• Ny cykel eller nya hjul

Av:
    Cimon
    Jag har en tight budget (läs hus, fru, tre barn, skidsemester mm.).
    Min fråga är: Ny cykel eller nya hjul?
    Jag sitter på en Canyon Ultimate CF SLX från 2013, Ultegra, fulcrum R5. Om jag har 10-12 00 kr, ska jag köpa nya hjul till denna (typ HUNT) eller sälja den för....säg 12 000 kr och köpa en ny alt. beg cykel för 20-25 000 kr?

Går ju att hitta beg cykel nyare än min med hyfsade hjul (Canyon, Oltre XR1 m.fl.) Ny cykel är svårare att hitta en ram lika bra som den jag har för det priset eller?

Bor i blåsiga Skåne så är väl ute efter lite mer aero än vad jag sitter på nu (men det kanske räcker med nya hjul då). Kört Vättern på sub 9 (även om det inte säger så mkt).

Svårt? Jag tycker det.

Tack för att ni läst så här långt :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-10 15:59 av Cimon.

Racern 2019.jpg
  • Re: Ny cykel eller nya hjul

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Hjul! Dom kan du ta med dig när du byter hoj sen.

Av:
    ooms
    Kneecap skrev:
    Tjena!

+1
    Det där är fortfarande en grym ram, svårt att få tag i nåt bättre till de priserna. Iofs verkar du ha 10-delat, så det är snarare att få 11-delat (om nåt år 12-delat?) som skulle motivera cykelbyte.

Av:
    drpepper82
    Är du nöjd med cykeln i övrigt skulle jag också säga hjul, går nog att hitta rätt fina hjul för fälgbroms nu till bra kurs. Lite vanskligt att köpa fälgbromsad cykel nu när allt står och väger lite, om nått år kanske det bara finns dischojar om fabrikanterna får bestämma iaf. Då kan det vara lite jobbigare att byta om man har en väldigt fin/ny fälgbromsad hoj.

Har varit i valet och kvalet själv om jag skulle sälja min hoj och köpa nytt, men kom fram till att jag behåller den då jag inte riktigt är sugen på disc och att köpa nytt fälgbromsat känns så osäkert.

Av:
    Stumpy
    Kneecap skrev:
    Säger också hjul, men är tveksam till att fälgbromsade kommer passa på nästa hoj.
    Det kommer ut massor av fälgbromsade finhjul på K&S. Håll koll där för fynd.

Av:
    zodah
    Lätt beslut tycker jag. Begagnade hjul. Finns en hel del på Köp & Sälj för fälgbroms.
    Kan du dessutom tänka dig tub så är utbudet riktigt bra just nu.

-------------------------------------------------

THE MAXIMUM SMOOTHNESS
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-10 16:01 av zodah.

Av:
    Pfaff
    Du lär ju inte få ut 12.000 för en fälgbromsat Canyon från 2013 så nya hjul är tveklöst bästa val. Om cykeln passar dig i övrigt är det bara dumt att sälja.
    Hunts hjul är riktigt bra och mycket prisvärda oavsett vad somliga som antagligen inte har egna erfarenheter av dom tycker.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    ooms
    Pfaff skrev:
    Du lär ju inte få ut 12.000 för en fälgbromsat Canyon från 2013 så nya hjul är tveklöst bästa val. Om cykeln passar dig i övrigt är det bara dumt att sälja.
    Hunts hjul är riktigt bra och mycket prisvärda oavsett vad somliga som antagligen inte har egna erfarenheter av dom tycker.
    Jag ser betydligt sämre cyklar än så ligga ute för mer pengar och försvinna. Det där är finaste ramen som kördes på i World Tour så sent som 2015, komplett cykel väger troligtvis ca 7 kg (min med Di2 och finare hjul väger 6.8kg) så helt omöjligt tror jag inte 12k är. Men 11-delat och lite bättre hjul än Fulcrum 5 hade underlättat.

Av:
    Raggamuffin
    Hjul, men inte Hunt.

// Muffin

Av:
    Cimon
    ooms skrev:
    Pfaff skrev:
    Jag ser betydligt sämre cyklar än så ligga ute för mer pengar och försvinna. Det där är finaste ramen som kördes på i World Tour så sent som 2015, komplett cykel väger troligtvis ca 7 kg (min med Di2 och finare hjul väger 6.8kg) så helt omöjligt tror jag inte 12k är. Men 11-delat och lite bättre hjul än Fulcrum 5 hade underlättat.

Min väger ca 7,4 kg så lättare hjul och ev. lättare sadel så är vi nere på ca 7 kg. Den går att sälja för 12K utan tvekan.

Av:
    Cimon
    Tack för alla svar - verkar ju vara ett lätt val :) Nya (eller begagnade) hjul som uppgradering helt enkelt.

Har ni erfarenheter eller synpunkter på Wiggles Prime hjul? Hunt verkar ju både generera positiva kommentarer och negativa. Kanske är det K&S som gäller. Mavic då?

Av:
    Raggamuffin
    Vi hade en tråd förra veckan med testdata på en flock hjul. Någon kanske har bättre lycka än mig.

power30kmh.png

Handla så långt till vänster som budgeten tillåter imho.

// Muffin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-10 18:54 av Raggamuffin.

Av:
    Murdock
    Men vänta nu, nya hjul som du tar med dig till nästa cykel? När du byter, vill du fortsätta med tiodelat när alla kör minst elvadelat?

Om det är ok har jag förstått att man kan hitta riktigt fina fälgbromsade hjul för tiodelat just nu.

Av:
    Raggamuffin
    10 eller 11 delat kan kvitta imho. Nya hjul går att använda till båda i vilket fall.

// Muffin

Av:
    velman
    Raggamuffin skrev:
    10 eller 11 delat kan kvitta imho. Nya hjul går att använda till båda i vilket fall.

Det stämmer väl ändå inte? Jag har två uppsättningar Shimano-hjul (DA 35 och 50) för 10-delat och det går inte att köra 11-delat på dem. Om jag förstått rätt kan man inte ens byta body för att avhjälpa problemet. Men det kanske går på andra märken?

Jag har en Nishiki Team Carbon från 2007. Fortfarande en riktigt fin cykel om än med många år på nacken. Ramen fick toppbetyg i tester när det väl begav sig. Jag har precis fått hem nya (begagnade) reglage och bromsar till den, Dura-Ace 7800, som ersätter mina Ultegra 6600. Det får duga för mig de närmsta åren. Just DA7800 är enligt många bland det bästa Shimano tillverkat fram till de elektroniska reglagen kom. Om jag skall uppgradera till någon modernare cykel får jag lägga väldigt mycket pengar emellan och det har jag ingen som helst lust med. Cykeln jag har är trots allt riktigt bra och det är bara jag som kört på den. Det är en trygghet för mig.

Jag är i samma sits som du med småbarn och jag kan inte på något sätt motivera ett dyrt cykelköp nu. Men jag kan tillåta mig att göra några små fynd på K&S för att göra cykeln ännu bättre.

Vad ville jag få sagt egentligen...?

Jag röstar för att du skall byta hjul. Skall du uppgradera, gör det ordentligt till det senaste och då kan du lika gärna vänta ut småbarnsåren. Det kommer jag göra i alla fall. :)

Av:
    Freddie L
    Som sagt innan, du sitter i en lite svår sits. Ramen är så bra att det inte finns så mycket bättre där ute egentligen, om du inte vill nischa åt aero eller komfort tex. Och köper du hjul nu när det sker ett teknikskifte så kommer de troligen bli svåra att flytta till en nyare cykel senare.

Jag hade köpt ett begagnat hjulpar ändå och använt din nuvarande hoj några år till. Kanske lite annan lyx också om det blir pengar över, typ fin-styre och fin-stolpe som det (än så länge) finns möjlighet att flytta med till nästa hoj.

/Fredrik

Av:
    drpepper82
    Är väl bara att sätta en spacer på din 11-delade hub så kan du montera en 10-delad kassett sedan. Så gjorde en kompis när han lånade mina c35, tror tom jag fick med den där spacern...

Av:
    Raggamuffin
    velman skrev:
    Raggamuffin skrev:

Det stämmer väl ändå inte? Jag har två uppsättningar Shimano-hjul (DA 35 och 50) för 10-delat och det går inte att köra 11-delat på dem. Om jag förstått rätt kan man inte ens byta body för att avhjälpa problemet. Men det kanske går på andra märken?

Helt rätt, på gamla dura ace från 10 delade tiden går det inte att köra 11 delat (utan att sätta navet i en fräs) men på nya hjul är det väldigt ovanligt att man säljer med gamla smala bodyn. Gäller såklart att läsa specen innan.

// Muffin

Av:
    NickPick
    Budgeten säger ju nya hjul. Håll koll på begagnat. Fälgbroms är omodernt och blir därför billigare att köpa, så det är ett kanon spartips. Att cykeln har färgsättning som en alicykel kan man ju alltid fräscha upp den. Slik graphics kanske?

Jag skulle lätt behållit den om det var ganska tights. Ska den bli såld för några pengar att tala om så är det ändå fel säsong. Passar den är den bra 👍

Av:
    velman
    Raggamuffin skrev:
    velman skrev:
    Raggamuffin skrev:

Helt rätt, på gamla dura ace från 10 delade tiden går det inte att köra 11 delat (utan att sätta navet i en fräs) men på nya hjul är det väldigt ovanligt att man säljer med gamla smala bodyn. Gäller såklart att läsa specen innan.

...jag lever fortfarande i den 10-delade tiden...

Jag har fastnat i utkanten av ett ekosystem. Lika bra att köra slut på sakerna. Jag siktar på 14-delat när jag köper nytt.

Av:
    Cimon
    velman skrev:

Jag är i samma sits som du med småbarn och jag kan inte på något sätt motivera ett dyrt cykelköp nu. Men jag kan tillåta mig att göra några små fynd på K&S för att göra cykeln ännu bättre.

Vad ville jag få sagt egentligen...?

Jag röstar för att du skall byta hjul. Skall du uppgradera, gör det ordentligt till det senaste och då kan du lika gärna vänta ut småbarnsåren. Det kommer jag göra i alla fall. :)

Tack, det är precis den sitsen jag är i. Har börjat spana på K&S nu och kanske uppgraderar jag något annat också. Köpa finhjul för 12000kr som sen inte är kompatibla med nästa hoj som jag köper om 5 år verkar inte så smart. Får bli några lättare hjul att slita med cykeln tills dess. Sen får jag uppgradera ordentligt när barnen är större. :) Låter som en bra plan, tack!

Av:
    zodah
    Raggamuffin skrev:
    velman skrev:
    Raggamuffin skrev:

Gäller att ha koll på den detaljen, ja. Men i allmänhet funkar 10-del på 11 del. Jag köpte nya Fast Forward F6R för några år sedan med DT 240s nav och har kört 9-delat på dem tills i år. (står 11s på bodyn). I år behövde jag pensionera mina reglage och köpte begagnade 10-delat. Funkar utmärkt med rätt spacer innanför kassetten.
    Såg häromdagen att ngn sålde just den modellen av hjul på K&S och kan rekommendera dem starkt. (jag har har inget med säljaren att göra)

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Jag kör 10-delat med kvalitetsprodukter från Italien.

Av:
    ooms
    zodah skrev:
    Raggamuffin skrev:
    velman skrev:
    Raggamuffin skrev:

Gäller att ha koll på den detaljen, ja. Men i allmänhet funkar 10-del på 11 del. Jag köpte nya Fast Forward F6R för några år sedan med DT 240s nav och har kört 9-delat på dem tills i år. (står 11s på bodyn). I år behövde jag pensionera mina reglage och köpte begagnade 10-delat. Funkar utmärkt med rätt spacer innanför kassetten.
    Såg häromdagen att ngn sålde just den modellen av hjul på K&S och kan rekommendera dem starkt. (jag har har inget med säljaren att göra)
    Ja, men då har du ju 11s-body. Innan 11s kom fanns ingen anledning att ha så bred body, och många gamla hjul kräver därför ny body för att kunna köras med 11s. Och vissa, ex.vis Shimano, går det inte att byta body på så de hjulen är rökta att köra 11s på. 10s går naturligtvis att köra på en 11s-body, det behövs bara spacers som du skriver. Det är tvärtom som är problemet.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 10:47 av ooms.

Av:
    Henrik69
    Dom här kanske kan vara något?
    Kan campa för dåligt men en ny hub kan väl inte vara så dyr.
    https://happyride.se

Av:
    Salabaladala
    Cimon skrev:
    Tack för alla svar - verkar ju vara ett lätt val :) Nya (eller begagnade) hjul som uppgradering helt enkelt.

Har ni erfarenheter eller synpunkter på Wiggles Prime hjul? Hunt verkar ju både generera positiva kommentarer och negativa. Kanske är det K&S som gäller. Mavic då?

Mavic är väl smidigt om du vill köra slanglöst. Har ett par själv. Med UST behövs ingen kompressor eller så för att få på däcket. Yksion pro UST som kommer med deras hjul presterar som GP5000 enligt BRR. Har en del grusväg hos mig här ute i skogen så det är skönt att kunna släppa på trycket lite. Vet inte hur dom dyrare och mer aero hjulseten presterar.

Av:
    zodah
    ooms skrev:
    zodah skrev:
    Raggamuffin skrev:
    velman skrev:
    Raggamuffin skrev:

Ja, men då har du ju 11s-body. Innan 11s kom fanns ingen anledning att ha så bred body, och många gamla hjul kräver därför ny body för att kunna köras med 11s. Och vissa, ex.vis Shimano, går det inte att byta body på så de hjulen är rökta att köra 11s på. 10s går naturligtvis att köra på en 11s-body, det behövs bara spacers som du skriver. Det är tvärtom som är problemet.

Problem och problem. köp hjul för 11s så är det löst. Alt ett där du kan byta body. Dvs undvik shimano-nav.

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    Miss Lycka 2.0
    +42!

Av:
    kais01
    det är väl bra om du råkar hitta hjul med body som är bytbar och kan köra både 10 och 11.

men om det där FYNDET inte har det är det ju inte värre än att ekra in ett nytt nav när och om det blir aktuellt. det är inte ens säkert dagens 11-standard gäller då längre.

för övrigt så länge man har två framklingor hjälper 11 i princip till med fler dubblerade växlar än 10. inte direkt en bra orsak till kostsamma uppgraderingar.

kör själv med 9 på landsvägshojen, och upplevet med det ingen misär överhuvudtaget. men bonus är att mina kedjor och kassetter håller betydligt längre och kostar mindre.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-12 21:58 av kais01.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ