• Lite billigare titanium hardtail mtb ramar?

Av:
    majky
    Vilka finns? Tänkte helst betala max 10.000kr. Ska kunna ta 27.5 plus och 29 - 67ish vinkel på gaffel... 120mm slag. Kommer vara en cykel som hänger med på långa turer runt om i världen eller weekend utflykter i Europa. Lätt att klättra med men kul utför. Kommer inte ha packning på cykeln - en 20l ryggsäck ska svälja all packning :) Om inte titanium så rekommendera en bra stålcykel...
  • Re: Lite billigare titanium hardtail mtb ramar?

Av:
    wukkaN
    majky skrev:
    Vilka finns? Tänkte helst betala max 10.000kr. Ska kunna ta 27.5 plus och 29 - 67ish vinkel på gaffel... 120mm slag. Kommer vara en cykel som hänger med på långa turer runt om i världen eller weekend utflykter i Europa. Lätt att klättra med men kul utför. Kommer inte ha packning på cykeln - en 20l ryggsäck ska svälja all packning :) Om inte titanium så rekommendera en bra stålcykel...

Den här verkar ha allt du söker och lämnar slantar över till bärs :)
    https://www.planetx.co.uk

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Av:
    majky
    Den tar inte 27.5+ eller 29 däck över 2.3 - lite märklig reach på den också i M och L...

Av:
    Makten
    Finns det nån särskild anledning till att du vill ha titan? Känns som en dålig idé för långturer i Långtbortistan, då den inte kan lagas av vem som helst om den spricker. En stålram går ju att hjälpligt svetsa ihop utan konstigheter.

Edit: Och ja, Planet-X-cykeln har extremt skum geometri. 406 mm reach i största storleken. WTF?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 13:27 av Makten.

Av:
    majky
    Makten skrev:
    Finns det nån särskild anledning till att du vill ha titan? Känns som en dålig idé för långturer i Långtbortistan, då den inte kan lagas av vem som helst om den spricker. En stålram går ju att hjälpligt svetsa ihop utan konstigheter.

Edit: Och ja, Planet-X-cykeln har extremt skum geometri. 406 mm reach i största storleken. WTF?

Fåfänga och flärd lol. Nej, men jag började faktiskt luta åt stål redan innan jag skrev första här :) Vilka stålramar kan ni tänkas rekommendera? Ska klara 27.5+ och 29 (till 2.5ish) - ska ge med sig där det borde och vara lite styvare där den borde så att säga. Geometrin ska vara kompenserad till 120mm (max 130mm) slag. Vikten är ganska viktig... Vilka stål lämpar sig bäst (man använder olika legeringar till olika delar av ramen också i de bättre?) osv?

Av:
    Deus
    Köpte min MTB-ram från Kina, fick bestämma allt och det tog inte så lång tid. Jag körde på Waltly http://www.waltlytitanium.com efter lite googlande och är väldigt nöjd.

Av:
    Swoop
    Nordest Britango? https://nordestcycles.com

Av:
    C-dale
    Får jag fråga om kostnaden ink frakt tull o moms mm ?

Av:
    Deus
    C-dale skrev:
    Får jag fråga om kostnaden ink frakt tull o moms mm ?

1097USD med frakt och allt. Då köpte jag 29er med intern wiredragning. Axel och sadelstolpsklämma ingick. Den gled genom tullen utan kostnad...

Av:
    C-dale
    Låter bra. Antar att det bara är när man skickar efter från USA med Fedex o andra ,som själva står för förtullning ,som det trillar ner en räkning på tull o moms efter ett par månader.

Av:
    Mootsenger
    C-dale skrev:
    Låter bra. Antar att det bara är när man skickar efter från USA med Fedex o andra ,som själva står för förtullning ,som det trillar ner en räkning på tull o moms efter ett par månader.

Nja med posten får du oftast betala direkt när du ska hämta ut den istället. Räkna inte med att din ram kommer bli tull o momsfri. Det är väldigt liten chans att den blir det. Det absolut troligaste är att du får betala ca 32% på värdet i avgifter när du för in den i Sverige.

Av:
    majky
    Tack för tips :) Jag har börjat läsa på lite och tror jag nöjer mig med en 27.5 med 2.6 däck. Den ska alltså inte vara en plus ram, utan mer en 27.5 ram - en plus ram där bb och pedaler slår i backen vore trist. Så en vanlig 27.5 som tar 2.6 däck.

Av:
    C-dale
    Mootsenger skrev:
    C-dale skrev:

Nja med posten får du oftast betala direkt när du ska hämta ut den istället. Räkna inte med att din ram kommer bli tull o momsfri. Det är väldigt liten chans att den blir det. Det absolut troligaste är att du får betala ca 32% på värdet i avgifter när du för in den i Sverige.
    Ja, det är jag väl medveten om. Det är lite av ett lotteri.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in