• —Ny fetare rubrik— Bygga om Trek Zektor

Av:
    Turkhud
    Hej! Jag har en Trek Zektor 3 från 2012 som jag använder för kort pendling varje dag. Har bytt till nya G-One 35mm däck och gjort om den till tubeless för lite bättre känsla om jag vill träna lite mer seriöst. Funderar på att byta kassetten och kedja nu eftersom de börjar bli lite slitna, men undrar om jag kanske borde göra om den till singelklinga istället. Någon som kan komma med bra tips på sån setup? Jag vill inte betala några överpriser och inte slänga på onödigt fina komponenter på den.

Helst vill jag ta bort den inre klingan fram och sätta dit en ny växel bak med stort omfång och kanske en 40-11-kassett. Tips?

Update: hur många drev får jag plats med? Antar att 11 växlar tar mer plats än mina 9st idag.

Mental spärr omkring 1000kr, men stora kostnader går ju att dela upp...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-10 22:59 av Turkhud.

1226EFD6-AE6E-4B4C-B332-79ECD2AF821E.jpeg
  • Re: —Ny fetare rubrik— Bygga om Trek Zektor

Av:
    olaake
    Jag har också en Zektor Three som jag byggt om till singelklinga men min är några år nyare och har 10-delat bak. När mitt vevlager rasade så köpte jag ett nytt för Shimano Hollowtech II och köpte ett begagnat vevparti från en cyklocross.

Av:
    bokaj
    Du får plats med 11-delat men har knappast så stor nytta av den lätta utväxling som det erbjuder på en pendlare och det passar dåligt med din begränsade budget. kolla efter 9 eller 10-delat med hyffsat spann och en singelklinga + kedja så klarar du dig under 1000 kr.

-----------------------------------------------------------------
    Sedan ser jag racer säsongen lite över mer mot MTB åkning nu+vinter.

Av:
    Turkhud
    Min stora klinga fram är 50T och planen är att skruva loss den mindre och ge till barnen så de kan ha den som kaststjärna eller liknande. Hittade en Deore-växel som klarar 42-11T och som då ska kombineras med en HG-X-kedja. Kan jag då ha kvar mitt gamla FSA-drev fram, eller måste det bytas också?

Deore-deralieur: https://www.bike24.com

Av:
    Turkhud
    Blir ju att köpa Microshift Advent 11-42t och behålla stora klingan fram. Kommer bli grymt bra

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ