• Varför cykelpendlar du?

Av:
    Allroad
    Ber om ursäkt om en tråd i samma tappning redan skapats men är nyfiken på vad ni har för skäl till att ni tar cykeln framför något annat transportmedel :)
  • Re: Varför cykelpendlar du?

Av:
    clnr
    Roligast följt av billigast.

Ett forum, flera fora

Av:
    Allroad
    clnr skrev:
    Roligast följt av billigast.

Samma känsla året om? :)

Av:
    Raggamuffin
    För det är roligt att göra ibland.

// Muffin

Av:
    revben
    Allroad skrev:
    Ber om ursäkt om en tråd i samma tappning redan skapats men är nyfiken på vad ni har för skäl till att ni tar cykeln framför något annat transportmedel :)
    Det går snabbare, är trevligare än att trängas på en buss eller spårvagn, börjar dagen med något jag gillar att göra, är på gott humör när jag kommer till jobbet, får lite gratis motion på kuppen.
    Nu kan jag inte cykla på ett tag p.g.a skada, allt är åt helvete istället nu!

Av:
    clnr
    Gör vädret att det inte bli roligt tar jag bussen. Alt. jobbar hemma.

Ett forum, flera fora

Av:
    Elgstrand
    Psykiskt och fysiskt välmående.

Av:
    Lars Vilks
    Roligare än SL
    Billigare än SL
    Snabbare än SL
    ”Gratis” Träning
    Kan göra ärenden över hela stan på lunchen.
    Osv, osv.

Av:
    Allroad
    Jag gör det för jag är snål. Sådär übersmåländskt snål, sen så har jag sånt förakt mot SL när de hanterar varje resenär som skyldig till motsatsen bevisats ( i form av deras burdusa kontroller och spärrhelveten som kostar så sjukt mycket som istället kunde investerats i trafiken).

Av:
    plumse
    Jag är för lat för att ta bilen.

Av:
    Aron
    Att åka bil eller kommunalt är att dö lite varje dag. Att cykla/springa/gå är att leva lite extra.

För att det gör mig till en gladare, roligare och friskare människa. För att jag slipper ifrån skärmar halvannan timme om dagen och i stället kan låta tankarna flyta fritt. Att ha den tiden för att sortera tankar, analysera och värdera är ofantligt viktigt. För att jag alltid vet vilken tid jag kommer fram. För att jag blir i bättre fysiskt skick än de flesta andra i min ålder. Jag kan också spendera några timmar mindre på arbetet varje vecka som annars skulle behövts för att finansiera transporten dit.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Guideboken "Mountainbike kring Stockholm"
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    JockeS
    1. Jag gillar att cykla på fritiden
    2. Frugan har vår enda bil till jobbet
    3. Iom ovanstående så sparar jag 35k per år på att inte äga en 2a bil
    4. Iom ovanstående får jag köpa mer cykelprylar
    5. Iom ovanstående får jag roligare cyklar
    6. Kommer snabbare fram (Buss = 25 min enkel resa. Cykel = 28 min enkel resa)
    7. iom ovanstående så mår jag bättre när jag rör på mig
    8. N+1 blir lättare iom punkt 2-5
    Punkt!
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-09-10 13:35 av JockeS.

Av:
    JockeS
    JockeS skrev:
    1. Jag gillar att cykla på fritiden
    2. Frugan har vår enda bil till jobbet
    3. Iom ovanstående så sparar jag 35k per år på att inte äga en 2a bil
    4. Iom ovanstående får jag köpa mer cykelprylar
    5. Iom ovanstående får jag roligare cyklar
    6. Kommer snabbare fram (Buss = 25 min enkel resa. Cykel = 28 min enkel resa)
    7. iom ovanstående så mår jag bättre när jag rör på mig än att sitta tillsammans med ett gäng förkylning/vinterkräksjuka bärande människor
    8. N+1 blir lättare iom punkt 2-5
    Punkt!

Av:
    Cinder2i40
    För att ta sig till jobbet!?

Av:
    moros
    1. Billigare
    2. Snabbare (eller i alla fall lika snabbt)

Av:
    Lars Vilks
    Aron skrev:
    Att åka bil eller kommunalt är att dö lite varje dag. Att cykla/springa/gå är att leva lite extra.

För att det gör mig till en gladare, roligare och friskare människa. För att jag slipper ifrån skärmar halvannan timme om dagen och i stället kan låta tankarna flyta fritt. Att ha den tiden för att sortera tankar, analysera och värdera är ofantligt viktigt. För att jag alltid vet vilken tid jag kommer fram. För att jag blir i bättre fysiskt skick än de flesta andra i min ålder. Jag kan också spendera några timmar mindre på arbetet varje vecka som annars skulle behövts för att finansiera transporten dit.

Ren poesi!

Av:
    grondahl
    Det är det snabbaste, trevligaste och mest driftsäkra sättet att pendla. Att man dessutom slipper människor som nyser en i ansiktet på i kollektivtrafiken är en bonus.

Enda nackdelen är att jag brukade nyttja pendlingstiden för att läsa böcker/lyssna på musik, det är också en rätt trevlig vana.

Av:
    lindengbg
    Intressant tråd!

Jag har 7.5km enkel väg till jobbet.
    Har inga direkta köer på denna väg, kanske lite hem men då kan man köra "innespåret" istället för motorvägen.

Ca 10 min med bil
    Ca 20 min med cykel + ca 15 min dusch på morgonen då jag ej kan cykla utan att bli svettig.
    ca 30 min med buss (men den tar jag aldrig.. )

Jag har bil som "bara står" när jag tar cykeln, och den kostar även stillastående förutom bränsle.

Cyklar ej varje dag, pga att det tar lite längre tid och man är bekväm, men de gånger jag tar cykeln, så är det en skön känsla, framförallt när man kommit hem, att man fått lite "gratis kondition".

Bör tilläggas att jag har grymt tråkig cykelväg till/hem från jobbet, förvisso cykelbana men trökiga industrigator större delen av vägen.

//Lindén
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-10 13:50 av lindengbg.

Av:
    salle
    grondahl skrev:
    Det är det snabbaste, trevligaste och mest driftsäkra sättet att pendla. Att man dessutom slipper människor som nyser en i ansiktet på i kollektivtrafiken är en bonus.

+1. Plus att man får snygga vader.

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    Guldragge
    Blir sjuk i huvet om jag inte rör på mig ordentligt. Blir sjuk i huvet om jag åker kommunalt.

Av:
    Cykelbonden
    Är småbarnsfar. Får en timme träning till en kostnad av 30 min övrig tid och så blir det pengar över till annat. Tycker mitt beteende väcker intresse hos andra och jag känner mig som ett föredöme gällande miljö och folkhälsa. Allt detta och mycket mer ger mig motivation så cykelpendling är en motionsform som alltid blir av vilket även det är en positiv faktor.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Billigast när man bor utan allmänna kommunikationer. Det kan i och för sig också innebära att bil eller mc sköter transporten. Vädret avgör rätt mycket. Att cykla i regn och snöslask har jag gjort min kvot i.

Av:
    GoranS
    Bra sätt att få lite mil i benen och mindre störningskänsligt än SL. Sen cyklar jag bara dagar med låg regnrisk och hygglig temperatur och inte ens alltid då heller så ...

Av:
    martysod
    - Samlar träningstimmar
    - Känns som jag slösar bort tid att åka kommunalt men investerar när jag cyklar
    - Kan åka hem när jag vill och inte när kommunalt färdmedel går
    - Slipper trängselskatt och bilköer

Av:
    staine
    Man får inte äta så mycket om man inte cyklar. Det är ovärt.

Av:
    Jocke1970
    Kompenserar rökningen...

Av:
    Scottår
    För att rädda miljön.
    Dessutom går det oftast snabbare än med bil eller kommunalt . Inga parkeringsavgifter, jag slipper tanka bilen så ofta, jag får vardagsmotion, jag slipper förkylningsbaciller i tunnelbanan, jag sparar varmvatten hemma, det är coolt med lycra. Det är tillfredsställande att cykla förbi en lång stillastående bilkö. Det är INTE tillfredsställande att sitta i en stillastående bilkö och se cyklarna swisha förbi.

Av:
    catch
    Mest för att det är otroligt tråkigt att köra bil lite för att visa att det inte är helt omöjligt att cykla 3 mil/dag
    Här åker man bara buss om man inte har råd med bil.

Av:
    zodah
    Fysiskt och psykiskt välmående.
    Väldigt pålitligt med mycket lite beroende till annat som tex kollektivtrafiken har.
    Roligt
    Ett sätt att enkelt kombinera "träning" med övrigt livspussel.

-------------------------------------------------

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    larsan
    1. Det går fortare än alla alternativ.
    2. Jag är tjock och behöver röra på mig.
    3. Jag hinner tänka klart på väg hem.
    4. Slipper virusfabrikerna buss/spårvagn.

Av:
    iddqd
    Gladare både när jag kommer till kontoret och när jag kommer hem. Dock så finns det ett spann av minimum/maximum sträcka för att den positiva verkan ska infinna sig.

3 km i ett kaos-Göteborg har snarare motsatt effekt.

Av:
    Stumpy
    Bil - Dyrt, smutsigt, långsamt, tråkigt.
    Buss - Ovärdigt, tråkigt.
    Cykel - Alldeles, alldeles underbart.

Av:
    torsten-var-namnet
    Det började som ett sätt att spara pengar, sedan för att spara på utsläppen.

Nu bara för att det är så jäkla skönt att cykla! De tidigare anledningarna får jag som bonus. Vi sålde ena bilen.

Har däremot inte sparat speciellt mycket i slutändan, men jag har fått ett väldigt roligt intresse under resans gång.

Av:
    staine
    Vanans makt. Det man gjort i 25 år fortsätter man med. Cykla, röka, kröka. Samt äta fet mat och dricka läsk.

Av:
    NotReallyGunde
    Man slipper åka boskapstransport med alla äckliga smutsiga människor.
    Det är kul.
    Man anses vara lite konstig när det är halv snöstorm=livsbonus.
    För att det är så schöönt.

Av:
    larsan
    iddqd skrev:
    Gladare både när jag kommer till kontoret och när jag kommer hem. Dock så finns det ett spann av minimum/maximum sträcka för att den positiva verkan ska infinna sig.

3 km i ett kaos-Göteborg har snarare motsatt effekt.

Ja, alltså njutningen kommer EFTER Linnéplatsen söderut. Centralen -> Linnéplatsen är outhärdlig. Ffa när sommarpendlarna är igång. Nu regnar det tack och lov och antalet vinglare minskar därefter.

Av:
    GoranS
    Jocke1970 skrev:
    Kompenserar rökningen...
    Är nog bara i viss mån du kan kompensera. Är tämligen övertygad om att risken för t.ex. lungcancer är högre för rökande cyklister än för icke-rökande icke-cyklister.

Till skillnad från många hälsolarm är väl rökning en sak som tydligt visats vara verkligt dåligt i hälsohänseende.

Av:
    gsb
    Alla ni som inte vill åka kollektivtrafik för att det är fullt av "äckliga smutsiga människor":

Tack för det, jag åker kollektivt rätt ofta och känner inte igen mig. Men, "it takes one to know one"...

Jag cykelpendlar för nöje och motion, dock ej varje dag. Och inte på vintern.

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.
    - Mark Twain

Av:
    jompa
    På trots

Av:
    Guldragge
    Känslan av att cykla förbi biltullarna är klart angenäm. Även en skön känsla att komma till jobbet efter dryga 2,5 mils hojande och komma in nyduschad och nöjd och morsa på de båda kollegorna som båda tar bilen till jobbet varje dag (den ene har två kilometer till jobbet, den andre två och en halv kilometer). Får mig att känna mig som en segrare varje dag.

Av:
    Peth
    Oavsett väder så är alla andra sätt att ta sig till jobbet på sämre.

Av:
    Guldragge
    Peth skrev:
    Oavsett väder så är alla andra sätt att ta sig till jobbet på sämre.

You speak the truth.

Av:
    CW
    Kostar mig ingenting och jag slipper att behöva anpassa mig till när bussar går och inte går.

Av:
    Stervelo
    Allroad skrev:
    Jag gör det för jag är snål. Sådär übersmåländskt snål, sen så har jag sånt förakt mot SL när de hanterar varje resenär som skyldig till motsatsen bevisats ( i form av deras burdusa kontroller och spärrhelveten som kostar så sjukt mycket som istället kunde investerats i trafiken).
    Du måste ha det jobbigt, vad sägs om nykterhetskontroller på vägen? Du måste gå i spin.
    Självbetäningskassor, där du måste scanna kvittot för att komma ut ur livsmedelsaffären.
    Finns många många exempel där du måste "bevisa" din oskuld eller din rätt till något.
    Det är är en lång lista, jag lider med dig.

Livet är inte alltid en rättegång.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    izar
    Därför att alternativen är mycket sämre (bil/tåg/buss/löpning/spark etc)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ