• Re: Konvertera enduro/dh cykel till el?

Av:
    tomasis
    Valhalla_ skrev:
    tomasis skrev:
    Valhalla, en bra fråga..kanske man får ta isär motorn och modifiera. Eller leta efter andra märke. Jag får fundera på det

Kan du leva med square taper så är det väl ok. Hur är det med effekten? Bra är väl att hålla det till max 250w men du är naturligtvis fri att göra som du vill där.

Nåväl, kul ide, jag hade gärna haft en sådan variant på min scott gambler för de dagar man inte har tillgång till lift. Men kör man liftburet vill man ju gärna kunna ta av elprylarna enkelt och det kan jag tänka mig inte är helt smidigt.

Appropå 250w, jag hittade en blog .

https://electricbike-blog.com

Kul snubbe. Enligt honom, 750w är lagom for trail. Man kan alltid programmera den till 250w för att spara ampere. Den nya 1000w suddar ut gräns mellan cykel o motorcykel.. alldeles för mycket asså och paketet väger tyngre.

Kollade om bbs02 ..inte stor prisskillnad mellan 250w o 750w. 250w med skärm kan man ha 350 eur från Österrike på Ebay. Från Alibaba 750w kostar 500 kr mer inkl tull o frakt.

Av:
    Freddie L
    tomasis skrev:
    Freddie L skrev:
    tomasis skrev:
    Freddie L skrev:
    tomasis skrev:
    Det e kul va en pirat. Jag var aldrig intresserad följa lag. Det kan va kul hitta gömda poliser i skogen om dom har tid

Jag får väl camouflagera norco ramen som e själva tjock redan
    Breaking the law! På en elcykel.

Fränt! :-)

Känner du till en tv serie på SVT play ..det där om två norrlänningar :D
    Nej, jag hänger inte med i tv-svängen faktiskt. För i pistvakt är det väl (minst) tre norrlänningar? Men är det roligt så tror jag säkert du upplyser mig så jag kan titta ifatt! ;-)

https://www.svtplay.se

;)
    Cyklar de elmtb? Ser mer ut som fyrhjulingsfolk (ursäkta mina fördomar).

/Fredrik

Av:
    Freddie L
    Jag är rätt säker på att du håller på att bygga en olaglig el-moped. Kan du inte låta bli att tjafsa om det på Happy? Jag skiter i hur ”pirat” du är.

/Fredrik

Av:
    tomasis
    El cykel på 250w

Av:
    Erik O
    Freddie L skrev:
    Jag är rätt säker på att du håller på att bygga en olaglig el-moped. Kan du inte låta bli att tjafsa om det på Happy? Jag skiter i hur ”pirat” du är.

Tycker ändå det är en lite uppfriskande tråd och den visar på ett tydligt sätt att det i praktiken inte är möjligt att dra någon gräns mellan så kallade 250W-elcyklar och motorstarkare varianter. Men det är klart, en OT-märkning hade ju varit passande.

Av:
    Spacekitty
    Erik O skrev:
    Tycker ändå det är en lite uppfriskande tråd och den visar på ett tydligt sätt att det i praktiken inte är möjligt att dra någon gräns mellan så kallade 250W-elcyklar och motorstarkare varianter. Men det är klart, en OT-märkning hade ju varit passande.

Det är en tydlig gräns. Är motorn starkare så är det inte längre en elcykel utan ett helt nytt fordon.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-10 14:02 av Spacekitty.

• Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

Av:
    tomasis
    Har ändrat trådens titeln

Av:
    tomasis
    Spacekitty skrev:
    Erik O skrev:

Det är en tydlig gräns. Är motorn starkare så är det inte längre en elcykel utan ett helt nytt fordon.

Nej! Om du kan om programmera motorn, då e det lagligt.

Det handlar om hållbarhet så lönar det sig använda överdimensionerad motor och hålla sig inom en laglig nivå.

Välkommen till DIY världen, konsument!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-10 14:10 av tomasis.

Av:
    Erik O
    Spacekitty skrev:
    Erik O skrev:

I teorin är det en gräns, inte jättetydlig kanske men ändå en slags gräns. I praktiken i naturen finns det såklart ingen möjlighet att i praktiken avgöra effekten hos en eldriven cykel.

Av:
    perzzon
    tomasis skrev:
    Spacekitty skrev:
    Erik O skrev:

Det handlar om hållbarhet så lönar det sig använda överdimensionerad motor och hålla sig inom en laglig nivå.

Rätt säker på att det är någon formulering om "inte lätt manipulerar" iofs

Av:
    Erik O
    perzzon skrev:
    tomasis skrev:
    Spacekitty skrev:
    Erik O skrev:

Rätt säker på att det är någon formulering om "inte lätt manipulerar" iofs

Fast det som är lätt för tomasis kanske är jättesvårt för gemene man :)

Av:
    tomasis
    Det e därför tråden finns här för att dela information av. Jag vill att fler har roligt istället för att titta framför TV o äta antidepressiva medel i väntan att få åka i Åre en gång på 5 år :)

Jag är inte precis en elektronik ingenjör. Det kommer ta tid att bygga en batteri för min del. Jag vill inte ha någon brand risk därför vill jag vara påläst först. Med BMS och relä kommer du långt.

Jag har ingen lust bränna pengar för en el cykel. Påhängsmotor är ett tillbehör. Lika mycket som elektronisk vöxelsystem eller dynamo nav.

Av:
    Freddie L
    Men du ska inte skriva det här inlägget på ”HappyTV”, Familjeliv eller ”HappyPsykofarmaka” eller nåt då? Om du nu vill göra skillnad. Happyride är ett forum om cyklar, som till största delen befolkas av cyklister, folk som identifierar sig som cyklister och troll. Känns lite som att du ”predikar för kyrkokören”. Tror det ändå är rätt få som ger upp sin hobby och börjar medicinera för att det är långt till Åre. Det vanligaste är nog att man köper en ny cykel om man är lite nere? ;-)

Jag gillar att du är ambitiös och vill dela med dig, det är sånt som gör Happy levande. Men det du konstruerar är en oregistrerad el-moped (även om du i teorin kan ställa ned effekten) som du dessutom ska framföra i terrängen. Du är tydligen ”pirat”, men de flesta andra i vardagsrummet kanske inte är det. Det brukar faktiskt bli invändningar mot andra föreslagna lagbrott också (tullfiffel är ett exempel) så det här är inte unikt.

/Fredrik

Av:
    tomasis
    Ännu en troll

Av:
    jonte987
    Jag undrade precis om det är en tomte eller ett troll.
    Tycker mig skönja ett mönster där man insisterar på laglig 250w men hela tiden pratar om 750w.

Själv undrar jag varför moped shuttle inte är en grej. Redan efter 300hm börjar jag fantisera om att en motorburen ungdom ska möta mig längst nere och dra mig upp.

Av:
    zinkpasta
    Kul projekt! Det är förstås några steg att konvertera en cykel till el som sedan kan användas för att driva t. ex. en radio, matberedare eller nåt annat som kräver el, men du verkar fylld av energi och uppfinningsrikedom så jag tycker du ska kämpa för din sak och inte tro på folk som säger att det är en dum idé eller kallar dig idot!

Av:
    tomasis
    Ja en del folk har svårt förstå varför e det bra köra 750w motor på 250w. Det kallas överdimensionerad motor för hållbarhetens skull. Det sägs att bbs02 har lite överhettning problem och bbshd löst det med större flänsar.

Det hänger på storlek o antal på FET transistorer o typen av fläns. Hu mkt du kör ampere, bbs02 250w eller 750w, det e samma grej förutom en programmeringsgrej som anger hur mkt ampere man skall köra.

Av:
    NLC
    Varför mesa med mindre än 1 kW elmotor? Nej, kör upp en startraket i anatomiskt lämplig öppning och fyra på under uppstigningen! När det sen är dags att vända neråt kan man väl bara ploppa ur och njuta av suset.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Hasse#7
    Man behöver nog lära sig allt i små steg för att nå perfektion. Prova brödrost som handvärmare för att förstå hur ström och effekt är relaterade till varann.

Av:
    ooms
    Spacekitty skrev:
    tomasis skrev:
    Tarkaz skrev:
    Har själv länge kikat på bafang.

Vilken model tänker du på? Intressant det finns en baknav.

750w bbs2 8fun verkar popular. Skulle ta enbart engine eftersom det handlar om låg budget. Vevar och skärmen verkar onödiga.

Det blev en motorcykeltråd till slut. Härligt.
    Det blir det ju jämt. 90% av eltrådarna handlar ju om olagligheter (trimning) eller potentiella sådana (emtb i terräng). Man undrar ju varför inte forumreglerna tillämpas...

Av:
    Elhojtok
    Jag borde hålla mig ifrån det här...
    Ur Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner:

Cykel
    2. Ett eldrivet fordon med en tramp-
    eller vevanordning om elmotorn
    a. endast förstärker kraften från tramp-
    eller vevanordningen,
    b. inte ger något krafttillskott vid
    hastigheter över 25 kilometer i timmen,
    och
    c. har en kontinuerlig märkeffekt som
    inte överstiger 250 watt.

Alltså inte en programmeringsgrej, då kontinuerlig märkeffekt är den effekt motorn kan köras kontinuerligt på utan att överhettas. Den utgör alltså själva begränsningen. Att en motor har "överhettningsproblem" är inget man kan lösa med kylflänsar eftersom motorn då med nödvändighet får en högre kontinuerlig märkeffekt. (Vilket ju redan konstaterats genom allt snack om 750 w och dålig kylning på 250w) Klarar inte motorn 250w kontinuerlig drift utan att överhettas är den ju inte en 250w motor.

Av:
    SocialGimp
    @tomasis
    I min eHappy-tråd https://happyeride.se var det ngn som tipsade om Fazua. Används bl a på Lapierre-cyklar. Kan ju vara värt för dig att kolla upp om du inte redan har gjort det.

Av:
    mr bobcat
    Du köper en bbshd motor spänner dit ordentligt! Sen kopplar du dom färgkodade kontakterna hona/hane osv.
    Ramen lär rymma batteri OM du vågar borra hål i den och peta in långa smala batteripack som du sen kopplar ihopa.
    Efter detta är gjort så kan du köra dh även uppåt och på platta slingor :) dvs du kör elcross med trampor och kommer ha jätte jätte kul! (Lite nervöst i början, sen pendlar du till jobb heltplötsligt)

Av:
    Erik O
    Elhojtok skrev:

Cykel
    eller vevanordningen,
    och

Alltså inte en programmeringsgrej, då kontinuerlig märkeffekt är den effekt motorn kan köras kontinuerligt på utan att överhettas. Den utgör alltså själva begränsningen. Att en motor har "överhettningsproblem" är inget man kan lösa med kylflänsar eftersom motorn då med nödvändighet får en högre kontinuerlig märkeffekt. (Vilket ju redan konstaterats genom allt snack om 750 w och dålig kylning på 250w) Klarar inte motorn 250w kontinuerlig drift utan att överhettas är den ju inte en 250w motor.

Men är du inte lite väl petimetrisk nu. Han ska ha trampor så det är fortfarande en cykel och handlar ju bara om lite extra krafttillskott och i skogen kommer ingen märka nån skillnad ändå.

Av:
    tomasis
    mr bobcat skrev:
    Du köper en bbshd motor spänner dit ordentligt! Sen kopplar du dom färgkodade kontakterna hona/hane osv.
    Ramen lär rymma batteri OM du vågar borra hål i den och peta in långa smala batteripack som du sen kopplar ihopa.
    Efter detta är gjort så kan du köra dh även uppåt och på platta slingor :) dvs du kör elcross med trampor och kommer ha jätte jätte kul! (Lite nervöst i början, sen pendlar du till jobb heltplötsligt)

Jag gillar hur du tänker. Jag får lägga bbshd på listan. Den e onekligen intressant.

Jag tänkt skära av nedre del av ramen o bygga kolfiber del sen omplastra den med lite glasfiber för undvika korrosion.

Grejen med till att bygga en batteri är att anpassa formen till ramen

Jag har tre alternativ att fundera på

-bbs02 Påhängsmotor
    -bbshd Påhängsmotor
    -bbshd mitmotor som kräver svetsning

Jag kan ju börja med bbs02 och flytta den till gravel/ road cykel när jag tröttnat på.

Av:
    tomasis
    SocialGimp skrev:
    @tomasis
    I min eHappy-tråd https://happyeride.se var det ngn som tipsade om Fazua. Används bl a på Lapierre-cyklar. Kan ju vara värt för dig att kolla upp om du inte redan har gjort det.

Jag känner till det. Men jag har ej råd därav ett diy låg budget projekt

Kanske en fazua om 20 år haha

Av:
    tomasis
    Elhojtok skrev:

Cykel
    eller vevanordningen,
    och

Du förstod inte vad jag menade. Jag ska försöka förklara.

Bbs02 250w o 750w .. det e samma 100% fysisk grej. Det e software som gör skillnad alltså en parameter som anger hur mkt ampere man skall köra.

Alltså du köper 250w o tweaker till 750w eller köpa 750w o köra som den är. Det e fortfarande samma skit.

Jag föreslog att köra 750w på 250w för att hålla law nissarna borta. Fast jag inser att det gör folk ännu mer förvirrade lol

Alltså jag uppmuntrar inte andra göra olagligheter. Från och med nu skriver jag bbs02, bbshd o hoppar över wattage
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 13:14 av tomasis.

Av:
    tomasis
    Hallå folks ..vill ni göra en hemläxa?

Titta på newton meter på

Specialized Levo Yamaha 250w
    bbs02 250w
    bbs02 750w
    bshd 1000w

Ni kommer förstå varför 750w e fortfarande ok för trail

Av:
    zinkpasta
    Jag tror dom på happyeride eventuellt är mer förstående. Har cykeln blivit omvandlad till användbar el ännu?

Av:
    tomasis
    För att börja med att bygga batteri pack behöver man en spot welder

Kweld o arduino spot welder e trevliga!

https://endless-sphere.com

Av:
    tomasis
    zinkpasta skrev:
    Jag tror dom på happyeride eventuellt är mer förstående. Har cykeln blivit omvandlad till användbar el ännu?

Inte än. Det lär ta tid.

Happyeride.se verkar död där.. det e onödigt skapa en sajt där när alla kan samsas här på happyride

Av:
    Elhojtok
    tomasis skrev:

Titta på newton meter på

bbs02 250w
    bbs02 750w
    bshd 1000w

Var hittar du bbs02 250W, annat än på suspekta siter med fuskmärkta motorer? (De skickar till och med med lösa märkdekaler) Ungefär lika tillåtet att plocka bort regplåten på en klass 1-moppe och klistra dit en dekal där det står "klass 2".
    Det finns bbs02 500W, 36 V och bbs02 750W, 48 V med korrekta märkeffekter. Dessa blir inte lagliga i elcykelsammanhang bara för att man strömbegränsar dem.
    Bbs01 250W har just märkeffekt 250W och max effekt 540W. Därför är den ok att använda.

Av:
    staine
    Hur är det med nya elektriska morotsskalare.
    Vilket märke ska man köpa?

Av:
    VättleBökaren
    tomasis skrev:

Orkar inte leta upp källa i lagtext eller liknande men jag har läst om det förut.
    Nej, det räcker inte att bara kunna programmera om den så den blir laglig. Det är motorns kontinuerliga MÄRKEFFEKT som avgör om den är laglig. Dvs, det är motorn som avgör. Inte hur du programmerar den.

Det är t.ex inte lagligt att köra runt med en 250cc motorcykel som är begränsad till 11 Kw samma som en 125cc på körkort A1. Detta eftersom motorn är större än 125cc. Det är likaså inte tillåtet att ha modifierat en MC som har 125cc och begränsat 11 Kw på så vis att det går att stänga av effektbegränsningen. Alltså inte ens om den bara stängs av på t.ex bana.

Om du inte tror mig, fråga en advokat/polis/besiktningsman etc.

Och ja, en motor med märkeffekt 250 watt kan tillfälligt ge mer kraft än så men nyckelordet är "kontinuerlig", dvs en 250 watt motor kan inte bibehålla en effekt över 250 watt utan det blir stundtals när den verkligen belastas som effekten kan överstiga 250 watt. T.ex vid start från stillastående.

Köp en överdimensionerad 250 watt motor istället om du är så orolig för "tidig död".
    Och är det så att du inte bryr dig så kan du säga det rakt ut istället och köra 750 watt kontinuerligt.

Av:
    Skogssnigeln
    Elhojtok skrev:
    tomasis skrev:

Titta på newton meter på

bbs02 250w
    bbs02 750w
    bshd 1000w

Var hittar du bbs02 250W, annat än på suspekta siter med fuskmärkta motorer? (De skickar till och med med lösa märkdekaler) Ungefär lika tillåtet att plocka bort regplåten på en klass 1-moppe och klistra dit en dekal där det står "klass 2".
    Det finns bbs02 500W, 36 V och bbs02 750W, 48 V med korrekta märkeffekter. Dessa blir inte lagliga i elcykelsammanhang bara för att man strömbegränsar dem.
    Bbs01 250W har just märkeffekt 250W och max effekt 540W. Därför är den ok att använda.

Är rätt säker på att du kan ha vilken maxeffekt som helst på elmotorn och att det är vilken uteffekt controllern lämnar som är det väsentliga. Att måsta programmera om den räknas säkert som tillräcklig åtgärd. Det finns flera orsaker varför man inte vill ha för stor motor och utnyttja maxeffekten den levererar.

Av:
    Skogssnigeln
    VättleBökaren skrev:
    Nej, det räcker inte att bara kunna programmera om den så den blir laglig. Det är motorns kontinuerliga MÄRKEFFEKT som avgör om den är laglig. Dvs, det är motorn som avgör. Inte hur du programmerar den.

Bosch 250 W och 350 W är samma motor med olika programmering.
    https://www.e-bikeshop.co.uk

VättleBökaren skrev:
    Det är t.ex inte lagligt att köra runt med en 250cc motorcykel som är begränsad till 11 Kw samma som en 125cc på körkort A1. Detta eftersom motorn är större än 125cc. Det är likaså inte tillåtet att ha modifierat en MC som har 125cc och begränsat 11 Kw på så vis att det går att stänga av effektbegränsningen.

A1 reglerna maximerar motorvolymen till 125 cc. Ta A2 hojar som exempel. Till för några år sedan var de flesta nedstrypta varianter. EU-mopeder samma sak.

Av:
    tomasis
    Titta på den artikel

https://electricfatbike.files.wordpress.com

Du skriver siffran på Limited Current Ampere. Räkna ut ampere så det blir 250w beroende på kontroller och volt typen av batteri tex 48v

Du kommer inte överstiga mörkes effekten då.

Det e riktigt att 250w är bbs1och det lägsta 500w är bbs2.

Om jag pendlar i stan är det bra att ha max 250w för att slippa ev problem men i skogen blir det en annan femma. Man använder programmeringskabel för att döpa firmware om
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 20:32 av tomasis.

Av:
    tomasis
    Han e en grym byggare!

För inspiration

https://m.youtube.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 20:24 av tomasis.

Av:
    tmalm
    Vad ska det vara för olja till min Suzuki ks-50?
    Det är inget liv i de andra trådarna så jag ställer frågan här istället.
    Att fråga på ett moppeforum är onödigt, folk får allt anpassa sig till mig.

/Tuff pirat

Av:
    Elhojtok
    Skogssnigeln skrev:
    VättleBökaren skrev:

VättleBökaren skrev:
    Det är t.ex inte lagligt att köra runt med en 250cc motorcykel som är begränsad till 11 Kw samma som en 125cc på körkort A1. Detta eftersom motorn är större än 125cc. Det är likaså inte tillåtet att ha modifierat en MC som har 125cc och begränsat 11 Kw på så vis att det går att stänga av effektbegränsningen.

A1 reglerna maximerar motorvolymen till 125 cc. Ta A2 hojar som exempel. Till för några år sedan var de flesta nedstrypta varianter. EU-mopeder samma sak.

Då är de ju typgodkända för det.

Vad gäller elcyklar:
    Det finns inget som säger att märkeffekten för 350W bosch är 350W, lika lite som att en 250W elcykelmotor måste ha 250W märkeffekt. Den kan lika gärna ha 200W märkeffekt, men den faller under regelverket för max 250W elcykel.
    Kanske är 350W bosch helt enkelt är en 250W motor med borttagen hastighetsspärr (Den länkade artikeln antyder ju det). Bosch verkar inte uppge märkeffekt för sina modeller på sin hemsida och det behöver de förmodligen inte göra så länge de uppfyller regelverket. I så fall är man ju redigt lurad om man köper 350W och bara får 250W.
    För övrigt känner jag inte till regelverket för 350W cyklar eller ens om det är samma i olika länder.

Av:
    Skogssnigeln
    Elhojtok skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    VättleBökaren skrev:
    Det finns inget som säger att märkeffekten för 350W bosch är 350W, lika lite som att en 250W elcykelmotor måste ha 250W märkeffekt. Den kan lika gärna ha 200W märkeffekt, men den faller under regelverket för max 250W elcykel.
    Kanske är 350W bosch helt enkelt är en 250W motor med borttagen hastighetsspärr (Den länkade artikeln antyder ju det). Bosch verkar inte uppge märkeffekt för sina modeller på sin hemsida och det behöver de förmodligen inte göra så länge de uppfyller regelverket. I så fall är man ju redigt lurad om man köper 350W och bara får 250W.
    För övrigt känner jag inte till regelverket för 350W cyklar eller ens om det är samma i olika länder.

Jag tror inte jag förstår vad du menar här, skulle Bosch sälja en motor med max märkeffekt på 250 W som 350 W? Det är Bosch själva som säger att motererna är på 250 W resp 350 W. Alternativet måste vara att 250 W motorn är en omprogrammerad 350 W motor.
    Tar du bort hastighetsspärren så kommer motorn att ge vridmoment vid en högre hastighet vilket betyder mer effekt. Artikeln säger att Bosch har en annan styrning på 350 W motorn som tom begränsar vridmomentet från 250 W motorn för att inte ge ännu högre effekt.

Man kan strypa elektriska cyklar med högre effekt och typgodkänna de så de kan klassas in som elcykel, L1e-A eller L1e-B. Elcykel och L1e-A/B gäller för EU. De flesta cykelmotorer som säljs idag som 250 W finns med högre effekt för andra marknader.

Jag tror att problemet är att vi använder samma ord för två olika saker. Elmotor kan vara just bara en elmotor, sen kan det användas för hela motorpaket, elmotor + controller. Är tämligen övertygad att effektbegränsningarna för elmotor gäller för motorpaket elmotor + controllern, dvs uteffekten.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-12 00:27 av Skogssnigeln.

Av:
    White_XC_Ultimate_Carbon
    tmalm skrev:
    Vad ska det vara för olja till min Suzuki ks-50?
    Det är inget liv i de andra trådarna så jag ställer frågan här istället.
    Att fråga på ett moppeforum är onödigt, folk får allt anpassa sig till mig.

/Tuff pirat

KS-50? Det är väl ändå en Zundapp? Suzuki hade väl K50. Vilken olja gäller det då? Den för växellådan eller 2-taktsolja?

Av:
    ooms
    tomasis skrev:
    Titta på den artikel

https://electricfatbike.files.wordpress.com

Du skriver siffran på Limited Current Ampere. Räkna ut ampere så det blir 250w beroende på kontroller och volt typen av batteri tex 48v

Du kommer inte överstiga mörkes effekten då.

Det e riktigt att 250w är bbs1och det lägsta 500w är bbs2.

Om jag pendlar i stan är det bra att ha max 250w för att slippa ev problem men i skogen blir det en annan femma. Man använder programmeringskabel för att döpa firmware om
    Om du ändå tänker bajsa på terrängkörningslagen, varför tar du inte en motocross på en gång istf att fisa runt på trimmad elcykel? Du är lika kriminell i båda fallen.

Av:
    VättleBökaren
    Skogssnigeln skrev:
    Och hur lätt är det att avstrypa en Bosch för slutkund? Det är nog därför den är godkänd.

Detsamma gäller ju mopeder med 50cc motorer. Dom är strypta elektroniskt, fysiskt eller både och och ibland på flera olika sätt.
    Vissa är även "drevade" på så sätt att även om du lyckas avstrypa motorn så gör dom ändå inte mycket mer än 45 km/h.

Det handlar alltså om att strypningen skall vara godkänd. Att knappa på cykeldatorn lite är inte godkänt.
    Inte heller att bara koppla sin laptop till cykeln och köra ett program.

Strypningen skall vara från fabrik och anses kräva specialutrustning som enbart fabriken borde ha för att modifieras.

Det samma gäller ju A-traktorer, där stryps dom fysiskt genom växellådan för att inte gå att köra snabbare än 30 km/h med utan att för den sakens skull strypa motorn.

Av:
    VättleBökaren
    ooms skrev:
    Om du ändå tänker bajsa på terrängkörningslagen, varför tar du inte en motocross på en gång istf att fisa runt på trimmad elcykel? Du är lika kriminell i båda fallen.
    Exakt, om man ändå skall bryta mot reglerna och straffen är samma för de olika brotten så kan man ju i alla fall vara ärlig med sina brott och leva livet så att säga.

Kriminell vetefan dock. Jag reserverar den bemärkelsen till folk som begår allvarligare brott som misshandel, våldtäkt, rån, inbrott och utpressning etc etc.
    Att dra en reva i skogen på en cross är förvisso mot lagen, men jag vill inte kalla det för kriminalitet på samma plan som andra kriminella.

Sen finns ju "grovt kriminell" också och det är när personen begått flertalet av tidigare nämnda brott på en och samma gång eller mord.
    Och så finns "yrkeskriminell" också, då har man satt allt i system och levt det livet i flera år och livnär sig enbart på brottslig aktivitet.

Men annars, helt klart att TS istället för att låtsas som att den gör saker lagligt borde inse att det är samma brott och straff som att dra runt i skogen på en motorcykel.
    Hade de elcyklar som är lagliga idag inte varit det hade jag antagligen haft roligt på en MC istället.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ