• Hörlurar för pendling?

Av:
    Mbyrod
    Gjorde ett försök att lyssna på podcast på väg till jobbet med mitt apple headset. Det gick åt skogen. Antingen cyklar jag alldeles för fort, eller så har jag taskig aerodynamisk form på öronen? Mycket störande brus och vindljud. Någon som har tips på enkla prisvärda lurar? Vad funkar, in ear?
  • Re: Hörlurar för pendling?

Av:
    Lejon
    Det här är lösningen. Världens bästa produkt för cykelpendlaren. https://www.windfree.se

Av:
    Spacekitty
    Shure SE535 fungerar jättebra. Det finns nån billigare som heter SE215, men låter mycket sämre. Det blir väldigt svårt att höra trafiken runt om.

Av:
    dogday
    Jag är mycket, mycket nöjd med mina Koss KSC75. Samma element Koss Porta Pro, fast utan band över huvet så man kan ha dem med hjälm (passar under alla tre jag använt). Tar in mycket omvärld så man inte krockar, men dämpar effektivt brus, låter helt OK och håller öronen varma. Har en jävla massa hörlurar men undviker in-ears på cykeln då det känns som att de gör en alltför döv. Kör dessa med en BT-mottagare för att slippa sladd till telefonen.

KSC75 @ Prisjakt: https://www.prisjakt.nu
    Redigerad 4 gång(er). Senaste ändring 2019-09-09 21:32 av dogday.

Av:
    Lejon
    Det fina med Windfree är att man kan ha sina vanliga hörlurar under, de är inte jättevarma, man slipper åka med hög ljudvolym och de är billiga (iofs dyrt om man bara ser till vad man får för material för pengarna, men det är en annan sak. Det dåliga är utseendet om man nu bryr sig om det.

Av:
    Allroad
    Varför?

Av:
    Stumpy
    För att stänga av ett sinne i trafiken, så klart. Nästa steg är att skaffa skygglappar.

Av:
    JeM
    Allroad skrev:
    Varför?

+1

Finns tillräckligt många drönare utan någon som helst uppmärksamhet på sin omgivning i trafiken, behövs inte fler...

Av:
    Skogsgubben
    JeM skrev:
    Allroad skrev:
    Varför?

+1

Finns tillräckligt många drönare utan någon som helst uppmärksamhet på sin omgivning i trafiken, behövs inte fler...

Äh! Man får väl anpassa ljudet efter situationen. I bilen kan man ju t.ex. lyssna på musik på motorvägen, men inne i stan stänger man förstås av radion och vevar ner alla rutor för att kunna höra omgivande trafik.

Av:
    dogday
    Kära talibaner! Jag hör både musik, podcasts, medtrafikanters gnisslande kedjor och surret från mina finmönstrade däck genom mina lurar. Allt är inte svartvitt, även om världen vore enklare så.

Av:
    jesperC
    Allroad skrev:
    Varför?

Jag tycker att det framgår rätt tydligt i första posten: Trådskaparen vill kunna lyssna på podcast på väg till jobbet men störs av för mycket brus och vindljud med Apple-lurarna.

Har du några tips på bra hörlurar?

//j

Av:
    Bengt-re
    dogday skrev:
    Kära talibaner! Jag hör både musik, podcasts, medtrafikanters gnisslande kedjor och surret från mina finmönstrade däck genom mina lurar. Allt är inte svartvitt, även om världen vore enklare så.

Men tänk på Barnen!

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    dogday
    Bengt-re skrev:
    dogday skrev:

Men tänk på Barnen!

God poäng, men kan tyvärr inte riskera tankeexperiment under pendlingen. Mitt fokus måste vara totalt.

Annars kan jag missa medtrafikanternas gnisslande kedjor.

Av:
    Bengt-re
    dogday skrev:
    Bengt-re skrev:
    dogday skrev:

Men tänk på Barnen!

God poäng, men kan tyvärr inte riskera tankeexperiment under pendlingen. Mitt fokus måste vara totalt.

Attans....

Då rekommenderar jag jabra Elite 65t.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Rut-66
    Lejon skrev:
    Det här är lösningen. Världens bästa produkt för cykelpendlaren. https://www.windfree.se

Nämen ser man på... en gammal bekanting från min exil-tid i Hagfôrs som referens 🙂

Av:
    ForesterGuy
    dogday skrev:

Övergångsställen är ofta svartvita.

Av:
    Alex Supertramp
    Hmm... har testat massa olika, men tycker faktiskt att just de vanliga iPhonelurarna funkar bäst. Det är något med materialet som gör att det stomljud man får från sladden i andra fabrikat elimineras. Bäst sitter de i öronen om man låter sladden hänga fritt och inte genom tröja eller ryggsäckens bröstband.

Av:
    Lingon
    https://www.ebay.co.uk

Av:
    Snuten
    Skogsgubben skrev:
    JeM skrev:
    Allroad skrev:
    Varför?

+1

Äh! Man får väl anpassa ljudet efter situationen. I bilen kan man ju t.ex. lyssna på musik på motorvägen, men inne i stan stänger man förstås av radion och vevar ner alla rutor för att kunna höra omgivande trafik.

Självklart, det gör väl alla?! Egentligen borde det vara lag på att köra nedcabbat också.

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    Muntis
    Bengt-re skrev:
    dogday skrev:
    Bengt-re skrev:
    dogday skrev:

Men tänk på Barnen!

Attans....

Då rekommenderar jag jabra Elite 65t.

+1

Av:
    bjorkkis
    Eller varför inte ett par fina löspolisonger för att komplettera hörlurarna.

https://www.cat-ears.com

Av:
    bellasoda
    dogday skrev:
    Jag är mycket, mycket nöjd med mina Koss KSC75. Samma element Koss Porta Pro, fast utan band över huvet så man kan ha dem med hjälm (passar under alla tre jag använt). Tar in mycket omvärld så man inte krockar, men dämpar effektivt brus, låter helt OK och håller öronen varma. Har en jävla massa hörlurar men undviker in-ears på cykeln då det känns som att de gör en alltför döv. Kör dessa med en BT-mottagare för att slippa sladd till telefonen.

KSC75 @ Prisjakt: https://www.prisjakt.nu

+1

Jag tror inte heller på in-ears. Jag resonerar likadant och lyckas faktiskt få in mina porta pro under hjälmen, med båge och allt.

Av:
    ForesterGuy
    bjorkkis skrev:
    Eller varför inte ett par fina löspolisonger för att komplettera hörlurarna.

https://www.cat-ears.com

Aha, det är därför jag inte besväras av vindbrus, mina polisonger funkar som brusreducerare.

Av:
    Allroad
    Förlåt men hörlurar har ingenting i trafiken att göra. Vare sig på en cyklist, bilförare eller fotgängare.

Behöver vi verkligen fler störelsemoment hos våra sinnen så att alla bara blir egocentriska apatiska pendlare? Vad är nästa grej, en hållare på styret för din Ipad så du kan kolla på film / spela candy crush på väg till jobbet?

För övrigt så kan just Koss Porta Pro vara det absolut sämsta i ljudväg som någon tillverkat, de har en ljudbild som liknar att sitta lyssna på en räktrålare i 5 timmar, en sladd som är för kort och stel samt öronkuddar som vittrar sönder inom ett år, noll hållbarhetstänk.

Av:
    NickPick
    Förbjud bilstereos!

Av:
    Peter E
    Någon som provat pendla AfterShokz? Själv lite sugen på dem.
    https://aftershokz.com

Av:
    salle
    Allroad skrev:
    Förlåt men hörlurar har ingenting i trafiken att göra. Vare sig på en cyklist, bilförare eller fotgängare.

Behöver vi verkligen fler störelsemoment hos våra sinnen så att alla bara blir egocentriska apatiska pendlare? Vad är nästa grej, en hållare på styret för din Ipad så du kan kolla på film / spela candy crush på väg till jobbet?

För övrigt så kan just Koss Porta Pro vara det absolut sämsta i ljudväg som någon tillverkat, de har en ljudbild som liknar att sitta lyssna på en räktrålare i 5 timmar, en sladd som är för kort och stel samt öronkuddar som vittrar sönder inom ett år, noll hållbarhetstänk.

Nästa grej: https://mitti.se.
    För övrigt gillar jag mina i12 airpods. Billiga men väldigt bra ljud. Funkar perfekt till lite poddar under pendlingen.

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    GustafH
    Spacekitty skrev:
    Shure SE535 fungerar jättebra. Det finns nån billigare som heter SE215, men låter mycket sämre. Det blir väldigt svårt att höra trafiken runt om.

535:orna är skitbra men kostar därefter. 215 är också ett par riktigt bra lurar som låter bättre än majoriteten av in-ears på marknaden och för pendling är de alldeles utmärkt.

Av:
    42Hz
    lurb.jpg

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Skogsgubben
    Peter E skrev:
    Jag har modellen "Titanium".

- Fungerar inte bra med alla hjälmar. Beror på hur hjälmens band sitter. Men det kanske gäller alla hörlurar med båge.
    - Inget för audiofiler. Provlyssna före köp.
    + Lätt att höra vad som händer runt omkring. Känslan är lite som att lyssna på en bärbar högtalare.
    + Väldigt lite vindbrus.

Jag brukar lyssna på nyheterna på väg till jobbet. Fungerar toppen för det.

Av:
    manneblask
    Dessa är jag nöjda med:
    https://www.kygolife.com

Av:
    ceel
    Skogsgubben skrev:
    Peter E skrev:
    Jag har modellen "Titanium".

- Fungerar inte bra med alla hjälmar. Beror på hur hjälmens band sitter. Men det kanske gäller alla hörlurar med båge.
    - Inget för audiofiler. Provlyssna före köp.
    + Lätt att höra vad som händer runt omkring. Känslan är lite som att lyssna på en bärbar högtalare.
    + Väldigt lite vindbrus.

Jag brukar lyssna på nyheterna på väg till jobbet. Fungerar toppen för det.

+1

Vill man ha hifi-ljud är de inget att satsa på. Vill man däremot ha lite bakgrundsmusik så duger de fint. Lyssnar man på podcasts är de kanon.

Jag använde mina i passagerarsätet på bilen häromdagen för att slippa störa resten av familjen med Vacchi å Adamsson. Hörde allt referat perfekt samtidigt som frugan slapp vara sur för att jag ignorerar alla andra.

Av:
    johan44
    Jag är imponerad av er som kan cykla i trafik och lyssna på pratradio utan att tappa poddens handling eller trafikfokus eller både och. Kör hårt och krossa myten om att män inte kan göra två saker samtidigt! (nu förutsätter jag att typ alla i tråden är killar... :)

Av:
    Scottår
    Jag kör med vanliga öronproppar. Då hör man viktiga ljud men slipper dels vindbruset, dels alla 120dB toppar man råkar ut för i trafiken och av startande och landande flygplan (åker förbi Bromma flygplats). Helst hade man sluppit propparna så man kan njuta av fågelkvitter och däcksljudet från cykeln samt höra eventuella missljud som påkallar serviceåtgärder.

Av:
    mmmrrrr
    Allroad skrev:

+1 glöm inte heller att man bara kan fokusera på en sak i ~20 minuter så max 20 minuters körning/cykling, sedan får man stanna så att man kan återhämta sitt fokus innan man kör sina nästa 20 minuter.

Barn har kortare fokustid så cyklar du med barn är det 5 minuter i taget innan du måste pausa.

Eller så kan det vara så att om man varierar så kan man skifta tillbaka till trafiken och upprätthålla fokuset där på ett mer effektivt sätt.

Hur kommer det sig att man man i stora tunnelbyggen ofta har utsmyckning som ju borde vara distraherande?

Är det OK att ha vacker arkitektur eller natur synlig från vägen? Tänk om man tittar på det istället för trafiken?!

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Bilister tenderar att somna bakom ratten.

Av:
    42Hz
    johan44 skrev:
    Jag är imponerad av er som kan cykla i trafik och lyssna på pratradio utan att tappa poddens handling eller trafikfokus eller både och. Kör hårt och krossa myten om att män inte kan göra två saker samtidigt! (nu förutsätter jag att typ alla i tråden är killar... :)

Inte för att vara sån, men det är därför alla stridspiloter är kvinnor?

https://fightersweep.com

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    johan44
    42Hz skrev:
    johan44 skrev:

Inte för att vara sån, men det är därför alla stridspiloter är kvinnor?

https://fightersweep.com
    Myt som sagt. Och kolla sista bilden, killen har hörlurar! Förmodligen med nån bra podd :)

Av:
    GustafH
    johan44 skrev:

Jag hör lika mycket i bilen och med tanke på att ljudböcker/poddar i bilen är okontroversiellt förstår jag inte varför det skulle vara kontroversiellt på cykel.

Av:
    Lejon
    Jag glömde att hörlurar i öronen är nästan lika kontroversiellt som dubbdäck eller elcykel i skogen.
    För övrigt undrar jag om ni som tycker att man är ansvarslös (mot sig själv) när man cyklar med nåt i öronen också tycker att ingen döv ska få ha körkort eller ens cykla?

Av:
    Oskar
    Lejon skrev:
    Jag glömde att hörlurar i öronen är nästan lika kontroversiellt som dubbdäck eller elcykel i skogen.
    För övrigt undrar jag om ni som tycker att man är ansvarslös (mot sig själv) när man cyklar med nåt i öronen också tycker att ingen döv ska få ha körkort eller ens cykla?

Fast den som är döv har ju en distraktionsfaktor mindre att räkna med...

Av:
    hgrd
    Det mest säkra känns som aftershokz tillsammans med cat-ears (aftershokz passar inte med windfree enligt min erfarenhet).

Av:
    Lejon
    Oskar skrev:
    Lejon skrev:

Den döve OCH blinde måste alltså vara ännu säkrare i trafiken?

Av:
    Allroad
    Lejon skrev:
    Oskar skrev:
    Lejon skrev:

Den personen har nog betydligt bättre koll på sina sinnen än både du och jag och alla jävla vingelmongon på sina damtrallor. Men blinda får väl inte köra bil så de behöver man väl inte blanda in i denna diskussion?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-10 11:37 av Allroad.

Av:
    Lejon
    Allroad skrev:
    Lejon skrev:
    Oskar skrev:
    Lejon skrev:

Den personen har nog betydligt bättre koll på sina sinnen än både du och jag och alla jävla vingelmongon på sina damtrallor. Men blinda får väl inte köra bil så de behöver man väl inte blanda in i denna diskussion?
    Nej, det var trams. Blinda är inte säkra bilförare. Men jag tycker på riktigt att det också är lite tramsigt att mena att de som har nåt ljud i öronen automatiskt är farliga för sig själva och andra i trafiken. Jag tror att man (tex genom Windfree) kan cykla i trafik men ändå lyssna på ljud på ett säkert sätt.
    Att däremot cykla med in-earlurar med hög musik i stadstrafik är olämpligt, men jag tror att många klarar att avgöra lämpligt beteende själva (och de som inte kan det blir inte lämpligare trafikanter för att Televinken eller liknande figurer alltid ska säga man minsann inte får lyssna på annat än trafikljuden när man cyklar).

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ