• OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

Av:
    tomasis
    Hej jag har några gamla dh cyklar som skräpar. Jag tänkte det vore kul bygga dom om till el cykel då slipper jag ta dom upp till toppen av stigen.

Min fråga e vilka pålitliga kinesiska motorer finns att hitta på alibaba? Att bygga egna batterier pack e inga problem. Finns massa youtube filmer om det. Sen lägga BMS till sen e du redo för en massa skoj :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-10 14:03 av tomasis.

• Re: Konvertera enduro/dh cykel till el?

Av:
    SocialGimp
    Jag har inget svar till dig men däremot en tanke. Vore schysst om det fanns någon portabel påhängsmotor som man snabbt monterar på cykeln som tar en upp till toppen. Därefter avmontering och ner i ryggsäcken. D v s att användas enbart för enkel transport uppför.

Tanken väcktes när jag i våras klättrade 1000 höjdmeter i 27 graders värme innan jag fick åka nerför. När jag väl var uppe så var jag så trött o sliten att utförslöpan inte kändes så kul som den kunnat om jag var lite piggare.

Av:
    Bonzo
    SocialGimp skrev:
    Jag har inget svar till dig men däremot en tanke. Vore schysst om det fanns någon portabel påhängsmotor som man snabbt monterar på cykeln som tar en upp till toppen. Därefter avmontering och ner i ryggsäcken. D v s att användas enbart för enkel transport uppför.

Tanken väcktes när jag i våras klättrade 1000 höjdmeter i 27 graders värme innan jag fick åka nerför. När jag väl var uppe så var jag så trött o sliten att utförslöpan inte kändes så kul som den kunnat om jag var lite piggare.

Du menar att du vill flytta vikten högre upp när du ska cykla nedför? Varför kan inte motorn sitta kvar på cykeln om nu ändå ska ha den typen av hjälpmedel?

Av:
    SocialGimp
    Bonzo skrev:
    Du menar att du vill flytta vikten högre upp när du ska cykla nedför? Varför kan inte motorn sitta kvar på cykeln om nu ändå ska ha den typen av hjälpmedel?

I mitt fall så behövs motorn bara ett fåtal ggr/år då jag får för mig att ta mig uppför ett monsterberg. Resten av gångerna vill jag ha min MTB som en vanlig cykel. För detta ändamål behövs inte heller någon avancerad motorstyrning - se det mer som en lift.

En enkel lösning med hjälpmotor kanske skakar sönder när man kör utför.

Tanken är väl att ha en billig, lätt o enkel lösning för sporadiska äventyr och inte en fullfjädrad eMTB. Då kan man ju lika gärna köpa en riktig eMTB från början.

Av:
    SocialGimp
    @tomasis
    Känns som om jag kapade din tråd här. Sorry, i sådana fall!

Av:
    tomasis
    Inga problem , SocialGimp. :) vi har samma tanke.

Det e faktiskt så att cykeln uppför sig bättre om du lämnar motor kvar. Pga COG, centre of gravity. Lämna mest vikt på det lägsta nivå och du får en dröm hoj som känns stabilare.

Inte svårt att få motorn fast på ramen. Jag har en 20 år gammal ram och jag skulle gärna göra en ful bygge. Jag tänkt faktiskt använda epoxi lim och glasfiber för att linda motorn fast. Om jag kunde svetsa aluminium då skulledet vara snyggare. Ramen har ganska hög BB höjd.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-09 15:37 av tomasis.

Av:
    tomasis
    Det går skydda motorn med glasfiber eftersom det har nötning resistens o funkar bättre med metal. Glöm kolfiber. Vikten spelar mindre roll när man får rejäl tillskott av watt och man kör nerför med hjälp av gravitation
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-09 15:49 av tomasis.

Av:
    Scut
    https://happyeride.se

-----------------------------------------------------
    Fat cyclist drinking coffee

Av:
    SocialGimp

Nä!

Ba' skoja... Fortfarande lite lite aktivitet där men det verkar ta sig. :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-09 16:51 av SocialGimp.

Av:
    Tarkaz
    Har själv länge kikat på bafang.

“When I first started riding, it was all about having fun, playing with my mates, with a bit of racing thrown in. Nothing has changed!” – Steve Peat

Av:
    Stumpy
    SocialGimp skrev:
    Nä!
    Det blir mer aktivitet om de som är intresserade av motorer skriver där.

Av:
    SocialGimp
    Stumpy skrev:
    SocialGimp skrev:
    Nä!
    Det blir mer aktivitet om de som är intresserade av motorer skriver där.
    Japp, blev inspirerad och skapade en användare där och skrev ett inlägg om påhängsmotorer.

Av:
    ponx
    Jag gillar idén och väntar ivrigt på första videon. Hur är det med hemsnickrade batteripack efter youtubeinstruktion? Kan man ladda dem inomhus eller är det som med hoverboarden att man får ställa fram både ruska lång och ruska kort?

Av:
    Freddie L
    +1

Kom igen nu. Inte ens en OT-märkning på den här tråden...

/Fredrik

Av:
    SocialGimp
    Och nu börjar el-allergikerna komma... 🤣

Av:
    Spacekitty
    Hoppas ni får riktigt dåliga Alibababatterier som eldar upp elmotorcykeleländet.

Av:
    Luthman Photography
    Spacekitty skrev:
    Hoppas ni får riktigt dåliga Alibababatterier som eldar upp elmotorcykeleländet.

Bara för att man inte tycker om något behöver man ju inte vara otrevlig.

Av:
    DH
    De e roligt med nördiga grejer. Hoppas det kommer både bilder och youtube video så småningom!

Av:
    ForesterGuy
    Spacekitty skrev:

Brinn den elfte?

Av:
    tomasis
    ponx skrev:
    Jag gillar idén och väntar ivrigt på första videon. Hur är det med hemsnickrade batteripack efter youtubeinstruktion? Kan man ladda dem inomhus eller är det som med hoverboarden att man får ställa fram både ruska lång och ruska kort?

18650 batterier ..googla diy 18650 battery.på youtube

Laptop, verktyg, äldre Tesla batterier är byggda av såna celler. Man kan få tag i gamla batterier och plocka goda bitar. Därefter bygga dom.

Om man kör 48 volt , använda laddare som anpassade till det , alltså från 230v till 48v

För skydda mot överspänning , ev eld etc kör man en bra BMS, relä, monitor bevakning osv.

Av:
    Spacekitty
    ForesterGuy skrev:
    Spacekitty skrev:

Brinn den elfte?

Då brinner vi alla.

Av:
    tomasis
    Tarkaz skrev:

Vilken model tänker du på? Intressant det finns en baknav.

750w bbs2 8fun verkar popular. Skulle ta enbart engine eftersom det handlar om låg budget. Vevar och skärmen verkar onödiga.

https://cdn3.volusion.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-09 20:10 av tomasis.

Av:
    tomasis
    Donoren är min fula dh ram norco dh team 2002 ..linkage system e specialized horst link ..den e lively o rolig

https://ep1.pinkbike.org

Av:
    Spacekitty
    tomasis skrev:
    Tarkaz skrev:

750w bbs2 8fun verkar popular. Skulle ta enbart engine eftersom det handlar om låg budget. Vevar och skärmen verkar onödiga.

Det blev en motorcykeltråd till slut. Härligt.

Av:
    Valhalla_
    Du skulle kunna köra med navmotor. Det är väl det enklaste. Allt annat blir sannolikt inte så bra.

Av:
    tomasis
    Spacekitty skrev:
    tomasis skrev:
    Tarkaz skrev:

Nope. När jag stänger motorn av blir det en cykel. Cykel gaffel. Cykel däck osv

Av:
    tomasis
    Valhalla_ skrev:
    Du skulle kunna köra med navmotor. Det är väl det enklaste. Allt annat blir sannolikt inte så bra.

Den Norco har hög BB. Jag föredrar vikten i mitten o lågt. Det blir roligare cykla nerför. Med tunga baknav, troligen inte. Men det e något för en pendlar hoj.

Av:
    tmalm

+1

Det börjar bli väl mycket el här, det borde räcka för å hålla liv i ert eget forum.

/T

Av:
    Valhalla_
    Men hur ska du få på en navmotor?

Eller sätter man den i vevlagerhylsan kanske? I så fall är det ju en rätt smutt lösning.

Av:
    tomasis
    Valhalla_ skrev:
    Men hur ska du få på en navmotor?

Eller sätter man den i vevlagerhylsan kanske? I så fall är det ju en rätt smutt lösning.

Ja precis. 68mm BB classic..square tapered.

Det här träd är relevant här eftersom det e en vanlig cykel och det går ta av motorn ..alltså en hybrid

Av:
    tomasis
    tmalm skrev:

+1

Det börjar bli väl mycket el här, det borde räcka för å hålla liv i ert eget forum.

/T

Om någon har ej nåt konstruktivt att säga , får han hålla sig bort från tråden

För mycket liv? Vad får dig klicka på varje länk? För mkt liv hemma hos dig va

Av:
    Hasse#7
    Fin trolltråd. Hur många användare kan man trolla fram ur en IP?

Av:
    Freddie L
    tomasis skrev:
    tmalm skrev:

+1

/T

Om någon har ej nåt konstruktivt att säga , får han hålla sig bort från tråden
    Det där låter ju nästan som en utmaning. :-)

Du är ju på Happy nu. Om du får ut något konstruktivt ur någon tråd öht så... grattis! Jag tror du har tagit dig vatten över huvudet när du ska ha tips på bygge av olaglig elmotorcykel som ska framföras i terrängen. Och jag hoppas inte jag har fel.

/Fredrik

Av:
    tomasis
    Det e kul va en pirat. Jag var aldrig intresserad följa lag. Det kan va kul hitta gömda poliser i skogen om dom har tid

Jag får väl camouflagera norco ramen som e själva tjock redan

Av:
    Valhalla_
    Tomasis mata inte trollen.

Finns den där navmotorn med annat an square taper?

Av:
    tomasis
    Valhalla, en bra fråga..kanske man får ta isär motorn och modifiera. Eller leta efter andra märke. Jag får fundera på det

Av:
    White_XC_Ultimate_Carbon
    tomasis skrev:
    Spacekitty skrev:
    tomasis skrev:
    Tarkaz skrev:

Nope. När jag stänger motorn av blir det en cykel. Cykel gaffel. Cykel däck osv

Ja men då ser jag inget problem.
    Mitt tips blir då att du sätter motorn på sadeln, fäster den i handtag och pedaler och sedan är det bara att köra. Lätt att plocka av med. Inga verktyg behövs.

Av:
    Freddie L
    tomasis skrev:
    Det e kul va en pirat. Jag var aldrig intresserad följa lag. Det kan va kul hitta gömda poliser i skogen om dom har tid

Breaking the law! På en elcykel.

Fränt! :-)

/Fredrik

Av:
    tomasis
    Hallå roadie..sorry det här e downhill ..

https://media.giphy.com

Av:
    tomasis
    Freddie L skrev:
    tomasis skrev:

Känner du till en tv serie på SVT play ..det där om två norrlänningar :D

Av:
    Valhalla_
    tomasis skrev:
    Valhalla, en bra fråga..kanske man får ta isär motorn och modifiera. Eller leta efter andra märke. Jag får fundera på det

Kan du leva med square taper så är det väl ok. Hur är det med effekten? Bra är väl att hålla det till max 250w men du är naturligtvis fri att göra som du vill där.

Nåväl, kul ide, jag hade gärna haft en sådan variant på min scott gambler för de dagar man inte har tillgång till lift. Men kör man liftburet vill man ju gärna kunna ta av elprylarna enkelt och det kan jag tänka mig inte är helt smidigt.

Av:
    Erik O
    https://m.youtube.com

Av:
    Freddie L
    tomasis skrev:
    Freddie L skrev:
    tomasis skrev:

Nej, jag hänger inte med i tv-svängen faktiskt. För i pistvakt är det väl (minst) tre norrlänningar? Men är det roligt så tror jag säkert du upplyser mig så jag kan titta ifatt! ;-)

/Fredrik

Av:
    tomasis
    Valhalla_ skrev:
    tomasis skrev:

Kan du leva med square taper så är det väl ok. Hur är det med effekten? Bra är väl att hålla det till max 250w men du är naturligtvis fri att göra som du vill där.

Nåväl, kul ide, jag hade gärna haft en sådan variant på min scott gambler för de dagar man inte har tillgång till lift. Men kör man liftburet vill man ju gärna kunna ta av elprylarna enkelt och det kan jag tänka mig inte är helt smidigt.

Ja vi e i samma tanke vågor. Jag har en Ironhorse Sunday som e väl för liten. En relativt ny Enduro hoj som e Banshee Rune i min ägo också.

Elprylar handlar enbart om lift, inget annat. Att köra bil eller truck är ett värre alternativ eller omöjligt. Det handlar ha roligt på cykeln, framförallt. Mina dh cyklar legat o samlat damm ett tag nu. Skiter i vad de avundsjuka forum nissar tycker

Fanimej, dom cyklar måste användas. Därav en idé att köra el system som går ta av och på utan skada cykeln.

Det där Norco går ju inte sälja , man kan lika gärna göra en frankestein bygge.

En annan trend man ser på eurobike att man kan köra cykeln med eller utan el motorn. Perfekt ju.

Håller på ta reda om el system vilket tar ett tag. So sagt, det borde ta av och på motorn o batteri relativt enkelt
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-09 21:23 av tomasis.

Av:
    tomasis
    Freddie L skrev:
    tomasis skrev:
    Freddie L skrev:
    tomasis skrev:

Nej, jag hänger inte med i tv-svängen faktiskt. För i pistvakt är det väl (minst) tre norrlänningar? Men är det roligt så tror jag säkert du upplyser mig så jag kan titta ifatt! ;-)

https://www.svtplay.se

;)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ