• Ny bedragare

Av:
    martysvensson
    Jaha.

Min vana trogen litade jag på folk. Speciellt med en skitsumma som 300 spänn.

Jag satte ut en köpesannons för en kassett, fick sms-svar, numret reggat på en Elisabeth Lindholm i Malmbäck. Med reservation för att denna människa blivit ID-kapad. Ber om ursäkt isf.

Ville ha betalt på bankkonto. Förde över och sen var det slut på vänskapen.
    Svarar inte på sms eller mobilsvar.

Martin
  • Re: Ny bedragare

Av:
    Örjan Lax
    martysvensson skrev:
    Jaha.

Min vana trogen litade jag på folk. Speciellt med en skitsumma som 300 spänn.

Jag satte ut en köpesannons för en kassett, fick sms-svar, numret reggat på en Elisabeth Lindholm i Malmbäck. Med reservation för att denna människa blivit ID-kapad. Ber om ursäkt isf.

Ville ha betalt på bankkonto. Förde över och sen var det slut på vänskapen.
    Svarar inte på sms eller mobilsvar.

Martin

Såg din nya köpesannons nyss...
    Varför i hela friden köper du inte din kassett som ny vara av en vanlig butik istället?

Är 227 kr -> https://www.bikester.se för dyrt?
    I så fall finns en för 135 kr -> https://www.bikester.se också...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-10 13:12 av Örjan Lax.

Av:
    liveforthis
    Även jag blev kontaktad på en köpes annons som jag lagt ut om bakdämpare. Hon sms och skicka halv kassa bilder och ville ha banköverföring. Då hon hade ny mobil och inte "fixat" Swish. Jag betalade aldrig, efter jag frågat om artikel nummer och nya bilder. Så blev det helt tyst.

Även jag blev kontaktad av "Elisabeth Lindholm" från Malmbäck.

Live for something, don't die for nothing.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-09-10 14:21 av liveforthis.

Av:
    Lars Vilks
    1. 7 miljoner svenskar har Swish.
    2. BankID och Swish tar 5 minuter att fixa på en ny telefon.

Skulle aldrig göra affär med någon som skyller på ”ny telefon”

Av:
    NickPick
    Vad ringde hem från för nummer? Eller skrev...

Av:
    liveforthis
    Dettablev jag kontaktad av 073-5101546

Av:
    ooms
    Det numret är ju t.o.m. registrerat på nämnda människa.

Av:
    liveforthis
    ooms skrev:

Ja och det är det nya nummret. Finns 2 nummer och båda är registrerad på nämnda personen . Men det är väl så det blir vid id-kapning. Därav personen ville ha banköverföring.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-10 15:07 av liveforthis.

Av:
    martysvensson
    Tänkte att jag kunde få något bättre för mindre än vad det kostar egentligen. Men nu var detta bara en varningssignal till andra happyiter för att undvika fler bedrägerier.

Av:
    liveforthis
    martysvensson skrev:
    Tänkte att jag kunde få något bättre för mindre än vad det kostar egentligen. Men nu var detta bara en varningssignal till andra happyiter för att undvika fler bedrägerier.

Ja och mitt köp hade inbärt 1600kr. Visst inte jätte mycket men endå rätt så mö för en 3 småbarnsförälder.

Av:
    Allroad
    Lars Vilks skrev:
    1. 7 miljoner svenskar har Swish.
    2. BankID och Swish tar 5 minuter att fixa på en ny telefon.

Skulle aldrig göra affär med någon som skyller på ”ny telefon”

Dessa människor som gör dessa scams bryr sig inte, det finns åtskilliga som blivit lurade trots användandet av bankid osv osv. Tölparna vet att de knappt får något straff och fortsätter således lura folk på pengar. #sverigeidag

Av:
    Luktapåblommorna
    Gör inte namnet sökbart om det är id-kapning! Hur svårt kan det vara?

Korr: Just ja, polisanmäl.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-10 16:29 av Luktapåblommorna.

Av:
    nadderf
    Blev oxå kontaktad av henne för ett par veckor sen, berättade att jag inte kände mig trygg efter alla bedrägerier.

Varpå hon svarar ”fyy vad tråkigt att höra sånt”.

Av:
    Rozzy
    Jag blev också kontaktad av Elisabet Lindholm (23 år) i Malmbäck på detta nummer (1:a september). Jag hade en köpes annons ute på Sram eller Shimano landsvägs växelreglage. Hon ville ha 1300 för ett par Rival 10s. Tyckte det var för dyrt då jag hade andra alternativ, så jag tackade nej. Shit, hade hon varit billigare hade jag troligen också åkt dit..

Av:
    NickPick
    liveforthis skrev:
    ooms skrev:

Ja och det är det nya nummret. Finns 2 nummer och båda är registrerad på nämnda personen . Men det är väl så det blir vid id-kapning. Därav personen ville ha banköverföring.

Testa sök kontakt med henne. Är det omöjligt är det nog som dom där i Borås som redan hade gett upp tron på livet.
    Dom använde sina egna namn och nummer.

Av:
    JohanA
    Väldigt tråkigt. Men rekommenderar dig att göra en polisanmälan och skicka ett PM till mig med användarnamn så kan jag spärra. Har personen lagt ut någon annons på Happy så rapportera dessa.

Av:
    liveforthis
    NickPick skrev:
    liveforthis skrev:
    ooms skrev:

Testa sök kontakt med henne. Är det omöjligt är det nog som dom där i Borås som redan hade gett upp tron på livet.
    Dom använde sina egna namn och nummer.

Ja jag har ringt båda hennes nummer. Det som användes vid "affären" kommer jag inte fram på längre. Och det andra nummret ringer signaler men inget svar.

Ang anmälan här så har iaf bara jag fått sms . Så inte sett något användarnamn här på happyride.

Av:
    b3ngan
    Oxå blåst av denna person. Idag nått och talat med Elisabeth Lindholm i Malmbäck, via andra tel-numret. Hon säger sig vara oförstående, men att många andra som oxå lurats via HappyRide hört av sig till henne.
    Det aktuella bankkontot 0512-0281316 är registrerat på SEB i Borås. Jag har idag mejlat dem om mer info om kontoinnehavaren, men de lär väl hänvisa till banksekretessen...

Av:
    martysvensson
    Samma för mig. "Hon" svarade m sms på min köpesannons. Har inget happy-id att peka på. Inget svar på nåt av numrena på hitta.se

Av:
    Luktapåblommorna
    b3ngan skrev:
    de lär väl hänvisa till banksekretessen...

Ja, vilket de ska göra för att skydda sina kunder.
    Däremot kan polisen få info om vem som står på kontot...

Av:
    ooms
    Borås, är det inte där i trakterna fler av skummisarna har hållt till?

Edit: Såg att NickPick redan nämnt det.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-10 19:57 av ooms.

Av:
    Marcus98
    Har "henne" på SMS konversation nu, lade ut en köpes annons på Bike Box Alan. Jag är för närvarande i Singapore och klockan är 6 timmar plus här. Fick bilder skickade av henne 01:30 svensk tid, lite annorlunda tyckte jag då. "Hon" slingrar sig ordentligt när man försöker komma och titta på den. När jag läst denna tråd så är jag trygg i att "tacka nej" till hennes väskerbjudande. Blir bara så förbannat trött på dessa idioter.

Av:
    NickPick
    ooms skrev:

Klassiskt trasiga människor isåfall. Dom blir bättre och bättre på att luras iaf.
    Kanske ska sluta mitt dragjobb för att bedra folk utan risk, verkar ju inte hända något ändå. Pengarna är bra ? obs. Ironi.

Av:
    wukkaN
    NickPick skrev:
    ooms skrev:

Klassiskt trasiga människor isåfall. Dom blir bättre och bättre på att luras iaf.
    Kanske ska sluta mitt dragjobb för att bedra folk utan risk, verkar ju inte hända något ändå. Pengarna är bra ? obs. Ironi.

Så fort nån nämner Borås så får jag den här på hjärnan
    https://www.youtube.com

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Av:
    Jimel
    NickPick skrev:
    ooms skrev:

Är du dragqueen?

Av:
    nieves
    Jimel skrev:
    NickPick skrev:
    ooms skrev:

Är du dragqueen?
    Näe jobbar förmodligen åt någon stackars spurtare.

Av:
    liveforthis
    Det måste ju vart samma bedragare som haft detta kontot " Lindholmbeth "som vi varit drabbade av nu fast då direkt via sms.

Screenshot_20190911-134632.png

Av:
    b3ngan
    Jag har idag polisanmält. Oerhört viktigt att alla andra lurade gör detsamma!
    Det rör sig ju om små summor i varje enskilt fall, så Polisen behöver förstå att lurendrejerierna är systematiska å sammantaget kan handla om mkt pengar.
    Kom ihåg att nämna HappyRide.se i anmälan

Av:
    itisasitis
    Anmäl alltid till polisen! Vi är flera här som varit med och fått till fällande domar mot bedragare.

Tips: be den du gör affärer med ta en bild på artikeln du köper samt något personligt ni kommer överens om, t.ex. legitimation. Då vet du att den finns på riktigt samt om personen faktiskt kan identifiera sig. Går säkert slingra sig runt det också, men det räcker långt.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 14:10 av itisasitis.

Av:
    Dan_the_man
    Jag hjälpte faktiskt en kompis att skriva en polisanmälan efter att ha blivit snuvad av en snubbe i Dalarna efter hon lagt ut en köpesannons. Hon gav honom en handpenning, varpå han skulle skicka cykeln.. Det gjorde han förstås inte, och kan tack vare bland annat detta se fram emot några månaders fängelse nu.

Det finns hopp. Kämpa!
    Och fortsätt anmäla...

Av:
    Nero13
    La ut en köpes på bakdämpare och hen hörde av sig. Som tur är så fick jag ett annat erbjudande annars hade jag suttit i samma båt...

Av:
    Distanscykling
    Det är tråkigt att se att det är lönsamt att bedra här inne. Kanske är cykelfolk mer godtrogna än andra?

Köp aldrig någonsin av en annan person utan en tredje part inblandad om ni inte ses och gällande polisen kan ni glömma att de kommer involvera sig. Så länge inte bedragaren skjuter er lär inget hända. Sverige 2019
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-12 09:13 av Distanscykling.

Av:
    Rozzy
    Distanscykling skrev:
    Det är tråkigt att se att det är lönsamt att bedra här inne. Kanske är cykelfolk mer godtrogna än andra?

Köp aldrig någonsin av en annan person utan en tredje part inblandad om ni inte ses och gällande polisen kan ni glömma att de kommer involvera sig. Så länge inte bedragaren skjuter er lär inget hända. Sverige 2019
    Ja, möjligt att vi är mer godtrogna. Men på ett entusiatforum vill man ju tro väl om sina medcyklister med samma intresse. Jag har handlat vitt och brett här på forumet och varit väldigt godtrogen. Hitintills detta har jag aldrig haft anledning att bli besviken.

Av:
    Luthman Photography
    Distanscykling skrev:

Det har väl vid flera tillfällen blivit rättegångar mot bedragare som agerat på Happy, så det är väl inte riktigt sant. Om Alla anmäler allt så ökar ju sannolikheten att polisen tar tag i det.

Av:
    me.I.am
    itisasitis skrev:
    Anmäl alltid till polisen! Vi är flera här som varit med och fått till fällande domar mot bedragare.

Tips: be den du gör affärer med ta en bild på artikeln du köper samt något personligt ni kommer överens om, t.ex. legitimation. Då vet du att den finns på riktigt samt om personen faktiskt kan identifiera sig. Går säkert slingra sig runt det också, men det räcker långt.

Dan_the_man skrev:
    Jag hjälpte faktiskt en kompis att skriva en polisanmälan efter att ha blivit snuvad av en snubbe i Dalarna efter hon lagt ut en köpesannons. Hon gav honom en handpenning, varpå han skulle skicka cykeln.. Det gjorde han förstås inte, och kan tack vare bland annat detta se fram emot några månaders fängelse nu.

Det finns hopp. Kämpa!
    Och fortsätt anmäla...

Distanscykling skrev:

Öh?

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    itisasitis
    me.I.am , jag tror att Distanscykling i brådskan att ventilera andra åsikter inte riktigt läste inläggen ovan :)

Av:
    me.I.am
    :)

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    Distanscykling
    Allt jag säger är atr snälla skicks inga pengar till nåhon okänd

Av:
    DDD80
    Även jag har råkat ur för denna. Polisanmälde det nu ikväll, och får ta det som en läxa.

Men visst skäms man lite över att vara så godtrogen.

Av:
    Gustav S
    Denna påstådda "Elisabeth Lindholm" är fortfarande ute och fiskar. Gäller telefonnummer 0735101546, heads up.

Av:
    EGN
    Blev kontaktad av den här personen via PM på en köpesannons jag har ute. Hörde också av sig på sms på ovan nämnda nummer. Köpte aldrig då det inte kändes rätt. Personen i fråga lär väl skaffa nya användarnamn om hen blir spärrad, men det användarnamn jag blev kontaktad av var ”witon” om admin vill spärra.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-15 17:49 av EGN.

Av:
    Neppo
    Jag skrev på en säljes annons som Lindholmbeth hade lagt ut. Skrev att jag ville ha bild på dämparen tillsammans med en autograf samt dagens datum bredvid. Hen skrev att hen inte orkade krångla och skickade sedan bankkontouppgifterna och sa "skicka hit, det är registrerat på mitt namn, du kan söka på mobilnumret också." Och visst det pekade på en Elisabeth Holm i Malmbäck.
    Men jag skrev att jag inte kände mig trygg då hen var nyregistrerade och jag sa att jag prompt vill ha bild på dämpare tillsammans med en autograf och då slutade hen höra av sig.

Fråga är, handlar det om en Id kapning eller är hon bara så desperat att få pengar att hon inte kan göra det på hederliga sätt?

Av:
    Ginosg
    Hej jag blev också lurad av den sk Elisabeth
    På 1600kr.
    Polisanmälde och hoppas att alla gör det.
    Just nu polisen har allt annat och göra men de vet vem den personen är så de har koll på denna smarta killen ( tror han ) som tror att han kommer undan och försätter och lura folk.

Av:
    itisasitis
    Tack EGN! Witon har haft en säljannons ute och jag kontaktade honom för att köpa bromsarna i annonsen. Skrev dock att eftersom det varit många bedrägerier så vill jag se en bild på bromsarna med typ en skärm som visar kvittot, eller fysiska kvittot, bakom. Han sade att "då fixar jag det" men återkom aldrig.

Tipsar igen: be om en bild på varorna + något som mer eller mindre tveklöst visar att personen i alla fall har det du tänker köpa.
    EDIT: ser att Neppo gjorde precis samma sak. Det funkar alltså.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-15 19:31 av itisasitis.

Av:
    Vernersson
    witon har just nu 2 aktiva annonser.

https://happyride.se
    witon.PNG

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in