• [Artikel] Ceramic Speed Driven (MTB prototyp) – Drivlina utan kedja och bakväxel

Av:
    Wingqvist

Vi kikar på Ceramic Speeds nya prototyp Driven för MTB. Inspelat på Eurobike 2019.

Läs hela artikeln: https://happyride.se
  • Re: [Artikel] Ceramic Speed Driven (MTB prototyp) – Drivlina utan kedja och bakväxel

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Mycket intressant teknik. Synd bara att man måste ha ett batteri med sej. Känns ju bara helt fel eftersom cykling handlar om att ta sej fram med egen kraft med ett mekaniskt hjälpmedel.

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

• Re: [Artikel] Ceramic Speed Driven (MTB prototyp) – Drivlina utan kedja och bakväxel

Av:
    Makten
    Som vanligt nämns inte elefanten i rummet, nämligen att stegen mellan växlarna är helt åt helvete. I vanliga fall är det (ungefär) lika stor skillnad i utväxling mellan drev 1 och 2 som mellan drev 10 och 11. Här blir istället växlarna glesare ju längre ner man är på kassetten eftersom den radiella storleksskillnaden är samma mellan alla drev. Komplett värdelöst i praktiken alltså.

Edit: Det är möjligt att man skulle kunna lösa detta, men då får man nog tulla på antalet växlar.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-10 12:17 av Makten.

Av:
    Startgas
    Jag undrar fortfarande vad de vill uppnå

Av:
    H.
    Det är ju roligt, men jag har sedan dag 1 velat se någon lägga på en spurt med det där systemet... Det lär ju explodera så att till och med Lennart35 blir tillfredsställd.

Av:
    perzzon
    H. skrev:
    Det är ju roligt, men jag har sedan dag 1 velat se någon lägga på en spurt med det där systemet... Det lär ju explodera så att till och med Lennart35 blir tillfredsställd.
    +1 känns ju mekaniskt helt feltänkt.
    Men kul att någon försöker revolutionera ändå!

Av:
    Makten
    Ni som tror att det kommer explodera; inser ni att även lasten på ett vanligt drev mest ligger på en enda kugg i taget?

Av:
    Kung Stalle
    perzzon skrev:
    H. skrev:
    +1 känns ju mekaniskt helt feltänkt.
    Men kul att någon försöker revolutionera ändå!

Näe.... det där är inte ens kul. Bara mongo. :-D

Stalle

Köper 29er+ däck: https://happyride.se

Av:
    classic
    Är verkligen den tandade skivan tillräckligt styv. När man trampar på utav bara helvete

Av:
    H.
    Makten skrev:
    Ni som tror att det kommer explodera; inser ni att även lasten på ett vanligt drev mest ligger på en enda kugg i taget?

Om de inte har problem med last, varför har de inget system man får trampa på?

Av:
    Kung Stalle
    Man har bara tagit en rätt kass konstruktion (utanpåliggande växlar) och gjort om dom. Alla kassheter som de vanliga utanpåliggande växlarna har... har man i stort sett behållt.

Stalle

Köper 29er+ däck: https://happyride.se

Av:
    Spacekitty
    Det är en produkt som inte är avsedd att bli något av, den är till för att locka kunder till deras andra lite tråkigare produkter som keramiska lager och förstorade kuggar till växelföraren som normalt folk inte bryr sig om.

=^.^=

Av:
    H.
    Spacekitty skrev:
    Det är en produkt som inte är avsedd att bli något av, den är till för att locka kunder till deras andra lite tråkigare produkter som keramiska lager och förstorade kuggar till växelföraren som normalt folk inte bryr sig om.
    +1

Och det har man lyclats med. Frågan är väl bara om det är ett högt spel? Risken är ju att korthuset faller och med det att även en del andra tveksamheter blottas. Typ som i videoklippet i artikeln där det räknas på hur mycket man får betala för en extremt liten förbättring genom deras produkter.

Av:
    Makten
    H. skrev:

Jag sa inte att de inte har något problem med last. Det har man ju dock även med vanliga system.
    De säger att det går att växla med 100 Watt. Det låter helt okej. Hur många Watt kan man lägga på när man växlar ett kedjesystem? Inte full kraft i alla fall, om man vill att grejerna ska hålla.

Utveckling tar tid. Det vore märkligt om det inte gör det även i det här fallet. Jag tror dock att många inte förstår att de nackdelar som verkar uppenbara även till stor del finns i befintliga system. Såsom att en kugg/rulle tar nästan all lasten även idag.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-10 13:10 av Makten.

Av:
    H.
    Makten skrev:
    H. skrev:

Jag sa inte att de inte har något problem med last. Det har man ju dock även med vanliga system.
    De säger att det går att växla med 100 Watt. Det låter helt okej. Hur många Watt kan man lägga på när man växlar ett kedjesystem? Inte full kraft i alla fall, om man vill att grejerna ska hålla.

Utveckling tar tid. Det vore märkligt om det inte gör det även i det här fallet. Jag tror dock att många inte förstår att de nackdelar som verkar uppenbara även till stor del finns i befintliga system. Såsom att en kugg/rulle tar nästan all lasten även idag.

Fast en kraftöverföring med kedja är bevisat funktionsduglig. I detta fall har de dimensionerat för att det ska se snyggt ut i en mässmonter. Frågan är hur biffiga de måste göra drev och lager för att det ska hålla i verkligheten. Det är främst kraftöverföringen när man inte växlar som jag oroar mig för. Kuggarna ser ut att flexa något enormt, särskilt med tanke på hur krafterna kommer verka på systemet. Kullagren de använder för kraftöverföring är fånigt små. Och sen ska de få till en lösning där allting rör sig.

Jag är väl medveten om att utveckling tar tid, men som Stalle påpekade, de löser ju inte särskilt mångs problem med denna innovation. Tycker man bakväxel är ett problem finns växellådor och dessa börjar väl få acceptabla verkningsgrader nuförtiden? Särskilt om man jämför med ett lerigt/smutsigt drivsystem.

Av:
    Makten
    H. skrev:
    Fast en kraftöverföring med kedja är bevisat funktionsduglig. I detta fall har de dimensionerat för att det ska se snyggt ut i en mässmonter. Frågan är hur biffiga de måste göra drev och lager för att det ska hålla i verkligheten. Det är främst kraftöverföringen när man inte växlar som jag oroar mig för. Kuggarna ser ut att flexa något enormt, särskilt med tanke på hur krafterna kommer verka på systemet. Kullagren de använder för kraftöverföring är fånigt små. Och sen ska de få till en lösning där allting rör sig.

Jag är väl medveten om att utveckling tar tid, men som Stalle påpekade, de löser ju inte särskilt mångs problem med denna innovation. Tycker man bakväxel är ett problem finns växellådor och dessa börjar väl få acceptabla verkningsgrader nuförtiden? Särskilt om man jämför med ett lerigt/smutsigt drivsystem.

Vi får väl se:-) Jag tror att största problemet kommer att vara att de stora dreven böjer sig inåt vid last.
    Fördelarna är bland annat en drivlina man inte behöver smörja (förutsatt att man tätar kullagrena), inga sneda kedjelinjer och så vidare.
    Angående kullagerstorleken; fundera på hur små de är i pedaler.

Däremot tror jag helt klart att principen fungerar och går att göra cykelbar. Det är ju bara en vinkelväxel med flera valbara utväxlingar. Inga konstigheter egentligen.

Av:
    H.
    Makten skrev:
    H. skrev:

Vi får väl se:-) Jag tror att största problemet kommer att vara att de stora dreven böjer sig inåt vid last.
    Fördelarna är bland annat en drivlina man inte behöver smörja (förutsatt att man tätar kullagrena), inga sneda kedjelinjer och så vidare.
    Angående kullagerstorleken; fundera på hur små de är i pedaler.

Däremot tror jag helt klart att principen fungerar och går att göra cykelbar. Det är ju bara en vinkelväxel med flera valbara utväxlingar. Inga konstigheter egentligen.

Ja, att dreven böjer sig är just en av de svagheter jag syftar på. Jag tror inte "kassetten" kan vara sådär klen som den ser ut, men det är möjligt att jag har helt fel. Vad gäller lagren så är dessa mindre än de i pedalerna, men måste ta mycket större last. De ska överföra samma vridmoment som du pressar ur vevarmarna, men hävarmen är typ 2 cm istället för 175 mm, dvs lasten blir nästan 10ggr högre. Dessutom är lagren helt exponerade för miljön, vilket kommer bli en utmaning för att nå livslängd. Likaså är kuggarna smalare än själva lagren, vilket innebär att det finns en risk för massa sneda belastningar på lagren.

Plus allt krångel som kommer av att sätta detta system på en heldämpad MTB. Och att ramtillverkarna måste göra allt custom för att få till detta. Men det måste de iofs med växellådor också.

Av:
    Jensen
    Om problemet är de watt som de smååå lagrena klarar och att de idag ligger på 200w typ, då är det inget litet problem som de vill få det till.

Gillade även när gmbn pratade med dem (eller var det gcn) och de sa att man nu kunde växla. Men att det i kassetten fanns vissa ställen som inte var bra att växla på. Då hade de en ”koppling” som höll växlingen tills man passerat, låter som ett stabilt system utan fördröjning i växlingarna. Kul och coolt koncept. Men det är låååååååååångt till att det ska vara något som är användbart.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Falistar
    Snygg konstruktion. Men vad händer vid riktigt leriga och skitiga förhållanden?

Jättemånga år på Mtb, mellan en å annan smalhjuling. MTB förnärvarande. BMC Teamelite.

Av:
    jesperC
    Falistar skrev:
    Snygg konstruktion. Men vad händer vid riktigt leriga och skitiga förhållanden?

Det är rätt ointressant då den, precis som Spacekitty nämnt här ovan, inte är tänkt att användas i leriga förhållanden. Konstruktionens syfte är att synas i mässhallar och andra promotionsammanhang för att locka press och besökare till deras riktiga verksamhet som är att sälja keramiska lager.

//j

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 10:45 av jesperC.

Av:
    Luthman Photography
    Keramiska lager är väl inte the shit för mtb i vilket fall?

Av:
    Mashimaro
    Detta är ett avancerat PR-trick. Inget mer. Det här systemet introducerar många fler nya problem än de få småsaker som det ska råda bot på. Och kostnaden kommer att bli astronomisk i förhållande till vad man får ut av det.

Fördelarna sägs vara lägre friktion och lägre luftmotstånd. Friktionsvinsten är extrapolerad från deras mätningar vid 100w som är den högsta lasten systemet klarar idag. Så de har inga mätningar från faktiska driftsförhållanden vid normal last. Och luftmotståndet är väl för deras inkapslade drivpaket. Det borde väl inte vara omöjligt att kapsla in ett normalt drivpaket med kedja och kransar och uppnå samma sak. Det är kanske inte UCI-tillåtet, men då lär väl ceramicspeeds inkapslade drivpaket inte heller bli tillåtet.

Angående växling och belastning med så säger de själva att de har en prototyp som klarar 100W last som inte går att växla med, och en prototyp som går att växla med, men som inte klarar någon belastning.

Av:
    ething
    Ny teknik börjar ju ofta med galna idéer så det är kul att de visar upp ett nytänk. I övrigt ser jag idag ingen teknisk rimlighet. med en ny navkonstruktion som tar bort problemet med skjuvkrafter kanske vi är ett steg närmare.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in