• Val av stigcykel för cykling i skogarna kring Kungsbacka/Göteborg

Av:
    roefv
    Hej!

Funderar på att införskaffa mig en ny cykel med det primära ändamålet att cykla i skogarna kring Kungsbacka/Sandsjöbacka/Göteborg. Cyklar i dagsläget på en HT Bird Zero AM (27,5) och är väl väldigt nöjd med den men skulle vilja ha en FS då jag inser att det antagligen blir ännu roligare då! Vill ha en cykel som är livlig, lekfull och rolig att leka runt på och göra små hopp med snarare än bara köra fort rakt fram.

Efter många timmars internetcyklande har det hela kokat ner till att jag ville ha en FS med ca 140/130 mm i slag, 29", storlek XL (då jag är 189 cm), modern geometri och en budget på ca 25k. Det hela resulterade i att jag var nära på att köpa en Trek Fuel EX 8 nu på rean, men på grund av fel färg, lite löjligt kanske, så avstod jag, tyckte inte heller den var snygg i XL. Min nästa tanke var att köpa en Commencal Meta TR 29 Ride, men är lite tveksam då den verkar väga ganska mycket (15-16 kg) och eventuellt problem med att hälarna kommer slå i kedjestaget, tycker dock att den är riktigt snygg. Men sen blev jag igen, har varit det länge, sugen på en Bird Aeris 120LT. Bird'en uppfyller ju nästan alla kriterier förutom att den bara finns i 27,5.

Så mitt stora huvudbry just nu är om jag kommer ångra mig om jag köper en Bird med avseende på hjulstorleken, kommer den hjulstorleken att försvinna i framtiden?!? Har tyvärr inte haft möjligheten att provcyklat en 29" i skogen så det är ju lite svårt att veta vad man går miste om!?

Hur resonerar ni?

// Joakim
  • Re: Val av stigcykel för cykling i skogarna kring Kungsbacka/Göteborg

Av:
    bjorkkis
    Jag cyklar nästan uteslutande stig i Göteborg, Delsjön, Änggårdsbergen, Partille mm.

Cyklade på en 27.5” tidigare men har precis gått över till en 29”

Hade aldrig cyklat på en 29” i skogen innan jag fick min, men lockades av att få lite bättre rull över rötter och bröte. Nu har jag cyklat ca: 15mil på 29” och tycker det rullar på gott, inte så jag trillar av stolen men känns bra!
    Tycker inte jag har tappat någon ”lekighet” heller har precis lika kul om inte roligare på min nya cykel :)

Sen tror jag inte 27.5 kommer försvinna, den storleken har sin marknad och tex Yeti, släppte precis två nya cyklar med just 27.5”.

Mitt tips är att kolla på YT Jeffsy 29” CF Comp, dom har rea på den just nu, 2799€

Av:
    Octagon
    Bird AM9 är kul tycker jag, om du nu vill fortsätta med Bird. Jag kör med den billigaste Rockshox dämparen bak och har den nästan alltid på trail-läget, då är den trampeffektiv men funkar även bra utförs. Slår bar av det om jag verkligen ska kötta på utför, då är den väldigt förlåtande.

Av:
    Rattnalle
    Octagon skrev:
    Bird AM9 är kul tycker jag, om du nu vill fortsätta med Bird. Jag kör med den billigaste Rockshox dämparen bak och har den nästan alltid på trail-läget, då är den trampeffektiv men funkar även bra utförs. Slår bar av det om jag verkligen ska kötta på utför, då är den väldigt förlåtande.
    Det är dock mer cykel än en 120LT. Så det gäller ju att vilja ha det.

Jag tror egentligen mer på 120n men det borde rimligtvis vara en mer kortslagig 29a på väg från bird vad det lider.

Fuel EX tror jag är utmärkt annars. Finns mycket annat i samma segment. Scott Scale om man bara kommer över att det står Scott på verkar både rolig och prisvärd.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    MtbIte
    Skulle också säga YT jeffsey, man får jäkligt mycket hoj för pengarna.

Av:
    roefv
    En kortslagig (140/130mm) 29:a från Bird hade ju varit ypperligt... men orka vänta på nått som kanske kommer... Man kan ju skicka ett mess å fråga...

Problemet med Scott är ju att det inte riktigt pirrar till i kroppen när man kollar på deras cyklar, å det måste kännas kul att plocka fram sin cykel, eller bara längta efter den...

Trek Fuel EX har jag nog inte dissat helt ändå, får hålla utkik om det dyker upp någon i bättre färg, för de röda tyckte jag var gräslig.

YT Jeffsy 29 CF Comp verkar ju vara en riktigt fin cykel, men hur är det med gaffeln FOX 34 Float är den nå bra den får lite kretik för att den är flexig, eller är de teståkarna som är väldigt petiga? Å hur är det med alla E13 grejer på den... visserligen slitdelar som ändå byts ut efter hand men ändå...

Sen kan jag inte helt släppa Commencal Meta TR 29 Ride, den eller snarare modellerna över får ju grymt bra kritik, förutom två saker och det verkar vara det breda bakpartiet som gör att man kanske kommer åt ibland och slår i med skona, fast kollar man recensioner på folk som äger cykeln så verkar det inte vara ett stort problem utan snarare an vanesak hur man håller fötterna, sen är det det där med vikten. Cykeln verkar ju nästan väga uppemot 16 kg (15,5-16) jämfört med Jeffsy 29 CF Comp som väger in på runt 14 kg... Fördelen med Commencalen är ju också att gaffeln (RS Revelation RC) går att uppgradera med eftermarknadskomponenter om man så skulle vilja...

Har jag missat nån rolig trail 29:a =)

Av:
    manneblask
    roefv skrev:
    En kortslagig (140/130mm) 29:a från Bird hade ju varit ypperligt... men orka vänta på nått som kanske kommer... Man kan ju skicka ett mess å fråga...

Problemet med Scott är ju att det inte riktigt pirrar till i kroppen när man kollar på deras cyklar, å det måste kännas kul att plocka fram sin cykel, eller bara längta efter den...

Trek Fuel EX har jag nog inte dissat helt ändå, får hålla utkik om det dyker upp någon i bättre färg, för de röda tyckte jag var gräslig.

YT Jeffsy 29 CF Comp verkar ju vara en riktigt fin cykel, men hur är det med gaffeln FOX 34 Float är den nå bra den får lite kretik för att den är flexig, eller är de teståkarna som är väldigt petiga? Å hur är det med alla E13 grejer på den... visserligen slitdelar som ändå byts ut efter hand men ändå...

Sen kan jag inte helt släppa Commencal Meta TR 29 Ride, den eller snarare modellerna över får ju grymt bra kritik, förutom två saker och det verkar vara det breda bakpartiet som gör att man kanske kommer åt ibland och slår i med skona, fast kollar man recensioner på folk som äger cykeln så verkar det inte vara ett stort problem utan snarare an vanesak hur man håller fötterna, sen är det det där med vikten. Cykeln verkar ju nästan väga uppemot 16 kg (15,5-16) jämfört med Jeffsy 29 CF Comp som väger in på runt 14 kg... Fördelen med Commencalen är ju också att gaffeln (RS Revelation RC) går att uppgradera med eftermarknadskomponenter om man så skulle vilja...

Har jag missat nån rolig trail 29:a =)

Jag har en Meta TR Ride 29. Jag har inga problem med att slå hälarna, har iofs storlek 42. Jag skulle dock rekommendera dig att välja Essential-modellen istället. Mycket bättre komponenter overall för pengarna.

Jag har bytt bromsarna och däck, har även ett reklamationsärende mot Commencal för problem med NX-bakväxeln.

Min väger ca 14.5 med pedaler i Medium.

Cykeln är väldigt nice att köra genom stök och vikten är inte hela världen imho.

Av:
    roefv
    Hittade en till cykel som ja blev riktigt nyfiken på...

Ibis Ripmo AF, den bockade ju av alla mina önskemål... kunna köpa den över disk och 7-års garanti på ram är ju inte helt fel... och den är ju så snygg i silver =)

https://www.ibiscycles.com

Men sen är ju frågan då coil eller luft?!?

Av:
    Erik O
    roefv skrev:
    Hittade en till cykel som ja blev riktigt nyfiken på...

Ibis Ripmo AF, den bockade ju av alla mina önskemål... kunna köpa den över disk och 7-års garanti på ram är ju inte helt fel... och den är ju så snygg i silver =)

https://www.ibiscycles.com

Men sen är ju frågan då coil eller luft?!?

Skitfin men rätt mkt cykel jämfört med många som tagits upp hitills. Å andra sidan är ju kolripmon väldigt lättdriven, och lekfull. Antar att AF är det med men lite mer nedförsorienterad främst pga gaffelvinkeln.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in