• Re: Ny bedragare

Av:
    GoranS
    10203 kronor?

Av:
    gazzaman79
    Vart har du fått infon ifrån att de vet vem han är? Jag blev blåst igår och tänker fasen gå till botten med detta!!!
    Hederliga cykelmänniskor ska fasen gå vinnande ur detta.

Av:
    b3ngan
    Gazzaman79, se till att göra som vi andra lurade:
    Polisanmäl!
    Så kanske Polisen till slut inser att det faktiskt är en sammantaget stor brottslighet.

Av:
    gazzaman79
    Det är polisanmält idag plus att jag styrt med bankens säkerhetsavdelning. Kommer inte få mina pengar men tänker inte ge mig för det :)

Av:
    Fältprästen
    Att ta en bild på föremålet tillsammans med en bild på något annat känns inte speciellt mycket säkrare 2019.
    Fejkar de en annons är det är det inte mycket svårare att fejka en bild.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    Fältprästen
    Luthman Photography skrev:
    Det har väl vid flera tillfällen blivit rättegångar mot bedragare som agerat på Happy, så det är väl inte riktigt sant. Om Alla anmäler allt så ökar ju sannolikheten att polisen tar tag i det.
    Det är ju fint att det blir rättegångar, men om personerna inte blir inspärrade (på lång tid i någon fängelsehåla), ja då spelar det ju ingen roll.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    G.
    Jag blev för några år sedan blåst på 150:- av en person som skänkte bort en laptop om jag betalade frakt. Efter betalningen var personen omöjlig att nå.
    Naturligtvis fick jag mina dubier bekräftade när jag några dagar senare under fingerad identitet frågade om den fanns kvar, och visst var den kvar bara att sätta in 150:- för frakten.
    Jag polisamälde naturligtvis och det visade sig att den här ruttna personen hade satt i system att göra så i stor skala och räknade tydligen med att det knappast skulle räknas som mer än snatteri om någon enstaka anmälde.

Det visade sig dock att tack vare min anmälan blev det tillräckligt många och tillräckligt belopp för att åtala personen.
    Sedan visade det sig efter husrannsakan att personen också åtalades för grövre brottslighet !
    Så polisanmäl alltid bedrägerier oavsett hur lite det gäller så hjälper du alla andra drabbade också och lär den som bedrar att det får konsekvenser

Av:
    gazzaman79
    Om man är 100% säker så kan man ju alltid åka dit på en "fika" och prata om hur människor betér sig

Av:
    Luktapåblommorna
    G. skrev:
    Jag blev för några år sedan blåst på 150:- av en person som skänkte bort en laptop om jag betalade frakt. Efter betalningen var personen omöjlig att nå.
    Naturligtvis fick jag mina dubier bekräftade när jag några dagar senare under fingerad identitet frågade om den fanns kvar, och visst var den kvar bara att sätta in 150:- för frakten.
    Jag polisamälde naturligtvis och det visade sig att den här ruttna personen hade satt i system att göra så i stor skala och räknade tydligen med att det knappast skulle räknas som mer än snatteri om någon enstaka anmälde.

Det visade sig dock att tack vare min anmälan blev det tillräckligt många och tillräckligt belopp för att åtala personen.
    Sedan visade det sig efter husrannsakan att personen också åtalades för grövre brottslighet !
    Så polisanmäl alltid bedrägerier oavsett hur lite det gäller så hjälper du alla andra drabbade också och lär den som bedrar att det får konsekvenser

Det.

Gazzaman79, du kommer få rätt, men det kommer ta tid. Skulle gissa på att det tar ett år innan personen blir dömd. Förmodligen blir det i samband med ett dussintals andra åtalspunkter.

Narkomaner brukar inte bry sig särskilt mycket om eventuella framtida konsekvenser angående brott som de begår för att få till dagens fix, lite därför de är narkomaner så att säga. :)

Av:
    Pfaff
    Det där med personlig kontakt kan bli aningen besvärligt om säljare finns i Trelleborg och köpare i Arvidsjaur ( exempelvis, för undanröjande av gnagande tvivel).
    Klart det finns en risk men att kolla köpare/säljare på forumet är ju inte så besvärligt; medlem sedan ett bra tag, läsa några inlägg osv samt en snabb koll på att telefonnumret tillhör rätt person har åtminstone fungerat bra för mig såhär långt om skepsis uppstått.
    Annars får man väl avstå från att köpa. Eller sälja.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    G.
    Luktapåblommorna skrev:
    G. skrev:

Det.

Gazzaman79, du kommer få rätt, men det kommer ta tid. Skulle gissa på att det tar ett år innan personen blir dömd. Förmodligen blir det i samband med ett dussintals andra åtalspunkter.

Narkomaner brukar inte bry sig särskilt mycket om eventuella framtida konsekvenser angående brott som de begår för att få till dagens fix, lite därför de är narkomaner så att säga. :)

Så är det säkert, men jag vill påpeka att du citerar mig men svarar Gazzaman79 ?!?
    Det är en annan person !
    Jag är helt ny på forumet

Av:
    gazzaman79
    För info så blev jag idag uppringd av polisen i ärendet Elisabeth från Malmbäck så det kanske går framåt fortare än vad vi tror eftersom alla här verkar ha polisanmält det. Fortsättning följer....

Av:
    itisasitis
    +42 tusen miljoner. Nu kanske vi en gång för alla kan avliva myten om att polisen inte bryr sig om bedrägerier. (Sen kan man alltid tycka att polisen inte bryr sig tillräckligt.)

gazzaman79 skrev:
    För info så blev jag idag uppringd av polisen i ärendet Elisabeth från Malmbäck så det kanske går framåt fortare än vad vi tror eftersom alla här verkar ha polisanmält det. Fortsättning följer....

Av:
    b3ngan
    Kanon!
    Polisen i vilket distrikt? Kan vara bra att relatera till, när man själv blir kontaktad

Av:
    gazzaman79
    Jönköpings län

Blev blåst i februari av denne. Då kallade han sig Robin Gustafsson från Sthlm men hade ”nytt nummer”.
    Polisanmälde direkt. Han har alltså gjort ett heltidsarbete av att blåsa på Happy. Undrar hur mycket han har tjänat på oss entusiaster? Jag blev 1000kr fattigare.
    Fortsätt anmäla så kan vi alla ta cykeln till tingsrätten och få se honom. Kanske ta en fika efter?!

Av:
    velovin
    christoffer.barett@hotmail.com skrev:
    Blev blåst i februari av denne. Då kallade han sig Robin Gustafsson från Sthlm men hade ”nytt nummer”.
    Polisanmälde direkt. Han har alltså gjort ett heltidsarbete av att blåsa på Happy. Undrar hur mycket han har tjänat på oss entusiaster? Jag blev 1000kr fattigare.
    Fortsätt anmäla så kan vi alla ta cykeln till tingsrätten och få se honom. Kanske ta en fika efter?!

Vi måste nog boka en ganska stor lokal då :)

Av:
    pinarello18
    Samma hände mig

Fick precis brev från polisen. förundersökningen på min anmälan har lagts ned. Besvikelse tänkte jag men så läste jag hela brevet:
    Motivering
    ”Den misstänkte är åtalad, kommer att åtalas eller strafföreläggas för annan brottslighet. Den påföljd som då kommer att bestämmas är tillräcklig för att omfatta den aktuella brottsligheten.”

Förstår jag rätt så har han åkt dit så det visslar om det?!

Är det någon som läser detta och vet nåt om honom så kanske vi kan ses i tingsrätten i alla fall.

Av:
    Crocko
    Fick precis brev från polisen. förundersökningen på min anmälan har lagts ned. Besvikelse tänkte jag men så läste jag hela brevet:
    Motivering
    ”Den misstänkte är åtalad, kommer att åtalas eller strafföreläggas för annan brottslighet. Den påföljd som då kommer att bestämmas är tillräcklig för att omfatta den aktuella brottsligheten.”

Är det någon som läser detta och vet nåt om honom så kanske vi kan ses i tingsrätten i alla fall.

Är det intressant så kan du ju kontakta rätten och begära ut förundersökningen, rent konkret betyder det bara att han gjort så mycket olagligt att han omfattas av rabattsystemet vi har i sverige där man sitter kortare tid/brott om man hinner med fler mellan åtalen :)

Av:
    ooms
    Crocko skrev:
    Motivering

Är det intressant så kan du ju kontakta rätten och begära ut förundersökningen, rent konkret betyder det bara att han gjort så mycket olagligt att han omfattas av rabattsystemet vi har i sverige där man sitter kortare tid/brott om man hinner med fler mellan åtalen :)
    Då är han väl ute om nåt år igen, men vi vill ju ha det så. Att det ska vara rabatt, alltså.

Av:
    gazzaman79
    Ok, då kommer det väl snart ett sånt brev till mig också. Ses i Tinget är ju lysande idé.

Av:
    ooms
    En aspekt på det hela är ju vad som händer med de pengar ni blev blåsta på iom att förundersökning läggs ner. Då åtalas han ju inte för just de brotten, och kan väl isf rimligtvis inte heller åläggas att betala tillbaka de pengar han blåste er på. Eller?

Av:
    thomaslundstrom
    ooms skrev:
    En aspekt på det hela är ju vad som händer med de pengar ni blev blåsta på iom att förundersökning läggs ner. Då åtalas han ju inte för just de brotten, och kan väl isf rimligtvis inte heller åläggas att betala tillbaka de pengar han blåste er på. Eller?

Jag tänkte på samma sak. Åas är det nog svårt att få fram några som helst pengar från bedragarna...

--

GotoVelo!

Av:
    H.
    thomaslundstrom skrev:
    ooms skrev:

Jag tänkte på samma sak. Åas är det nog svårt att få fram några som helst pengar från bedragarna...

Äsch. Han blir säkert friad och så får han skadestånd från staten som inte får utmätas.

Av:
    Sixten Fors
    Det som är mest tröttsamt är alla dessa snyfttrådar/inlägg från de bedragna.
    Sluta upp att vara så otroligt (+10 förstärkningsord) lättlurade!
    Så länge ni fortsätter att vara löjligt naiva kommer bedragarna alltid att vinna.
    Som skattebetalare är jag sådär nöjd med att era polisanmälningar, som lätt hade kunnat undvikas, stjäl tid av de begränsade polis/åklagar/utredningsresurser etc. som finns. Väx upp och ta eget ansvar!

Att dementa >90 år blir blåsta kan förstå då de rimligen har nedsatt förmåga.
    Det är skit på riktigt, låt polisens resurser gå till dem och annan allvarligare brottslighet.

Av:
    perzzon
    Vet inte riktigt vad det är för snyft du syftar på. De flesta är väl tämligen to-the point konsumentupplysande? "Jag var med om det här, se upp med x och y"

Att alla kommer ha olika tillvägagångssätt och därmed vara olika känsliga för lurendrejare är liksom en del av mänsklighetens variation och vårt samhälle knappast något man kan lasta den enskilde för eller ens kanske skall sträva efter att få bort.

Av:
    Sixten Fors
    När jag klickar på Köp & Sälj kommer det upp en blå ruta med rubriken Handla säkert och efterföljande text.

Varför behövs den rutan över huvud taget? Vad hände med eget ansvar?
    Ni som regelmässigt blir blåsta, har ni läst läst rutan och den länkade artikeln och följt alla råd i artikeln?
    Jag gissar att svaret är nej.

Av:
    Tomcaten
    Tydligen är det så att när det är en Mindre summa så frångår man sina egna säkerhetsrutiner och agerar utanför sin comfort-zone och bara skickar iväg stålarna.

Hade jag varit kriminell och haft som affärside att blåsa folk över nätet hade jag försökt nå en större grupp människor, som på ett forum att betala in till mig 30 kr hellre än 300 kr.

Av:
    fiskarn
    Sixten Fors skrev:
    När jag klickar på Köp & Sälj kommer det upp en blå ruta med rubriken Handla säkert och efterföljande text.

Varför behövs den rutan över huvud taget? Vad hände med eget ansvar?
    Ni som regelmässigt blir blåsta, har ni läst läst rutan och den länkade artikeln och följt alla råd i artikeln?
    Jag gissar att svaret är nej.

"Handla säkert
    Tänk på att aldrig sätta in pengar i förskott till någon okänd. Helst ska du göra affären mellan fyra ögon."

Jag har köpt en hel del grejer för 100-lappar och swishat pengar till höger och vänster. Tycker det är praktiskt och värt risken. Aldrig blivit blåst, de flesta är hederliga?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-10 09:33 av fiskarn.

Av:
    H.
    Ja, tänk att det finns folk som lever i tron om människors godhet. Usch. Tänk om alla istället bara kunde inse att världen är ond och att den enda man kan lita på är sig själv.

Bilden nedan visar ett serveringsförslag ur Sixtens världsbild.
    mad-compressed.jpg

Av:
    Jimel
    perzzon skrev:
    Vet inte riktigt vad det är för snyft du syftar på. De flesta är väl tämligen to-the point konsumentupplysande? "Jag var med om det här, se upp med x och y"

+1 finns väl inte mycket snyft i dom här historierna?

Av:
    Oskar
    H. skrev:
    Ja, tänk att det finns folk som lever i tron om människors godhet. Usch. Tänk om alla istället bara kunde inse att världen är ond och att den enda man kan lita på är sig själv.

Agerade du i affekt eller vad hände? Det där var en riktigt töntig (medveten) feltolkning.

Av:
    b3ngan
    Sixten Fors' inlägg avslöjar tyvärr en aningslös inställning mot lättare brottslighet. Det är samma anda som gör Polisen ineffektiv och i längden underlättar för såväl lättare som tyngre kriminalitet att frodas.
    Varken vi cykelentusiaster här på HappyRide eller de 90-åringar han säger sig bry sig om blir "regelmässigt" blåsta. Vi har vanligen blivit lurade en enda gång, och kanske på en måttlig summa som isolerat är så liten att det inte "är värt" för Polisen att lägga ner resurser på.
    Men betraktar man dessa småbrott isolerat, missar man förståelsen för att brotten är systematiska, där brottslingen totalt tjänar mycket pengar. Detsamma gäller andra smärre förseelser som cykelstölder.
    Vilka signaler vill vi att vårt samhälle ska ge?
    1. Att "småhandlare" ska lämnas ifred? För att i lugn och ro utvecklas till "större" bovar, innan de blir värda att jagas?
    2. Att tex cykelstölder och annonsbedrägerier knappast kan betraktas som brott, eftersom Polisen inte anstränger sig för att lösa dem? Att det egentligen är ett ganska oförargligt sätt att försörja sig på?

Om Polisen inte klarar av att lösa ganska enkla småbrott, är det inte så svårt att förstå varför de inte klarar att reda ut mer komplicerad och grov kriminalitet..

Av:
    H.
    Oskar skrev:
    H. skrev:

Agerade du i affekt eller vad hände? Det där var en riktigt töntig (medveten) feltolkning.

Sixten säger att folk som blir lurade får skylla sig själva och att bara dementa har rätt att bli lurade, alla andra borde veta bättre. Det signalerar en världsbild där man förutsätter att folk är onda. Visst finns det många människor som är naiva, men innan man idiotförklarar dessa bör man beakta två saker:
    - De flesta människor är faktiskt schyssta och är inte ute efter att stjäla dina pengar.
    - Det är ibland mer jobb än vad det är värt att göra en fullständig bakgrundskoll innan man gör en affär. Ibland kanske det är värt att riskera pengarna.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-10 10:15 av H..

Av:
    Sixten Fors
    Oskar skrev:
    H. skrev:
    Ja, tänk att det finns folk som lever i tron om människors godhet. Usch. Tänk om alla istället bara kunde inse att världen är ond och att den enda man kan lita på är sig själv. Bilden nedan visar ett serveringsförslag ur Sixtens världsbild.
    +1

Av:
    kais01
    även om det tyvärr låter lite cyniskt är jag böjd att delvis instämma med sixten här. man får alltså en känsla av aningslöshet många gånger. verkar tro att buset håller sig borta från vår fina gemenskap, och är kanske försiktigare på stora stygga blocket.

och för att vara tydlig: köpes-annonser är som att lämna hemmadörren olåst. en alltför frestande inbjudan till buset. så har det alltid varit.

finns någon form av tveksamhet brukar ett kort snack på telefon vara hjälpsamt; byta lite anekdoter ur t ex cykelkarriären. frågor om historik angående den aktuella prylen. det märks rätt fort om vederbörande har koll eller inte. eller om det är någon man ens vill göra affär med. känns det inte bra; be att få tänka på saken.

närmast undantagslöst kommer då buset hitta en ursäkt varför det är bråttom.

Av:
    H.
    Jag skulle säga att det är mer naivt att sitta på höga hästar och idiotförklara folk som blir blåsta i tron om att man själv är ofelbar. Det blir så trist den dagen man själv gör bort sig.

Nej, jag har aldrig blivit blåst och jag hoppas att jag slipper. Men jag har många gånger gjort affärer som hade kunnat leda till blåsning både som köpare och säljare.

Enda sättet att säkerställa att man slipper detta är att förutsätta det värsta om all världens människor och leva i en ständig tro att alla vill en ont. Inte ens möte ansikte mot ansikte eliminerar risken att bli blåst.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-10 10:54 av H..

Av:
    Sixten Fors
    b3ngan skrev:
    Varken vi cykelentusiaster här på HappyRide eller de 90-åringar han säger sig bry sig om blir "regelmässigt" blåsta. Vi har vanligen blivit lurade en enda gång, och kanske på en måttlig summa...
    Då var jag otydligt. Med "regelmässigt" blåsta menar jag inte nödvändigtvis att 1 person blir blåst 2 eller fler gånger, utan att vuxna normalbegåvade som kollektiv "regelmässigt" blir blåsta minst en gång pga. naivitet/lathet/obryddhet, och stjälper över kostnaden på myndigheter som finansieras av skattebetalare. Jag vill ha annat och något bättre för mina skattepengar.

Det är aslätt att bli blåst, om man vill. Det är i princip lika lätt att inte bli blåst, om man tänker själv, tar ansvar och t.ex. följer de råd som är lämpliga och applicerbara enligt https://happyride.se

Det är aslätt att få cykeln stulen, bara att ställa ut den olåst på fel ställe. Med ett bra och godkänt lås och cykeln fastlåst i något stabilt blir det svårare att stjäla cykeln, sannolikheten att den blir stulen minskar, men det omöjliggör inte stöld. Försäkringsbolagen kräver eget ansvar och godkända lås, har man gjort hemläxan får man ersättning, om inte får man betala själv. Är det kontroversiellt att de kräver eget ansvar och godkända lås?

b3ngan skrev:
    Sixten Fors' inlägg avslöjar tyvärr en aningslös inställning mot lättare brottslighet.
    Nej det är din tolkning av vad jag skrev, vilket var en felaktig tolkning. Jag kanske var otydlig?

b3ngan skrev:
    Det är samma anda som gör Polisen ineffektiv och i längden underlättar för såväl lättare som tyngre kriminalitet att frodas. Men betraktar man dessa småbrott isolerat, missar man förståelsen för att brotten är systematiska, där brottslingen totalt tjänar mycket pengar. Detsamma gäller andra smärre förseelser som cykelstölder.
    Vilka signaler vill vi att vårt samhälle ska ge?
    1. Att "småhandlare" ska lämnas ifred? För att i lugn och ro utvecklas till "större" bovar, innan de blir värda att jagas?
    2. Att tex cykelstölder och annonsbedrägerier knappast kan betraktas som brott, eftersom Polisen inte anstränger sig för att lösa dem? Att det egentligen är ett ganska oförargligt sätt att försörja sig på?
    Om Polisen inte klarar av att lösa ganska enkla småbrott, är det inte så svårt att förstå varför de inte klarar att reda ut mer komplicerad och grov kriminalitet..
    Eftersom du misslyckades i din analys av min anda hänger det du skriver ovan inte ihop med min syn på kriminalitet eller hur polisen bör agera. Det samband mellan min åsikt och det du försöker pådyvla läsarna finns inte.

Av:
    H.
    Sixten Fors skrev:

Varför behövs den rutan över huvud taget?

Du är medveten om hur motsägelsefullt detta meddelande är hoppas jag?

Av:
    Chrille e
    Vi skippar politiksnacket!

/ Admin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-10 11:46 av jansson99.

Av:
    H.
    Chrille e skrev:
    ,,

Tänk. När jag vaknade imorse hade jag på känn att jag skulle få användning av den här bilden.

you-tried-you-failedjpg.jpg

Av:
    Sixten Fors
    H. skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Varför behövs den rutan över huvud taget?
    Du är medveten om hur motsägelsefullt detta meddelande är hoppas jag?

Det jag menar, vilket du inte verkar vilja förstå, är det uppenbara och självklara i att det krävs eget ansvar för att minimera risken att bli blåst på internet år 2019. Något som de som hänger här redan borde känna till och agera efter, det skall inte behövas en varningstext. Trots att rutan och artikeln finns blir folk blåsta. De som inte är naiva behöver ingen varningstext, de som är naiva verkar inte hjälpas av varningstexten då de väljer bort eget ansvar.

I PK-Sverige verkar det anses vara fint att vara naiv. Jag anser det fint att vara vara hederlig, mindre fint att vara naiv.

Av:
    H.
    Sixten Fors skrev:
    PK-Sverige

Oh. Så pass.

Se bild ovan.

Av:
    ooms
    Håller med Sixten, det krävs inte speciellt mycket för att minimera risken att bli blåst, och jag stör mig en hel del på de som sitter här och "kräver" att happy ska göra om K&S, implementera diverse fördyrande lösningar, etc. Ta eget ansvar istället och var inte så naiva!
    Men, om man ändå blir blåst ska det såklart polisanmälas, om inte annat för statistikens skull. Dock tror jag många av fallen hade undvikits med bara en liten dos street-smartness.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in