• Re: OT- Konvertera enduro/dh cykel till el?

Av:
    tomasis
    https://encrypted-tbn0.gstatic.com
  • Re: Konvertera enduro/dh cykel till el?

Av:
    SocialGimp
    pennan skrev:
    SocialGimp skrev:
    Jag har inget svar till dig men däremot en tanke. Vore schysst om det fanns någon portabel påhängsmotor som man snabbt monterar på cykeln som tar en upp till toppen. Därefter avmontering och ner i ryggsäcken. D v s att användas enbart för enkel transport uppför.

Tanken väcktes när jag i våras klättrade 1000 höjdmeter i 27 graders värme innan jag fick åka nerför. När jag väl var uppe så var jag så trött o sliten att utförslöpan inte kändes så kul som den kunnat om jag var lite piggare.
    https://semcon.com
    https://pedelec-elektro-fahrrad.de

Tack för länkarna! Om den där Semcon-varianten fanns att köpa så hade den suttit som en smäck!

Av:
    Elhojtok
    Skogssnigeln skrev:
    Elhojtok skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    Elhojtok skrev:
    Vad du behöver förstå är att själva begreppet "kontinuerlig märkeffekt" utgör en termisk begränsning hos elmotorn och det är denna begränsning som är inskriven i lagen. Det är åtminstone av mitt intresse hur det i så fall kan vara tillåtet att strypa starkare motorer, eftersom strypningen rimligen på något sätt måste återskapa denna naturliga begränsning. Det är möjligt att det finns någon form av regelverk för det.

Så vi är nere på en definitionsfråga av lagtext nu. Hade för mig att det stod nettoeffekt men tror den texten är ersatt med märkeffekt. Hittar ingen definition över märkeffekt i lagen men har du det så kan du bifoga. Gick över till källan för den svenska översättningen där man har benämningen rated power. Man använder även den benämningen för andra typer av motorer så jag antar man syftar på rated output power. Om jag förstår dig rätt är du inne på vilken effekt man klarar av att mata motorn med?

Ungefär så.
    Min utgångspunkt har hela tiden varit just ordalydelsen 'kontinuerlig märkeffekt' i lagtexten och det faktum att maxeffekten är högre än märkeffekten. (Man måste såklart alltid mata motorn med mer än den effekt man vill ha ut eftersom verkningsgraden inte är 100%, men det hör egentligen inte hit. Det går ju att kompensera för verkningsgraden.) Det finns ingen begränsning av hur mycket effekt man maximalt får mata motorn med eller hur hög effekt man får ta ut när det gäller elcykel 250W.

Andra fordonstyper begränsas i lagen av maximal nettoeffekt, så där är det tydligt spikat vad som är max effekt ut på motoraxeln.

Att märkeffekt är den effekt som kontinuerligt kan tas ut på motoraxeln utan att motorn överhettas är helt enkelt nåt jag lärt mig, förmodligen i skolan för 25 år sedan. Det går att hitta beskrivningar av märkeffekt på elmotorer lite här och var. Jag trodde att det kanske skulle finnas en definition i arbetsmiljöverkets författningssamling eftersom de är den myndighet som ska se till att EU:s maskindirektiv uppfylls, men jag har inte lyckats googla fram något.
    En sak kan man i alla fall säga: Det är nåt så inåthelvete krångligt att ta reda på vad som gäller:
    Infrastrukturdepartementet, naturvårdsverket, transportstyrelsen, Arbetsmiljöverket(!).. Har jag glömt någon? Alla har nån författning att komma med.

Min undran är alltså hur man kan bestämma vad som ska vara maxeffekt och hur snabbt denna effekt måste avklinga till den strypta märkeffekten. Exempel: Olika 250W motorer kan ha olika max uteffekt utan att gå sönder. När motorn slutligen blir för varm vid högre belastning än 250W måste man begränsa strömmen tills motorn kyls av, annars går motorn sönder.
    Om man nu ska strypa en 750W motor till 250W, hur kan man bestämma vad som ska vara max uteffekt och hur snabbt den måste klinga av till 250W?
    Den klarar ju att ge 750W kontinuerligt.

Ok, nu förstår jag. Jag var inte helt rätt ute, jag trodde det var max ineffekt på elmotorn du menade. Men som jag ser det behöver inte vara en termisk eller annan fysisk begränsning som bestämmer max kontinuerlig uteffekt, den kan vara programstyrd också om man ser motorn som helheten elmotor + controller. Jag läste någonstans hur man beräknade den för elcykel och minns jag inte fel var det någon typ av accelerationsförlopp.

Ok, tack. Nu såg jag att det gick att provläsa elcykelstandarden på sis hemsida:

Under "3 Terms and definitions" kan man läsa följande:

"3.20
    continuous rated power
    output power specified by manufacturer, at which the motor reaches its thermal equilibrium at given
    ambient conditions"

Jag kan faktiskt inte se hur det går att komma runt.

Av:
    Örjan Lax
    4499.jpg

Av:
    Skogssnigeln
    Elhojtok skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    Elhojtok skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    Elhojtok skrev:
    Vad du behöver förstå är att själva begreppet "kontinuerlig märkeffekt" utgör en termisk begränsning hos elmotorn och det är denna begränsning som är inskriven i lagen. Det är åtminstone av mitt intresse hur det i så fall kan vara tillåtet att strypa starkare motorer, eftersom strypningen rimligen på något sätt måste återskapa denna naturliga begränsning. Det är möjligt att det finns någon form av regelverk för det.

Så vi är nere på en definitionsfråga av lagtext nu. Hade för mig att det stod nettoeffekt men tror den texten är ersatt med märkeffekt. Hittar ingen definition över märkeffekt i lagen men har du det så kan du bifoga. Gick över till källan för den svenska översättningen där man har benämningen rated power. Man använder även den benämningen för andra typer av motorer så jag antar man syftar på rated output power. Om jag förstår dig rätt är du inne på vilken effekt man klarar av att mata motorn med?

Ungefär så.
    Min utgångspunkt har hela tiden varit just ordalydelsen 'kontinuerlig märkeffekt' i lagtexten och det faktum att maxeffekten är högre än märkeffekten. (Man måste såklart alltid mata motorn med mer än den effekt man vill ha ut eftersom verkningsgraden inte är 100%, men det hör egentligen inte hit. Det går ju att kompensera för verkningsgraden.) Det finns ingen begränsning av hur mycket effekt man maximalt får mata motorn med eller hur hög effekt man får ta ut när det gäller elcykel 250W.

Andra fordonstyper begränsas i lagen av maximal nettoeffekt, så där är det tydligt spikat vad som är max effekt ut på motoraxeln.

Att märkeffekt är den effekt som kontinuerligt kan tas ut på motoraxeln utan att motorn överhettas är helt enkelt nåt jag lärt mig, förmodligen i skolan för 25 år sedan. Det går att hitta beskrivningar av märkeffekt på elmotorer lite här och var. Jag trodde att det kanske skulle finnas en definition i arbetsmiljöverkets författningssamling eftersom de är den myndighet som ska se till att EU:s maskindirektiv uppfylls, men jag har inte lyckats googla fram något.
    En sak kan man i alla fall säga: Det är nåt så inåthelvete krångligt att ta reda på vad som gäller:
    Infrastrukturdepartementet, naturvårdsverket, transportstyrelsen, Arbetsmiljöverket(!).. Har jag glömt någon? Alla har nån författning att komma med.

Min undran är alltså hur man kan bestämma vad som ska vara maxeffekt och hur snabbt denna effekt måste avklinga till den strypta märkeffekten. Exempel: Olika 250W motorer kan ha olika max uteffekt utan att gå sönder. När motorn slutligen blir för varm vid högre belastning än 250W måste man begränsa strömmen tills motorn kyls av, annars går motorn sönder.
    Om man nu ska strypa en 750W motor till 250W, hur kan man bestämma vad som ska vara max uteffekt och hur snabbt den måste klinga av till 250W?
    Den klarar ju att ge 750W kontinuerligt.

Ok, nu förstår jag. Jag var inte helt rätt ute, jag trodde det var max ineffekt på elmotorn du menade. Men som jag ser det behöver inte vara en termisk eller annan fysisk begränsning som bestämmer max kontinuerlig uteffekt, den kan vara programstyrd också om man ser motorn som helheten elmotor + controller. Jag läste någonstans hur man beräknade den för elcykel och minns jag inte fel var det någon typ av accelerationsförlopp.

Ok, tack. Nu såg jag att det gick att provläsa elcykelstandarden på sis hemsida:

"3.20
    continuous rated power
    output power specified by manufacturer, at which the motor reaches its thermal equilibrium at given
    ambient conditions"

Det betyder bara att motor har nått en jämn arbetstemperatur, inte något temperaturgräns.
    Thermal equilibrium - temeratures of motor parts which do not vary more than 2K per h.

Av:
    GoranS
    tomasis skrev:
    GoranS skrev:
    Mashimaro skrev:
    Snälla förskona oss från trådar som denna. När jag bråkar på happy så vill jag göra det i en tråd utan el.
    Funderar på om inte vi som gillar trådar som handlar om att för egen maskin ta sig fram på tvåhjulingar skulle förflytta oss över till happyeride.se och bedriva våra diskussioner där. Elfolket verkar ju sky det stället. Då kan de härja fritt här istället. Då borde alla bli glada och nöjda.

Hur svårt att förstå att alla cyklar som kör på CYKEL däck är cyklar. Kör du motorcykel på Cykel däck då blir dom borta på noll tid.
    Jag tolkar det du skriver som att du först försöker nedvärdera min förmåga att förstå genom att inleda med "Hur svårt att förstå ..." om det som nu avses med detta egentligen är "Hur svårt är det att förstå ...".

Sen verkar du försöka meddela vad du anser att definitionen av en cykel är. Om man bortser från att du mer eller mindre lyckats få till en cirkeldefinition så förstår jag inte riktigt hur detta relaterar till mitt inlägg då jag inte på något sätt skrivit något om vad jag anser definitionen av en cykel är.

Av den upprörda tonen att döma gissar jag dock att du inte gillar mitt förslag. Om så är fallet kan jag tycka det vore bättre att förklara vad som är dåligt med det än att försöka definiera termen cykel.

Av:
    Tarkaz
    Här har du ett fett kit! Kanske lite dyrt.

https://m.aliexpress.com

Sålde iväg min gamla HT ångrar att jag inte behöll den och konverterade den.

Vars jag borde körs det runt militärfordon, krossar och fyrhjulingar som muddar runt och har kul i skogen. En tyst liten cykel skulle aldrig kunna vara ett problem.

Största problemet med en elcykel skulle nog bara bli att man blir skrattad åt för att man inte har ett riktigt fordon.

“When I first started riding, it was all about having fun, playing with my mates, with a bit of racing thrown in. Nothing has changed!” – Steve Peat

Av:
    ooms
    Tarkaz skrev:

Vars jag borde körs det runt militärfordon, krossar och fyrhjulingar som muddar runt och har kul i skogen. En tyst liten cykel skulle aldrig kunna vara ett problem.

Största problemet med en elcykel skulle nog bara bli att man blir skrattad åt för att man inte har ett riktigt fordon.
    Det är ju också ett sätt att rättfärdiga sin kriminalitet, dvs att peka på att andra är värre... Ungefär som att säga att eftersom det skjuts och dödas så mycket i dagens Sverige så gör det inget om man går ut och misshandlar nån...

Av:
    Tarkaz
    ooms skrev:
    Tarkaz skrev:

Det är ju också ett sätt att rättfärdiga sin kriminalitet, dvs att peka på att andra är värre... Ungefär som att säga att eftersom det skjuts och dödas så mycket i dagens Sverige så gör det inget om man går ut och misshandlar nån...

Men snälla rara. Man kan ju vända ditt argument åt andra hållet också. Jag snattade en godisklubba när jag var liten nu är jag kriminell precis som en person som våldtar.

Att jag från min bakgård glider iväg på mitt hemmabygge till cykel kan ju omöjligt vara ett problem för någon.

Vars jag bor finns ingen som skulle bry sig i en elcykel, däremot småligisterna som utan hjälm fräser runt på fiddysar med effektsystem genom stan. Dom är det problem med.

“When I first started riding, it was all about having fun, playing with my mates, with a bit of racing thrown in. Nothing has changed!” – Steve Peat

Av:
    Skogssnigeln
    Skogssnigeln skrev:
    Elhojtok skrev:
    Skogssnigeln skrev:

"3.20
    continuous rated power
    ambient conditions"

Det betyder bara att motor har nått en jämn arbetstemperatur, inte något temperaturgräns.
    Thermal equilibrium - temeratures of motor parts which do not vary more than 2K per h.

Försökte gräva lite mer i dokumenten.

4.2.7 Maximum power measurement
    The maximum continuous rated power shall be measured according to EN 60034-1 standard, clause 3.2.1 Duty type S1.
    http://vecolo.org

4.2.1 Duty type S1 – Continuous running duty
    Operation at a constant load maintained for sufficient time to allow the machine to reach thermal equilibrium, see Figure 1.
    https://www.sis.se

Av:
    tomasis
    GoranS skrev:
    tomasis skrev:
    GoranS skrev:
    Mashimaro skrev:
    Snälla förskona oss från trådar som denna. När jag bråkar på happy så vill jag göra det i en tråd utan el.
    Funderar på om inte vi som gillar trådar som handlar om att för egen maskin ta sig fram på tvåhjulingar skulle förflytta oss över till happyeride.se och bedriva våra diskussioner där. Elfolket verkar ju sky det stället. Då kan de härja fritt här istället. Då borde alla bli glada och nöjda.

Hur svårt att förstå att alla cyklar som kör på CYKEL däck är cyklar. Kör du motorcykel på Cykel däck då blir dom borta på noll tid.
    Jag tolkar det du skriver som att du först försöker nedvärdera min förmåga att förstå genom att inleda med "Hur svårt att förstå ..." om det som nu avses med detta egentligen är "Hur svårt är det att förstå ...".

Sen verkar du försöka meddela vad du anser att definitionen av en cykel är. Om man bortser från att du mer eller mindre lyckats få till en cirkeldefinition så förstår jag inte riktigt hur detta relaterar till mitt inlägg då jag inte på något sätt skrivit något om vad jag anser definitionen av en cykel är.

Av den upprörda tonen att döma gissar jag dock att du inte gillar mitt förslag. Om så är fallet kan jag tycka det vore bättre att förklara vad som är dåligt med det än att försöka definiera termen cykel.

Vill du kolla det där forum? Det e inga folk där. Bara ett antal stackars utmobbade folk. Vad ger folk rätt att utvisa några som inte passar in din värld?

Ska jag utvisa folk till öl forum när dom diskuterar öl här på happyride i en OT markerad tråd?,Det finns ingen tolerans för folk som vill diskutera om cykel och el tillbehör.

Förstår du inte att det e en tyst nätmobning som pågår här för fan?

Jag blev lite chockad över den nya sajt eride.

Happyride trevligaste cyklisternas forum? Knappast. Moderaterna bor bland sengångare, antar jag.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-13 00:34 av tomasis.

Av:
    GoranS
    tomasis skrev:
    GoranS skrev:
    tomasis skrev:
    GoranS skrev:
    Mashimaro skrev:

Vill du kolla det där forum? Det e inga folk där. Bara ett antal stackars utmobbade folk. Vad ger folk rätt att utvisa några som inte passar in din värld?

Ska jag utvisa folk till öl forum när dom diskuterar öl här på happyride i en OT markerad tråd?,Det finns ingen tolerans för folk som vill diskutera om cykel och el tillbehör.

Happyride trevligaste cyklisternas forum? Knappast. Moderaterna bor bland sengångare, antar jag.
    Bor moderater i Amerikanska regnskogar?

Fortfarande är det dock inte ett bemötande av mitt förslag. Frågan är: om de som vill diskutera framförande av tvåhjuliga fordon exklusivt med muskelkraft skulle flytta över till happyeride, vad skulle elfolket då göra? Skulle de vara kvar på happyride eller skulle de följa efter till happyeride? Om man nu ska hålla på och kasta sig med termer påminner det senare om stalking.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-13 09:03 av GoranS.

Av:
    marr
    Förstår inte hur man orkar hålla reda på så många olika nick samt hålla diskussionen uppe med sig själv. Riktigt driven!

Av:
    Hasse#7
    tomasis skrev:
    GoranS skrev:
    tomasis skrev:
    GoranS skrev:
    Mashimaro skrev:

Jag är nöjd nu när det är OT-märkt. Det är inte säkert att man får respons här och det är ganska säkert att man får mothugg om man skriver sånt som folk inte håller med om. Hela idén bygger på att det är som ett samtal där man anpassar sig och typ modererar varandra. Jag frågade en gång som OT om klättring. Första svaret var en instruktion om hur man googlar klättring. Jag tycker det var kul samtidigt som det är en viss markering att man är långt från huvudämnet. E-mtb är infekterat här eftersom det inte är men ändå är en cykel. De som argumenterat för har oftast hamnat i "falling down mode", de som argumenterat mot blir sura bakåtsträvare. De som har en e-mtb och kompromissar sin framfart är tysta. Jag tror att det vore bra om det här mognade på ett annat ställe och man fick en mer nyanserad diskussion senare. Allemansrätten gör Sverige extra komplicerat. Det ställe där jag sett mest e-mtb är på Gran Canaria men de används för att åka asfalt upp i bergen. Mest pensionärer och mindre tränade eller otränade som använder dem. Här fyller de ett syfte men det kunde ha varit mer mot lvg eller hybrid-stuk. Här hemma verkar man för ofta hamnar i att "Jag kör var jag vill och jag vill trimma för jag kan inte åka fast." Helt oacceptabelt ur ett cyklist och hållbahetsperspektiv. Är det dåligt för cykling är det dåligt för Happyride, och det kommer ge motreaktion.

Av:
    Matte_rookie
    + på Hasse.

Av:
    Elhojtok
    Skogssnigeln skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    Elhojtok skrev:
    Skogssnigeln skrev:

"3.20
    continuous rated power
    ambient conditions"

The maximum continuous rated power shall be measured according to EN 60034-1 standard, clause 3.2.1 Duty type S1.

Operation at a constant load maintained for sufficient time to allow the machine to reach thermal equilibrium, see Figure 1.

Det lutar åt att du har rätt och att det inte är något problem att använda starkare motorer och att det finns en metod för att bestämma hur det hela ska gå till. Lite synd att det inte går att få tag i hela standarden. Det brukar kunna finnas exempel på tillämpningar där.
    Sedan finns en definition av "anti tampering measures". Det vore intressant att se hur det är tänkt att implementeras.
    Att det hänvisas till andra standarder som kostar satan gör att man plötsligt förstår varför elcyklar är dyra. 😁

Av:
    Skogssnigeln
    Elhojtok skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    Elhojtok skrev:
    Skogssnigeln skrev:

"3.20
    continuous rated power
    ambient conditions"

Det lutar åt att du har rätt och att det inte är något problem att använda starkare motorer och att det finns en metod för att bestämma hur det hela ska gå till. Lite synd att det inte går att få tag i hela standarden. Det brukar kunna finnas exempel på tillämpningar där.
    Sedan finns en definition av "anti tampering measures". Det vore intressant att se hur det är tänkt att implementeras.
    Att det hänvisas till andra standarder som kostar satan gör att man plötsligt förstår varför elcyklar är dyra. 😁

Det här är ett system som gjort för att missbrukas. Skulle jag vara motortillverkare skulle jag ta en 2000 W elmotor med säg en termisk begränsning på 1000 W kontinuerlig effekt. Kör den med 250 W ut och mät arbetstemperaturen. Programmera controllern så att när motorn når den temperaturen eller går för länge över 250 W så begränsar man effekten till 250 W. Allt utöver det kan den ge upp till 2000 W och ändå vara godkänd.

Nu blir batteripacket den begränsande faktorn. Om man är begränsad till 48 V, hur mycket ström klarar man att dra ut idag? Med 25-30 A så når man 1000 W maxeffekt.

Edit: Hittade en fullständig 60034-1 men har inte kollat igenom den.
    http://gost-snip.su
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-13 10:39 av Skogssnigeln.

Av:
    tomasis
    Hasse#7 skrev:
    tomasis skrev:
    GoranS skrev:
    tomasis skrev:
    GoranS skrev:
    Mashimaro skrev:

Jag är nöjd nu när det är OT-märkt. Det är inte säkert att man får respons här och det är ganska säkert att man får mothugg om man skriver sånt som folk inte håller med om. Hela idén bygger på att det är som ett samtal där man anpassar sig och typ modererar varandra. Jag frågade en gång som OT om klättring. Första svaret var en instruktion om hur man googlar klättring. Jag tycker det var kul samtidigt som det är en viss markering att man är långt från huvudämnet. E-mtb är infekterat här eftersom det inte är men ändå är en cykel. De som argumenterat för har oftast hamnat i "falling down mode", de som argumenterat mot blir sura bakåtsträvare. De som har en e-mtb och kompromissar sin framfart är tysta. Jag tror att det vore bra om det här mognade på ett annat ställe och man fick en mer nyanserad diskussion senare. Allemansrätten gör Sverige extra komplicerat. Det ställe där jag sett mest e-mtb är på Gran Canaria men de används för att åka asfalt upp i bergen. Mest pensionärer och mindre tränade eller otränade som använder dem. Här fyller de ett syfte men det kunde ha varit mer mot lvg eller hybrid-stuk. Här hemma verkar man för ofta hamnar i att "Jag kör var jag vill och jag vill trimma för jag kan inte åka fast." Helt oacceptabelt ur ett cyklist och hållbahetsperspektiv. Är det dåligt för cykling är det dåligt för Happyride, och det kommer ge motreaktion.

Ja precis. Jag har väldigt svårt se hur det ska orsaka problem till andra när jag shuttle uppför på bergen i 5 kmh .. och jag gör endast för shuttle. Jag har sagt det flera ggr.

Men andra uppfattar att jag kör 3000w på platt skog väg och skapar elände o misär, dödar kärringar och skär av träd. Lämna en apokalypse efter mig.

Sen lagar e suddiga..som du ser i den sista inlägg att motor begränsas av temperatur .. alltså Bosch säljer 250w överdimensionerad men gör 2000w när man cyklar uppför i 5kmh. Ingen kallar dig brottsling när du lägger 100 tusen spänn för en laglig cykel.

Bafang e inte precis sofistikerad. Jag visste att man får göra det på ett primitiv sätt.Också visste jag att 250w räcker inte för uppför klättring om det inte peakar över 250w.

Återigen jag blir kallad brottsling för jag vill bygga ett låg budget projekt med en primitiv kinesisk motor för att göra en shuttle lösning.

Dh ramar har legat o skräpat. Dom är inte attraktiva och värdelösa. Men det e ju bra mot miljö att slippa konsument hets o göra lite kul diy projekt.

Av:
    Spacekitty
    250 watt räcker absolut för att cykla uppför. Vi är många som inte har det i benen och kommer upp ändå. Vad är det som gör dig så speciell?

Av:
    GoranS
    tomasis skrev:
    Sen lagar e suddiga..som du ser i den sista inlägg att motor begränsas av temperatur .. alltså Bosch säljer 250w överdimensionerad men gör 2000w när man cyklar uppför i 5kmh. Ingen kallar dig brottsling när du lägger 100 tusen spänn för en laglig cykel.
    Om man rör sig lodrät uppför i 5 km/h och har en effekt till följd av förändring av lägesennergi som är 2000 watt innebär det att personen väger närmare 150 kg. Det finns förvisso lite luftmotstånd men det borde i den farten vara relativt försumbart. Dessutom lär knappast ens halva den vertikala farten vara aktuell vilket gör att personen ifråga skulle väga in på åtminstone 300 kg. Tror knappast man cyklar om man är i den viktklassen.

Av:
    Loftberg
    marr skrev:
    Förstår inte hur man orkar hålla reda på så många olika nick samt hålla diskussionen uppe med sig själv. Riktigt driven!
    Och jag som har svårt bara att hålla koll på alla olika öl. Nu ska jag dessutom bli utvisad... :(

Av:
    Elhojtok
    Skogssnigeln skrev:
    Elhojtok skrev:
    Skogssnigeln skrev:
    Skogssnigeln skrev:

Det här är ett system som gjort för att missbrukas. Skulle jag vara motortillverkare skulle jag ta en 2000 W elmotor med säg en termisk begränsning på 1000 W kontinuerlig effekt. Kör den med 250 W ut och mät arbetstemperaturen. Programmera controllern så att när motorn når den temperaturen eller går för länge över 250 W så begränsar man effekten till 250 W. Allt utöver det kan den ge upp till 2000 W och ändå vara godkänd.

Hela min utgångspunkt var just precis att detta rimligtvis inte kan vara tillåtet.
    Nu har vi ju inte hela standarden, som innehåller så mycket mer än lite definitioner. Kanske står det någonting mer om maxeffekt hos elcyklar där, då standarden ska se till att maskindirektivet uppfylls. Jag går nog i fällan att bara stirra mig blind på 250W märkeffekt, men det finns ju faktiskt fler regler. Till exempel att maskindirektivet uppfylls och att elcykeln ska vara CE-märkt.

För övrigt så blir det rätt bakvänt - I vanliga fall har man inte det problemet att folk vill busköra sina maskinmotorer av allehanda slag och ta ut högre effekt än den som anges på motorn. Då köper man helt enkelt en kraftigare motor istället.

Skogssnigeln skrev:
    Nu blir batteripacket den begränsande faktorn. Om man är begränsad till 48 V, hur mycket ström klarar man att dra ut idag? Med 25-30 A så når man 1000 W maxeffekt.

Ta en elsparkcykel, till exempel. Kan man mata den tillfälligt med 1000W, så kan den accelerera upp till 20 km/h bra mycket snabbare än en mycket tyngre klass 2-moppe. När man väl kommit upp i fart behövs inga 1000W, utan kanske bara 50W på plan mark. Allt detta utan krav på körkort, åldersgräns och hjälm (Om man är över 15, då) Helt galet om det är så!

Skogssnigeln skrev:
    Edit: Hittade en fullständig 60034-1 men har inte kollat igenom den.
    http://gost-snip.su

Tokbra att du hittade den. Det blir trevlig helgläsning. Säg till om du hittar hittar hela elcykelstandarden också. :-)
    Kunskap är aldrig fel, så att man vet exakt vad man pratar om.

Av:
    tomasis
    Spacekitty skrev:
    250 watt räcker absolut för att cykla uppför. Vi är många som inte har det i benen och kommer upp ändå. Vad är det som gör dig så speciell?

Man kan alltid diskutera om det. Om du säger 250w räcker då menar du nog Bosch 250w som generar 750w på pedalassist mode då e vi tillbaka på rutan ett. Lagen avser märke effekt så allt blir relativt!

Jag vill inte ta risk och köpa Bbs01 som e utdaterad. Nästa uppdaterad version bbs02 e mer anpassad till amerikansk marknad som har laglig nivån 750w. Det finns ingen bbs02 250w om man vill ha en överdimensionerad motor.

Om bafang gör bbshd på 250w med pedalassist 300% för europeisk marknaden då hade det varit perfekt eftersom motorn e dimensionerad nog att klara 1500w på kortare perioder . Sedan finns en bbshd med torque sense stöd då måste svetsa på ramen då pedal assist kan fungera o farten blir strypt.

Det rör sig om gråzonen än så länge man trixar med separata modeller som e avsedda för olika marknader. Sen rör det sig om mjukvara som gör lagen ännu suddigare.

Av:
    Spacekitty
    Det är ingen gråzon. Du vill bygga en motorcykel.

Av:
    Freddie L
    tomasis skrev:
    Återigen jag blir kallad brottsling för jag vill bygga ett låg budget projekt med en primitiv kinesisk motor för att göra en shuttle
    Är det så jobbigt då? För någon sida sen kallade ju du dig själv pirat och har ju flera gånger skrivit att du sätter dig över lagen. För att du tycker den är fel.

Du vill helst vara en god pirat, en folkets hjälte, som bryter ny mark och sätter dig upp mot överhöghetens orimliga förtryck? Allt under folkets jubel?

Faktum är att du ska bygga en elmoppe. För att du inte orkar åka till Åre/cykla upp för en backe. Inget jubel från folket.

/Fredrik

Av:
    sparhawk
    tomasis skrev:
    Spacekitty skrev:

Man kan alltid diskutera om det. Om du säger 250w räcker då menar du nog Bosch 250w som generar 750w på pedalassist mode då e vi tillbaka på rutan ett. Lagen avser märke effekt så allt blir relativt!

Jag vill inte ta risk och köpa Bbs01 som e utdaterad. Nästa uppdaterad version bbs02 e mer anpassad till amerikansk marknad som har laglig nivån 750w. Det finns ingen bbs02 250w om man vill ha en överdimensionerad motor.

Om bafang gör bbshd på 250w med pedalassist 300% för europeisk marknaden då hade det varit perfekt eftersom motorn e dimensionerad nog att klara 1500w på kortare perioder . Sedan finns en bbshd med torque sense stöd då måste svetsa på ramen då pedal assist kan fungera o farten blir strypt.

Det rör sig om gråzonen än så länge man trixar med separata modeller som e avsedda för olika marknader. Sen rör det sig om mjukvara som gör lagen ännu suddigare.

Dina motiveringar/förklaringar ekar tomt...
    Du ska bygga en eldriven cykel för att du inte orkar/vill cykla uppför när du mest vill cykla utför... Fine, det är väl OK (utan att gå in på om det är OK eller inte enligt allemansrätten).
    Men förklara för mig hur dessa påståenden går ihop. Du ska bara använda den för shuttle uppför och i hastighet av max 5 km/h och då ska tydligen inte 250w räcka?
    Ursäkta mig om jag frågar men hur mycket väger du? 250w i elassistent utöver de watt du trycker själv med benen måste ju vara rejält overkill i förhållande till behovet. Varför skulle en elcykel inte räcka? Varför måste du bygga något liknande en elmoppe för att få tillräcklig effekt. Lägg ner försöket att verka som en stackare som bara försöker följa lagen och blir motarbetad.
    Som andra redan påpekat så är det en elmoppe/elmotorcykel du är inne på att bygga.

/Peter J

Av:
    tomasis
    Ska jag lyssna på el råd från anti-el muppar?

En underbar ironi.

Av:
    Loftberg
    tomasis skrev:

En underbar ironi.
    Om du ska försöka hävda din rätt genom att låtsas se ner på andra, kan du väl åtminstone ta dig tid att skriva korrekt?

Av:
    tomasis
    Tarkaz skrev:

Kul med en HT. .vilken hade du? Den där länk e ju inte dyr om man får batteri också. Det blir ju krångligt bygga eget ..

Det säkert finns många begagnade HT som kan passa bra för ett projekt.

Av:
    tomasis
    Loftberg skrev:
    tomasis skrev:

En underbar ironi.
    Om du ska försöka hävda din rätt genom att låtsas se ner på andra, kan du väl åtminstone ta dig tid att skriva korrekt?

www.happyöldricka.se

Av:
    Loftberg
    tomasis skrev:
    Loftberg skrev:
    tomasis skrev:

En underbar ironi.

www.happyöldricka.se
    Det var en trevlig domän som jag absolut hade kunnat spendera tid på, men tyvärr verkar den inte leda någonstans...

Du verkar för övrigt helt missat poängen.

Av:
    tomasis
    Fråga Happyride staben så dom skapar en identisk hemsida o genera annons intakter

https://imgflip.com

Av:
    GoranS
    tomasis skrev:

En underbar ironi.
    Inlägget innan ditt, vilket jag antar är vad du syftar på, ställer en tämligen relevant fråga kring ett påstående du gör. Varför inte svara på detta?

Av:
    mr bobcat
    Ht är kul men krävande, fullgung dh är förlåtande... båda blir tysta el-mc med bafangs motorer.
    Och det är underbart att kunna köra utförslöpor om o om igen och även kunna ha kul uppför.
    MEN du kan vad jag vet inte bygga en egen godkänd Elcykel oavsett hur du gör då tydligen egenbygge är just ikke godkända ”egenbygge”.
    Så jag säger bygg med mycket effekt typ bbshd så håller det och är kul.
    Ställ ev ner hastigheten (om du måste!?!) annars kör ordentligt som en vettig person, och ta böterna om du mot all förmodan blir stoppad/kollad.

Av:
    tomasis
    mr bobcat skrev:
    Ht är kul men krävande, fullgung dh är förlåtande... båda blir tysta el-mc med bafangs motorer.
    Och det är underbart att kunna köra utförslöpor om o om igen och även kunna ha kul uppför.
    MEN du kan vad jag vet inte bygga en egen godkänd Elcykel oavsett hur du gör då tydligen egenbygge är just ikke godkända ”egenbygge”.
    Ställ ev ner hastigheten (om du måste!?!) annars kör ordentligt som en vettig person, och ta böterna om du mot all förmodan blir stoppad/kollad.

Ja det e riktigt att det inte blir 100% lagligt så länge mjukvaran är inte implementerat på samma sätt som Bosch. Jag får väl kolla vad kostar en sån Bosch motor eller en begagnade ram. Det blir mer vanligt i kommande 10 år.

Bbshd e lite dyr för mig och den har 150nm. Det e därför bloggaren Karl sade det e det som suddar ut gränsen mellan elcykel o elmoped. Det e newton meter skillnaden som avgör hur mkt vanliga Cykel däck har grepp på underlag tillsammans med throttle.

Bbs2 har 75 newton meter, lika mycket som andra 250w därför passar den för trail. Jag bestämt välja den delvis för priset , även för lägre newton meter.

Jag kan ju alltid ta bbshd senare när teknik utvecklas då blir det onekligen lättare när man har tillgång till torque sense. Alltså när man uppförklättrar , justerar motorn wattage beroende hur brant det blir.

Som du säger , det e viktigt med ett gött uppförande och ansvar man tar sig runt . På samma sätt man kör 1000hk ferrari på motorvägen i laglig fart. :)

Av:
    mr bobcat
    Det är nog inte bara hur mjukvaran är gjord, utan att alla egenbyggda elhojar är ombyggda och därmed oklassade dvs inte lagliga om man har otur och någon drar det långt nog. (Men det återstår att se när/om det väl händer).

Och ang 02 eller HD motorn så ja klart där är skillnad i vrid men båda funkar i skog o mark, men båda kan tyvärr vara svårkörda i tekniskterräng pga avsaknad av momentsensor. Dock kan det problemet överkommas med manuell gas.
    Och ja jag har båda så är välbekant med hur dom beter sig.

Av:
    tomasis
    Jag antar man får göra en cykel riktigt snygg och kalla det Volvo prototyp 001 så ingen ifrågsätter haha

Seriöst, lokal folk som promenerar med hund kan se hur cyklisten beter sig men inte kan avgöra om det är en laglig eller olaglig cykel man kör med.

Det e larvigt att lagen hindrar folk att bygga cyklar om. Det finns ju folk som bygger om sina bilar till tävlingsbilar sen få dom godkända utan några svårigheter. Dock tävlingsbilar funnit i 100år. Det tar tid innan det blir allmänt med elcykel byggande o lagen kring det.

Att köpa en hel elcykel som ett annat alternativ...det kan man glömma. Ja vad gör man annars ? :)

På tal om svårkörd bbs02, vilka däck har du?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-14 14:01 av tomasis.

Av:
    ooms
    mr bobcat skrev:
    Jag har nu rapporterat detta inlägg då det uppmanar till direkta olagligheter. Blir intressant att se om happystaben agerar, eller om forumreglerna bara är nån slags fasad.

Av:
    mr bobcat

Jag har kört den på lite allt möjligt new old stuff IRC mudmad, biltema dubbdäck, Kenda kinetik men oftast på Maxxis minion.. hade problem med att fälgen roterade i minion ett tag, med punka som följd.
    Men det är inte däck relaterat att motorn kan va svårkörd utan det är att den driver med typ on/off mär vevarmarna roterar.

Av:
    tomasis
    mr bobcat skrev:

Jag har kört den på lite allt möjligt new old stuff IRC mudmad, biltema dubbdäck, Kenda kinetik men oftast på Maxxis minion.. hade problem med att fälgen roterade i minion ett tag, med punka som följd.
    Men det är inte däck relaterat att motorn kan va svårkörd utan det är att den driver med typ on/off mär vevarmarna roterar.

Ingen modulation med gas pådrag? Hur funkar manuell gas?

Skulle det vara mer värt att fokusera på nån motor med moment sensor?

Vilka wattage provade du på uppförsklättring? Samma problem?

Av:
    tomasis
    Torque sensor

https://endless-sphere.com

Av:
    tomasis
    Imponerande bygg skills

https://endless-sphere.com

Av:
    mr bobcat
    tomasis skrev:
    mr bobcat skrev:

Ingen modulation med gas pådrag? Hur funkar manuell gas?

Skulle det vara mer värt att fokusera på nån motor med moment sensor?

Vilka wattage provade du på uppförsklättring? Samma problem?

Jo modulation med gasen är räddningen vid tekniskterräng,samt lägre ”växel” på motorn.

Igår körde jag ett 30tal åk på div dh slingor och körde uppför dom två brantaste (då det är kortast väg😅) körde på läge 4-5 av nio på mitt HD bygge.

Av:
    tomasis
    Bra det låter lovande! :) hd e inte ju fel på.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in