• Pendla, elcykel eller cykel?

Av:
    Bjure
    Hej!
    Har flyttat in till stan och har just nu 11km till jobb, enkel väg. Sitter här om dagarna och funderar på att köpa mig en cykel och sälja bilen.

Är 21 år gammal och pigg, har lite dålig kondition men gymmar 5 dagar i veckan så är inte helt otränad.
    Hade jag orkat pendla med en vanlig cykel ca 23km per dag, året om? Elcykel?
    Vad rekommenderar ni?
    Har budget runt 20tkr.

Jag jobbar treskift:
    Vecka 1: kl 05:30-14:00
    Vecka 2: kl 13:30-22:00
    Vecka 3: kl 21:30-06:00
    Möjligt?
  • Re: Pendla, elcykel eller cykel?

Av:
    tomasis
    Road cykel - inte svårt..23km är lätt på tunna 25mm däck Continental gp5000 eller grandprix season

Av:
    Bjure
    Vill tillägga att jag kör genom stan på vägen till jobb, alltså inga landsvägar.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    11 km kan du köra på vilken cykel som helst. Det handlar mer om vad du vill fara fram med?

Av:
    Jonatan F
    11 km är inga problem för dig. Du lär väll vara sliten första veckan/två veckorna men sedan är det piano. Verkligen superlugn med en bra cykel. Typ skivbroms, stänkskärm, snabb geometri. Typ billigaste specialized diverge med pengar över Till pakethållaren, skärmar, och en vattentät pakethållarväska för jobbkläder, matlåda eller liknande.

Av:
    Jonatan F
    Kan vara skönt med mer upprätt sittställning än divergen iförsig, för att få bättre uppsikt runt sig.

Av:
    Erik O
    Det är nog svårt för någon annan än du själv att svara på. Det är klart du orkar och den vardagsmotion du får från cyklingen gör sannolikt gott. Känner du däremot med dig att du i längden inte kommer att hålla motionen uppe för att cykelpendla kan säkert en elcykel vara ett bra alternativ, mkt bättre än bil och säkert bättre än kollektivtrafik. Tycker du ska testa med riktig cykel först och se om det är din grej.

Av:
    moros
    Alla har ju sin egen smärtgräns i avstånd, framförallt när vinterhalvåret kommer. Men 11km är inga problem på en bra cykel. Du avverkar det på 30 min utan att pressa allt för hårt. Se det som en timme gratis träning varje dag.

Av:
    skjivert
    Som redan sagt ska det inte vara något problem på vilken cykel som helst. Sedan kan det ju vara en förutsättning för många att det finns dusch på arbetsplatsen. Och med roligare/bättre cykel är man ju mer lätt motiverad ;)

Av:
    Stumpy
    Jonatan F skrev:
    Kan vara skönt med mer upprätt sittställning än divergen iförsig, för att få bättre uppsikt runt sig.
    Har pendlat med bockstyrehoj i 20 år och aldrig upplevt brist på uppsikt.

Av:
    Bjure
    Tack för alla svar, kul!
    Jag är rätt sugen på en racer och bygga på lite skärmar, pakethållare osv.

Tänkte fråga på Sportson om lite hjälp men vet ni bra cyklar som hade passat mig? Återigen runt 20tkr. Vad ska jag tänka på?
    Ska läsa lite nybörjartips här på forumet men har ni några rekommendationer så uppskattar jag dem väldigt mycket! :)

Av:
    ooms
    Problemet med en ren racer är väl att det kan bli jobbigt på vintern, bättre att kunna ta åtminstone 30mm, gärna 35mm, däck så att dubbdäck kan användas. Nyare racers ligger väl på gränsen där, så det kan ju gå. Men bäst att kolla noga innan köp. Diverge är väl som sagt ett alternativ, men finns nog andra också.

Av:
    jonte987
    När jag var 21 så funderade jag på att sälja bilen och köra MC. Slutade med MC + Bil.
    Fast om "stan" är Stockholm så funkar det nog annorlunda.

Av:
    Sambal Oelek
    Precis. Köp en sådan gravel/CX som klarar lite bredare däck. Skivbromsar. Fäste för riktiga skärmar. Så är du hemma.
    Var nyligen en bra tråd om just sådana cyklar. Nån sida bak.

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    moros
    Köp en bra cykel, det är roligare då. Men köp inte för dyr, antingen vill du ha en ännu bättre cykel sen, eller så vill du aldrig sitta på en cykel igen. Räkna hellre hem lite av budgeten på bra kläder och tillbehör som t.ex. lampor, lås mm. Du bör kunna få en rätt trevlig cykel för en bra bit under budget. Har du utrymme att förvara cykeln hemma (meka själv, stöldrisk) samt på jobbet? Tänk på det praktiska främst kring vinter/höst, dvs blöt cykel, basalt underhåll som avtorkning och rengöring osv.

Av:
    Lejon
    Sambal Oelek skrev:
    Precis. Köp en sådan gravel/CX som klarar lite bredare däck. Skivbromsar. Fäste för riktiga skärmar. Så är du hemma.
    +1
    För frågeställningen finns som jag ser det inga andra rimliga alternativ än en gravel/cx med skärmar och skivbromsar (möjligen då en billigare cx/gravel för vår-vinter-höst pendlingen och en beg racer för sommaren). Köp hellre en hyfsad för ca 15 och ha kvar lite i budgeten för kläder, skor etc. tex denna är nog väldigt funkis: https://www.planetx.co.uk 15 Procent rabatt nu.

Av:
    Snuten
    Det kommer att bli en del underbara tidiga morgnar med soluppgång och fågelsång, samt en del fantastiska ljumma kvällar när det sjunger om däcken och doftar sommar.
    Det kommer också att bli en del jävelresor i snöglopp, regn, kyla och mörker.
    Men du är ung, du pallar utan eltröst.

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    Bjure
    Lejon skrev:
    Sambal Oelek skrev:
    +1
    För frågeställningen finns som jag ser det inga andra rimliga alternativ än en gravel/cx med skärmar och skivbromsar (möjligen då en billigare cx/gravel för vår-vinter-höst pendlingen och en beg racer för sommaren). Köp hellre en hyfsad för ca 15 och ha kvar lite i budgeten för kläder, skor etc. tex denna är nog väldigt funkis: https://www.planetx.co.uk 15 Procent rabatt nu.

Har kollat in lite gravelbikes, ser bra ut! Kikat speciellt på diverge e5 elite. Något ni vet om?
    Även den du länkade, Lejon.

Tack för alla svar!!

Vill också tillägga:
    Om vi ponerar att jag skippar pakethållaren och ersätter med ryggsäck, hade det fortfarande varit bättre med en gravel? Kan man montera skärmar på en racer?

Kort sagt så vill jag bara fram fort i alla väder, kommer aldrig köra i terräng, lita hal asfalt kanske men inte mycket mer än så.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-10 17:33 av Bjure.

Av:
    Bengt-re
    I förlängningen ser jag två cyklar. En trevlig racer för de fina dagarna och en lite bruksigare gravel/cx/isch med lite bredare däck, skärmar och möjlighet till vettiga dubbdäck - livet blir mycket trevligare på vintern om du får plats med 35mm däck. Det finns 30mm vinterdäck, men de är i ärlighetens namn ganska mycket sämre än sina lite bredare kusiner. Observera att en cykel som tar 35mm däck med snömarginal och skärmar behöver ha ganska mycket plats- det är inte alla cyklar som tar det.

Vilken skall du börja med? Tja - vintern kommer ju nu, så torde vara traktorn. Rent psykologoskiskt hade det kanske varit roligare att möta våren på en fräsh racer, men då har du den potentiella upplevelsen kvar - och cyklar du dubb i vinter så kan du möta våren på en lättrullad racer med starka ben.... 😜

Lycka till hur du än väljer - det är kul att cykelpendla!

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Jonatan F
    Stumpy skrev:
    Jonatan F skrev:
    Har pendlat med bockstyrehoj i 20 år och aldrig upplevt brist på uppsikt.

Samma här men andra är stelare:)

Av:
    kontorsråttan
    Jag tror också att man landar på 2 cyklar efter ett tag.

Jag har en gravelbike (GT Grade) som finpendlare (d v s allt utom snö och is) och en hyfsat billig XXL-cykel med rakt styre som fulpendlare. Skärmar på båda. På vintern kan jag alltså välja att köra dubb eller utan beroende på väderlek. Rätt skönt att slippa dubbrasslet när det är plusgrader.

Det brukar finnas någon GT Grade i aluminium hyfsat billigt på Wiggle som ger dig marginal i budgeten.

Viktigare frågor än exakt vilken cykel du ska ha är t ex hur du gör med kläder, om du har torkrum för blöta cykelkläder, var du parkerar cykeln på jobbet etc. D v s hur du får det att fungera rent praktiskt.

Välkommen i pendlingsklubben :-)

Av:
    Bjure
    kontorsråttan skrev:
    Jag tror också att man landar på 2 cyklar efter ett tag.

Jag har en gravelbike (GT Grade) som finpendlare (d v s allt utom snö och is) och en hyfsat billig XXL-cykel med rakt styre som fulpendlare. Skärmar på båda. På vintern kan jag alltså välja att köra dubb eller utan beroende på väderlek. Rätt skönt att slippa dubbrasslet när det är plusgrader.

Det brukar finnas någon GT Grade i aluminium hyfsat billigt på Wiggle som ger dig marginal i budgeten.

Viktigare frågor än exakt vilken cykel du ska ha är t ex hur du gör med kläder, om du har torkrum för blöta cykelkläder, var du parkerar cykeln på jobbet etc. D v s hur du får det att fungera rent praktiskt.

Välkommen i pendlingsklubben :-)

Tack för svaret!
    Kvittar vilka kläder jag har till- och från jobb för har blåkläder på jobb och kan duscha före och efter arbete. Tänker att jag tar på mig något ”sportigt/bekvämt/luftigt” när jag pendlar och byter om hemma sen, eller? :) Torkskåp finns med!

Cykeln står på larmat område på jobb och kan ta med cykeln upp i lägenheten.

Det enda jag är osäker på är hur jag ska rengöra cykeln och så... finns en gör-det-själv biltvätt runt hörnet och vattenslang i soprummet... tips?

Mvh

Av:
    Salabaladala
    En CX eller gravel som många har sagt är perfekt för dig, om du inte nödvändigtvis vill ha rakt styre av nån anledning.

Av:
    Salabaladala
    Bjure skrev:
    Tänker att jag tar på mig något ”sportigt/bekvämt/luftigt” när jag pendlar och byter om hemma sen, eller? :) Torkskåp finns med!

Lägg lite pengar på ett gäng fina funktionsplagg. Typ Nike dri-fit och sånt. Både tröjor och kallingar. Cyklar rätt så hårt (så hårt som man nu orkar på morgonen) till jobbet ca 13km och är helt torr efter fem minuter på plats. Kan använda samma tröja flera dagar i rad utan att den börjar lukta eller nåt. Blev helt mind-blown när jag hade på mig sån tröja första gången.

Av:
    kontorsråttan
    Bjure skrev:
    Det enda jag är osäker på är hur jag ska rengöra cykeln och så... finns en gör-det-själv biltvätt runt hörnet och vattenslang i soprummet... tips?

Mvh

Hrmmm, rengöra...? Nah... jag sköljer av cykeln med vattenslang på jobbet ibland på vintern för att hålla det värsta saltet borta. Annars ägnar jag inte mycket tid åt sånt. Jag håller drivlinan ren, det räcker för mig. Och det tar bara ett par minuter i veckan. Men du har väl en hink eller två hemma? Ta varmvatten från köket, ta bilschampoo i den ena hinken och bara vatten i den andra. Tvättsvamp eller diskborste från ikea. Tvätta utanför huset. Igen, tar inte många minuter, men något jag är för lat för att göra regelbundet, eller inte riktigt ser nyttan med...

Av:
    ooms
    kontorsråttan skrev:
    Bjure skrev:

Mvh

Hrmmm, rengöra...? Nah... jag sköljer av cykeln med vattenslang på jobbet ibland på vintern för att hålla det värsta saltet borta. Annars ägnar jag inte mycket tid åt sånt. Jag håller drivlinan ren, det räcker för mig. Och det tar bara ett par minuter i veckan. Men du har väl en hink eller två hemma? Ta varmvatten från köket, ta bilschampoo i den ena hinken och bara vatten i den andra. Tvättsvamp eller diskborste från ikea. Tvätta utanför huset. Igen, tar inte många minuter, men något jag är för lat för att göra regelbundet, eller inte riktigt ser nyttan med...
    Så brukar jag göra (svampa av cykeln alltså). Underlättar att hänga upp den i ett mekställ.

Av:
    Mrahvin
    Köra alla dagar i veckan och kanske särskilt med dina lite tuffa tider kommer kräva en del pannben. Tänk bäckmörkt och novemberregn eller snöstorm. Men det är också en slags skön brutal känsla att kunna ta sig fram i alla väder. Bra lampor lär du behöva. Att du har arbetskläder på jobbet underlättar.

Håller helt med tipsen om en gravel och ev racer som sommarlyx, även om det senare är just mest lyx.

Jag har ca 22 km enkel väg och kör ca 2 ggr i veckan året om. Har en simpel cx för vintern och en del grusvägsvariation (det är trevligt att kunna variera vägen lite, man nöter mycket på pendlingsvägen...). Annars racer på sommaren för finpendling. Med 35 mm dubbdäck fixar jag de flesta vinterdagar utom när det ligger riktigt mycket snö. Då blir det mtb med 2,35 tums breda ice spiker.

11 km genom stad kan vara lite mellandistans ifråga om det blir något träningspass eller inte så man måste duscha. Är det mycket stopp och lite knepig väg hinner man nog inte stå på så mycket. Ev klarar du vissa dagar utan att bli så svettig och behöva duscha. Det kan också motivera stänkskärmar. Annars har jag inte riktigt sett poängen med stänkskärmar. Kör man det som träningspass måste man ändå duscha och tvätta cykelkläderna efteråt.

Av:
    Mbyrod
    Absolut cx/gravel. Har kört 10km enkel väg många år och jobbar treskift. Funkar fint. Har ett extra framhjul med 32 mm dubbdäck, byter aldrig bak. Har numera 18 km enkel väg och har kompletterat med en elcykel för snö, motvind, lämna barn etc. Men det är ju så mycket roligare att cykla på cx hojen! Hittade en på rea från England för ca 10 tusen. Bör komma långt på 10-15

Av:
    CW
    Bjure skrev:
    Tack för alla svar, kul!
    Jag är rätt sugen på en racer och bygga på lite skärmar, pakethållare osv.

Tänkte fråga på Sportson om lite hjälp men vet ni bra cyklar som hade passat mig? Återigen runt 20tkr. Vad ska jag tänka på?
    Ska läsa lite nybörjartips här på forumet men har ni några rekommendationer så uppskattar jag dem väldigt mycket! :)

Fast racers har inte fästen för pakethållare och tjosan som du ser framför dig.

Av:
    kungcocos
    Jag köpte förra året en BMC Alpenchallenge AC01 One med inbyggda växlar i navet och remdrift (ej el). Enda cykeln som har hållit en hel vinters pendling på saltade vägar. Rekommenderas. Tror jag gav 23.000 för den.

Av:
    itisasitis
    Du kommer krossa 2x11 km efter några veckor, när röven inte gör ont och du hittat rätt inställningar på cykeln. Om du ska maxa din budget så tycker jag 5000 på cykel och 5000 på annat - tillbehör till cykeln, kläder osv. Bra lampor t.ex. kan lätt kosta en tusing. Alla här talar sig varma för cyklar med bockstyre men det passar faktiskt (!) inte alla, särskilt inte om man är van med rakt styre. Så du bör fundera på båda alternativen tycker jag, och framför allt prova!

Av:
    GoranS
    itisasitis skrev:
    Du kommer krossa 2x11 km efter några veckor, när röven inte gör ont och du hittat rätt inställningar på cykeln. Om du ska maxa din budget så tycker jag 5000 på cykel och 5000 på annat - tillbehör till cykeln, kläder osv. Bra lampor t.ex. kan lätt kosta en tusing. Alla här talar sig varma för cyklar med bockstyre men det passar faktiskt (!) inte alla, särskilt inte om man är van med rakt styre. Så du bör fundera på båda alternativen tycker jag, och framför allt prova!
    En svårighet med det är att om TS är van vid rakt styre kommer det sannolikt att kännas bäst då en cykel med bockstyre typiskt ger en lite annorlunda (mer utsträckt) sittställning. Detta kan dock mycket väl bero på just på vanan mer än att det faktiskt skulle vara bättre om TS skulle köra med styrestypen ett tag. Jag vet att jag tyckte det var lite vingligt och att det kändes som man nästan satt med näsan backen när jag började cykla racer. Å andra sidan känns det numera oerhört ovant och knasigt när jag någon enstaka gång cyklar på en cykel med rakt styre. Med detta sagt: mycket är en vanesak och det kräver en hel del att prova vad som verkligen är ens preferens långsiktigt och inte bara ”här och nu”. I det senare fallet är det nog väldigt ofta det man är van vid.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Det var jobbigt första gången med fälgbromsar också. Jag hade fotbroms de första 7 åren.

Av:
    VättleBökaren
    Det finns många fler faktorer att ta i betänkande än bara vilken cykel du skall ha.

Först och främst, vad är det för terräng?
    Du säger ju staden så man kan anta asfalt hela vägen.
    Är det planmark eller mycket backar?
    Är det nedförsbacke mot jobbet och uppförsbacke hem eller tvärtom?
    Svänger det ofta? Skarpa svängar?
    Trafikljus? Korsande bilvägar? Eller är det blandad trafik, dvs på bilvägen?
    Blir det smala cykelbanor med andra cyklister och gående?

Alla dessa saker spelar stor roll för vilken cykel du vill ha och vilken sittställning du behöver.
    Och huruvida en elcykel kanske inte är en så dum ide ändå om det blir mycket start och stopp, oavsett distans till arbetet.

Förutsättningar
    Har jobbet dusch och är du beredd att duscha på jobbet varje dag?
    Vad händer när du är lite småkrasslig och det är -15 grader ute och isbana?
    Vad händer när det är +30 grader?
    Hur lång tid tar det att cykla kontra att ta bilen eller åka kollektivt?
    Vad händer när du helt plötsligt inser att det inte går att cykla och du måste använda alternativa färdmedel?
    Och hur utmattad kommer du bli i längden av att cykla till och från jobbet varje dag. Vissa klarar det fint första veckorna men sedan säger kroppen "stopp, vila". Du kanske har fel sittställning, fel sadel, fel knävinkel...

...

Tänk efter själv där, skaffa en cykel att prova med och ha kvar bilen och alternera mellan de två ett tag.
    Att köra elcykel är inte en förlust utan snarare en möjliggörare för något som i högsta grad skulle vara opraktiskt annars. Jag själv köpte en E-MTB just för att jag även tänkt använda den för jobbpendling @ 19 km till jobbet utan att komma fram helt svettig.
    Min fördel med det jobbet var att det var ett kallt utrymme med temperaturer mellan 0 grader (vinter) och 10 grader (sommar) så jag kunde svalka mig inne på arbetsplatsen. Något jag annars har stora problem med vid fysisk ansträngning såsom cykling.
    Detta trots att jag duschade, om jag inte bosatte mig i duschen i en timme...

Av:
    Miss Lycka 2.0
    11 kilometer => utmattad Jösses!

Av:
    ooms
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    11 kilometer => utmattad Jösses!
    +1
    11km är ju uppvärmning. Visst, första gångerna när man är ovan kan det ju kännas lite jobbigt, men efter 1-2 veckor kommer det vara piece-of-cake.

Av:
    GoranS
    En icke handikappad person på 21 år har väsentligen inget som hindrar 11 km cykling enkel väg. Min moder började cykla till jobbet åren innan pensionen och körde med dubbdäck på vintern. Minns inte exakt hur långt hon hade, kanske några km mindre, men det var inga problem. Och hon var absolut ingen vältränad person. Så, anpassar man bara tempot lite och vänjer sig så finns det inga fysiska problem med det hela då cykling är såpass skonsamt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 06:27 av GoranS.

Av:
    manslennstrand
    Bjure skrev:

Mvh

Jag fick för ett tag sedan tips om att köpa några paket vanliga våtservetter/baby wipes och kör ICAs egna märke. De funkar förvånansvärt bra och det går inte åt mer än 2-3 st för att få allt utom kedja hyfsat rent.

Av:
    Stumpy
    Du kanske har en vattenslang på jobbet. Passa i så fall på att göra rengöringen där. På sommaren räcker det kanske var fjärde vecka, medans det på vintern kan krävas ett par gånger i veckan.

Av:
    gandhi

Kom och köp min smarta trainer!:Kinetic Roadmachine Smart Trainer

STULEN!:Transition Rapture

~Hjulbryggare~

What? No. We can't stop here. This is bat country.

Av:
    kaj a
    Tjena

Om du är ovan så fundera på elcykel. Börja med en hyffsat billig och byt upp dig till en trevlig "riktig" cykel om du vill.

Jag jobbar också oregelbundna tider, slutar vanligen 21.30, eller 9.45 efter sovande jour. Cyklar oftast, ca 9 km. Nerför till stan, uppför på hemvägen.

Det är förbaskat jobbigt att cykla hem efter våra standardpass 9-21.30, det krävs en hel del idioti för att komma hem, särskilt när det blir mörkare och kallare.

Jag kan tänka mig att det är bättre att cykla elcykel och klara av det, än att försöka med en riktig hoj och ge upp när vintern kommer.

Av:
    kais01
    skulle föreslå att börja med att köpa in ’vintercykeln’.

lägre investering, användbar i alla möjliga andra lägen. inget felköp även om det skulle mot förmodan visa sig att du inte trivs hundra med cykling eller cykelpendling.

skärmar med gott om plats även för fetare vinterdäck, med eller utan dubb beroende på smak och underlag. svälj ändå kostnaden för en någorlunda lätt cykel!!

många här gillar bockstyre, men för allmänt bruk och vintertid är rakt styre enligt mig att föredra.

om du blir tänd sedan köpa en lyxigare cykel för sommarhalvåret. bockstyre? ja kanske.

elcykel? till 11 km? bara om du har ett fysiskt tungt arbete och går hem utmattad. annars behöver du -verkligen- den där korta turen utan elassistans.

som regnförsäkring köp rainlegs och en 7mesh resistance jacka. osvettig och regntät samtidigt. mycket ovanlig kombo.

stor fördel ha en separat vinterskodd cykel alla veckor i mellansäsong som vädret inte kan bestämma sig. ta den cykel som passar bäst för tillfälllet.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-12 09:56 av kais01.

Av:
    moros
    kaj a skrev:
    Tjena

Om du är ovan så fundera på elcykel. Börja med en hyffsat billig och byt upp dig till en trevlig "riktig" cykel om du vill.

Jag jobbar också oregelbundna tider, slutar vanligen 21.30, eller 9.45 efter sovande jour. Cyklar oftast, ca 9 km. Nerför till stan, uppför på hemvägen.

Det är förbaskat jobbigt att cykla hem efter våra standardpass 9-21.30, det krävs en hel del idioti för att komma hem, särskilt när det blir mörkare och kallare.

Jag kan tänka mig att det är bättre att cykla elcykel och klara av det, än att försöka med en riktig hoj och ge upp när vintern kommer.

Skulle säga tvärtom. Köp en vettig cykel men inte overkill (finns mycket kring 10' som det tipsats om, framförallt om du väljer flat-bar). Lägg några tusingar på bra kläder, låt resten vara på kontot. Blir du biten, tycker det är kul, känner att du bygger kondition och vill fortsätta, fine! Ge det ett år, du hoppar in i djupa delen med att inleda med skitsäsongen. Gå över i vår och sommar och njut. Nästa vinter har du förmodligen glömt eländet. Men var det inte för dig så köp då en elhoj och ha kvar den andra cykeln som sommarcykel!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-12 09:59 av moros.

Av:
    gandhi
    +1!

Jag kommer kanske börja fundera på elcykel efter 70 (om man lever då). Är man 21 som TS (och frisk i övrigt) så verkar det onödigt att ta till elassisterad framdrivning direkt. Bra att spara det kortet till senare :-)

Kom och köp min smarta trainer!:Kinetic Roadmachine Smart Trainer

STULEN!:Transition Rapture

~Hjulbryggare~

What? No. We can't stop here. This is bat country.

Av:
    Zefix
    Har man gott om tid och möjlighet att duscha på jobbet skulle jag kört vanlig cykel, CX, gravel eller hybrid beroende på tycke och smak.

Har man bråttom och måste stå på kan även 11km göra att man tröttnar om man varje dag ska stressa iväg till jobbet, särskilt när det är mörkt och regnet piskar i ansiktet eller cykelvägen inte hunnit plogas. Risken är att man väljer att ta bilen istället. Med elcykel kan man lättare välja regntätare och varmare kläder och assistansen gör cyklingen roligare de tuffaste dagarna, eftersom motvind och uppförsbackar ”försvinner”.

Jag har punkteringsskyddade ganska släta 32mm-däck på CX:en och sålde faktiskt racern, eftersom de bara skiljer 1km/h i snitthastighet i mitt fall. Jag hade större nytta av en något mera upprätt sittställning, lite mer stötupptagande ram, lite större luftkammare och möjlighet till stänkskärmar. Både racer och cx/gravel tycker jag verkar lite överflödigt för pendling.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in