• Det rimliga i att rekommendera begagnat till nybörjare

Av:
    ttfh
    Nej, detta är inte en "vad skall jag köpa"-tråd utan en meta-tråd...

Rekommendationen på Happy för en instegs-hoj verkar ju ligga stabilt på cyklar kring 10000-kronor; detta verkar inte ha förändrats mycket på 10-år (om man bortser från lite bråk om vinklar och Boost och så, men det är inte det som är poängen). Skall man ha nåt vettigt verkar priset landa där.

Om man vill lägga mindre pengar så brukar det bli "leta begagnat", och det har också varit min åsikt, men hur vettigt är det egentligen att rekommendera begagnat till en nybörjare? Känns som att det kan bli tråkigt att köpa en cykel för säg 5000 och sen direkt behöva byta grejer för åtminstone 1000 spänn och lägga timmar på att mecka. Gillar man att mecka och har tur med sitt inköp så går det väl bra, men är man inte lagd åt det hållet och har otur så kan man nog bli lite less. Är det mycket som behöver bytas så kanske man landar på säg 7500 och då börjar man tänka att man kanske skulle köpt den där happykorrekta cykeln ändå.

Å andra sidan behöver man ju lära sig skruva själv ändå om man inte är rik.
  • Re: Det rimliga i att rekommendera begagnat till nybörjare

Av:
    Rattnalle
    Nej det är förmodligen inte rimligt till en genomsnittlig nybörjare. Men din sista mening sammanfattar nog det behov som eventuellt ändå kan finnas rätt bra.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    Spacekitty
    Det finns alltid dom som vill spara någon krona på att köpa begagnat skräp. Här är till och med folk som erkänner i forumet att dom köper begagnade kassetter för högre pris än vad dom kostar nya, så inte alltid är det för att spara heller, bara känslan av att kanske ha sparat något räcker.

Av:
    bokaj
    Det är inte helt rimligt i och med att nybörjare har svårt att bedöma hur skicket är på komponenterna. NÅN skulle ju kunna lägga upp en guide kring de vanliga glappen och annat som är bra att kolla efter. Däremot är det guld värt för nybörjare att få hjälp av någon som har koll på de här bitarna, men det är knappast de som vänder sig till happy med frågor...

-----------------------------------------------------------------
    Sedan ser jag racer säsongen lite över mer mot MTB åkning nu+vinter.

Av:
    Salabaladala
    Mycket bra fråga. Brukar själv rekommendera begagnat ibland. Att hålla på att köpa begagnat som renoveringsobjekt går ju fetbort för den genomsnittliga nybörjaren, men är det en cykel i bra skick med fräscha slitdelar osv som någon kompetent mekare har ägt så är det ju en annan femma. Cykel med småjobb går väl an tänker jag om nybörjaren har mekvana från annat. Har man skruvat en del så förstår man ju redan rent generella saker om mekanik, även om man inte har stenkoll på just hur man gör någon specifik sak på cykel, men sånt är ju rätt lätt att kolla upp.

ttfh skrev:
    Å andra sidan behöver man ju lära sig skruva själv ändå om man inte är rik.

Så sant som det är sagt.

Av:
    cykelärkul
    Begagnade cyklar är ofta överprisade som fan också. Man ska ha tur att hitta en bra beggad cykel till ett bra pris. Har letat begagnat i en månad nu för ca 10k-13k klassen men bara hittat en so far och det var en vitus sentier. Så det är liksom inte bara att hoppa in på blocket och köpa en cykel för 10k som många verkar tro, nej det kan ta skit lång tid att hitta något vettigt. Jag predikar för att köpa nytt..

Av:
    clnr
    Fanns en sådan guide under "läsvärt" på gamla happy. Nån som orkar uppdatera?
    https://web.archive.org
    Även https://web.archive.org

Ett forum, flera fora

Av:
    ForesterGuy
    Spacekitty skrev:
    Det finns alltid dom som vill spara någon krona på att köpa begagnat skräp. Här är till och med folk som erkänner i forumet att dom köper begagnade kassetter för högre pris än vad dom kostar nya, så inte alltid är det för att spara heller, bara känslan av att kanske ha sparat något räcker.

Häromveckan var det ju nån som köpt en begagnad kedja...

Av:
    VättleBökaren
    Jag brukar inte rekommendera begagnat om det inte är "befogat", t.ex att personen söker något verkligen unikt.

Sen avfärdar jag inte allt som har en prislapp under 10 tkr heller. Själv köpte jag cykel för 3000 kr för 10 år sedan på biltema. Den har gjort det den påstått att den skall göra och väldigt bra också.
    Klart man inte får en "perfekt" cykel i budget klassen. Man skall inte inbilla sig att en cykel för 3000 kr går att jämföra med en för 10 lax och uppåt.
    Poängen dock är att dom visst går att cykla på och det beror helt och hållet på hur man cyklar om det fungerar eller inte. Är man en grottmänniska som slår på grejerna med påk så kanske det är befogat att ta en dyrare hoj som tål grottfolkets vanvård. Men så blir det ju bra mycket dyrare sen när saker ändå tillslut går sönder.

Om människan som frågar är införstådd med faktumet att dom inte får lika tåliga och lika driftsäkra cyklar för pengar under 10 tkr så har jag inga som helst problem att säga "klart den är värt det".

Som sagt, har en hoj som varit med i tio år (varav 8 år som den brukats aktivt) och som kostat mig 3000 kr inköp och ytterligare 1500 kr i underhållskomponenter. Och de saker jag bytt av ren "jag vill ha bättre saker" anda har kostat ytterligare 1500 kr. Allt detta alltså under loppet av tio år.

Hade jag istället köpt en cykel för 6000 kr så hade jag ju ändå fått punga ut för underhåll och eventuella uppgraderingar.
    Och hade jag köpt en för 10 tusen eller mer så hade jag ju legat back redan. Och säkert ändå behövt byta allt som jag bytt på budgetcykeln.

Det man betalar för är prestandahöjande saker som några kilo mindre i vikt och finare komponenter som fungerar marginellt bättre än dess budget ditton.

Men så skall man inte låta sig luras heller, en cykel för 6000 kr kan vara värd mindre än en cykel för 3000 kr. Det handlar alltså inte bara om prislapp och märke utan om hur prisvärd cykeln är. Vad man faktiskt får.

Av:
    kais01
    nybörjaren behöver en rådgivare. detta är lättare att arrangera om man köper nytt.

är man ute efter att köpa något för måttliga pengar blir förlusterna vid felköp även de måttliga, och det är på många sätt enklare att köpa nytt.

men är man inte nybörjare dvs vet vad man behöver OCH är tekniskt kunnig liksom har möjlighet att meka själv, är för mig det självklara valet att köpa begagnat. åtminstone på de riktiga top-notch-cyklarna. värdefallet på dessa är så mycket större. och en ny drivlina stjälper inte kalkylen.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 23:08 av kais01.

Av:
    majky
    Klart man kan köpa begagnat och tjäna en hacka på det. Köpte en finfin hardtail i karbon för en bit under 10 papp med bra hjul och full XT - 2 år på nacken och över halva priset. Inget behövde bytas direkt. Men alla nybörjare som köper cykel behöver komplettera med lite verktyg och kunskap om de ska fortsätta cykla. Har man bara tänkt cykla 100km utspritt på 10ggr så är det skit samma oavsett.

Av:
    gandhi
    Jag tycker absolut att man kan köpa begagnat som nybörjare. Årminstone om man är ute efter mer än bara snålpendla. Jag gjorde det själv 2001 när jag köpte min första MTB.

Visst behöver man läsa på (bl a på cykelforum) och rådfråga kunniga personer innan, men om man redan börjat bli nyfiken på cyklingen så har den processen nog redan börjat.

Att gå till lbs är inte en garanti att man får det man vill ha. De har sina lager som de vill bli av med och då händer det inte sällan att nybörjaren går därifrån med något som kanske inte ger den start i cykelvärlden som hen tänkt sig. En kollega (nybörjare) gick för en vecka sedan till sin lbs för att köpa slicks/lvg-däck till sin begagnade cx och kom hem med ett par 25 mm däck (!) för att lbs avfärdade 30-35 mm dito som olämpliga på asfalt. "Men de här är det extrapris på" sade lbs.

Sedan är utbudet bra begagnat som nämnts inte så stort. Mycket skräp och många är riktigt dyra. De bra begagnade lägger vi kunniga vantarna på i ett nafs.

Kom och köp min smarta trainer!:Kinetic Roadmachine Smart Trainer

STULEN!:Transition Rapture

~Hjulbryggare~

What? No. We can't stop here. This is bat country.

Av:
    pennan
    finns en miljöaspekt i att köpa begagnat, ej att förakta.

Av:
    Barometer
    pennan skrev:

Jag tycker att alla ska köpa begagnat.

Av:
    tmalm
    Har man inte tummen mitt i handen ser jag inga problem med att köpa begagnat.

/T

Av:
    hm
    Barometer skrev:
    pennan skrev:

Jag tycker alla ska köpa ny varje år . Och kasta fjolårets på tippen för att driva på ekonomi mera.

Av:
    Barometer
    hm skrev:
    Barometer skrev:
    pennan skrev:

Jag tycker alla ska köpa ny varje år . Och kasta fjolårets på tippen för att driva på ekonomi mera.

Eller elda upp dem på bål.

Av:
    Appel
    Svår avvägning.

En nybörjare kan köpa för billigt, för begagnat så att hen blir avskräckt från att fortsätta cykla.
    En nybörjare kan köpa onödigt dyrt när det senare visar sig att detta att cykla inte var något för hen.

Lite samma som att försöka få t.ex en flickvän att börja cykla och börja med att projicera sitt intresse på flickvännen (utan att reflektera över att man själv har en cykelmognad som tagit 10-tals år att bygga upp) och köpa allt till henne och säga "Se här, bara att börja cykla". Ett cykelintresse måste kanske liksom mogna fram. Börja med något begagnat skit (som inte är för dåligt), inse att "Detta var ju kul". Köp nästa cykel osv osv

Av:
    itisasitis
    Appel, anar jag en självbiografisk erfarenhet? :D

En personlig reflektion.

Jag köpte min första riktiga begagnade MTB för ett, tyckte jag då (och fortfarande), helt OK pris. Jag hade inga specialverktyg och kunde inte mycket alls, men är allmänt händig, tycker det är roligt att lära mig samt visste med mig att jag har råd att fixa det som behöver/behövde fixas. Har också för det mesta vettet att inse att det är skit bakom spakarna och inte grejerna som oftast är anledningen till strul eller missade förväntningar (typ: det är inte cykeln som är dålig om du trampar ashårt och växlar samtidigt och något går sönder). Inser i efterhand att jag öht inte hade kunskapen att göra en fullständig bedömning av skicket på cykeln eller vad det skulle kosta att fixa det som behövde fixas men var mer än beredd att ta risken.

Är man ungefär som jag när man ger sig in i cyklandets värld på riktigt så tror jag att begagnat går alldeles utmärkt. Saknas någon eller flera av egenskaperna ovan så kan det nog vara bra att kolla på nytt. Alltså blir mitt svar: det beror på.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-12 13:54 av itisasitis.

Av:
    svurr
    Fast går inte de trådarna ofta typ såhär:

-Hur mycket behöver man betala för en nybörjarcykel?

-typ 10k

-det var dyrt kan jag inte bara köpa en Biltema cykel för 3k

-då är det någon bättre att köpa begagnat

Av:
    Freddie L
    gandhi skrev:
    Jag tycker absolut att man kan köpa begagnat som nybörjare. Årminstone om man är ute efter mer än bara snålpendla. Jag gjorde det själv 2001 när jag köpte min första MTB.

Visst behöver man läsa på (bl a på cykelforum) och rådfråga kunniga personer innan, men om man redan börjat bli nyfiken på cyklingen så har den processen nog redan börjat.

Att gå till lbs är inte en garanti att man får det man vill ha. De har sina lager som de vill bli av med och då händer det inte sällan att nybörjaren går därifrån med något som kanske inte ger den start i cykelvärlden som hen tänkt sig. En kollega (nybörjare) gick för en vecka sedan till sin lbs för att köpa slicks/lvg-däck till sin begagnade cx och kom hem med ett par 25 mm däck (!) för att lbs avfärdade 30-35 mm dito som olämpliga på asfalt. "Men de här är det extrapris på" sade lbs.

Sedan är utbudet bra begagnat som nämnts inte så stort. Mycket skräp och många är riktigt dyra. De bra begagnade lägger vi kunniga vantarna på i ett nafs.
    +1 Inget att tillägga egentligen, förutom kanske att det är skillnad nu och då. Förr var inte instegscyklarna särskilt kompetenta och man tvingades titta på begagnat. Idag kan en instegscykel vara helt ok, tom kanske bättre än en tre-fyra år gammal mellanklasshoj.

/Fredrik

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Är det den moderna geometrin som ger den tanken?

Av:
    SGS
    svurr skrev:

-typ 10k

Det är min upplevelse också. I dessa fall är det ju mer eller mindre ett måste med begagnat (med allt vad det innebär), åtminstone om man vill undvika de allra enklaste instegskomponenterna.

Folk verkar inledningsvis sällan vara villiga att betala mer än en normal månadshyra för en cykel, inte ens om man tänkt sig det som hobby.

Av:
    Luthman Photography
    SGS skrev:
    svurr skrev:

-typ 10k

Det är min upplevelse också. I dessa fall är det ju mer eller mindre ett måste med begagnat (med allt vad det innebär), åtminstone om man vill undvika de allra enklaste instegskomponenterna.

Folk verkar inledningsvis sällan vara villiga att betala mer än en normal månadshyra för en cykel, inte ens om man tänkt sig det som hobby.

Det är ju egentligen inte så konstigt. Cykling är en ganska dyr hobby (iaf om man ser till utrustningen) jämfört med många andra. Jag hade absolut inte köpt min nuvarande hoj (som ändå säkert kan anses vara billig) som första cykel.

Av:
    SGS
    Luthman Photography skrev:
    SGS skrev:
    svurr skrev:

-typ 10k

Det är ju egentligen inte så konstigt. Cykling är en ganska dyr hobby (iaf om man ser till utrustningen) jämfört med många andra. Jag hade absolut inte köpt min nuvarande hoj (som ändå säkert kan anses vara billig) som första cykel.

Jag tror folk (jag också) ofta har fel tankesätt kring cykling i början. Man känner till att det finns både prylhets och ett stort mått av nörderi i cykelvärlden. Lätt då att det blir taggarna utåt från början tänker jag. "Sån ska jag aldrig bli. Ge mig en cykel för max 5k. Tung ger bara mer träning".

Problemet är att det ligger någonting bakom prylnörderiet. Visst kan sådant gå till överdrift, men en cykel som ska vara rolig/hållbar/konkurrenskraftig/modern är otvivelaktigt dyrare än vad många verkar vilja lägga ut på en förstahoj. Snobberi? Jag tycker faktiskt inte det. Man kan inte jämföra cykling med t.e.x. löpning i omkostnader. Då blir det fel direkt.

Därmed inte sagt att man måste skaffa något som kommer i närheten av det allra värsta redan från start. Om ens någonsin.

Av:
    Snuten
    TS är något viktigt på spåren. Undvik en massa glädjedödande problem och köp nytt första gången. Minns min första mtb, sprillans ny, med doft av nytt gummi, ny metall, ny plast, ny färg, ja nytt allting och det funkade perfekt. Det var en fin upplevelse.

Den när man blivit lite mera härdad, och inte längre är så skör i sitt intresse, kan man börja utmana tålamodet med begagnade grejer.

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    ttfh
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Själv väntar jag på den postmoderna geometrin.

Av:
    tmalm
    Efter att ha kört fruns Nishiki xc -07 och brorsans GT Helios 27,5 FS från typ -17 har jag slutat le åt "modern geo hetsen"

/T

Av:
    kais01
    ttfh skrev:
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Själv väntar jag på den postmoderna geometrin.

som trek supercaliber.

old-school när det var som bäst?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in