• Re: Hörlurar för pendling?

Av:
    johan44
    GustafH skrev:
    johan44 skrev:
    Jag är imponerad av er som kan cykla i trafik och lyssna på pratradio utan att tappa poddens handling eller trafikfokus eller både och. Kör hårt och krossa myten om att män inte kan göra två saker samtidigt! (nu förutsätter jag att typ alla i tråden är killar... :)

Jag hör lika mycket i bilen och med tanke på att ljudböcker/poddar i bilen är okontroversiellt förstår jag inte varför det skulle vara kontroversiellt på cykel.
    Jag menade bara det jag skrev, inga ironiska undertoner. Jag ÄR imponerad av de som klarar att tvåhjuling och lyssna på pratradio. Vet inte varför men för mig är det väldigt mycket enklare att åka bil och lyssna än att köra tvåhjuling...

Av:
    GoranS
    Det är ju rätt stor skillnad om man hör OK eller om man stänger ute så mkt ljud att det blir svårt att få kontakt med personen. Gäller oavsett om man cyklar eller går. Senast igår plingade jag ett antal gånger på en person som gick på ena sidan GC-banan med hunden på andra sidan och koppel emellan och naturligtvis hörlurar i öronen s.a. det krävdes tämligen ljudligt skrik på inte speciellt många meters håll för att människan skulle reagera och "veva in" jycken. Var visserligen två fel i detta sammanhang, koppel tvärs över GC-banan och okontaktbarhet pga ljud i öronen, men jag tycker att det finns en poäng att medelst ljud kunna kommunicera med andra människor.

Av:
    Fulkinesen
    Valfri så-kallad "in-ear"-hörlur kommer fungera för dig.

Av:
    Cykelmarodören
    Ös gärna på med mer tips med lurar. Kör ofta med musik när jag tränar. Både löpning och cykling.
    Kör med Iphone-stockbuds nu och vill gärna ha lite bättre ljud!

Av:
    solgule
    dogday skrev:
    Jag är mycket, mycket nöjd med mina Koss KSC75. Samma element Koss Porta Pro, fast utan band över huvet så man kan ha dem med hjälm (passar under alla tre jag använt). Tar in mycket omvärld så man inte krockar, men dämpar effektivt brus, låter helt OK och håller öronen varma. Har en jävla massa hörlurar men undviker in-ears på cykeln då det känns som att de gör en alltför döv. Kör dessa med en BT-mottagare för att slippa sladd till telefonen.

KSC75 @ Prisjakt: https://www.prisjakt.nu

Tack för tipset. Kul att samma element finns med olika hållare så passar även för hjälm.
    Jag brukar välja bort hjälm och transportcykla med vanliga Porta Pro för det känns säkrare att höra omgivningen än att cykla med propplurar och hjälm (hjälm hjälper inte mot att bli överkörd ändå, en del bilister kör t.o.m. närmare om man har hjälm). Även smidigt att slippa ta av sig lurarna för att höra om man behöver slå av tillfälligt när passerar röriga platser. Blir dock en del vindbrus med Porta Pro.

Koss är lätta och det är inget i ljudet jag stör mig på, som i andra lurar under 1000 kr (andra kan ha mer detaljer och större frekvensområde, men tappa bort det roliga i musiken).
    Mina Koss verkar hålla, fast brukar ha sladden under kläderna och har ett hårt fodral för transport (f.d. fodral till Lidl solbrillor var perfekt).

Edit: Koss och andra öppna lurar kan störa andra, så inte så bra på bussen eller i kontorslandskap t.ex.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-10 13:40 av solgule.

Av:
    GoranS
    Man kan diskutera i vilken utsträckning hjälm hjälper om man vurpar och slår huvudet i backen men då andelen cykelolyckor som inkluderar överkörning är rätt låg är det där argumentet i mitt tycke ganska dåligt. Om man hårdrar argumentationstekniken kan man säga att man inte har säkerhetsbälte i bil för att det inte hjälper om man blir överkörd av en monstertruck.

Av:
    bellasoda
    solgule skrev:
    Mina Koss verkar hålla, fast brukar ha sladden under kläderna och har ett hårt fodral för transport (f.d. fodral till Lidl solbrillor var perfekt).

Mina koss porta pro har ingen sladd. ;-)

Av:
    patrick356
    Fick tipset om de här i ett annat forum https://www.clasohlson.com
    Tycker de fungerar bra tillsammans med cat-ears vindbrusskydd. Då behöver man inte skruva upp så högt och hör trafiken tillräckligt mycket (mer än om man sitter i en väldämpad bil med radio på i alla fall).

Av:
    dogday
    solgule skrev:
    Blir dock en del vindbrus med Porta Pro.

Jag köpte "5 pairs ear pads Sennheiser HD414" från Aliexpress och trädde ett extra lager ovanpå de befintliga (äkta HD414-pads funkar säkert fint de med). Minskade både vindbrus och kyla effektivt utan att de blev enorma.

Av:
    solgule
    GoranS skrev:
    Man kan diskutera i vilken utsträckning hjälm hjälper om man vurpar och slår huvudet i backen men då andelen cykelolyckor som inkluderar överkörning är rätt låg är det där argumentet i mitt tycke ganska dåligt. Om man hårdrar argumentationstekniken kan man säga att man inte har säkerhetsbälte i bil för att det inte hjälper om man blir överkörd av en monstertruck.

Förstår att du känner dig tryggast med hjälm och vill att andra ska slippa få skallen spräckt.

Tycker dock det där med cykelhjälm får för mycket utrymme relativt att förbättra cykelbanor och minska antal bilar genom att fler väljer cykel. Många gånger känns hjälm rätt onödigt jämfört med att få bort krockrisk med bilar och stolpar.

Verkar behövas hjälm i bilar dock, känner en som fick skallen spräckt i bil nyss, blev hjärnskador tyvärr.

Av:
    solgule
    bellasoda skrev:
    solgule skrev:

Mina koss porta pro har ingen sladd. ;-)

Ja, visst är det tråkigt, dyrt och krångligt utan sladd ;)

Skämt åsido. Jag känner mig rätt nöjd med sladd, behöver inte trådlöst. Mina Porta Pro kostade 130 kr på rea och behöver inte laddas eller den där parningsdansen som BT ibland kräver. Blir mer dynamik och mer detaljer med LG telefon som har extra DAC och hörlursförstärkare inbyggt. Köpa telefon utan hörlursjack hoppas jag slippa, känns som de blåser folk när de tar bort bra funktioner från de flesta telefoner idag. Jag kan ju välja sladd eller BT.

Av:
    rödblå
    Cyklar alltid med hörlurar och podcasts. Tar helt enkelt ur vänstra luren när jag delar väg med andra. Märker inte så mycket av vindbrus, men jag cyklar väl kanske inte tillräckligt snabbt.

Av:
    perzzon
    Så länge ni inte kör MD NC-lurar så är det väl ok.
    Själv kör jag med en Sony mbh 22 i ena örat. Man hör snacket och bilarna.

Fö roligt att Erik s har ett nytt nic. Välkommen tillbaka solen:)

Av:
    GustafH
    perzzon skrev:

Men samtidigt är det ok att köra bil som är tyst och inte släpper in trafikljud?

Jag tycker fortfarande debatten är ensidig, att vi som cyklister inte får göra en massa som andra trafikanter får. Eller som inte ens diskuteras angående andra trafikanter. Aja, mina hörlurar släpper igenom mycket mer trafikljud än vad min bil gör så det är väl lugnt antar jag.

Av:
    GoranS
    solgule skrev:
    GoranS skrev:

Förstår att du känner dig tryggast med hjälm och vill att andra ska slippa få skallen spräckt.

Tycker dock det där med cykelhjälm får för mycket utrymme relativt att förbättra cykelbanor och minska antal bilar genom att fler väljer cykel. Många gånger känns hjälm rätt onödigt jämfört med att få bort krockrisk med bilar och stolpar.

Verkar behövas hjälm i bilar dock, känner en som fick skallen spräckt i bil nyss, blev hjärnskador tyvärr.
    Du har naturligtvis all rätt att tycka att det fokuseras på hjälm för mkt. Det jag vände mig mot var ett i mitt tycke dåligt argument. Vad det har med mina känslor kring hjälmanvändning eller åsikter till spräckta skallar är rätt oklart.

Om jag inte är helt fel ute så är singelolyckor vanligast vad gäller människor som skadar sig på cykel. Vill man få ner detta antal är sannolikt bättre underhåll och utformning av vägar och GC-banor där många cyklister färdas bra åtgärder.

Av:
    Lingon
    Provlyssnade ett par bose solglajjor på lunchen häromveckan. Overkligt bra ljud från nån liten högtalare inbyggd i skalmen.
    Cool pryl, men lite dyra änsålänge.

Av:
    ForesterGuy
    perzzon skrev:

Fö roligt att Erik s har ett nytt nic. Välkommen tillbaka solen:)

Han härjade ju runt på Wikipedia för en del år sedan...

Av:
    Fältprästen
    Oskar skrev:
    Fast den som är döv har ju en distraktionsfaktor mindre att räkna med...
    Kan förekomma tinnitus hos hörselskadade/döva.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    Mbyrod
    Allroad skrev:
    Förlåt men hörlurar har ingenting i trafiken att göra. Vare sig på en cyklist, bilförare eller fotgängare.

Behöver vi verkligen fler störelsemoment hos våra sinnen så att alla bara blir egocentriska apatiska pendlare? Vad är nästa grej, en hållare på styret för din Ipad så du kan kolla på film / spela candy crush på väg till jobbet?

För övrigt så kan just Koss Porta Pro vara det absolut sämsta i ljudväg som någon tillverkat, de har en ljudbild som liknar att sitta lyssna på en räktrålare i 5 timmar, en sladd som är för kort och stel samt öronkuddar som vittrar sönder inom ett år, noll hållbarhetstänk.

Jag har ca 18 km enkel väg till jobbet och det mesta är bred cykelbana utanför stan med mycket lite trafik. Så jag tror att jag kan lyssna på podcast utan att riskera mina medmänniskor.

Till övriga, tack för alla tips!

Av:
    stefank
    Skogsgubben skrev:
    Peter E skrev:
    Någon som provat pendla AfterShokz? Själv lite sugen på dem.
    https://aftershokz.com
    Jag har modellen "Titanium".

- Fungerar inte bra med alla hjälmar. Beror på hur hjälmens band sitter. Men det kanske gäller alla hörlurar med båge.
    - Inget för audiofiler. Provlyssna före köp.
    + Lätt att höra vad som händer runt omkring. Känslan är lite som att lyssna på en bärbar högtalare.
    + Väldigt lite vindbrus.

Jag brukar lyssna på nyheterna på väg till jobbet. Fungerar toppen för det.

Ett annat minus är att man (eller iaf jag) får ont i huvudet av att de trycker mot tinningen/käkbenet, iaf om man har de på sig en längre stund.

Andra lurar jag testat är JBL Reflect Mini BT, Anker SoundBuds Slim+ och sen några airpods kinakopior (i110 tws)
    Airpods kopiorna är trevliga på så sätt att de inte stänger ute omgivningsljud särskilt mycket, vilket gör att man inte behöver ta ur de,
    utan det räcker att bara pausa vid sträckor där det inte är lämpligt att lyssna på något.
    Annars är nog Anker-lurarna ganska sweetspot, man hör igenom rätt ok, men inte så att omgivningsljud dränker det man lyssnar på.
    JBL-lurarna är för mycket öronproppar.

Av:
    solgule
    GoranS skrev:
    solgule skrev:
    GoranS skrev:

Du har naturligtvis all rätt att tycka att det fokuseras på hjälm för mkt. Det jag vände mig mot var ett i mitt tycke dåligt argument. Vad det har med mina känslor kring hjälmanvändning eller åsikter till spräckta skallar är rätt oklart.

Om jag inte är helt fel ute så är singelolyckor vanligast vad gäller människor som skadar sig på cykel. Vill man få ner detta antal är sannolikt bättre underhåll och utformning av vägar och GC-banor där många cyklister färdas bra åtgärder.

Ok, ledsen jag var otydlig när jag försökte gissa vad som låg bakom ditt inlägg. Försökte bara undvika missförstånd genom att se till allas känslor och behov och utvärdera strategier för att uppfylla dessa. Oftast ganska fruktlöst att ge sig in i rätt/fel diskussioner.

Antar att förbättra cykelbanor och övrig cykelmiljö har högsta prio för oss båda?

Sen är det den här frågan om hjälmtvång som skapar upprörda känslor hos mig i alla fall. Känns bra att ha friheten att själv välja om hjälm är nödvändigt eller ej, precis som bilister kan välja bort hjälm trots att de spräcker skallen ibland i bilen.

Edit: Samma jämförelse cyklist/bilist och frihet att välja gäller hörlurar enligt min mening, som andra redan påpekat.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 09:07 av solgule.

Av:
    Alstersjo
    En skillnad som de flesta har när de cyklar jämfört att köra bil är att i bilen har man oftast tre backspeglar som hjälper dig att hålla koll bakåt. De flesta som cyklar har inte backspegel och då blir hörseln viktigare för att veta vad som händer där ögonen inte når på ett naturligt sätt.

GustafH skrev:
    perzzon skrev:

Men samtidigt är det ok att köra bil som är tyst och inte släpper in trafikljud?

Jag tycker fortfarande debatten är ensidig, att vi som cyklister inte får göra en massa som andra trafikanter får. Eller som inte ens diskuteras angående andra trafikanter. Aja, mina hörlurar släpper igenom mycket mer trafikljud än vad min bil gör så det är väl lugnt antar jag.

Av:
    salle
    Alstersjo skrev:
    En skillnad som de flesta har när de cyklar jämfört att köra bil är att i bilen har man oftast tre backspeglar som hjälper dig att hålla koll bakåt. De flesta som cyklar har inte backspegel och då blir hörseln viktigare för att veta vad som händer där ögonen inte når på ett naturligt sätt.

GustafH skrev:
    perzzon skrev:

Backspegel är faktiskt grymt för pendling. Töntigt men sjukt användbart, speciellt vid omkörning.

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    solgule
    Alstersjo skrev:

GustafH skrev:
    perzzon skrev:

Visst är hörseln en extra säkerhet, därför bra med öppna hörlurar och slå av musik i rörig miljö. Det som är bra med mina vita Koss är att bilister håller extra avstånd till "cykeldåren med hörlurar och utan hjälm". In-ear syns inte lika bra. Hjälm har som sagt lite motsatt effekt tror jag.

Känns tryggt att bara kunna vrida på huvudet innan man svänger, cyklister har ju en fantastisk utsikt jämfört med bilister och dessutom lite lägre totalvikt. Men de med stel nacke kanske behöver montera backspegel på hojen. Och kanske vore bra med kurs i att vrida på skallen för alla i trafiken.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Huvudvridning ingår i körkortsutbildningen.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 09:57 av Miss Lycka 2.0.

Av:
    Allroad
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Huvudvridning ingår körkortsutbildningen.

Miss Oneliner 2.0, alla som rör sig i trafiken har ju inte körkort. Märks på de cyklister som inte förstår vad väjningspliktsskylten innebär.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 09:42 av Allroad.

Av:
    Scottår
    Det är lite konstigt att blanda in bilister i hörlursdiskussionen. Det är cyklisten som skadar sig värst. Oavsett vem som har rättigheterna på sin sida. Ni som inte kraschat med cykel har nog lite svårt att föreställa er. Jag var en av er tills för några veckor sedan. Det gör ont. Skitont. Inte i själva kraschen utan dagar och veckor efteråt. Jag har inte badat i sommar pga alla skrubbsår. Och hjälm skyddar. Jag landade på den som i sin tur sprack. Jag skulle inte vilja ha fått stenen som lämnade en grop i skalet intryckt i skallen. Med det så, tänk själva. Påverkar hörlurarna säkerheten negativt? En olycka kan hända vem som helst. Med eller utan lurar.

Av:
    Crocko
    42Hz skrev:

Någon som hänger på Faktiskt, eller är bilden en ren slump?

Av:
    Alex_85
    Jag kan också rekommendera jabra elite 65t, bra ljud, riktig bra funktion för att släppa igenom ljud och möjlighet att stänga ut vindbruset vid behov, på bekostnad av att man inte hör omgivande ljud.

Av:
    jesperC
    Scottår skrev:
    Det är lite konstigt att blanda in bilister i hörlursdiskussionen. Det är cyklisten som skadar sig värst. Oavsett vem som har rättigheterna på sin sida. Ni som inte kraschat med cykel har nog lite svårt att föreställa er. Jag var en av er tills för några veckor sedan. Det gör ont. Skitont. Inte i själva kraschen utan dagar och veckor efteråt. Jag har inte badat i sommar pga alla skrubbsår. Och hjälm skyddar. Jag landade på den som i sin tur sprack. Jag skulle inte vilja ha fått stenen som lämnade en grop i skalet intryckt i skallen. Med det så, tänk själva. Påverkar hörlurarna säkerheten negativt? En olycka kan hända vem som helst. Med eller utan lurar.

Vad använde du för lurar när du klotade och framförallt var de prisvärda och utan problem med brus och vindljud?

//j

Av:
    Scottår
    jesperC skrev:
    Scottår skrev:

Vad använde du för lurar när du klotade och framförallt var de prisvärda och utan problem med brus och vindljud?

//j

Utan lurar.

Av:
    jesperC
    Scottår skrev:
    ...
    Utan lurar.

OK, lite konstigt att blanda in det i en tråd där någon frågat om hörlurstips ;)

//j

Av:
    Distanscykling
    215 är väl bäst? Prisvärda vilket det inte blir om det kostar 4k

Av:
    michaelk
    Om man tycker att jabra elite 65t är dyra så kan jag rekommendera dessa:

https://www.amazon.co.uk

Av:
    Wiciman
    no shipping to sweden...?

michaelk skrev:

Av:
    michaelk
    Wiciman skrev:
    no shipping to sweden...?

michaelk skrev:

Jag köpte via Amazon Tyskland och hade inga problem att få de levererade till Sverige.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ