en tid. Vilket säkert gör det svårt att spänna...

Screenshot_20190829_231000_com.android.chrome.jpg

Av:
    Mashimaro
    Posta bilder på övre delen av styrlagret också. Det ser inte ut som ett Cane Creek på bilderna. Mer som ett Works Components slackerizer. Men jag har inte den kompletta Cane Creek-katalogen i huvudet, så jag reserverar mig för att jag har fel. Alla Cane Creek jag sett har jämntjocka lagerkoppar, men detta har ojämn tjocklek med den tjocka delen fram och den tunna bak. Tjock fram och tunn bak betyder att undre delen är monterad för att göra gaffelvinkeln brantare. Av det jag ser på bilden, med ett glapp från gaffelkronan till lagerkoppen i bakkant av lagret, så är övre delen av lagret monterat för flackare vinkel = tvärtom mot undre.

Om detta är ett Cane Creek, men vinklat undre lager och sfäristk övre lager så ska detta inte kunna hända. Om det däremot är ett Cane Creek med två fasta vinklade lagerkoppar (uppe och nere) eller ett Works Components så kan det se ut så här, men då är det troligtvis felmonterat, eller så är din gaffel helt böjd.

Posta bilder på övre delen av lagret också, gärna från flera olika vinklar.

Av:
    jonte987
    Verkstaden får nog kolla förutsättningslöst. Har det funkar innan så borde det bara kunna vara crown race? Om det inte är sönder eller de tappat ut grejor på golvet o glömt hur de satt.

Nu har jag bara jobbat m vanliga zs så detta kanske funkar på annat sätt...

Av:
    Freddie L
    Vad blev domen? Var något felmonterat?

/Fredrik

Av:
    Tomcaten
    Domen kom idag precis.

Den nedre koppen var felvänd som verkstad 1 hade monterat.

Det är olyckligt med att jag har haft två gafflar monterade och bägge(nya) har fått mindre rep-skador.

Jag funderar på att yrka på skadestånd mot verkstad 1. MEN först vill jag höra hur jag blir bemött när jag inkommer med detta till de.

Stay tuned....

Av:
    itisasitis
    Skön kunskapsnivå hos vissa i detta forum måste jag säga :)

Av:
    Tomcaten
    Joe men ja får assistans 2 ggr/vecka, en person som kommer över och tar hand om mina behov och lägger ett oreange piller på bänken åt mig innan den går så ja tror att det kommer gå bra för mig ändå:):)

Av:
    Valhalla_
    Tomcaten skrev:
    Domen kom idag precis.

Den nedre koppen var felvänd som verkstad 1 hade monterat.

Det är olyckligt med att jag har haft två gafflar monterade och bägge(nya) har fått mindre rep-skador.

Jag funderar på att yrka på skadestånd mot verkstad 1. MEN först vill jag höra hur jag blir bemött när jag inkommer med detta till de.

Stay tuned....

Ha, I knew it! 😁

Vilka stolpskott... En sådan felmontering märker man alla gånger om man vet vad man håller på med.

Av:
    Tomcaten
    Ja. Att ramen höll var ett under trodde min nya meck.

Det var toppen att vi kunde återanvända det gamla headsetet. När det vändes rätt sedan(180 gdr) så föll allt på plats och gaffelvinkeln minskade lite vilket var bra för 2 grader vinkelförändring kändes som att cykla en motorbåt.

Den verkstad som hade felinstallerat styrlagret har bytt ägare så jag kan inte riktigt skriva ned de eftersom den nya ägaren har hittills varit tillmötesgående mot mig.

Av:
    NickPick
    Så... Angle set är placebo?

Av:
    Valhalla_
    Tydligen😁

Av:
    jonte987
    Och tillverkaren låter praktikanten sköta teknisk support

Av:
    Tomcaten
    NickPick skrev:
    Så... Angle set är placebo?

"minskade lite" Med 0,5 grader så nu är det bara 1 grads skillnad vilket räcker. Mer var inte nödvändigtvis bättre.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ