• Re: Varför cykelpendlar du?

Av:
    Stumpy
    gsb skrev:
    Alla ni som inte vill åka kollektivtrafik för att det är fullt av "äckliga smutsiga människor":
    Tack för det, jag åker kollektivt rätt ofta och känner inte igen mig. Men, "it takes one to know one"...
    Du kanske slipper stå i överfulla bussar och tunnelbana, men hostande och snorande människor på 30 cm avstånd.

Av:
    mtbkr
    Aron skrev:
    Att åka bil eller kommunalt är att dö lite varje dag. Att cykla/springa/gå är att leva lite extra.

För att det gör mig till en gladare, roligare och friskare människa. För att jag slipper ifrån skärmar halvannan timme om dagen och i stället kan låta tankarna flyta fritt. Att ha den tiden för att sortera tankar, analysera och värdera är ofantligt viktigt. För att jag alltid vet vilken tid jag kommer fram. För att jag blir i bättre fysiskt skick än de flesta andra i min ålder. Jag kan också spendera några timmar mindre på arbetet varje vecka som annars skulle behövts för att finansiera transporten dit.

+1

Av:
    dogday
    Går snabbare än tuben.
    Mycket roligare, friare och vackrare än tuben.
    Träning ger fysiska och psykiska fördelar.
    Mycket mindre förkyld (kombination av raden ovan samt genom mindre kontakt med smitthärdar på tuben).

Svårt att avgöra om det är billigare än ett SL-kort i månaden. Det var det tills cyklingen blev en hobby utöver transport, och kommer väl bli det om något år igen...

Av:
    NotReallyGunde
    gsb skrev:
    Alla ni som inte vill åka kollektivtrafik för att det är fullt av "äckliga smutsiga människor":

Tack för det, jag åker kollektivt rätt ofta och känner inte igen mig. Men, "it takes one to know one"...

Jag cykelpendlar för nöje och motion, dock ej varje dag. Och inte på vintern.

så varför tog du åt dig.Fullt med kanske är fel, somliga är riktigt propra, en hel del kanske hade varit bättre så du inte kännt dig träffad.

Av:
    Black planet
    Vet inte efter 10 år. Återkommer om ytterligare 10.

------------------------------------------------
    Fnitter
    Paddelsvammel
    Och glöm inte krama varandra i trafiken.

Av:
    cubeforce
    För min del är buss alternativet men väljer bort det och cyklar istället då:
    1. Det går snabbare
    2. Jag är alltid i tid
    3. Det är billigare
    4. Jag får vardagsmotion
    5. jag kan rensa hjärnan. Jag har ett mentalt sett ganska tungt jobb och det är lättare att bearbeta dagen när jag sitter på cykeln än på bussen.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-10 16:11 av cubeforce.

Av:
    Stervelo
    Hmm, ingen som är allvarlig här? Bara floskler och annat.

Det finns ett skäl och ett skäl endast. Jag får kränka många människor genom att cykla ifrån dem.

Frisk luft, gratisträning, fake news säger jag. ;)

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    GoranS
    Stervelo skrev:

Det finns ett skäl och ett skäl endast. Jag får kränka många människor genom att cykla ifrån dem.

Ja det är verkligen en njutning att få kränka Alfred, 84 år, som har nyopererat knä och en brukscykel från 1962.

Av:
    Guldragge
    GoranS skrev:
    Stervelo skrev:

Ja det är verkligen en njutning att få kränka Alfred, 84 år, som har nyopererat knä och en brukscykel från 1962.

Haha!!

Av:
    Stervelo
    GoranS skrev:
    Stervelo skrev:

Om det är allt du får kränka så lider jag med dig.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    kais01
    det är smidigt, kul, effektivt och ger som bieffekt tillfälle till träning.

man skrattar ju inte direkt vid regn, snö och is, men det är ändå bättre än att stillastående vänta på buss eller sitta i bilköer.

Av:
    RasmusOlofsson
    Bor så nära min arbetsplats, mindre än 1 mil bort. Tar postacykeln varje morgon.

Av:
    Bengt-re
    Jag vet inte....

Tror att jag tycker att det är skönt att bara cykla. Slippa hetsig stressig trafik och bara Zen cykla. Sen är det säkert bra för kroppen eller något sådant också.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    DRQ96
    19 km gravel enkel väg = härligt litet träningspass. Vardagsmotion.

Vacker väg, känns bra för kroppen och knoppen.

Ibland blir det bil eller motorcykel, ibland cykel. Väder, behov av handling, lämna på fritids osv får avgöra

Av:
    nieves
    600m dörr till dörr, tar cykeln 90% av tiden förutom när det är is och snö eftersom cyklarna står i lägenheten så vill jag inte dra in slask. Längre turer efter jobbet blir enklare och tar inte mot när man redan grenslat hojen.

Av:
    gsb
    Stumpy skrev:
    gsb skrev:
    Du kanske slipper stå i överfulla bussar och tunnelbana, men hostande och snorande människor på 30 cm avstånd.

Tja tunnelbana och buss åker jag men ser ingen som är smutsig och äcklig. Och hostar och snörvlar gör dom på jobbet med.

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.
    - Mark Twain

Av:
    Pand
    4 mil/dag, 5 dagar i veckan, ca 200 dagar/år.
    Brukar tänkta såhär:
    2 dagar för att det är roligt
    1 dag för hälsa
    1 dag för miljö
    1 dag för snålhet

Av:
    gsb
    NotReallyGunde skrev:
    gsb skrev:

Jag cykelpendlar för nöje och motion, dock ej varje dag. Och inte på vintern.

så varför tog du åt dig.

Ogillar generaliseringar.

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.
    - Mark Twain

Av:
    classic
    1.Alltid vart väldigt åksjuk. Samt att jag bävar för att promenera till hållplatsen. Som tar tid. Sen vänta igen. På en buss/spårvagn. Sen promenera igen. Samma procedur tillbaks.
    2. Tidsödande att ta sig till vissa platser med massa väntande/byten/promenader igen.
    Det går liksom lika snabbt att ta cykeln. Ibland till och med snabbare. Och jag tycker det är kul. Hoppa runt på vägen. Eller bara race'a eller lunka på med en bra podcast i lurarna o njuta av färden.
    Jag gör detta så länge det är inom 3 mils radie.

Av:
    GoranS
    Stervelo skrev:
    GoranS skrev:
    Stervelo skrev:

Om det är allt du får kränka så lider jag med dig.
    Nej, jag kränker även mig själv med att inte kunna hålla mig på hjulen ibland.

Av:
    kontorsråttan
    Peth skrev:
    Oavsett väder så är alla andra sätt att ta sig till jobbet på sämre.

Ungefär så. Fast på minuskontot kommer att det är rätt farligt att korsa SL-stan på cykel i rusningstrafik.

Men tills jag får en miljövänlig tjänstehelikopter är cykeln bästa alternativet. Dessutom håller jag ölmagen i schack genom att röra på mig lite extra.

Av:
    cerro
    har 8km enkel väg. Går snabbare med cykel än tvärbana och någon bil pallar jag inte att ha eller köra i Stockholm. Dessutom tränar jag ganska ofta innan jobbet med så ganska logiskt och bra cykelförvaring/dusch på jobbet.

.......................................................
    Den viktiga bloggen http://cerrol.wordpress.com

Av:
    WSMC
    Flexibelt och skönt på morgonen.
    Vet när man kommer fram(punktering sinkar givetvis, men händer väääldigt sällan*).
    Snabbaste alternativet(2-3 gånger snabbare än kommunala färdmedel).
    Vid fint väder är det inte fel att rulla iväg en bit och luncha i det gröna.
    Skönt att alltid ha möjlighet att ta en extrarunda på vägen hem.
    Flexibelt och skönt på eftermiddagen.

*dubbelpunktering kommer givetvis som ett brev på posten imorgon, men nu var det över ett år sedan, så det är ok.

Uppför. Gärna brant uppför...

Av:
    Fältprästen
    För att kunna lyssna på musik i mina in-ears.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    GoranS
    Fältprästen skrev:
    Om du går kommer du att få ännu mer tid för det. Och jag vet att det är möjligt att gå med in-ears med i öronen för det har jag sett och hört!

Av:
    Pqz
    Som gubbe förbehåller jag mig rätten att slippa ha andra människor tätt inpå. Bil är inte miljömässigt hållbart. Det tar för lång tid att gå 15 km enkel väg. Återstår cykel.

Av:
    erik h
    Nu har jag inte kört på över ett år men saknar det ofta. Runt jul får jag börja igen. Hoppas på drivis, snöslask, slussen, allehanda läckage och andras megalumenblink på hjälmen i mitt öga.

Främsta drivkraften i det hela är ju att vinna över folk som tävlar uppför skanstullsbron medan jag själv ser sjukt avslappnad ut.

--- aut Caesar aut nihil! ---

Av:
    Pii
    1. För att jag är för lat för att gå.
    2. Man måste gå till bussen/tåget.
    3. Censurerar mig själv här. Kan berätta den orsaken på ett annat forum där det inte hänger så många bilister ;)
    4. Jag gillar att utforska stan och titta runt i fina platser, det går väldigt lätt på cykel. Bara välja en ny väg till och från jobbet varje dag.

Cyklar dock i princip aldrig när det regnar. Pallar inte att vara i blöta kläder hela arbetsdagen, alt. kånka med ombyte i ryggan. Och blöta smutsiga cykeln drar in sand och skräp in i lägenheten.

Av:
    Raggamuffin
    Sparar 1h och 40min enkel resa på att ta bilen så blir inte så ofta som jag önskat. Har försökt komma på någon lösning att bara cykla ena hållet men går bet.

// Muffin

Av:
    DondaDan
    För att jag inte får köra bil. Efter en OTB för 11 år sedan är jag halvblind och då får man lämna tillbaka körkortet. Men cykla får jag, 17 km enkel resa. Landsväg största delen. Blir 28 km enkel ibland om benen känns bra på morgonen. När jag kommit i form så tar cykelturen ca 35 min, buss 45. Cyklar från mitten av Mars och åtminstone September ut. För smal vägren för att vara där i mörkret....

Av:
    VO2max
    -Alla borde cykelpendla!
    -Bränner man ut sig så är tipset att köra elpendlare en del eller alla dagar så orkar man med träning på kvällen
    -Slipper ha 2 bilar

Look at the signs!

Av:
    perzzon
    Miljö, ekonomi, välmående (fys såväl som psykiskt) , snabbast av alla alternativ.
    Utan inbördes ordning.

Av:
    bearthefear
    Som småbarnsförälder är det ett effektivt sätt att få in mängdträning i vardagspusslet.

Kör 2x18 km så många dagar i veckan det är praktiskt, året om.

Men det där med ekonomi vet jag inte om jag håller med om, i alla fall om man som jag jämför med kommunala färdmedel (SL-kort). Cykel, hjul, däck, slitdelar, kläder, varma vinterkläder, regnkläder, skor, vinterskor, gore-tex-skor, lås, väskor, olika sorters handskar, lampor. Listan växer snabbt om man vill kunna pendla oavsett väder och ändå hyfsat bekvämt. Sen har jag väl inte försökt göra det så ekonomiskt som möjligt heller...

Men det är ju kul att köpa grejer också, speciellt om man verkligen utnyttjar dom. Pendlingscyklingen gör dessutom att jag mår mycket bättre!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 19:35 av bearthefear.

Av:
    asomianders
    kontorsråttan skrev:
    Peth skrev:
    Oavsett väder så är alla andra sätt att ta sig till jobbet på sämre.

Ungefär så. Fast på minuskontot kommer att det är rätt farligt att korsa SL-stan på cykel i rusningstrafik.

Men tills jag får en miljövänlig tjänstehelikopter är cykeln bästa alternativet. Dessutom håller jag ölmagen i schack genom att röra på mig lite extra.

Haha, miljövänlig tjänstehelikopter, min drar 30 l milen!

Av:
    lundatok
    45 min kollektivt
    20 min cykel

Hinner cykla och duscha på samma tid. Enkelt.

Av:
    Makten
    För att det är för nära för att betala för kommunalt färdmedel och jag har ingen bil. Nu har jag i och för sig börjat promenera (2,3 km enkel väg) eftersom alla cykelställ och cykelrum är fulla och ingen tycks bry sig, så man kan inte låsa sin cykel nånstans. Tomma parkeringsplatser finns det däremot varje dag. Suck.

Av:
    etnica
    För att slippa åka tunnelbana och buss i Stockholm.

Nog den absolut bästa anledningen av alla iaf. Om man bor i Sthlm och inte gillar att kramas med folk.

Av:
    Bengt-re
    Makten skrev:
    För att det är för nära för att betala för kommunalt färdmedel och jag har ingen bil. Nu har jag i och för sig börjat promenera (2,3 km enkel väg) eftersom alla cykelställ och cykelrum är fulla och ingen tycks bry sig, så man kan inte låsa sin cykel nånstans. Tomma parkeringsplatser finns det däremot varje dag. Suck.

Dax för En brompton.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Makten
    Bengt-re skrev:
    Dax för En brompton.

Tanken har slagit mig, men då främst för andra ärenden. Vore trevligt att kunna cykla till stan och inte oroa sig för att hojen blir stulen.
    Till jobbet är det så nära att jag egentligen borde ha en skrotcykel. Men det är en cykel till att hålla reda på, och det är nog rätt bra med den där morgonpromenaden trots allt. Inte lika roligt hem dock.

Jag har även funderat på elsparkcykel, ähum. Men det tar vi inte i det här forumet:-))

Av:
    Fältprästen
    GoranS skrev:
    Fältprästen skrev:
    Om du går kommer du att få ännu mer tid för det. Och jag vet att det är möjligt att gå med in-ears med i öronen för det har jag sett och hört!
    Jag skrev det mest för att retas med folk i den andra tråden. :)

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    Paco
    Makten skrev:
    Bengt-re skrev:
    Dax för En brompton.

Tanken har slagit mig, men då främst för andra ärenden. Vore trevligt att kunna cykla till stan och inte oroa sig för att hojen blir stulen.
    Till jobbet är det så nära att jag egentligen borde ha en skrotcykel. Men det är en cykel till att hålla reda på, och det är nog rätt bra med den där morgonpromenaden trots allt. Inte lika roligt hem dock.

Jag har även funderat på elsparkcykel, ähum. Men det tar vi inte i det här forumet:-))

07C457F9-55DA-451F-A7EB-3AEAE13AC146.jpeg

Av:
    anders_
    För att det är kallt att stå och vänta på bussen.

Av:
    simson
    Småbarnsförälder = 1timmes motion ostört som jag inte får annars😄
    Å idag var det medvind 👍👍👍👍👍
    Mange

Av:
    kais01
    Makten skrev:
    Bengt-re skrev:
    Dax för En brompton.

alltid dax för en brompton:) frånvaro av lås- och parkeringsbekymmer är ett av cykeltypens största fördelar. dessutom är den kul att cykla på, och tillräckligt snabb även för elitpendlare.

Av:
    Stewe
    Började för 25 år sedan att åretruntpendla för att vi inte hade råd med två bilar, gillar inte kollektivtrafiken.
    Nu är det en sån vana att jag lider dom dagar jag av någon anledning måste ta bilen.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ