• Skydd för cykel som står utomhus

Av:
    SocialGimp
    Min cykel har stått utomhus p g a platsbrist i snart 2 år vilket bl a har lett till att handtagen har börjat "smälta"/smula sönder. Bor i Spanien så den förvaras alltså i gassande sol varvat med mkt dagg varje morgon.

Är det ngn idé att fixa någon form av skydd för cykeln, typ presenning eller nån sån här https://www.decathlon.se möjligen. Eller kapslar det bara in värmen så cykeln blir ännu varmare o tar skada kanske? Det stänger ute UV-ljuset i varje fall.

Och vilken typ av överdrag funkar bäst? Decatholon-överdraget jag länkade till ryktas vara för litet för en 29-tums MTB i L.
  • Re: Skydd för cykel som står utomhus

Av:
    salle
    En vanlig presenning från Lidl eller Leroy Merlin. Alt Lids och deras skydd för trädgårdsmöbler. Lite billigare än Decathlons variant.

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    Rattnalle
    Det bästa vore förmodligen någon form av skärm som tar solen men inte omsluter cykeln. Men mot just ljus lär ju det där funka fast för värmens skull kanske något ljust t ex en vit presenning vore bättre.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    SocialGimp
    salle skrev:
    En vanlig presenning från Lidl eller Leroy Merlin. Alt Lids och deras skydd för trädgårdsmöbler. Lite billigare än Decathlons variant.
    Tack för svar! Ska kolla vad Leroy har men tycker presenning blir för knöligt o osnyggt.

Rattnalle skrev:
    Det bästa vore förmodligen någon form av skärm som tar solen men inte omsluter cykeln. Men mot just ljus lär ju det där funka fast för värmens skull kanske något ljust t ex en vit presenning vore bättre.
    Vore absolut bäst med en skärm eller ett tak men just där cykeln står så passar det inte. Eller jag skulle nog fasen kunna få upp ett solsegel där när jag tänker efter...

Av:
    salle
    Köp ett billigt vit lakan på Ikea? Tvätta ngn gång per år.

La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    SocialGimp
    salle skrev:
    Inte så dum idé faktiskt. Drag-på-lakan skulle kunna funka.

Av:
    kogoyo
    Ett lakan skärmar inte av solen så värst mycket. En tisha i vit bomull motsvarar solskyddsfaktor 10 enl strålsäkerhetsmyndigheten.

Av:
    Mycketvillhamer
    salle skrev:

IKEA har ju billiga solsegel med, bättre att köp ett sånt.

Av:
    SocialGimp
    Ett lakan blir kanske solkigt och drar åt sig fukt... Ska testa solsegel, har ett gammalt liggande.

Tack för alla svar! Ibland behöver man bolla lite för att sätta igång sin egen hjärna.

Av:
    Pfaff
    Det är inte i första hand värme som bryter ner plast utan UV-strålningen.
    Biltema har ett silverfärgat överdrag för cyklar (eller hade, åtminstone) som funkar bra, likadana finns för MC.
    Spanien har förstås inte BT men nåt liknande finns nog. https://www.decathlon.se Kanske?

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    SocialGimp
    Pfaff skrev:
    Det är inte i första hand värme som bryter ner plast utan UV-strålningen.
    Biltema har ett silverfärgat överdrag för cyklar (eller hade, åtminstone) som funkar bra, likadana finns för MC.
    Spanien har förstås inte BT men nåt liknande finns nog. https://www.decathlon.se Kanske?
    På Decathlon har jag redan hittat ett men det är förmodligen för litet. Ett MC-överdrag borde däremot vara stort nog och kanske lite mer hållbart dessutom. Bra tips där!

Jag vet att det främst är UV-strålning som tar hårt på plaster (gammal kitesurfare). Samtidigt, om man tittar på instrumentpanelerna på bilarna här i Spanien så har solen/värmen gått hårt åt dom, trots att det är på insidan av vindrutan som ju tar det mesta av UV-ljuset.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 14:30 av SocialGimp.

Av:
    salle
    Norauto.es är ju lite som ett dåligt Biltema hemma. Jag köpte vårt bilskydd där. Borde ju ha MC-överdrag också. Deras affärer brukar ju ligga bredvid Decathlon, Leroy och de andra i köpeladeområderna.

Av:
    SocialGimp
    salle skrev:
    Norauto.es är ju lite som ett dåligt Biltema hemma. Jag köpte vårt bilskydd där. Borde ju ha MC-överdrag också. Deras affärer brukar ju ligga bredvid Decathlon, Leroy och de andra i köpeladeområderna.
    Japp, har köpt mkt där redan. Om jag inte får solseglet på plats så blir det ett besök till där.

https://www.feuvert.es finns oxå som jag nästan tycker är bättre även om det är likvärdigt med Norauto. Brukar oxå ligga vid stormarknader.

Av:
    salle
    Tummen upp!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ