• Re: Pendla, elcykel eller cykel?

Av:
    Bjure
    Hej igen!
    Tack igen för alla svar, jättekul!

Snabb fråga - varför säger vissa av er rakt styre istället för bockstyre? Har kollat runt lite och jag är sugen på bockstyre.

Köper nog en CX och sätter dit skärmar!

Av:
    velman
    Jag pendlar 11km t.o.r med en gammal 26" HT med 2,1" Racing Ralph eller Nobby Nick. 100mm dämpning fram och lockouten är avmonterad (fungerar inte, dämparen behöver service). Det är en i grund och botten fin cykel som nu är kittad med reflexer, lampor, skärmar, pakethållare, hållare för cykelstol och fäste för cykelvagn. inte lika snajsig som när det begav sig helt enkelt...

Jag kör från Hisingen till gränsen mellan Göteborg och Mölndal och det tar drygt 25 minuter. Ibland tar jag racern och det rullar ju onekligen bättre.

Men.

Jag älskar att ha "brett" (660mm) styre i stan. Jag kan tvärbromsa effektivt när det behövs. Dämparen och däcken gör att jag kan köra utan att bry mig om kanter, gropar och grustag. Det byggs väldigt mycket i Göteborg just nu och det är faktiskt inte så dumt med en cykel som inte bryr sig det.

Visst kan jag köra snabbare med en racer men på 75% av sträckan ökar riskerna alldeles för mycket med hastigheten. Jag kan köra snabbt nog med min HT.

Att pendla med en mountainbike kanske inte är det bäst för TS men beroende på hur vägarna ser ut tycker jag att rakt styre kan vara att föredra.

Den enda fördelen med att börja pendla med en elcykel är väl att man får vana att vara ute i regn och rusk. Någon vidare träningseffekt får man definitivt inte.

Av:
    Sambal Oelek
    Bjure skrev:
    Snabb fråga - varför säger vissa av er rakt styre istället för bockstyre? Har kollat runt lite och jag är sugen på bockstyre
    om det är så du tycker så kan det nog inte bli fel med bockstyre

Vissa säger väl det för att bockstyre är lite speciellt, antingen så älskar man det eller hatar det. Rakt styre är lättare att komma överens med och de flesta gillar det. Antingen älskar det eller bara gillar det. Med bockstyre finns det definitivt många som inte alls gillar det.

Men det är rätt stor skillnad på bock och bock också. Racer-bock utan flare (bocken utåtböjd, =0 på racer). Medans en gravel-bock är oftast lite utåtböjd. Jag har en ny hoj med väldigt utåtböjda bockar, (Salsa Woodchipper). Det är grymt faktiskt. Bra offroad också. Sedan finns sådana mustach-styren eller vad det heter som är extremt utåtböjda, i princip en tillplattad bock. Det är nog inte så dumt heller, fast då får man inget drop att ligga i om det är hård motvind.

Jag gillar bock.

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    ooms
    Bock är ergonomiskt mer korrekt. Det är onaturligt att ha händerna vridna så som man har på ett rakt styre.

Av:
    Tarkaz
    Två cyklar för pendling wtf, hen vill ju bara ta sig till jobbet.

“When I first started riding, it was all about having fun, playing with my mates, with a bit of racing thrown in. Nothing has changed!” – Steve Peat

Av:
    26er
    Pendling har inget med cyklar att göra. Fråga Hellden. Men om det sista var allt för ironiskt så har elmoppar inge me cyklar att göra heller.

Av:
    ForesterGuy
    Bjure skrev:
    Hej igen!

Snabb fråga - varför säger vissa av er rakt styre istället för bockstyre? Har kollat runt lite och jag är sugen på bockstyre.

Det är bara satanister som kör med bockstyre.

Av:
    Bengt-re
    ForesterGuy skrev:
    Bjure skrev:
    Hej igen!

Rakt styre får man ont i handlederna av efter ett tag. Det gör man inte av krullstyre.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Snuten
    Tarkaz skrev:
    Två cyklar för pendling wtf, hen vill ju bara ta sig till jobbet.

Det kan vara bra att ha en i reserv i händelse av stöld, service eller att däcken bara är platta på morgonen. Faktiskt en "lyx" man kan unna sig.

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    ooms
    Bengt-re skrev:
    ForesterGuy skrev:
    Bjure skrev:
    Hej igen!

Rakt styre får man ont i handlederna av efter ett tag. Det gör man inte av krullstyre.
    +1
    Och det handlar om den mänskliga anatomin.

Av:
    perzzon
    Dock är kanske inte anatomin ett jätteprobelm vid 11km distans
    Mvh bockstyreivraren

Av:
    Peth
    Bengt-re skrev:
    ForesterGuy skrev:
    Bjure skrev:
    Hej igen!

Jorå, det får man. Bara det att ”efter ett tag” inträffar (mycket) senare på bockstyre.

Av:
    n3wton
    Exakta cykeltypen är sekundärt. Jag tycker skärmar, belysning, lastmöjlighet (pannier/porteurrack/pakethållar på cykeln eller i värsta fall ryggsäck) och kläder är mycket viktigare.

Gällande belysning så är navdynamo grymt smidigt för att slippa ladda/byta batterier. Kanske en petitess enligt vissa, men helt otänkbart att leva utan när man vant sig.

På så kort väg hinner man bli blöt men inte börja frysa om det regnar. Jag hade kört i så mycket ull som möjligt, med möjlighet att anpassa kläder på vägen eller från morgon till kväll (dvs något som går att packa med sig enkelt).

För min pendlarcykel gäller i grova drag att själva cykeln står för halva inköpskostnaden, och skärmar, belysning, pakethållare och kläder för den andra halvan. Då ska sägas att för de pengarna får man fin kringutrustning, men på den sträckan är det det viktigaste. Sikta på en cykel för 10 000 med andra ord - fullt möjligt!

/Jonatan

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in