• Köpråd landsvägscykel

Av:
    gurra_k
    Hej!

Jag har tänkt börja cykla. Har tyvärr inte särskilt många att vända mig till för råd, och då jag vill köpa begagnat känns det väl kaxigt att glida in på butik och suga ur all erfarenhet utan att bidra med ett köp... Jag hoppas därför kunna få lite råd här, om det går för sig.

Jag har kollat runt lite på hur mycket "man måste lägga" och kommit fram till att för 10 000 kr verkar man kunna få en cykel som fungerar som instegscykel. Jag hade gärna lagt lite mindre, men jag får vid läsning känslan av att t.ex. Shimano Tiagra är "för enkelt" och inte är värt att mellanlanda på. Minst 105 är det som gäller alltså?

På Blocket har jag hittat en del cyklar som verkar intressanta, men jag har lite svårt att avgöra vad som ser prisvärt ut. Jag är 184 lång, så jag har försökt hålla mig till ramar på 57-58 cm. Jag har t.ex. kollat på:

https://www.blocket.se

Cannondalen och Bianchi #1 har Shimano 105 och ser relativt fräscha ut. Bianchi #1 har campagnolo 10 del, bytt kasset? Bättre?

Nishikin i carbon, är det mer för pengarna? Scotten, rätt gammal men kanske prisvärd? Eller är det risk att ram m.m. till och med ger upp efter ett tag? Förstår att Team Rynkeby-cyklarna har något att göra med vändan till Paris för Barncancerfonden, men inte riktigt varför det finns särskilda cyklar för detta. Är de prisvärda? Lite fjantigt att ha en sån om man inte har cyklat med laget, men om jag får en bättre cykel för pengarna kan jag absolut släppa det...

Skulle vara mycket tacksam för alla typer av råd och bollande kring hur man tänker när man köper. Det är ju rätt mycket pengar, så jag är rätt sugen på att hamna rätt!
  • Re: Köpråd landsvägscykel

Av:
    HåkanC
    gurra_k skrev:
    jag får vid läsning känslan av att t.ex. Shimano Tiagra är "för enkelt" och inte är värt att mellanlanda på. Minst 105 är det som gäller alltså?
    Tiagra, liksom även billigare grupper, fungerar bra.
    Det finns annat än vilken "grupp" det är på cykeln som är (minst) lika viktigt, tycker jag

Men allra viktigast är nog att cykeln passar dig, både i strl och uppträdande (typ: känns den snabb/nervös eller stabil/trög?) och att du gillar den, kanske tom tycker att den är snygg. Allt för att du skall gilla din cykel så mkt som möjligt
    För ju mer du gillar din cykel desto roligare blir det att använda den och desto oftare blir det då av att du använder den
    Åtminstone enl mig

Ett tips:
    Canyon Endurace Al 6.0 med Tiagra för 8599 SEK, utan pedaler eller frakt
    https://www.canyon.com
    Canyon Endurace Al 7.0 med 105 för 10799 SEK, utan pedaler eller frakt

Kolla även fler ställen, tex tex Rosebikes de har rea på enstaka modeller
    https://www.rosebikes.se

/Håkan

Av:
    nieves
    Tänk på att Shimano inte har reservdelar till 10-delat om du lockas att köpa ngt med di2 (elektroniska växlar) 105, Ultegra och Dura Ace är rätt ovanliga i manuell upplaga också. Jag hade 10-delat så sent som 2015 men du är kanske ute efter nyare än så.

Brasklapp....köp utan skivbromsar, det går att tvärnita med fälgbromsar också och jag skulle tro att prislappen inte blir högra iaf.
    Tiagra är väl inte apdåligt och man får väl en ny aluracer för 8 tusen på XXL? Jag ska kränga min Cube med Ultegra sp10 (2012), får nog inte mer än 3 tusen för den så att det finns fynd på begagnatmarkanaden.

Tyvärr ser många sin gamla rejser som en "pärla" och tar rätt saftigt betalt.

Av:
    Luzen
    HåkanC skrev:
    gurra_k skrev:
    jag får vid läsning känslan av att t.ex. Shimano Tiagra är "för enkelt" och inte är värt att mellanlanda på. Minst 105 är det som gäller alltså?
    Det finns annat än vilken "grupp" det är på cykeln som är (minst) lika viktigt, tycker jag

Men allra viktigast är nog att cykeln passar dig, både i strl och uppträdande (typ: känns den snabb/nervös eller stabil/trög?) och att du gillar den, kanske tom tycker att den är snygg. Allt för att du skall gilla din cykel så mkt som möjligt
    För ju mer du gillar din cykel desto roligare blir det att använda den och desto oftare blir det då av att du använder den
    Åtminstone enl mig

Ett tips:

Kolla även fler ställen, tex tex Rosebikes de har rea på enstaka modeller
    https://www.rosebikes.se

/Håkan

Håkans förslag är bra, om de finns i rätt storlek.

Av:
    Salabaladala
    Glöm inte kläder, skor, pedaler, tvätt och smörj, osv. Går ett par tusenlappar även om du fyndar beg.

Nyaste tiagra är för övrigt bra. Inget fel på det, och man förlorar väldigt lite på 10 istället för 11 delat. Kolla reviews på Youtube.

Om du är duktig på att skruva så finns det ofta bra fynd begagnat.

Av:
    ooms
    10-delade Shimanoslitdelar är väl inga problem, kassetter finns både på Ultegra- och Tiagra-nivå och kedjor finns ju också fr flera leverantörer.

Av:
    Örjan Lax
    HåkanC skrev:
    Ett tips:

/Håkan

Haken är bara att ingen av dem finns i lager. Åtminstone enl Canyon.

- - -

Själv rekommenderar jag någon ur Cube Attain-serien som bra lvg-cykel att börja med,
    se mer här https://www.bike-discount.de (sorterat med stigande pris)
    t.ex. Attain Pro 2019 med Sora och vajer-skivbromsar finns för ca 850 Euro https://www.bike-discount.de
    eller Attain Race 2019 med Tiagra och vajer-skivbromsar för ca 945 Euro https://www.bike-discount.de
    eller Attain SL 2019 med 105 och hydrauliska skivbromsar för ca 1312 Euro https://www.bike-discount.de

Samtliga ovanför finns i lager i adekvata storlekar när detta skrives, men passa på, det är utförsäljning av 2019-modeller alltså. Frakt tillkommer dock på ovanstående modeller med ca 52 Euro till Sverige.

Vill man istället ha de nya 2020 Attain-modellerna så kan det vara några extra dagar eller veckors ytterligare väntetid i vissa fall. Däremot är det oftast fri frakt på 2020-cyklarna från Bike-Discount just nu.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 11:34 av Örjan Lax.

Av:
    ooms
    Finns kanske en anledning att vissa cyklar är slutsålda och att andra inte är det...

Av:
    Örjan Lax
    ooms skrev:
    Finns kanske en anledning att vissa cyklar är slutsålda och att andra inte är det...
    Ja, att många landsvägscyklister (utom jag) är ytterst konservativt lagda och har svårt att släppa fälgen och gå över till skivbromsat kan man tolka det som. :-)

Av:
    Stumpy
    nieves skrev:
    Tänk på att Shimano inte har reservdelar till 10-delat om du lockas att köpa ngt med di2 (elektroniska växlar) 105, Ultegra och Dura Ace är rätt ovanliga i manuell upplaga också.
    Vad är det för reservdelar du inte hittar? Jag har inte haft något problem att hitta det jag behövt.

Av:
    salle
    Hur ser ni på fälg kontra skivbroms? Kommer skivbromsar helt ta över eller kommer det finnas en marknad för fälgbromsade cyklar även framöver?

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    nieves
    Stumpy skrev:
    nieves skrev:
    Tänk på att Shimano inte har reservdelar till 10-delat om du lockas att köpa ngt med di2 (elektroniska växlar) 105, Ultegra och Dura Ace är rätt ovanliga i manuell upplaga också.
    Vad är det för reservdelar du inte hittar? Jag har inte haft något problem att hitta det jag behövt.
    Handtag och bakväxel di2, det enda jag hittar är på eBay.

Av:
    Salabaladala
    salle skrev:
    Hur ser ni på fälg kontra skivbroms? Kommer skivbromsar helt ta över eller kommer det finnas en marknad för fälgbromsade cyklar även framöver?

Rent spekulativt? Tror skivbromsar kommer dominera i dom dyrare prisklasserna inom några år, men fälgbromsar kommer finnas kvar länge framförallt i billigare modeller.

Av:
    bellasoda
    gurra_k skrev:
    Skulle vara mycket tacksam för alla typer av råd och bollande kring hur man tänker när man köper. Det är ju rätt mycket pengar, så jag är rätt sugen på att hamna rätt!

När man läser annonserna som du länkar så står det ju en del flummiga saker.

T ex när det står "bra komponenter" ihop med 10-delat. Antingen är det en väldigt billig komponentserie, eller riktigt gamla grejer. Det finns iofs bra tiodelade grupper, men en sån cykel är antagligen inte värd >10 000kr skulle jag påstå.

Värt att notera är t ex skillnaden i höjd på sadel och styre. Vissa av cyklarna har väldigt långt ner till styret och vissa har styre och sadel på ungefär samma höjd. Sånt gör väldigt stor skillnad för den som cyklar på cykeln. Så det är ju en bra idé att provcykla innan köp.

Av:
    gurra_k
    HåkanC skrev:
    gurra_k skrev:

Åtminstone enl mig

...

/Håkan

Tack Håkan för bra tips, ska följas upp!

Av:
    gurra_k
    Salabaladala skrev:
    Glöm inte kläder, skor, pedaler, tvätt och smörj, osv. Går ett par tusenlappar även om du fyndar beg.

Nyaste tiagra är för övrigt bra. Inget fel på det, och man förlorar väldigt lite på 10 istället för 11 delat. Kolla reviews på Youtube.

Om du är duktig på att skruva så finns det ofta bra fynd begagnat.

Tusen tack, behöver läsa lite mer om 10 vs. 11-delat. Jag kan absolut skruva en del på egen hand, mekat mycket DH-cyklar när jag var yngre... Första tanken var ändå att köpa begagnad för att kunna gå upp i kvalitet/ner i vikt, men det är ett rätt knepigt område att läsa in sig på.

Av:
    gurra_k
    bellasoda skrev:
    gurra_k skrev:

T ex när det står "bra komponenter" ihop med 10-delat. Antingen är det en väldigt billig komponentserie, eller riktigt gamla grejer. Det finns iofs bra tiodelade grupper, men en sån cykel är antagligen inte värd >10 000kr skulle jag påstå.

Värt att notera är t ex skillnaden i höjd på sadel och styre. Vissa av cyklarna har väldigt långt ner till styret och vissa har styre och sadel på ungefär samma höjd. Sånt gör väldigt stor skillnad för den som cyklar på cykeln. Så det är ju en bra idé att provcykla innan köp.

Tack, ja det är ju svårt att bedöma när komponenterna inte listas.

Något negativt annars med att köpa "bra" men äldre grejer? Mer värde för pengarna att köpa nya grejer ur sämre grupp?

Av:
    Hallonsaft
    Pendlar 35 km om dagen några gånger per vecka och kör solskensrundor på ledig tid. Har Shimano Sora på solskensracern och Claris på pendlaren. Claris är okomplicerad och bra för jag växlar mindre vid pendlingskörning. Tycker även Sora funkar utmärkt för landsvägskörning längre sträckor. På träningsforum är det mest elitmotionärer som skriver, som alltid förespråkar dyra och komplicerade cyklar.

Av:
    bellasoda
    gurra_k skrev:
    bellasoda skrev:
    gurra_k skrev:

Något negativt annars med att köpa "bra" men äldre grejer? Mer värde för pengarna att köpa nya grejer ur sämre grupp?

Själv föredrar jag äldre och ”finare” grejer. Vilket resulterar i tiodelat sram red från 2012, där exempelvis reglagen är byggda i titan och kolfiber. Kostade ungefär som moderna Shimano Tiagra 4700 (som också är tiodelat).

Så helt klart lyxigare känsla i gamla ”fina” grejer, alltså sram red, Shimano Dura Ace, eller Campagnolo super record. Iaf om man jämför med modernare grejer till samma pris.

Det som är negativt är väl andrahandsvärdet, och i vissa fall så kanske man blir tvungen att köpa reservdelar på eBay. Sen sägs det ju att man måste ha skivbromsar nuförtiden på sin landsvägshoj och det är ju inte äldre grejer riktigt kompatibelt med.

Men det viktigaste är nog trots allt att ramen passar dig, och då är det nog bara att prova som gäller. Har du möjlighet att prova cyklarna som du länkade?

Av:
    Bengt-re
    Hallonsaft skrev:
    Pendlar 35 km om dagen några gånger per vecka och kör solskensrundor på ledig tid. Har Shimano Sora på solskensracern och Claris på pendlaren. Claris är okomplicerad och bra för jag växlar mindre vid pendlingskörning. Tycker även Sora funkar utmärkt för landsvägskörning längre sträckor. På träningsforum är det mest elitmotionärer som skriver, som alltid förespråkar dyra och komplicerade cyklar.

Inget fel på Sora. Jag har det på pendlarcrossen och det fungerar riktigt bra. Med 12-25 kassett så har den ungefär samma steg som de finare cyklarna med 11-delat och funktionen är utmärkt med den fula fast friktionsmässigt bra tvättlinedragningen.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Miss Lycka 2.0
    5000:- för Runkebycykeln eller pruta några tusen på Carreran.

Av:
    ForesterGuy
    salle skrev:

Fälgbromsar? Vad är det här, medeltiden?

Av:
    Bengt-re
    ForesterGuy skrev:
    salle skrev:

Duger utmärkt till vacketväder cyklar. Det är bara i regn som skivor är värt att ha.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Peter87
    Hej
    Vet inte vart du bor men har en Scott Speedster 10 från 2018 med 105 växlar som jag säljer.
    Det är en L och jag är 184cm.
    Bor i sthlm.

Av:
    ooms
    Bengt-re skrev:
    ForesterGuy skrev:
    salle skrev:

Duger utmärkt till vacketväder cyklar. Det är bara i regn som skivor är värt att ha.
    +1
    I alla övriga fall (dvs när det inte regnar) är det bara extravikt och större risk för krångel.

Av:
    salle
    Ok!
    Hur ska man tänka när det gäller kofiber eller alu då? Jag har tittat på en del bagenade cyklar i prisklassen runt 10tkr. Många har ju äldre ultegra 10-delat vilket känns helt ok men många är kolfiberramar från 2014-16. Bättre eller sämre än en modern alu? Eller är det skitsamma vilket material ramen har och geometri och hjul viktigare att kolla på?

La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    HåkanC
    salle skrev:
    Eller är det skitsamma vilket material ramen har och geometri och hjul viktigare att kolla på?
    Det är skitsamma, att ramen är välbyggd och inte minst: inte har varit med i ngn krasch, är MYCKET viktigare
    Däck, hjul och geometri är viktigare att ha koll på.

/Håkan

Av:
    salle
    HåkanC skrev:
    salle skrev:
    Eller är det skitsamma vilket material ramen har och geometri och hjul viktigare att kolla på?
    Det är skitsamma, att ramen är välbyggd och inte minst: inte har varit med i ngn krasch, är MYCKET viktigare
    Däck, hjul och geometri är viktigare att ha koll på.

/Håkan

Topp!
    Hur ska man tänka när det gäller geometri då? Komfortracer jmf med mer race/aero? Vad ska man leta efter i geometritabellerna? Jag har ju en cross så komfortracer känns som det går bort. Just nu är jag i södra Spanien så lär ju bli mkt klättrande på mina turer.

Av:
    HåkanC
    salle skrev:
    Hur ska man tänka när det gäller geometri då? Komfortracer jmf med mer race/aero? Vad ska man leta efter i geometritabellerna? Jag har ju en cross så komfortracer känns som det går bort. Just nu är jag i södra Spanien så lär ju bli mkt klättrande på mina turer.
    Sittställningen jämför du enklast genom att kolla upp stack och reach för din nuvarande cykel
    Stack_o_reach_trek.gif
    Sedan får du bestämma dig för hur stor skillnad du vill ha på din nya cykel.

Vad gäller klättrandet så kanske ett styre med tillräckligt mkt reach och drop är det bästa både för utför, platt och klättring,
    för att få tillräckligt stor skillnad när du håller upptill resp i bocken

https://www.cyclist.co.uk
    https://bikerumor.com
    Men att välja passande utväxling är nog det som är viktigast för klättring

/Håkan

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Det tillverkas fina cyklar i Spanien.

Av:
    salle
    HåkanC skrev:
    salle skrev:
    Sittställningen jämför du enklast genom att kolla upp stack och reach för din nuvarande cykel

Vad gäller klättrandet så kanske ett styre med tillräckligt mkt reach och drop är det bästa både för utför, platt och klättring,

/Håkan

Topp!

Av:
    gurra_k
    bellasoda skrev:
    gurra_k skrev:
    bellasoda skrev:
    gurra_k skrev:

Själv föredrar jag äldre och ”finare” grejer. Vilket resulterar i tiodelat sram red från 2012, där exempelvis reglagen är byggda i titan och kolfiber. Kostade ungefär som moderna Shimano Tiagra 4700 (som också är tiodelat).

Så helt klart lyxigare känsla i gamla ”fina” grejer, alltså sram red, Shimano Dura Ace, eller Campagnolo super record. Iaf om man jämför med modernare grejer till samma pris.

Det som är negativt är väl andrahandsvärdet, och i vissa fall så kanske man blir tvungen att köpa reservdelar på eBay. Sen sägs det ju att man måste ha skivbromsar nuförtiden på sin landsvägshoj och det är ju inte äldre grejer riktigt kompatibelt med.

Men det viktigaste är nog trots allt att ramen passar dig, och då är det nog bara att prova som gäller. Har du möjlighet att prova cyklarna som du länkade?

Tack, jag har en tendens att tänka likadant med andra prylar (typ skidor m.m.) vilket ibland är kanon för man får fina grejer, och ibland suger när man upptäcker fel i belag osv. i efterhand. Men är man noggrann så verkar det som det ska gå även inom cykling.

Red.: Och ja, jag kommer kunna provcykla. Vilket jag vill göra inte minst för att känna på växlar m.m.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-13 14:18 av gurra_k.

Av:
    gurra_k
    HåkanC skrev:
    salle skrev:

/Håkan

Tack Håkan för all hjälp, kanon att läsa.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ