• Kedjan slår i framdrevet (Shimano SORA)

Av:
    GG-
    Hej!

Min fru har en Cresent centi (stadshybrid med 9 kuggar bak och 2 drev fram 34/52) som hon använt flitigt.
    Jag har inte haft tid att ta hand om den så en dag gick kedjan av och den ställdes åt sidan för stunden.
    Nu när jag bytt putsat upp den och bytt kedja så märke jag att när man är på minsta dreven bak och fram (max diagonal på kedjan) så slår kedjan i förhöjningarna som jag ringat in på bifogad bild. Jag misstänker att dessa är till för att hjälpa kedjan till nästa drev när man växlar upp. Detta har jag inte varit med om tidigare när jag justerat växelförarna. Till historien hör att hon cyklade in i en trottoarkant där pedalen fick ta största smällen, så jag trodde att drevpaketet kanske hade åkt på stryk. Men jag har samma problem med det nya.
    Jag skulle vilja ha ut hela drevpaketet fram någon mm eller två, men här finns ju inga justeringsmöjligheter. Är cykeln ramsned tro?
    Jag har försökt mäta men inte hittat något direkt konstigt. Vevlagret snurrar fint och sitter rakt.
    Vad göra?
    Skärmavbild 2019-09-11 kl. 21.04.47.png
  • Re: Kedjan slår i framdrevet (Shimano SORA)

Av:
    GustafH
    Enklaste sättet att undvika det är ju att inte vara på minsta-minsta. Det minskar dessutom slitaget.

Lite modern läsning om vad tillverkarna tycker: https://road.cc

Av:
    GG-
    Hehe, nu resonerar du som jag gör.
    Men detta är min frus cykel och det alternativet ligger efter att tillverkat en distans och flytta ut drivpaketet ;)
    Intressant läsning för övrigt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-11 21:27 av GG-.

Av:
    Bengt-re
    GG- skrev:
    Hehe, nu resonerar du som jag gör.
    Men detta är min frus cykel och det alternativet ligger efter att tillverkat en distans och flytta ut drivpaketet ;)
    Intressant läsning för övrigt.

Byt till en 42t N/W klinga.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Stumpy
    Man skall inte köra på lilla+lilla eller stora+stora Punkt. Samma utväxling finns med andra klingan. Hon får helt enkelt lära sig att växla korrekt.

Av:
    Bengt-re
    Stumpy skrev:
    Man skall inte köra på lilla+lilla eller stora+stora Punkt. Samma utväxling finns med andra klingan. Hon får helt enkelt lära sig att växla korrekt.

Folk lär sig inte.... men en lösning kan vara att göra kedjan för lång så att den rappar om man kör lill-lill. Och är problemet på andra hållet gör man kedjan så kort att man trampar sönder bakväxeln om man kör stor-stor.

Det senare körde jag med själv medvetet på vinterhjulen förr. Inte längre dock - till slut glömmer man av sig...

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    eiskall
    Tillverkaren har inte tänkt att man ska köra lilla-lilla.

Av:
    Bengt-re
    eiskall skrev:
    Tillverkaren har inte tänkt att man ska köra lilla-lilla.

Av:
    Scottår
    Jag har hört det mindre smickrande namnet "idioten" bland lvg-cyklister att köra med kedjan på diagonalen, vilket ju är förkastligt ur flera synpunkter.

Av:
    Chrille e
    Montera en smalare kedja för 11-delat, det lilla kanske räcker.

Av:
    kais01
    det kan hända att lilla klingan är felvänd, så att den hamnar för nära den stora.

on så inte är fallet finns möjlighet att med brickor flytta isär klingorna en aning. enklast är att slipa ner niten några tiondels mm.

Av:
    Stumpy
    52/34 är ju för övrigt en udda kombination. Är de verkligen avsedda att användas ihop?

Av:
    jonja
    Det är normalt med rassel på max diagonal, en bra påminnelse om att man inte ska ligga där. Går det inte att lära frugan det?

Av:
    Jon
    GustafH skrev:

Lite modern läsning om vad tillverkarna tycker: https://road.cc

Läs i länken ovan.
    Tur att man kör SRAM så att man får ligga på stora-stora ibland.
    Annars får man väl köra 1x om man är orolig.
    Man har ju fått höra sen man körde 2x5 att inte ligga på stora-stora och lilla-lilla, då kan man ju knappt använda några växlar på 10,11,12-delat om man inte fick korsa mer än så?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-12 07:37 av Jon.

Av:
    GG-
    Det bästa är kanske att låta det vara, som ni är inne på, för att indikera att det är ett olämpligt växelläge.
    Den förra kedjan hade lite väl kort livslängd, fast den var dåligt underhållen också isf.
    Men jag är fortfarande nyfiken på varför det blev såhär helt plötsligt...

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in