• Re: Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    Elhojtok
    Skogssnigeln skrev:
    Elhojtok skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    VättleBökaren skrev:
    Nej, det räcker inte att bara kunna programmera om den så den blir laglig. Det är motorns kontinuerliga MÄRKEFFEKT som avgör om den är laglig. Dvs, det är motorn som avgör. Inte hur du programmerar den.
    Bosch 250 W och 350 W är samma motor med olika programmering.
    https://www.e-bikeshop.co.uk
    Det finns inget som säger att märkeffekten för 350W bosch är 350W, lika lite som att en 250W elcykelmotor måste ha 250W märkeffekt. Den kan lika gärna ha 200W märkeffekt, men den faller under regelverket för max 250W elcykel.
    Kanske är 350W bosch helt enkelt är en 250W motor med borttagen hastighetsspärr (Den länkade artikeln antyder ju det). Bosch verkar inte uppge märkeffekt för sina modeller på sin hemsida och det behöver de förmodligen inte göra så länge de uppfyller regelverket. I så fall är man ju redigt lurad om man köper 350W och bara får 250W.
    För övrigt känner jag inte till regelverket för 350W cyklar eller ens om det är samma i olika länder.

    Jag tror inte jag förstår vad du menar här, skulle Bosch sälja en motor med max märkeffekt på 250 W som 350 W? Alternativet måste vara att 250 W motorn är en omprogrammerad 350 W motor.
    Tar du bort hastighetsspärren så kommer motorn att ge vridmoment vid en högre hastighet vilket betyder mer effekt. Artikeln säger att Bosch har en annan styrning på 350 W motorn som tom begränsar vridmomentet från 250 W motorn för att inte ge ännu högre effekt.

    Det är inte alls vad som står:
    "350w speed pedelec has an assisted speed to 45 km/h and the 250w motor is assisted to 25 km/h. Everything else is exactly the same. The maximum and minimum assistance levels, the maximum torque & the motor RPM all stay the same between both types."
    Enligt artikeln är det alltså strypningen av hastigheten på cykeln som är olika och den har inte ett skvatt med uteffekten på motorn att göra. Det kan lätt inses eftersom strypningen av 25 km/h hastighet sker oavsett belastning. I nedförsbacke sker strypningen oftast utan att motorn tillför någon effekt alls, då det inte ens är svårt att rulla >25 km utan motorhjälp. I en tillräckligt brant uppförsbacke kommer det inte ske någon strypning av hastigheten alls, då motorn kommer att uppnå maxeffekt långt innan cykeln nått 25 km/h. Byt nu ut 25 km/h mot 45 km/h så inser du varför det inte har någon effekt(!) på effektuttaget.
    Du gör misstaget att tänka att cykelns hastighet är proportionerlig mot motorns rpm, men det finns växlar på cykeln.

    Skogssnigeln skrev:
    Man kan strypa elektriska cyklar med högre effekt och typgodkänna de så de kan klassas in som elcykel, L1e-A eller L1e-B. Elcykel och L1e-A/B gäller för EU. De flesta cykelmotorer som säljs idag som 250 W finns med högre effekt för andra marknader.

    Jag tror att problemet är att vi använder samma ord för två olika saker. Elmotor kan vara just bara en elmotor, sen kan det användas för hela motorpaket, elmotor + controller. Är tämligen övertygad att effektbegränsningarna för elmotor gäller för motorpaket elmotor + controllern, dvs uteffekten.

    L1e-A är elcykel klassad som elmoped max 1000W, 25 km/h
    L1e-B är elcykel klassad som elmoped max 4000W, 45 km/h
    Den stora skillnaden mot elcykel 250W är att moped klass 1 och 2 anger effekten som nettoeffekt, inte märkeffekt. Därför går den förmodligen att strypa elektroniskt.
    Har du en elcykel 19W märkeffekt som bidrar med 19W i 28 km/h, ja då är det L1e-B, trots att den ligger långt ifrån 4000W netto. (Uppenbarligen kan den även räknas som 350W 45 km/h elcykel i vissa länder)
    Stryper du den till 25 km/h, då räknas den som vanlig elcykel 250 W.
    Jag tycker inte det låter omöjligt att Bosch väljer att tillverka en motor med minsta gemensamma nämnare (dvs. 250W märkeffekt). Det finns inga regler om hur max hastighet ska strypas så det går att göra elektroniskt och därmed kan alla motorer vara 250W märkeffekt men ändå falla under olika klassning beroende på max hastighet.
    Motbevisa mig gärna med siffror från Bosch där det uttryckligen står att 350W motorn har 350W kontinuerlig effekt. Alternativt bänka motorn och kör den ett dygn med 350W belastning och sen gör samma sak med 250W motorn. Vem vet, kanske märkeffekten är lägre än 250W även på den klenare motorn...
  • Re: Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    Skogssnigeln
    VättleBökaren skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    Bosch 250 W och 350 W är samma motor med olika programmering.
    Och hur lätt är det att avstrypa en Bosch för slutkund? Det är nog därför den är godkänd.

    Detsamma gäller ju mopeder med 50cc motorer. Dom är strypta elektroniskt, fysiskt eller både och och ibland på flera olika sätt.
    Vissa är även "drevade" på så sätt att även om du lyckas avstrypa motorn så gör dom ändå inte mycket mer än 45 km/h.

    Det handlar alltså om att strypningen skall vara godkänd. Att knappa på cykeldatorn lite är inte godkänt.
    Inte heller att bara koppla sin laptop till cykeln och köra ett program.

    Strypningen skall vara från fabrik och anses kräva specialutrustning som enbart fabriken borde ha för att modifieras.

    Åtminstone Bosch och Shimano går att modifiera via kabel från dator, utrustningen tillhandahålls av tillverkarna själva. Hur svårt det ska vara för att modifiera för bli godkänt, den diskusionen blandar jag mig inte i.

    Elhojtok skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    Elhojtok skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    VättleBökaren skrev:
    Nej, det räcker inte att bara kunna programmera om den så den blir laglig. Det är motorns kontinuerliga MÄRKEFFEKT som avgör om den är laglig. Dvs, det är motorn som avgör. Inte hur du programmerar den.
    Bosch 250 W och 350 W är samma motor med olika programmering.
    https://www.e-bikeshop.co.uk
    Det finns inget som säger att märkeffekten för 350W bosch är 350W, lika lite som att en 250W elcykelmotor måste ha 250W märkeffekt. Den kan lika gärna ha 200W märkeffekt, men den faller under regelverket för max 250W elcykel.
    Kanske är 350W bosch helt enkelt är en 250W motor med borttagen hastighetsspärr (Den länkade artikeln antyder ju det). Bosch verkar inte uppge märkeffekt för sina modeller på sin hemsida och det behöver de förmodligen inte göra så länge de uppfyller regelverket. I så fall är man ju redigt lurad om man köper 350W och bara får 250W.
    För övrigt känner jag inte till regelverket för 350W cyklar eller ens om det är samma i olika länder.

    Jag tror inte jag förstår vad du menar här, skulle Bosch sälja en motor med max märkeffekt på 250 W som 350 W? Alternativet måste vara att 250 W motorn är en omprogrammerad 350 W motor.
    Tar du bort hastighetsspärren så kommer motorn att ge vridmoment vid en högre hastighet vilket betyder mer effekt. Artikeln säger att Bosch har en annan styrning på 350 W motorn som tom begränsar vridmomentet från 250 W motorn för att inte ge ännu högre effekt.

    Det är inte alls vad som står:
    "350w speed pedelec has an assisted speed to 45 km/h and the 250w motor is assisted to 25 km/h. Everything else is exactly the same. The maximum and minimum assistance levels, the maximum torque & the motor RPM all stay the same between both types."
    Enligt artikeln är det alltså strypningen av hastigheten på cykeln som är olika och den har inte ett skvatt med uteffekten på motorn att göra. Det kan lätt inses eftersom strypningen av 25 km/h hastighet sker oavsett belastning. I nedförsbacke sker strypningen oftast utan att motorn tillför någon effekt alls, då det inte ens är svårt att rulla >25 km utan motorhjälp. I en tillräckligt brant uppförsbacke kommer det inte ske någon strypning av hastigheten alls, då motorn kommer att uppnå maxeffekt långt innan cykeln nått 25 km/h. Byt nu ut 25 km/h mot 45 km/h så inser du varför det inte har någon effekt(!) på effektuttaget.
    Du gör misstaget att tänka att cykelns hastighet är proportionerlig mot motorns rpm, men det finns växlar på cykeln.

    Skogssnigeln skrev:
    Man kan strypa elektriska cyklar med högre effekt och typgodkänna de så de kan klassas in som elcykel, L1e-A eller L1e-B. Elcykel och L1e-A/B gäller för EU. De flesta cykelmotorer som säljs idag som 250 W finns med högre effekt för andra marknader.

    Jag tror att problemet är att vi använder samma ord för två olika saker. Elmotor kan vara just bara en elmotor, sen kan det användas för hela motorpaket, elmotor + controller. Är tämligen övertygad att effektbegränsningarna för elmotor gäller för motorpaket elmotor + controllern, dvs uteffekten.

    L1e-A är elcykel klassad som elmoped max 1000W, 25 km/h
    L1e-B är elcykel klassad som elmoped max 4000W, 45 km/h
    Den stora skillnaden mot elcykel 250W är att moped klass 1 och 2 anger effekten som nettoeffekt, inte märkeffekt. Därför går den förmodligen att strypa elektroniskt.
    Har du en elcykel 19W märkeffekt som bidrar med 19W i 28 km/h, ja då är det L1e-B, trots att den ligger långt ifrån 4000W netto. (Uppenbarligen kan den även räknas som 350W 45 km/h elcykel i vissa länder)
    Stryper du den till 25 km/h, då räknas den som vanlig elcykel 250 W.
    Jag tycker inte det låter omöjligt att Bosch väljer att tillverka en motor med minsta gemensamma nämnare (dvs. 250W märkeffekt). Det finns inga regler om hur max hastighet ska strypas så det går att göra elektroniskt och därmed kan alla motorer vara 250W märkeffekt men ändå falla under olika klassning beroende på max hastighet.
    Motbevisa mig gärna med siffror från Bosch där det uttryckligen står att 350W motorn har 350W kontinuerlig effekt. Alternativt bänka motorn och kör den ett dygn med 350W belastning och sen gör samma sak med 250W motorn. Vem vet, kanske märkeffekten är lägre än 250W även på den klenare motorn...

    Tar fram Bosch egen spec för motorena åt dig. VIll du ifrågasätta Bosch så vänd dig direkt till dem.
    https://web.archive.org
  • Re: Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    Skogssnigeln
    Här går det att köpa tex L1e-B eMTB. Bla så finns motorn TQ 120S i 920 W variant.
    https://www.pro-e-bike.se

    Edit: L1e-B skulle det så klart vara.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-12 09:11 av Skogssnigeln.

  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    staine
    Och så en bra matolja på det. Helst en fin druvkärneolja men har man inte råd kan vanlig b... majsolja duga fint också.
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    tomasis
    ooms skrev:
    tomasis skrev:
    Titta på den artikel

    https://electricbike-blog.com

    https://electricfatbike.files.wordpress.com

    Du skriver siffran på Limited Current Ampere. Räkna ut ampere så det blir 250w beroende på kontroller och volt typen av batteri tex 48v

    Du kommer inte överstiga mörkes effekten då.

    Det e riktigt att 250w är bbs1och det lägsta 500w är bbs2.

    Om jag pendlar i stan är det bra att ha max 250w för att slippa ev problem men i skogen blir det en annan femma. Man använder programmeringskabel för att döpa firmware om
    Om du ändå tänker bajsa på terrängkörningslagen, varför tar du inte en motocross på en gång istf att fisa runt på trimmad elcykel? Du är lika kriminell i båda fallen.

    Varför ta en motocross?

    Ska jag köpa en o förstöra miljö då är det ett annat "brott" mot miljö ?

    Varför inte återanvända gamla skräppande dh ramar och ha roligt igen?

    Ni får gärna peka fingret på mig o skrika "BROTTSLING". Jag har inte tid för såna människor som du.

    Jag lämnar lag diskussion åt andra skrivbords warriors som troligen onanerar framför datorskärmen. Medan jag njuter av naturen
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    tomasis
    En annan youtube kanal för inspiration

    https://m.youtube.com
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    ooms
    tomasis skrev:
    ooms skrev:
    tomasis skrev:
    Titta på den artikel

    https://electricbike-blog.com

    https://electricfatbike.files.wordpress.com

    Du skriver siffran på Limited Current Ampere. Räkna ut ampere så det blir 250w beroende på kontroller och volt typen av batteri tex 48v

    Du kommer inte överstiga mörkes effekten då.

    Det e riktigt att 250w är bbs1och det lägsta 500w är bbs2.

    Om jag pendlar i stan är det bra att ha max 250w för att slippa ev problem men i skogen blir det en annan femma. Man använder programmeringskabel för att döpa firmware om
    Om du ändå tänker bajsa på terrängkörningslagen, varför tar du inte en motocross på en gång istf att fisa runt på trimmad elcykel? Du är lika kriminell i båda fallen.

    Varför ta en motocross?

    Ska jag köpa en o förstöra miljö då är det ett annat "brott" mot miljö ?

    Varför inte återanvända gamla skräppande dh ramar och ha roligt igen?

    Ni får gärna peka fingret på mig o skrika "BROTTSLING". Jag har inte tid för såna människor som du.

    Jag lämnar lag diskussion åt andra skrivbords warriors som troligen onanerar framför datorskärmen. Medan jag njuter av naturen
    Så talar en äkta egoist som inte förstår att hans sätt att på ett illegalt sätt "njuta av naturen" på sikt riskerar att inskränka andra människors möjlighet att njuta av naturen, t.ex. genom att inskränkningar för cykling införs. Egoisten struntar förstår i det och fortsätter sin illegala gärning, medan laglydiga människor får sin livskvalitet sänkt.
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    tomasis
    Haha ..så säger man om vanliga cyklister också som generar sina 500 watt genom ben ? Dålig argument.

    Jag sagt flera ggr att jag vill shuttle till toppen ar bergen. Ingen kommer märka skillnaden.

    Det handlar om att ha en common sense. Om du inbillar kaos o oreda då e det ditt problem. Många e överens att 250w e för lite och Bosch har 300% assistant då blir det samma sak. Peak or nominell effekt men i stig klättringen kommer använda 300% effekt av bosh motorn då.
  • Re: Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    Elhojtok
    Skogssnigeln skrev:
    VättleBökaren skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    Bosch 250 W och 350 W är samma motor med olika programmering.
    Och hur lätt är det att avstrypa en Bosch för slutkund? Det är nog därför den är godkänd.

    Detsamma gäller ju mopeder med 50cc motorer. Dom är strypta elektroniskt, fysiskt eller både och och ibland på flera olika sätt.
    Vissa är även "drevade" på så sätt att även om du lyckas avstrypa motorn så gör dom ändå inte mycket mer än 45 km/h.

    Det handlar alltså om att strypningen skall vara godkänd. Att knappa på cykeldatorn lite är inte godkänt.
    Inte heller att bara koppla sin laptop till cykeln och köra ett program.

    Strypningen skall vara från fabrik och anses kräva specialutrustning som enbart fabriken borde ha för att modifieras.

    Åtminstone Bosch och Shimano går att modifiera via kabel från dator, utrustningen tillhandahålls av tillverkarna själva. Hur svårt det ska vara för att modifiera för bli godkänt, den diskusionen blandar jag mig inte i.

    Elhojtok skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    Elhojtok skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    VättleBökaren skrev:
    Nej, det räcker inte att bara kunna programmera om den så den blir laglig. Det är motorns kontinuerliga MÄRKEFFEKT som avgör om den är laglig. Dvs, det är motorn som avgör. Inte hur du programmerar den.
    Bosch 250 W och 350 W är samma motor med olika programmering.
    https://www.e-bikeshop.co.uk
    Det finns inget som säger att märkeffekten för 350W bosch är 350W, lika lite som att en 250W elcykelmotor måste ha 250W märkeffekt. Den kan lika gärna ha 200W märkeffekt, men den faller under regelverket för max 250W elcykel.
    Kanske är 350W bosch helt enkelt är en 250W motor med borttagen hastighetsspärr (Den länkade artikeln antyder ju det). Bosch verkar inte uppge märkeffekt för sina modeller på sin hemsida och det behöver de förmodligen inte göra så länge de uppfyller regelverket. I så fall är man ju redigt lurad om man köper 350W och bara får 250W.
    För övrigt känner jag inte till regelverket för 350W cyklar eller ens om det är samma i olika länder.

    Jag tror inte jag förstår vad du menar här, skulle Bosch sälja en motor med max märkeffekt på 250 W som 350 W? Alternativet måste vara att 250 W motorn är en omprogrammerad 350 W motor.
    Tar du bort hastighetsspärren så kommer motorn att ge vridmoment vid en högre hastighet vilket betyder mer effekt. Artikeln säger att Bosch har en annan styrning på 350 W motorn som tom begränsar vridmomentet från 250 W motorn för att inte ge ännu högre effekt.

    Det är inte alls vad som står:
    "350w speed pedelec has an assisted speed to 45 km/h and the 250w motor is assisted to 25 km/h. Everything else is exactly the same. The maximum and minimum assistance levels, the maximum torque & the motor RPM all stay the same between both types."
    Enligt artikeln är det alltså strypningen av hastigheten på cykeln som är olika och den har inte ett skvatt med uteffekten på motorn att göra. Det kan lätt inses eftersom strypningen av 25 km/h hastighet sker oavsett belastning. I nedförsbacke sker strypningen oftast utan att motorn tillför någon effekt alls, då det inte ens är svårt att rulla >25 km utan motorhjälp. I en tillräckligt brant uppförsbacke kommer det inte ske någon strypning av hastigheten alls, då motorn kommer att uppnå maxeffekt långt innan cykeln nått 25 km/h. Byt nu ut 25 km/h mot 45 km/h så inser du varför det inte har någon effekt(!) på effektuttaget.
    Du gör misstaget att tänka att cykelns hastighet är proportionerlig mot motorns rpm, men det finns växlar på cykeln.

    Skogssnigeln skrev:
    Man kan strypa elektriska cyklar med högre effekt och typgodkänna de så de kan klassas in som elcykel, L1e-A eller L1e-B. Elcykel och L1e-A/B gäller för EU. De flesta cykelmotorer som säljs idag som 250 W finns med högre effekt för andra marknader.

    Jag tror att problemet är att vi använder samma ord för två olika saker. Elmotor kan vara just bara en elmotor, sen kan det användas för hela motorpaket, elmotor + controller. Är tämligen övertygad att effektbegränsningarna för elmotor gäller för motorpaket elmotor + controllern, dvs uteffekten.

    L1e-A är elcykel klassad som elmoped max 1000W, 25 km/h
    L1e-B är elcykel klassad som elmoped max 4000W, 45 km/h
    Den stora skillnaden mot elcykel 250W är att moped klass 1 och 2 anger effekten som nettoeffekt, inte märkeffekt. Därför går den förmodligen att strypa elektroniskt.
    Har du en elcykel 19W märkeffekt som bidrar med 19W i 28 km/h, ja då är det L1e-B, trots att den ligger långt ifrån 4000W netto. (Uppenbarligen kan den även räknas som 350W 45 km/h elcykel i vissa länder)
    Stryper du den till 25 km/h, då räknas den som vanlig elcykel 250 W.
    Jag tycker inte det låter omöjligt att Bosch väljer att tillverka en motor med minsta gemensamma nämnare (dvs. 250W märkeffekt). Det finns inga regler om hur max hastighet ska strypas så det går att göra elektroniskt och därmed kan alla motorer vara 250W märkeffekt men ändå falla under olika klassning beroende på max hastighet.
    Motbevisa mig gärna med siffror från Bosch där det uttryckligen står att 350W motorn har 350W kontinuerlig effekt. Alternativt bänka motorn och kör den ett dygn med 350W belastning och sen gör samma sak med 250W motorn. Vem vet, kanske märkeffekten är lägre än 250W även på den klenare motorn...

    Tar fram Bosch egen spec för motorena åt dig. VIll du ifrågasätta Bosch så vänd dig direkt till dem.
    https://web.archive.org

    Men nu tittar du på US motorer och bifogar dessutom en gammal länk. Jag känner inte till reglerna i USA. Mycket möjligt att de har en annan definition av den tillåtna effekten, även om det inte är troligt.

    Går du in på Bosch hemsida idag finns inga uppgifter om effekt, varken på den amerikanska sidan eller den europeiska. Man kan undra varför...
    En anledning kan vara att deras 350W motor faktiskt inte var 350W. Det skulle knappast vara första gången marknadsföringsnissar skruvar på sanningen.

    En annan möjlighet är att det trots allt rör sig om två olika elmotorer. Har man inte bänkat motorerna eller öppnat dem och kollat lindningar osv, så har man ju ingen aning, även om man har sålt elcyklar i 10 år. Samma vikt antyder att det ändå är samma motor. Det förklarar dock inte varför Bosch tagit bort effektangivelserna.

    Ett tredje scenario är att det faktiskt är tillåtet att använda en elmotor med högre märkeffekt, strypa effekten elektroniskt och sedan uppge denna som "märkeffekt". Då måste man veta hur länge motorn ska tillåtas gå på högre effekt än 250 W innan man måste strypa den "för att den ska uppföra sig som en riktig 250 W motor". Det står i så fall i elcykelstandarden SS-EN 15194:2017 från sis, Den kostar 1465:- och det tänker inte jag lägga ut. (Man MÅSTE inte följa standarden så länge man uppfyller EU:s maskindirektiv, men det är troligt att Bosch gör det)
    Inte heller det här förklarar varför Bosch inte längre uppger effekt.

    Den fjärde varianten är samma som ovanstående, med skillnaden att det inte skulle vara tillåtet att göra så.
    Jag vill minnas att det påstods att VOI elsparkcyklar var på 300W, strypta till 250W och att de därför inte var tillåtna.
    (Och för att kolla vad som gäller för VOI så kan man inte använda elcykelstandarden, då den uttryckligen inte omfattar elsparkcyklar för obemannad uthyrning, ett undantag som är nog så intressant)

    Det näst sista scenariot är kanske det troligaste.

    Observera att jag inte lägger någon värdering i detta eller ens påstår att jag vet hur det ligger till, men jag är nyfiken på hur det faktiskt förhåller sig.
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    pennan
    ......

    ________________________________________________________________
    Det var bättre förr, å ju förr desto bättre.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-12 12:15 av pennan.

  • Re: Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    pennan
    SocialGimp skrev:
    Jag har inget svar till dig men däremot en tanke. Vore schysst om det fanns någon portabel påhängsmotor som man snabbt monterar på cykeln som tar en upp till toppen. Därefter avmontering och ner i ryggsäcken. D v s att användas enbart för enkel transport uppför.

    Tanken väcktes när jag i våras klättrade 1000 höjdmeter i 27 graders värme innan jag fick åka nerför. När jag väl var uppe så var jag så trött o sliten att utförslöpan inte kändes så kul som den kunnat om jag var lite piggare.
    https://semcon.com
    https://pedelec-elektro-fahrrad.de

    ________________________________________________________________
    Det var bättre förr, å ju förr desto bättre.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-12 12:20 av pennan.

  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    Lejon
    Lite oväntat segt i starten, men till slut utvecklade detta sig till en vanlig, informativ och trivsam eltråd. Skönt att man ändå kan lita på happy! Jag var lite orolig ett tag.
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    Freddie L
    Lejon skrev:
    Lite oväntat segt i starten, men till slut utvecklade detta sig till en vanlig, informativ och trivsam eltråd. Skönt att man ändå kan lita på happy! Jag var lite orolig ett tag.
    Nu tycker jag du faktiskt du är onödigt negativ. Men eltrådar tar ju lätt fram det sämsta hos folk?

    Märker du inte att el-fantaster och el-skeptiker slåss på samma sida mot ett piratangrepp? Min fiendes fiende, antagligen. Ändå lite hoppingivande.

    /Fredrik

  • Re: Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    Skogssnigeln
    Elhojtok skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    Elhojtok skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    Elhojtok skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    VättleBökaren skrev:
    Nej, det räcker inte att bara kunna programmera om den så den blir laglig. Det är motorns kontinuerliga MÄRKEFFEKT som avgör om den är laglig. Dvs, det är motorn som avgör. Inte hur du programmerar den.
    Bosch 250 W och 350 W är samma motor med olika programmering.
    https://www.e-bikeshop.co.uk
    Det finns inget som säger att märkeffekten för 350W bosch är 350W, lika lite som att en 250W elcykelmotor måste ha 250W märkeffekt. Den kan lika gärna ha 200W märkeffekt, men den faller under regelverket för max 250W elcykel.
    Kanske är 350W bosch helt enkelt är en 250W motor med borttagen hastighetsspärr (Den länkade artikeln antyder ju det). Bosch verkar inte uppge märkeffekt för sina modeller på sin hemsida och det behöver de förmodligen inte göra så länge de uppfyller regelverket. I så fall är man ju redigt lurad om man köper 350W och bara får 250W.
    För övrigt känner jag inte till regelverket för 350W cyklar eller ens om det är samma i olika länder.

    Jag tror inte jag förstår vad du menar här, skulle Bosch sälja en motor med max märkeffekt på 250 W som 350 W? Alternativet måste vara att 250 W motorn är en omprogrammerad 350 W motor.
    Tar du bort hastighetsspärren så kommer motorn att ge vridmoment vid en högre hastighet vilket betyder mer effekt. Artikeln säger att Bosch har en annan styrning på 350 W motorn som tom begränsar vridmomentet från 250 W motorn för att inte ge ännu högre effekt.

    Det är inte alls vad som står:
    "350w speed pedelec has an assisted speed to 45 km/h and the 250w motor is assisted to 25 km/h. Everything else is exactly the same. The maximum and minimum assistance levels, the maximum torque & the motor RPM all stay the same between both types."
    Enligt artikeln är det alltså strypningen av hastigheten på cykeln som är olika och den har inte ett skvatt med uteffekten på motorn att göra. Det kan lätt inses eftersom strypningen av 25 km/h hastighet sker oavsett belastning. I nedförsbacke sker strypningen oftast utan att motorn tillför någon effekt alls, då det inte ens är svårt att rulla >25 km utan motorhjälp. I en tillräckligt brant uppförsbacke kommer det inte ske någon strypning av hastigheten alls, då motorn kommer att uppnå maxeffekt långt innan cykeln nått 25 km/h. Byt nu ut 25 km/h mot 45 km/h så inser du varför det inte har någon effekt(!) på effektuttaget.
    Du gör misstaget att tänka att cykelns hastighet är proportionerlig mot motorns rpm, men det finns växlar på cykeln.

    Skogssnigeln skrev:
    Man kan strypa elektriska cyklar med högre effekt och typgodkänna de så de kan klassas in som elcykel, L1e-A eller L1e-B. Elcykel och L1e-A/B gäller för EU. De flesta cykelmotorer som säljs idag som 250 W finns med högre effekt för andra marknader.

    Jag tror att problemet är att vi använder samma ord för två olika saker. Elmotor kan vara just bara en elmotor, sen kan det användas för hela motorpaket, elmotor + controller. Är tämligen övertygad att effektbegränsningarna för elmotor gäller för motorpaket elmotor + controllern, dvs uteffekten.

    L1e-A är elcykel klassad som elmoped max 1000W, 25 km/h
    L1e-B är elcykel klassad som elmoped max 4000W, 45 km/h
    Den stora skillnaden mot elcykel 250W är att moped klass 1 och 2 anger effekten som nettoeffekt, inte märkeffekt. Därför går den förmodligen att strypa elektroniskt.
    Har du en elcykel 19W märkeffekt som bidrar med 19W i 28 km/h, ja då är det L1e-B, trots att den ligger långt ifrån 4000W netto. (Uppenbarligen kan den även räknas som 350W 45 km/h elcykel i vissa länder)
    Stryper du den till 25 km/h, då räknas den som vanlig elcykel 250 W.
    Jag tycker inte det låter omöjligt att Bosch väljer att tillverka en motor med minsta gemensamma nämnare (dvs. 250W märkeffekt). Det finns inga regler om hur max hastighet ska strypas så det går att göra elektroniskt och därmed kan alla motorer vara 250W märkeffekt men ändå falla under olika klassning beroende på max hastighet.
    Motbevisa mig gärna med siffror från Bosch där det uttryckligen står att 350W motorn har 350W kontinuerlig effekt. Alternativt bänka motorn och kör den ett dygn med 350W belastning och sen gör samma sak med 250W motorn. Vem vet, kanske märkeffekten är lägre än 250W även på den klenare motorn...

    Tar fram Bosch egen spec för motorena åt dig. VIll du ifrågasätta Bosch så vänd dig direkt till dem.
    https://web.archive.org

    Men nu tittar du på US motorer och bifogar dessutom en gammal länk. Jag känner inte till reglerna i USA. Mycket möjligt att de har en annan definition av den tillåtna effekten, även om det inte är troligt.

    Går du in på Bosch hemsida idag finns inga uppgifter om effekt, varken på den amerikanska sidan eller den europeiska. Man kan undra varför...
    En anledning kan vara att deras 350W motor faktiskt inte var 350W. Det skulle knappast vara första gången marknadsföringsnissar skruvar på sanningen.

    En annan möjlighet är att det trots allt rör sig om två olika elmotorer. Har man inte bänkat motorerna eller öppnat dem och kollat lindningar osv, så har man ju ingen aning, även om man har sålt elcyklar i 10 år. Samma vikt antyder att det ändå är samma motor. Det förklarar dock inte varför Bosch tagit bort effektangivelserna.

    Ett tredje scenario är att det faktiskt är tillåtet att använda en elmotor med högre märkeffekt, strypa effekten elektroniskt och sedan uppge denna som "märkeffekt". Då måste man veta hur länge motorn ska tillåtas gå på högre effekt än 250 W innan man måste strypa den "för att den ska uppföra sig som en riktig 250 W motor". Det står i så fall i elcykelstandarden SS-EN 15194:2017 från sis, Den kostar 1465:- och det tänker inte jag lägga ut. (Man MÅSTE inte följa standarden så länge man uppfyller EU:s maskindirektiv, men det är troligt att Bosch gör det)
    Inte heller det här förklarar varför Bosch inte längre uppger effekt.

    Den fjärde varianten är samma som ovanstående, med skillnaden att det inte skulle vara tillåtet att göra så.
    Jag vill minnas att det påstods att VOI elsparkcyklar var på 300W, strypta till 250W och att de därför inte var tillåtna.
    (Och för att kolla vad som gäller för VOI så kan man inte använda elcykelstandarden, då den uttryckligen inte omfattar elsparkcyklar för obemannad uthyrning, ett undantag som är nog så intressant)

    Det näst sista scenariot är kanske det troligaste.

    Observera att jag inte lägger någon värdering i detta eller ens påstår att jag vet hur det ligger till, men jag är nyfiken på hur det faktiskt förhåller sig.

    Du radar upp den ena mer osannolika teorin efter den andra. Kan det inte vara så enkelt att Bosch som är en europisk tillverkare, tillverkar en motor för europiskt regelverk, anpassar till olika effektnivåer och säljer den för att följa detta regelverk?

    Bosch är inte ensamma om att strypa effektstarkare motorer till 250 W, vilket jag även visade ovan. Bose, Shimano, TQ.

    Vill du hellre läsa tyska:
    https://web.archive.org

    Dina konsiprationsteorier angående Bosch kan jag inte bemöta utan håller mig fakta.
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    Skogssnigeln
    ooms skrev:
    Så talar en äkta egoist som inte förstår att hans sätt att på ett illegalt sätt "njuta av naturen" på sikt riskerar att inskränka andra människors möjlighet att njuta av naturen, t.ex. genom att inskränkningar för cykling införs. Egoisten struntar förstår i det och fortsätter sin illegala gärning, medan laglydiga människor får sin livskvalitet sänkt.

    Du som är en sån försvarare av natur och allemansrätt, att du inte är i varje cykeltråd och kontrollerar att alla som regelbundet cyklar på annans mark har lov från markägaren? Det vore ju trist om alla egoistiska MTB-utövare utan ansvar fortsätter med sina illegala gärningar och förstör för de laglydiga människor som bara vill strosa runt i naturen och njuta med cykel emellanåt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-12 14:24 av Skogssnigeln.

  • Re: Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    Elhojtok
    Skogssnigeln skrev:
    Elhojtok skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    Elhojtok skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    Elhojtok skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    VättleBökaren skrev:
    Nej, det räcker inte att bara kunna programmera om den så den blir laglig. Det är motorns kontinuerliga MÄRKEFFEKT som avgör om den är laglig. Dvs, det är motorn som avgör. Inte hur du programmerar den.
    Bosch 250 W och 350 W är samma motor med olika programmering.
    https://www.e-bikeshop.co.uk
    Det finns inget som säger att märkeffekten för 350W bosch är 350W, lika lite som att en 250W elcykelmotor måste ha 250W märkeffekt. Den kan lika gärna ha 200W märkeffekt, men den faller under regelverket för max 250W elcykel.
    Kanske är 350W bosch helt enkelt är en 250W motor med borttagen hastighetsspärr (Den länkade artikeln antyder ju det). Bosch verkar inte uppge märkeffekt för sina modeller på sin hemsida och det behöver de förmodligen inte göra så länge de uppfyller regelverket. I så fall är man ju redigt lurad om man köper 350W och bara får 250W.
    För övrigt känner jag inte till regelverket för 350W cyklar eller ens om det är samma i olika länder.

    Jag tror inte jag förstår vad du menar här, skulle Bosch sälja en motor med max märkeffekt på 250 W som 350 W? Alternativet måste vara att 250 W motorn är en omprogrammerad 350 W motor.
    Tar du bort hastighetsspärren så kommer motorn att ge vridmoment vid en högre hastighet vilket betyder mer effekt. Artikeln säger att Bosch har en annan styrning på 350 W motorn som tom begränsar vridmomentet från 250 W motorn för att inte ge ännu högre effekt.

    Det är inte alls vad som står:
    "350w speed pedelec has an assisted speed to 45 km/h and the 250w motor is assisted to 25 km/h. Everything else is exactly the same. The maximum and minimum assistance levels, the maximum torque & the motor RPM all stay the same between both types."
    Enligt artikeln är det alltså strypningen av hastigheten på cykeln som är olika och den har inte ett skvatt med uteffekten på motorn att göra. Det kan lätt inses eftersom strypningen av 25 km/h hastighet sker oavsett belastning. I nedförsbacke sker strypningen oftast utan att motorn tillför någon effekt alls, då det inte ens är svårt att rulla >25 km utan motorhjälp. I en tillräckligt brant uppförsbacke kommer det inte ske någon strypning av hastigheten alls, då motorn kommer att uppnå maxeffekt långt innan cykeln nått 25 km/h. Byt nu ut 25 km/h mot 45 km/h så inser du varför det inte har någon effekt(!) på effektuttaget.
    Du gör misstaget att tänka att cykelns hastighet är proportionerlig mot motorns rpm, men det finns växlar på cykeln.

    Skogssnigeln skrev:
    Man kan strypa elektriska cyklar med högre effekt och typgodkänna de så de kan klassas in som elcykel, L1e-A eller L1e-B. Elcykel och L1e-A/B gäller för EU. De flesta cykelmotorer som säljs idag som 250 W finns med högre effekt för andra marknader.

    Jag tror att problemet är att vi använder samma ord för två olika saker. Elmotor kan vara just bara en elmotor, sen kan det användas för hela motorpaket, elmotor + controller. Är tämligen övertygad att effektbegränsningarna för elmotor gäller för motorpaket elmotor + controllern, dvs uteffekten.

    L1e-A är elcykel klassad som elmoped max 1000W, 25 km/h
    L1e-B är elcykel klassad som elmoped max 4000W, 45 km/h
    Den stora skillnaden mot elcykel 250W är att moped klass 1 och 2 anger effekten som nettoeffekt, inte märkeffekt. Därför går den förmodligen att strypa elektroniskt.
    Har du en elcykel 19W märkeffekt som bidrar med 19W i 28 km/h, ja då är det L1e-B, trots att den ligger långt ifrån 4000W netto. (Uppenbarligen kan den även räknas som 350W 45 km/h elcykel i vissa länder)
    Stryper du den till 25 km/h, då räknas den som vanlig elcykel 250 W.
    Jag tycker inte det låter omöjligt att Bosch väljer att tillverka en motor med minsta gemensamma nämnare (dvs. 250W märkeffekt). Det finns inga regler om hur max hastighet ska strypas så det går att göra elektroniskt och därmed kan alla motorer vara 250W märkeffekt men ändå falla under olika klassning beroende på max hastighet.
    Motbevisa mig gärna med siffror från Bosch där det uttryckligen står att 350W motorn har 350W kontinuerlig effekt. Alternativt bänka motorn och kör den ett dygn med 350W belastning och sen gör samma sak med 250W motorn. Vem vet, kanske märkeffekten är lägre än 250W även på den klenare motorn...

    Tar fram Bosch egen spec för motorena åt dig. VIll du ifrågasätta Bosch så vänd dig direkt till dem.
    https://web.archive.org

    Men nu tittar du på US motorer och bifogar dessutom en gammal länk. Jag känner inte till reglerna i USA. Mycket möjligt att de har en annan definition av den tillåtna effekten, även om det inte är troligt.

    Går du in på Bosch hemsida idag finns inga uppgifter om effekt, varken på den amerikanska sidan eller den europeiska. Man kan undra varför...
    En anledning kan vara att deras 350W motor faktiskt inte var 350W. Det skulle knappast vara första gången marknadsföringsnissar skruvar på sanningen.

    En annan möjlighet är att det trots allt rör sig om två olika elmotorer. Har man inte bänkat motorerna eller öppnat dem och kollat lindningar osv, så har man ju ingen aning, även om man har sålt elcyklar i 10 år. Samma vikt antyder att det ändå är samma motor. Det förklarar dock inte varför Bosch tagit bort effektangivelserna.

    Ett tredje scenario är att det faktiskt är tillåtet att använda en elmotor med högre märkeffekt, strypa effekten elektroniskt och sedan uppge denna som "märkeffekt". Då måste man veta hur länge motorn ska tillåtas gå på högre effekt än 250 W innan man måste strypa den "för att den ska uppföra sig som en riktig 250 W motor". Det står i så fall i elcykelstandarden SS-EN 15194:2017 från sis, Den kostar 1465:- och det tänker inte jag lägga ut. (Man MÅSTE inte följa standarden så länge man uppfyller EU:s maskindirektiv, men det är troligt att Bosch gör det)
    Inte heller det här förklarar varför Bosch inte längre uppger effekt.

    Den fjärde varianten är samma som ovanstående, med skillnaden att det inte skulle vara tillåtet att göra så.
    Jag vill minnas att det påstods att VOI elsparkcyklar var på 300W, strypta till 250W och att de därför inte var tillåtna.
    (Och för att kolla vad som gäller för VOI så kan man inte använda elcykelstandarden, då den uttryckligen inte omfattar elsparkcyklar för obemannad uthyrning, ett undantag som är nog så intressant)

    Det näst sista scenariot är kanske det troligaste.

    Observera att jag inte lägger någon värdering i detta eller ens påstår att jag vet hur det ligger till, men jag är nyfiken på hur det faktiskt förhåller sig.

    Du radar upp den ena mer osannolika teorin efter den andra. Kan det inte vara så enkelt att Bosch som är en europisk tillverkare, tillverkar en motor för europiskt regelverk, anpassar till olika effektnivåer och säljer den för att följa detta regelverk?

    Det saknas fortfarande förklaring till att Bosch inte längre uppger effekt.
    Vad du behöver förstå är att själva begreppet "kontinuerlig märkeffekt" utgör en termisk begränsning hos elmotorn och det är denna begränsning som är inskriven i lagen. Det är åtminstone av mitt intresse hur det i så fall kan vara tillåtet att strypa starkare motorer, eftersom strypningen rimligen på något sätt måste återskapa denna naturliga begränsning. Det är möjligt att det finns någon form av regelverk för det. Hur tror du själv att strypningen går till?

    Detta till skillnad från maximal nettoeffekt som är vad som maximalt överhuvud taget får avges på motoraxeln. Sådana effektbegränsningar kan uppnås genom enkel strömbegränsning, dvs tillförd effekt. (Det känns som om jag upprepar mig)

    Skogssnigeln skrev:
    Bosch är inte ensamma om att strypa effektstarkare motorer till 250 W, vilket jag även visade ovan. Bose, Shimano, TQ.

    Än sen? Hela grunden till min hypotes i scenario 1 var att Bosch enbart hade en motor på 350W samt ett uttalande från en lirare som hade en elcykelaffär och som påstod att 250W och 350W motorerna var exakt likadana och att det ENDA som skilde var hastighetsspärren och en röd dekal.
    Eftersom en hastighetsspärr inte påverkar märkeffekten drog jag slutsatsen att det helt enkelt rörde sig om en 250W motor med borttagen hastighetsspärr, marknadsförd som 350W.

    Skogssnigeln skrev:
    Vill du hellre läsa tyska:
    https://web.archive.org

    Dina konsiprationsteorier angående Bosch kan jag inte bemöta utan håller mig fakta.

    Du vet att en konspirationsteori inte går att motbevisa?
    Min hypotes (Om det ens ÄR en hypotes, mer en undran hur det ligger till) är den enklaste sak i världen att vederlägga:
    Ge mig en effektkurva som visar hur effekten minskar över tid på de två olika motorerna, där den enda stabiliserar sig på 250W och den andra på 350W.
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    ooms
    Skogssnigeln skrev:
    ooms skrev:
    Så talar en äkta egoist som inte förstår att hans sätt att på ett illegalt sätt "njuta av naturen" på sikt riskerar att inskränka andra människors möjlighet att njuta av naturen, t.ex. genom att inskränkningar för cykling införs. Egoisten struntar förstår i det och fortsätter sin illegala gärning, medan laglydiga människor får sin livskvalitet sänkt.

    Du som är en sån försvarare av natur och allemansrätt, att du inte är i varje cykeltråd och kontrollerar att alla som regelbundet cyklar på annans mark har lov från markägaren? Det vore ju trist om alla egoistiska MTB-utövare utan ansvar fortsätter med sina illegala gärningar och förstör för de laglydiga människor som bara vill strosa runt i naturen och njuta med cykel emellanåt.
    Vanlig trampcykel behöver inte lov av markägaren. Olaglig elmoped (assistans >250W) som tjommen i denna tråd propagerar för är ett motorfordon som öht inte får framföras i terräng.
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    Valhalla_
    Tänk att el kan vara så laddat, ja nästan lite... stötande.
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    sparhawk
    ooms skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    ooms skrev:
    Så talar en äkta egoist som inte förstår att hans sätt att på ett illegalt sätt "njuta av naturen" på sikt riskerar att inskränka andra människors möjlighet att njuta av naturen, t.ex. genom att inskränkningar för cykling införs. Egoisten struntar förstår i det och fortsätter sin illegala gärning, medan laglydiga människor får sin livskvalitet sänkt.

    Du som är en sån försvarare av natur och allemansrätt, att du inte är i varje cykeltråd och kontrollerar att alla som regelbundet cyklar på annans mark har lov från markägaren? Det vore ju trist om alla egoistiska MTB-utövare utan ansvar fortsätter med sina illegala gärningar och förstör för de laglydiga människor som bara vill strosa runt i naturen och njuta med cykel emellanåt.
    Vanlig trampcykel behöver inte lov av markägaren. Olaglig elmoped (assistans >250W) som tjommen i denna tråd propagerar för är ett motorfordon som öht inte får framföras i terräng.

    Eller på väg för den delen.

    /Peter J

  • Re: Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    Skogssnigeln
    Elhojtok skrev:
    Vad du behöver förstå är att själva begreppet "kontinuerlig märkeffekt" utgör en termisk begränsning hos elmotorn och det är denna begränsning som är inskriven i lagen. Det är åtminstone av mitt intresse hur det i så fall kan vara tillåtet att strypa starkare motorer, eftersom strypningen rimligen på något sätt måste återskapa denna naturliga begränsning. Det är möjligt att det finns någon form av regelverk för det.

    Så vi är nere på en definitionsfråga av lagtext nu. Hade för mig att det stod nettoeffekt men tror den texten är ersatt med märkeffekt. Hittar ingen definition över märkeffekt i lagen men har du det så kan du bifoga. Gick över till källan för den svenska översättningen där man har benämningen rated power. Man använder även den benämningen för andra typer av motorer så jag antar man syftar på rated output power. Om jag förstår dig rätt är du inne på vilken effekt man klarar av att mata motorn med?
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    Skogssnigeln
    ooms skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    ooms skrev:
    Så talar en äkta egoist som inte förstår att hans sätt att på ett illegalt sätt "njuta av naturen" på sikt riskerar att inskränka andra människors möjlighet att njuta av naturen, t.ex. genom att inskränkningar för cykling införs. Egoisten struntar förstår i det och fortsätter sin illegala gärning, medan laglydiga människor får sin livskvalitet sänkt.

    Du som är en sån försvarare av natur och allemansrätt, att du inte är i varje cykeltråd och kontrollerar att alla som regelbundet cyklar på annans mark har lov från markägaren? Det vore ju trist om alla egoistiska MTB-utövare utan ansvar fortsätter med sina illegala gärningar och förstör för de laglydiga människor som bara vill strosa runt i naturen och njuta med cykel emellanåt.
    Vanlig trampcykel behöver inte lov av markägaren. Olaglig elmoped (assistans >250W) som tjommen i denna tråd propagerar för är ett motorfordon som öht inte får framföras i terräng.

    Förvånad att naturens ambassadör väljer att tolka allemansrätten på det mest frikostiga sättet och till sin egen fördel. Kändes lite egoistiskt.
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    Hasse#7
    Skogssnigeln skrev:
    ooms skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    ooms skrev:
    Så talar en äkta egoist som inte förstår att hans sätt att på ett illegalt sätt "njuta av naturen" på sikt riskerar att inskränka andra människors möjlighet att njuta av naturen, t.ex. genom att inskränkningar för cykling införs. Egoisten struntar förstår i det och fortsätter sin illegala gärning, medan laglydiga människor får sin livskvalitet sänkt.

    Du som är en sån försvarare av natur och allemansrätt, att du inte är i varje cykeltråd och kontrollerar att alla som regelbundet cyklar på annans mark har lov från markägaren? Det vore ju trist om alla egoistiska MTB-utövare utan ansvar fortsätter med sina illegala gärningar och förstör för de laglydiga människor som bara vill strosa runt i naturen och njuta med cykel emellanåt.
    Vanlig trampcykel behöver inte lov av markägaren. Olaglig elmoped (assistans >250W) som tjommen i denna tråd propagerar för är ett motorfordon som öht inte får framföras i terräng.

    Förvånad att naturens ambassadör väljer att tolka allemansrätten på det mest frikostiga sättet och till sin egen fördel. Kändes lite egoistiskt.

    Det som motverkar det egoistiska är att förutom att vara laglig får man inte störa och inte förstöra. Där börjar allemansrätten om inte särskilda inskränkningar gäller.
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    ooms
    Skogssnigeln skrev:
    ooms skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    ooms skrev:
    Så talar en äkta egoist som inte förstår att hans sätt att på ett illegalt sätt "njuta av naturen" på sikt riskerar att inskränka andra människors möjlighet att njuta av naturen, t.ex. genom att inskränkningar för cykling införs. Egoisten struntar förstår i det och fortsätter sin illegala gärning, medan laglydiga människor får sin livskvalitet sänkt.

    Du som är en sån försvarare av natur och allemansrätt, att du inte är i varje cykeltråd och kontrollerar att alla som regelbundet cyklar på annans mark har lov från markägaren? Det vore ju trist om alla egoistiska MTB-utövare utan ansvar fortsätter med sina illegala gärningar och förstör för de laglydiga människor som bara vill strosa runt i naturen och njuta med cykel emellanåt.
    Vanlig trampcykel behöver inte lov av markägaren. Olaglig elmoped (assistans >250W) som tjommen i denna tråd propagerar för är ett motorfordon som öht inte får framföras i terräng.

    Förvånad att naturens ambassadör väljer att tolka allemansrätten på det mest frikostiga sättet och till sin egen fördel. Kändes lite egoistiskt.
    Det är inte min tolkning, det är lagen.
    Sedan att det finns rövhattar som inte kan bete sig oavsett fordon och/eller färdsätt är en annan fråga.
    F.ö. cyklar jag inte i skogen öht, det är så mycket roligare på vägen.
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    Skogssnigeln
    ooms skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    ooms skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    ooms skrev:
    Så talar en äkta egoist som inte förstår att hans sätt att på ett illegalt sätt "njuta av naturen" på sikt riskerar att inskränka andra människors möjlighet att njuta av naturen, t.ex. genom att inskränkningar för cykling införs. Egoisten struntar förstår i det och fortsätter sin illegala gärning, medan laglydiga människor får sin livskvalitet sänkt.

    Du som är en sån försvarare av natur och allemansrätt, att du inte är i varje cykeltråd och kontrollerar att alla som regelbundet cyklar på annans mark har lov från markägaren? Det vore ju trist om alla egoistiska MTB-utövare utan ansvar fortsätter med sina illegala gärningar och förstör för de laglydiga människor som bara vill strosa runt i naturen och njuta med cykel emellanåt.
    Vanlig trampcykel behöver inte lov av markägaren. Olaglig elmoped (assistans >250W) som tjommen i denna tråd propagerar för är ett motorfordon som öht inte får framföras i terräng.

    Förvånad att naturens ambassadör väljer att tolka allemansrätten på det mest frikostiga sättet och till sin egen fördel. Kändes lite egoistiskt.
    Det är inte min tolkning, det är lagen.
    Sedan att det finns rövhattar som inte kan bete sig oavsett fordon och/eller färdsätt är en annan fråga.
    F.ö. cyklar jag inte i skogen öht, det är så mycket roligare på vägen.

    Tack för förtydligandet om ditt cyklande. Har ibland ansett dina kommentarer som dubbelmoral och får sluta hacka på dig av den orsaken i framtiden. Peace.
  • Re: Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    Elhojtok
    Skogssnigeln skrev:
    Elhojtok skrev:
    Vad du behöver förstå är att själva begreppet "kontinuerlig märkeffekt" utgör en termisk begränsning hos elmotorn och det är denna begränsning som är inskriven i lagen. Det är åtminstone av mitt intresse hur det i så fall kan vara tillåtet att strypa starkare motorer, eftersom strypningen rimligen på något sätt måste återskapa denna naturliga begränsning. Det är möjligt att det finns någon form av regelverk för det.

    Så vi är nere på en definitionsfråga av lagtext nu. Hade för mig att det stod nettoeffekt men tror den texten är ersatt med märkeffekt. Hittar ingen definition över märkeffekt i lagen men har du det så kan du bifoga. Gick över till källan för den svenska översättningen där man har benämningen rated power. Man använder även den benämningen för andra typer av motorer så jag antar man syftar på rated output power. Om jag förstår dig rätt är du inne på vilken effekt man klarar av att mata motorn med?

    Ungefär så.
    Min utgångspunkt har hela tiden varit just ordalydelsen 'kontinuerlig märkeffekt' i lagtexten och det faktum att maxeffekten är högre än märkeffekten. (Man måste såklart alltid mata motorn med mer än den effekt man vill ha ut eftersom verkningsgraden inte är 100%, men det hör egentligen inte hit. Det går ju att kompensera för verkningsgraden.) Det finns ingen begränsning av hur mycket effekt man maximalt får mata motorn med eller hur hög effekt man får ta ut när det gäller elcykel 250W.

    Andra fordonstyper begränsas i lagen av maximal nettoeffekt, så där är det tydligt spikat vad som är max effekt ut på motoraxeln.

    Att märkeffekt är den effekt som kontinuerligt kan tas ut på motoraxeln utan att motorn överhettas är helt enkelt nåt jag lärt mig, förmodligen i skolan för 25 år sedan. Det går att hitta beskrivningar av märkeffekt på elmotorer lite här och var. Jag trodde att det kanske skulle finnas en definition i arbetsmiljöverkets författningssamling eftersom de är den myndighet som ska se till att EU:s maskindirektiv uppfylls, men jag har inte lyckats googla fram något.
    En sak kan man i alla fall säga: Det är nåt så inåthelvete krångligt att ta reda på vad som gäller:
    Infrastrukturdepartementet, naturvårdsverket, transportstyrelsen, Arbetsmiljöverket(!).. Har jag glömt någon? Alla har nån författning att komma med.

    Min undran är alltså hur man kan bestämma vad som ska vara maxeffekt och hur snabbt denna effekt måste avklinga till den strypta märkeffekten. Exempel: Olika 250W motorer kan ha olika max uteffekt utan att gå sönder. När motorn slutligen blir för varm vid högre belastning än 250W måste man begränsa strömmen tills motorn kyls av, annars går motorn sönder.
    Om man nu ska strypa en 750W motor till 250W, hur kan man bestämma vad som ska vara max uteffekt och hur snabbt den måste klinga av till 250W?
    Den klarar ju att ge 750W kontinuerligt.
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    staine
    Tydligen gäller oinskränkt allemansrätt inklusive nedskräpning i detta forum. Ett liiitet tips, snälla moderatorer, merga åtminstone ihop alla dessa eltrådar till en enda tråd (härva). Tack!
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    Mashimaro
    Snälla förskona oss från trådar som denna. När jag bråkar på happy så vill jag göra det i en tråd utan el.
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    tomasis
    Skogssnigeln skrev:
    ooms skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    ooms skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    ooms skrev:
    Så talar en äkta egoist som inte förstår att hans sätt att på ett illegalt sätt "njuta av naturen" på sikt riskerar att inskränka andra människors möjlighet att njuta av naturen, t.ex. genom att inskränkningar för cykling införs. Egoisten struntar förstår i det och fortsätter sin illegala gärning, medan laglydiga människor får sin livskvalitet sänkt.

    Du som är en sån försvarare av natur och allemansrätt, att du inte är i varje cykeltråd och kontrollerar att alla som regelbundet cyklar på annans mark har lov från markägaren? Det vore ju trist om alla egoistiska MTB-utövare utan ansvar fortsätter med sina illegala gärningar och förstör för de laglydiga människor som bara vill strosa runt i naturen och njuta med cykel emellanåt.
    Vanlig trampcykel behöver inte lov av markägaren. Olaglig elmoped (assistans >250W) som tjommen i denna tråd propagerar för är ett motorfordon som öht inte får framföras i terräng.

    Förvånad att naturens ambassadör väljer att tolka allemansrätten på det mest frikostiga sättet och till sin egen fördel. Kändes lite egoistiskt.
    Det är inte min tolkning, det är lagen.
    Sedan att det finns rövhattar som inte kan bete sig oavsett fordon och/eller färdsätt är en annan fråga.
    F.ö. cyklar jag inte i skogen öht, det är så mycket roligare på vägen.

    Tack för förtydligandet om ditt cyklande. Har ibland ansett dina kommentarer som dubbelmoral och får sluta hacka på dig av den orsaken i framtiden. Peace.

    Ja precis haha

    Gravity riders o xc/roadies förstår inte varandra. Men det är coolt att dessa kunde u gås på happyride tills Elektrifieringen kom då alla blev laddade o stöttade haha
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    GoranS
    Mashimaro skrev:
    Snälla förskona oss från trådar som denna. När jag bråkar på happy så vill jag göra det i en tråd utan el.
    Funderar på om inte vi som gillar trådar som handlar om att för egen maskin ta sig fram på tvåhjulingar skulle förflytta oss över till happyeride.se och bedriva våra diskussioner där. Elfolket verkar ju sky det stället. Då kan de härja fritt här istället. Då borde alla bli glada och nöjda.
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    tomasis
    Hur svårt är att låta bli klicka på tråden? Om jag inte gillar xc låter jag bli skräppa ner xc trådar.?
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    tomasis
    GoranS skrev:
    Mashimaro skrev:
    Snälla förskona oss från trådar som denna. När jag bråkar på happy så vill jag göra det i en tråd utan el.
    Funderar på om inte vi som gillar trådar som handlar om att för egen maskin ta sig fram på tvåhjulingar skulle förflytta oss över till happyeride.se och bedriva våra diskussioner där. Elfolket verkar ju sky det stället. Då kan de härja fritt här istället. Då borde alla bli glada och nöjda.

    Hur svårt att förstå att alla cyklar som kör på CYKEL däck är cyklar. Kör du motorcykel på Cykel däck då blir dom borta på noll tid.
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    staine
    GoranS skrev:
    Mashimaro skrev:
    Snälla förskona oss från trådar som denna. När jag bråkar på happy så vill jag göra det i en tråd utan el.
    Funderar på om inte vi som gillar trådar som handlar om att för egen maskin ta sig fram på tvåhjulingar skulle förflytta oss över till happyeride.se och bedriva våra diskussioner där. Elfolket verkar ju sky det stället. Då kan de härja fritt här istället. Då borde alla bli glada och nöjda.

    +1
    Fast det känns som att gå över ån efter vatten.
  • Re: Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    Skogssnigeln
    Elhojtok skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    Elhojtok skrev:
    Vad du behöver förstå är att själva begreppet "kontinuerlig märkeffekt" utgör en termisk begränsning hos elmotorn och det är denna begränsning som är inskriven i lagen. Det är åtminstone av mitt intresse hur det i så fall kan vara tillåtet att strypa starkare motorer, eftersom strypningen rimligen på något sätt måste återskapa denna naturliga begränsning. Det är möjligt att det finns någon form av regelverk för det.

    Så vi är nere på en definitionsfråga av lagtext nu. Hade för mig att det stod nettoeffekt men tror den texten är ersatt med märkeffekt. Hittar ingen definition över märkeffekt i lagen men har du det så kan du bifoga. Gick över till källan för den svenska översättningen där man har benämningen rated power. Man använder även den benämningen för andra typer av motorer så jag antar man syftar på rated output power. Om jag förstår dig rätt är du inne på vilken effekt man klarar av att mata motorn med?

    Ungefär så.
    Min utgångspunkt har hela tiden varit just ordalydelsen 'kontinuerlig märkeffekt' i lagtexten och det faktum att maxeffekten är högre än märkeffekten. (Man måste såklart alltid mata motorn med mer än den effekt man vill ha ut eftersom verkningsgraden inte är 100%, men det hör egentligen inte hit. Det går ju att kompensera för verkningsgraden.) Det finns ingen begränsning av hur mycket effekt man maximalt får mata motorn med eller hur hög effekt man får ta ut när det gäller elcykel 250W.

    Andra fordonstyper begränsas i lagen av maximal nettoeffekt, så där är det tydligt spikat vad som är max effekt ut på motoraxeln.

    Att märkeffekt är den effekt som kontinuerligt kan tas ut på motoraxeln utan att motorn överhettas är helt enkelt nåt jag lärt mig, förmodligen i skolan för 25 år sedan. Det går att hitta beskrivningar av märkeffekt på elmotorer lite här och var. Jag trodde att det kanske skulle finnas en definition i arbetsmiljöverkets författningssamling eftersom de är den myndighet som ska se till att EU:s maskindirektiv uppfylls, men jag har inte lyckats googla fram något.
    En sak kan man i alla fall säga: Det är nåt så inåthelvete krångligt att ta reda på vad som gäller:
    Infrastrukturdepartementet, naturvårdsverket, transportstyrelsen, Arbetsmiljöverket(!).. Har jag glömt någon? Alla har nån författning att komma med.

    Min undran är alltså hur man kan bestämma vad som ska vara maxeffekt och hur snabbt denna effekt måste avklinga till den strypta märkeffekten. Exempel: Olika 250W motorer kan ha olika max uteffekt utan att gå sönder. När motorn slutligen blir för varm vid högre belastning än 250W måste man begränsa strömmen tills motorn kyls av, annars går motorn sönder.
    Om man nu ska strypa en 750W motor till 250W, hur kan man bestämma vad som ska vara max uteffekt och hur snabbt den måste klinga av till 250W?
    Den klarar ju att ge 750W kontinuerligt.

    Ok, nu förstår jag. Jag var inte helt rätt ute, jag trodde det var max ineffekt på elmotorn du menade. Men som jag ser det behöver inte vara en termisk eller annan fysisk begränsning som bestämmer max kontinuerlig uteffekt, den kan vara programstyrd också om man ser motorn som helheten elmotor + controller. Jag läste någonstans hur man beräknade den för elcykel och minns jag inte fel var det någon typ av accelerationsförlopp.
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    ooms
    tomasis skrev:
    GoranS skrev:
    Mashimaro skrev:
    Snälla förskona oss från trådar som denna. När jag bråkar på happy så vill jag göra det i en tråd utan el.
    Funderar på om inte vi som gillar trådar som handlar om att för egen maskin ta sig fram på tvåhjulingar skulle förflytta oss över till happyeride.se och bedriva våra diskussioner där. Elfolket verkar ju sky det stället. Då kan de härja fritt här istället. Då borde alla bli glada och nöjda.

    Hur svårt att förstå att alla cyklar som kör på CYKEL däck är cyklar. Kör du motorcykel på Cykel däck då blir dom borta på noll tid.
    Varför särskrev du inte motorcykel?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-12 20:22 av ooms.

  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    tomasis
    Kalla Bosch 250w motorcykel om du vill. Det e inte jag som är ansvarig för okunnighet
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    staine
    Regeringens asylpolitik är jäkligt svår att begripa. Nu utvisades 50 afghaner. Bra eller dåligt? Vad händer härnäst?
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    ooms
    Det var mer en referens till att du särskrev cykeldäck och nolltid. Apropå okunnighet...
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    Spacekitty
    staine skrev:
    Regeringens asylpolitik är jäkligt svår att begripa. Nu utvisades 50 afghaner. Bra eller dåligt? Vad händer härnäst?

    Elin trummar ihop en ljusmanifestation på medborgarplatsen. Fatemeh håller tal om hur synd det är om alla. Mycket handhjärtan.




  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    staine
    Men vad ska vi rösta på? Synd att det är hela tre år till nästa val.
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    Spacekitty
    Det enda vettiga partiet är Ezenhemmer Plastpåsar och Barnuppfostringsredskapspartiet.




  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    tomasis
    Mobilens ordbok korrigering gick fel

    Tillbaka på ontopic.

    Jag får nog skära mitten av ramen så yttersta delar av ramen kvarstår. Jag antar man får göra batteripack styv så både batteripack och ramen håller ihop utan förlora styvhet. Hmm
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    tomasis
    Lite nyttig läsning

    https://electricbike-blog.com
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    MP3-Sthlm
    Är det inte bättre att lära sig cykla på riktigt istället för såga sönder ramar och leka med elektronik?
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    staine
    MP3-Sthlm skrev:
    Är det inte bättre att lära sig cykla på riktigt istället för såga sönder ramar och leka med elektronik?

    Låt dem göra som dem vill bara dem röstar på moderaterna.
  • Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

    Av:
    jonte987
    MP3-Sthlm skrev:
    Är det inte bättre att lära sig cykla på riktigt istället för såga sönder ramar och leka med elektronik?

    Tycker det känns väldigt säkert att ingen el kommer att komma i kontakt med detta internetbygge. Snacka går ju...ialla fall lite halvdant.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ