• [Neo-Retrobygge] Fräscha upp en GT Force-räser

    Av:
    wukkaN
    Jag har alltid gillat GT-looken och siktade in mig på en Grade, dock sket det sig och det blev Spec Diverge som är allez gut.

    Jag har dock tänkt att det vore det kul att ha ett litet projekt att pilla på och för några veckor sen så dök det upp en GT Force (racern inte skogsjonnen) i en tråd och jag passade på att knipa den. ”En stålracer är ju alltid fint” tänkte jag och såg framför mig att den får bli solturscykeln, nu visade det sig att den är i alu vilket är helt okej det med – även om jag inte får skryta i stål-tråden.

    Bygget/uppfräschningen kommer nog ta ett tag då jag nyligen blivit pappa och på förekommen anledning inte med gott samvete kan nalla av blöjbudgetten. Vill inte heller riskera relationen pga. ”en ny cykel du inte kommer cykla på” och ”om du spenderade lika mycket tid på cykeln som på cykelrelaterade internetsidor…” ja, ni fattar. Min förhoppning är att ha den cykelklar till när isen släpper :)

    Såhär ser hojen ut just nu och den har alla 3 kriterier som krävs:
    20190821_192124.jpg

    • Röd: betyder snabb
    • Snygg: roligare att cykla på
    • Min: en grundförutsättning

    Givetvis fotad från fel sida.

    Status:
    Drivlinan verkar slut, växlarna funkar sisådär men lacken är fin och jag har ännu inte hittat något rambrott. När tid ges så ska jag den få en tvätt och så får vi se vilka delar som är hela och inte. Gruppen som sitter på är tidsenliga Shimano RSX och än så länge så vet jag att vänster reglage inte verkar kunna växla och bakväxeln hoppar tillbaka till minsta drevet.


    Min tanke är att göra något neo-retrobygge, kan man kalla det retro även om det bara är 20 år gammal? Dvs. moderna komponenter på en gammal retro-hoj.

    De komponenter jag har tänkt mig är:
    Kolfibergaffel för 1”/25.4mm ahead-styrrör (finns kinagaffel på ebay men då kommer jag väl dö?)
    Gärna sram force/rival-grupp då de är snügga, alternativt hitta billig uppgradering till divergen och plocka sora-gruppen från den.
    Fina hjul, gärna med djupare fälgar. Klickade hem ett par från https://www.superstarcomponents.com då dom hade någon reapårea-grej. Huruvida dom passar samt bild och uppgifter kommer när paketet landat.

    Färgkombon verkar bli en icke otippad polerad alu/silver, svart till den röda ramen. Vill gärna ha svart grupp, silver styre och sadelstolpe. Hjulen ska helst ha svarta fälgar med ett par skinwall-däck.

    Kom gärna med kritik, hejarop, tips på komponentval, prisvärda delar, fyndvaror etc.

    Edit: Uppdaterar med lite inspirationsbilder på liknande byggen:
    gt-force-1995-15676_7.jpg
    1996-gt-force-32035_1.jpg

    Och här är nog en av de snyggaste cyklarna någonsin: Gt Edge Ti
    98GTEdgeTitaniumrightsidelarge.jpg

    Nästan ännu snyggare med djupare fälgar
    42de9159a8504edbbf8fc05d4f848f0c.jpg

    Väl mött!

    ____________________________

    (╯°□°)╯︵ ┻━┻
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-09-15 00:23 av wukkaN.

  • Re: [Neo-Retrobygge] Fräscha upp en GT Force-räser

    Av:
    tmalm
    Tjusigt!
    Ebaygafflar är billiga och bra, har en på pendlaren som inte har exploderat än.

    /T
  • Re: [Neo-Retrobygge] Fräscha upp en GT Force-räser

    Av:
    wukkaN
    tmalm skrev:
    Tjusigt!
    Ebaygafflar är billiga och bra, har en på pendlaren som inte har exploderat än.

    /T

    Det låter betryggande :) Jag ser inte heller någon framtid där jag susar ner för alpinska backar i 50+. Dock så är jag nog vad som klassas som modell större (95kg+) och är därför lite skraj att grejerna inte håller. Har du någon uppfattning om Hylix gafflar https://www.ebay.com ?

    ____________________________

    (╯°□°)╯︵ ┻━┻

  • Re: [Neo-Retrobygge] Fräscha upp en GT Force-räser

    Av:
    desmo
    wukkaN skrev:
    tmalm skrev:
    Tjusigt!
    Ebaygafflar är billiga och bra, har en på pendlaren som inte har exploderat än.

    /T

    Det låter betryggande :) Jag ser inte heller någon framtid där jag susar ner för alpinska backar i 50+. Dock så är jag nog vad som klassas som modell större (95kg+) och är därför lite skraj att grejerna inte håller. Har du någon uppfattning om Hylix gafflar https://www.ebay.com ?

    Jag har haft två Hylix-styren som varit bra. Inte för att det bevisar något. Men jag har fått för mig att det ska vara ett bra kina-märke.
  • Re: [Neo-Retrobygge] Fräscha upp en GT Force-räser

    Av:
    wukkaN
    desmo skrev:
    wukkaN skrev:
    tmalm skrev:
    Tjusigt!
    Ebaygafflar är billiga och bra, har en på pendlaren som inte har exploderat än.

    /T

    Det låter betryggande :) Jag ser inte heller någon framtid där jag susar ner för alpinska backar i 50+. Dock så är jag nog vad som klassas som modell större (95kg+) och är därför lite skraj att grejerna inte håller. Har du någon uppfattning om Hylix gafflar https://www.ebay.com ?

    Jag har haft två Hylix-styren som varit bra. Inte för att det bevisar något. Men jag har fått för mig att det ska vara ett bra kina-märke.

    Den är ju snygg och skulle nog passa rätt fint. Får hålla utkik ett tag till annars så klickar jag nog hem en sån.

    ____________________________

    (╯°□°)╯︵ ┻━┻

  • Re: [Neo-Retrobygge] Fräscha upp en GT Force-räser

    Av:
    wukkaN
    Fick lite tid att meka idag! De flesta komponenterna tror jag tyvärr ser ljuset i tunneln, vilket i och för sig inte spelar så stor roll.

    Ebayade hem en force22 minigrupp med ett tillhörande zipp-styre och random stam, hoppas att jag inte blir blåst. Lite skrap på reglagen men tycker nog att det ser helt okey ut enligt ebaybilden:
    s-l1600.jpg

    Bromsarna blir ett par, från happy sourcade, lätta Origin8 Torq. Blir inga kolfälgar så om någon har ett par kool stop salmon eller gröna swissstop-belägg till övers så byter jag gärna bort de gula.
    20190911_202800.jpg

    Vevarmarna blir beggade FSA SL-K
    20190911_202706.jpg

    med silvriga sram-klingor. Klingorna ligger på lådan och bör ramla in här i dagarna.

    Står och velar mellan svarta kabelhöljen eller om jag ska dra till med något roligare. Snabbkopplingar går ju att få lätta och snygga till överkomligt pris, är inne på ett par i titan https://www.wiggle.se.

    Började montera ner hojen för att tvätta och slänga det trasiga. Tyvärr var det mer som var trasigt än vad jag upptäckte när jag, om än slarvigt, inspekterade hojen första gången. Klingorna är helt skeva, reglagen verkar vara i risigt skick båda två. Bromsarna såg faktiskt helt okej ut.

    Tyvärr så råkade jag dra av en skruv i pakethållarfästet, har ni något tips på hur jag får ut delen?
    20190911_195316.jpg
    andra halvan
    20190911_195346.jpg

    Stötte även på patrull vid vevlagret. Har sprayat ordentligt och ska applicera mer våld imorgon :) Jag skiter i vevpartiet men vill inte råka skada ramen, hur har ni gjort?
    20190911_202358.jpg

    Ska bli kul att se om bilden i huvudet matchar slutresultatet. Har jag rätt så blir det, subjektivt sett om inte annat, riktigt fint när det blir klart :)

    ____________________________

    (╯°□°)╯︵ ┻━┻
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-09-12 06:53 av wukkaN.

  • Re: [Neo-Retrobygge] Fräscha upp en GT Force-räser

    Av:
    Chucky
    Snygg hoj!! ( ^ω^ )

    Har använt mig utav en skruvutdragare eller en gängtapp när jag velat få ut en trasig eller dålig skruv.

    Biltema har ett skruvutdragar- set för 42kr.
  • Re: [Neo-Retrobygge] Fräscha upp en GT Force-räser

    Av:
    flottnacke
    Riktigt kul bygge med mycket bilder! Jag ser inte riktigt vad det är för vevlager, men antar att du har rätt verktyg för jobbet. Värma tror jag skulle göra susen men frågan är om man vågar det med risk att skada lacken...
    Kommer bli skitsnyggt med vevarmarna till den röda lacken!

    Beställde du snabbkopplingarna (Nyfiken på kvaliten)?

    Trevlig helg!
  • Re: [Neo-Retrobygge] Fräscha upp en GT Force-räser

    Av:
    wukkaN
    Chucky skrev:
    Snygg hoj!! ( ^ω^ )

    Har använt mig utav en skruvutdragare eller en gängtapp när jag velat få ut en trasig eller dålig skruv.

    Biltema har ett skruvutdragar- set för 42kr.

    Haha tackar ;) ja, jag har luskat runt och det verkar finnas verktyg för att ordna det där. Tror dock att jag kommer be LBS fixa det. Är rädd att göra fel och sabba gängan.


    flottnacke skrev:
    Riktigt kul bygge med mycket bilder! Jag ser inte riktigt vad det är för vevlager, men antar att du har rätt verktyg för jobbet. Värma tror jag skulle göra susen men frågan är om man vågar det med risk att skada lacken...
    Kommer bli skitsnyggt med vevarmarna till den röda lacken!

    Beställde du snabbkopplingarna (Nyfiken på kvaliten)?

    Trevlig helg!

    Tack så mycket! Ja jag tror nog att det blir smutt när det blir klart, i huvudet är slutresultatet skitsnyggt. Ska uppdatera första inlägget med lite inspo-bilder.

    Har inte klickat hem dom än, dock sjukt sugen på att testa. Användaromdömmet verkar vara positivt iallafall. Svårt att veta vilken storlek de är: 5 eller 9mm.

    Så fort jag får loss en stund så ska jag ner och fortsätta montera ner och tvätta rent ramen.

    Angående vevlager: Om jag förstår rätt så ska ett vanligt BSA 68mm för 24mm vevaxel funka bra. Det som vanligtvis rekomenderas är väl ett ultegra. Nu såg jag dock att atredo.se har dura ace 9000 för samma pris som wiggles ultegra (iof bara 175kr för ultegra på atredo). Är det en prisvärd uppgradering eller är det struntsamma? Vad skiljer egentligen?

    Hittade en lätt styrstam som antingen kommer hamna på racern eller divergen
    20190913_182050.jpg

    Risk för att det blir en lite väl aggressiv sittställning på racern, men snyggt och lätt skulle det nog bli :)

    ____________________________

    (╯°□°)╯︵ ┻━┻

  • Re: [Neo-Retrobygge] Fräscha upp en GT Force-räser

    Av:
    Bengt-re
    BB-R9100 (DA) lagret är bra. Liten diameter på skålarna så ser snyggare ut än Tiagra. Håller bra - Jag har SM-BBR60 BSA(Ultegra) på andra cykeln och det fungerar lika bra.

    Tror att det skall vara bättre tätningar på på DA, men båda lagren är bra och rekommenderas. Det billiga Tiagra lagret jag hade innan är bra det också - höll ett par år även med vintercykling. Dock känns det värt några kronor till för finare lager - det är tråkigt att byta vevlager så man vill ju ha så bra livslängd som möjligt.

    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."


  • Re: [Neo-Retrobygge] Fräscha upp en GT Force-räser

    Av:
    Vippen
    Kul projekt, det kan bli snyggt det där! Personligen hade jag nog kört med originalgaffel och helsvart på komponentsidan, men om du framhärdar...

    wukkaN skrev:
    Vill gärna ha ... silver styre ...

    ... med tanken på silverstyre så vet jag av egen erfarenhet att det kan vara snårigt att få tag i något som passar ens preferenser. Jag har dock några som blivit över liggande, skicka pm om det är intressant.

    Worst case: safe AND sorry!

  • Re: [Neo-Retrobygge] Fräscha upp en GT Force-räser

    Av:
    Bengt-re
    Ritchey Classic är ju silvriga både styrstammar och styren.

    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."


    20190818_152527.jpg
  • Re: [Neo-Retrobygge] Fräscha upp en GT Force-räser

    Av:
    Vippen
    Bengt-re skrev:
    Ritchey Classic är ju silvriga både styrstammar och styren.

    Det stämmer så klart! Men lite beroende på vilken bock man vill ha är det inte säkert att galoscherna passar. De hade ju tidigare en mer "modern" bock i sortimentet, nu har jag bara sett den de väl kallar "Neo Classic". Passar förstås utmärkt utseendemässigt på en sån här GT, men kanske inte ergonomiskt.

    Worst case: safe AND sorry!

  • Re: [Neo-Retrobygge] Fräscha upp en GT Force-räser

    Av:
    Bengt-re
    Vippen skrev:
    Bengt-re skrev:
    Ritchey Classic är ju silvriga både styrstammar och styren.

    Det stämmer så klart! Men lite beroende på vilken bock man vill ha är det inte säkert att galoscherna passar. De hade ju tidigare en mer "modern" bock i sortimentet, nu har jag bara sett den de väl kallar "Neo Classic". Passar förstås utmärkt utseendemässigt på en sån här GT, men kanske inte ergonomiskt.

    Tja. Nu kör jag med moderna 105 R7000 reglage och tycker att det fungerar bra - fick iofs labba lite med vinkel på styret och reglagen placering innan det blev bra - därför styrlindan är lite ful....

    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."


  • Re: [Neo-Retrobygge] Fräscha upp en GT Force-räser

    Av:
    wukkaN
    Bengt-re skrev:
    Vippen skrev:
    Bengt-re skrev:
    Ritchey Classic är ju silvriga både styrstammar och styren.

    Det stämmer så klart! Men lite beroende på vilken bock man vill ha är det inte säkert att galoscherna passar. De hade ju tidigare en mer "modern" bock i sortimentet, nu har jag bara sett den de väl kallar "Neo Classic". Passar förstås utmärkt utseendemässigt på en sån här GT, men kanske inte ergonomiskt.

    Tja. Nu kör jag med moderna 105 R7000 reglage och tycker att det fungerar bra - fick iofs labba lite med vinkel på styret och reglagen placering innan det blev bra - därför styrlindan är lite ful....


    Bengt, din cinelli är så jäkla snygg! Var faktiskt inne i tråden ( https://happyride.se ) nyligen och blev ännu mer sugen på silvrig sadelstolpe och styrstam. Har dock tänkt om lite och tror att jag kommer köra på svart, tror att det passar bättre till bygget men vi får se... Polerad slu är ju smutt :)

    Inte lika premium men jag tycker personligen att planet x har fina retrodelar i sina holdsworth gran sport https://www.planetx.co.uk . De har även tagit in en massa från Nitto

    Tack för erbjudandet Vippen, jag hojtar när det blir aktuellt :)

    ____________________________

    (╯°□°)╯︵ ┻━┻

  • Re: [Neo-Retrobygge] Fräscha upp en GT Force-räser

    Av:
    wukkaN
    Bengt-re skrev:
    BB-R9100 (DA) lagret är bra. Liten diameter på skålarna så ser snyggare ut än Tiagra. Håller bra - Jag har SM-BBR60 BSA(Ultegra) på andra cykeln och det fungerar lika bra.

    Tror att det skall vara bättre tätningar på på DA, men båda lagren är bra och rekommenderas. Det billiga Tiagra lagret jag hade innan är bra det också - höll ett par år även med vintercykling. Dock känns det värt några kronor till för finare lager - det är tråkigt att byta vevlager så man vill ju ha så bra livslängd som möjligt.

    Ja jag antar nog att för min användning så spelar det egentligen igen roll. Samtidigt så vill man inte vara dumsnål ;) vet du skillnaden på da r9000 och r9100? Prismässigt är det en hundring men jag har inte lyckats googla mig till någon egentlig skillnad.

    ____________________________

    (╯°□°)╯︵ ┻━┻

  • Re: [Neo-Retrobygge] Fräscha upp en GT Force-räser

    Av:
    Vippen
    wukkaN skrev:
    Bengt, din cinelli är så jäkla snygg! Var faktiskt inne i tråden ( https://happyride.se ) nyligen och blev ännu mer sugen på silvrig sadelstolpe och styrstam. Har dock tänkt om lite och tror att jag kommer köra på svart, tror att det passar bättre till bygget men vi får se... Polerad slu är ju smutt :)

    Inte lika premium men jag tycker personligen att planet x har fina retrodelar i sina holdsworth gran sport https://www.planetx.co.uk . De har även tagit in en massa från Nitto

    Tack för erbjudandet Vippen, jag hojtar när det blir aktuellt :)

    Låter vettigt, jag röstar på svart! Om du ändå landar i ren alu så är de som jag har mer åt long/deep istället för det moderna short/shallow, men flera av dem är lätta och fina.

    Worst case: safe AND sorry!

  • Re: [Neo-Retrobygge] Fräscha upp en GT Force-räser

    Av:
    Bengt-re
    wukkaN skrev:
    Bengt-re skrev:
    BB-R9100 (DA) lagret är bra. Liten diameter på skålarna så ser snyggare ut än Tiagra. Håller bra - Jag har SM-BBR60 BSA(Ultegra) på andra cykeln och det fungerar lika bra.

    Tror att det skall vara bättre tätningar på på DA, men båda lagren är bra och rekommenderas. Det billiga Tiagra lagret jag hade innan är bra det också - höll ett par år även med vintercykling. Dock känns det värt några kronor till för finare lager - det är tråkigt att byta vevlager så man vill ju ha så bra livslängd som möjligt.

    Ja jag antar nog att för min användning så spelar det egentligen igen roll. Samtidigt så vill man inte vara dumsnål ;) vet du skillnaden på da r9000 och r9100? Prismässigt är det en hundring men jag har inte lyckats googla mig till någon egentlig skillnad.

    Ingen aning faktiskt. Jag misstänker att de är bra lager båda två. Shimano HT lager för BSA är bra och prisvärt rent allmänt.

    Octalink lagen däremot jag har på mtb är det snällaste man kan säga är att de är billiga och enkla att byta.... 😉

    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."


  • Re: [Neo-Retrobygge] Fräscha upp en GT Force-räser

    Av:
    Bengt-re
    wukkaN skrev:
    Bengt-re skrev:
    Vippen skrev:
    Bengt-re skrev:
    Ritchey Classic är ju silvriga både styrstammar och styren.

    Det stämmer så klart! Men lite beroende på vilken bock man vill ha är det inte säkert att galoscherna passar. De hade ju tidigare en mer "modern" bock i sortimentet, nu har jag bara sett den de väl kallar "Neo Classic". Passar förstås utmärkt utseendemässigt på en sån här GT, men kanske inte ergonomiskt.

    Tja. Nu kör jag med moderna 105 R7000 reglage och tycker att det fungerar bra - fick iofs labba lite med vinkel på styret och reglagen placering innan det blev bra - därför styrlindan är lite ful....


    Bengt, din cinelli är så jäkla snygg! Var faktiskt inne i tråden ( https://happyride.se ) nyligen och blev ännu mer sugen på silvrig sadelstolpe och styrstam. Har dock tänkt om lite och tror att jag kommer köra på svart, tror att det passar bättre till bygget men vi får se... Polerad slu är ju smutt :)

    Inte lika premium men jag tycker personligen att planet x har fina retrodelar i sina holdsworth gran sport https://www.planetx.co.uk . De har även tagit in en massa från Nitto

    Tack för erbjudandet Vippen, jag hojtar när det blir aktuellt :)

    Ja den blev bra - trevlig att cykla på dessutom!

    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."


Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in