• Alfine/navväxlar på mtb?

Av:
    frippegubben
    Började fundera lite på årets version av vinterhoj för skogsbruk...
    Är nav med interna växlar som Shimanos Alfine 11-växlade tillräckligt hållbart för att bröta runt med lite i skogen?
    Tanken på att slippa lera, is, snö och diverse pinnar i växlar och drev vintertid lockar. Det behöver ju inte vara hardcore enduro och liknande på vintern utan det brukar vara fina snöiga, frusna stigar, och en del vinterväg. och lite stök, javisst...
    Skulle det hålla? Tanken är ju att det vore mer underhållsfritt och inte att stå där med ett havererat nav efter några mil. Jag har ingen koll på hur de håller nuförtiden, minns bara treväxlade torpedo från barndomen och de funkade ju om man inte toktrampade samtidigt som man växlade...
    Och naven står ju att de är specade för elcyklar, vet inte om det betyder att de är tåligare eller inte... Men det känns ju som att det borde vara en positiv grej.
  • Re: Alfine/navväxlar på mtb?

Av:
    oxr
    Förr i världen experimenterade jag och AJ lite med det på redaktionell plats, så det finns ett gäng artiklar på temat Alfine/Nexus. Dock är det säkert 10 år sen. Vet inte hur mycket som förändrats i konstruktionen.

* Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha *

Av:
    frippegubben
    Tack!
    Efter lite sökande hittade jag artiklarna. Intressant, vet dock inte om jag är sugen på att hänga på ett extra kilo i bakhjulet, så idén kanske får hamna i byrålådan igen...

Av:
    oxr
    Klokt! Idén var mycket bättre i teorin...

* Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha *

Av:
    Sambal Oelek
    precis vad jag själv kom fram till nyss, visst är det härligt med navväxlar, men de är tunga och när de väl krånglar är det inte så kul. Utanpåliggande krånglar mycket men grymt lätt att fixa. Man både älskar och hatar dem, men billiga och lätta är de.

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    kais01
    växling i brant backe under hög last är ett säkert sätt att totalförstöra växelnav.

där och då. tvärstopp.

Av:
    Berk
    kais01 skrev:
    växling i brant backe under hög last är ett säkert sätt att totalförstöra växelnav.

där och då. tvärstopp.

En Alfine nav växlar inte under hög last. Men om man släpper last en moment för att växla och sätta på högt last igen innan växling är klart tror jag att man totalförstöra växelnaven.

Av:
    kais01
    det är det jag menar berk. klassiskt händelseförlopp. det händer dessbättre inte ofta men risken är tillräcklig, och besvären så stora när något händer, så jag skulle undvika köra långt hemifrån med navväxel.

men de har goda egenskaper för pendling med många rödljus.

Av:
    Berk
    kais01 skrev:
    det är det jag menar berk. klassiskt händelseförlopp. det händer dessbättre inte ofta men risken är tillräcklig, och besvären så stora när något händer, så jag skulle undvika köra långt hemifrån med navväxel.

+1

SRAM hade för lite mer än 10 år sen en konstigt combo av växelnav och derailleur bak, för att undvika växel fram på FS. Trodde redan att det inte skulle blir någon succé, men har inte läst om förstörde växelnav.

Edit: nej, det var ännu konstigare! "växelnav" satt fram i veven.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-12 08:16 av Berk.

Av:
    Erik O
    Berk skrev:
    kais01 skrev:

+1

SRAM hade för lite mer än 10 år sen en konstigt combo av växelnav och derailleur bak, för att undvika växel fram på FS. Trodde redan att det inte skulle blir någon succé, men har inte läst om förstörde växelnav.

Du tänker på Hammerschmidt kanske? Slog aldrig igenom riktigt och sen kom väl 1x och dödade idén.

Av:
    Berk
    Erik O skrev:
    Berk skrev:
    kais01 skrev:

+1

Du tänker på Hammerschmidt kanske? Slog aldrig igenom riktigt och sen kom väl 1x och dödade idén.

Just, Hammerschmidt! 2 växlar byggt in i höger vevarm, så var det.

Av:
    LTS
    Berk skrev:
    SRAM hade för lite mer än 10 år sen en konstigt combo av växelnav och derailleur bak, för att undvika växel

Du kom ihåg rätt från början. Produkten du beskriver är SRAM DD3, ett nav för både extern och intern växling.

Av:
    perzzon
    Var vanligt på liggcyklar

Av:
    jomper
    Cyklade något år med HS. Den tyngre växeln hade väldiga förluster, kändes väl ok utför men undvek den i möjligaste mån.

Den lägre kändes förlustfri.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Berk
    LTS skrev:
    Berk skrev:
    SRAM hade för lite mer än 10 år sen en konstigt combo av växelnav och derailleur bak, för att undvika växel

Du kom ihåg rätt från början. Produkten du beskriver är SRAM DD3, ett nav för både extern och intern växling.

Jag blandade ihop DD3 och Hammerschmidt.

Av:
    Berk
    jomper skrev:
    Cyklade något år med HS. Den tyngre växeln hade väldiga förluster, kändes väl ok utför men undvek den i möjligaste mån.

Den lägre kändes förlustfri.

Lägre var direkt, tror jag, så ingen förlust.

Av:
    kais01
    hybridväxlar dvs oftast kombon navväxel kombinerat med utanpåliggande växel var en grej på 80-90-tal.

bra på småhjulade cyklar som annars kräver väldigt stora framdrev. inte speciellt haveribenägna vid framfart på vägar. har väl inte använts på mtb särskilt, men där skulle jag ’tro’ att de ganska snabbt skulle bli skrot.

men där testades hammerschmidt ett tag, och tydligen då trög på högväxeln. en fördel annars att man kan utan ineffektiva smådrev bak köra med liten framkrans.

finns också schlumph mountain drive som har direktväxeln som den högre växeln men tyvärr ett hopp på 2,5x mellan låg och hög.

det här är inget nytt, liknande växlar fanns före växelnaven redan på 1800-talet!

schlumpf gör också en speed drive med två växlar 1,0 resp 1,65, och en sådan kör jag sedan några år på en brompton.

tyckte som jomper med hammerschmidt att den var lite draggig först. men det har blivit i princip bra efter att jag gick ner från 57t till 53t. testat även 50t, men den går tillräckligt lätt med 53t. det inget kännbart motstånd alls i själva mekanismen, utan det beror på att kedjan går så snabbt genom bakväxeln. 1,65 x 57 är 94, så det motsvarar en jätteframkrans. med större växelförarhjul minskar motståndet, och en extrasmidig wippermankedja hjälper också till.

med det här arrangemanget är denna småhjuling utväxlad ungefär som en racer. kul och snabb, och den cykel jag kör mest.
    .
    0FCB9CB2-EFD3-41ED-85EF-3221CBBB9F8F.jpeg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ