• Re: [OT] HiFi

Av:
    Klavikel
    Sambal Oelek skrev:
    På temat små anläggningar med bra ljud...

Jag skaffade mig en liten anläggning för verkstaden. Kör med Bluetooth-högtalare så jag ville helst ha en stereo med BT-sändning, var svårt att hitta något som uppfyllde alla krav. Men så kom jag till insikt att om jag köper en liten BT-sändare med optisk ingång, bänkmodell, så kan jag ha vilken stereo jag vill.

Yamaha hade en grymt snygg mindre serie, där toppmodellen var fruktansvärt tilltalande, förutom att den var snäppet för stor för att passa på hyllan tyvärr.

Men så hittade jag ProJect, de har väldigt fina små HiFi-komponter att välja mellan:
    https://www.project-audio.com

Vad var det för priser på dom där egentligen?
    Finns det nåt för sub 1 500kr?

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

• Re: [OT] HiFi Receiver / Förstärkare

Av:
    Klavikel
    såkket skrev:
    Jag har en SMSL SA98 förstärkare och en SMSL Sanskrit 6th DAC liggandes sedan jag uppgraderade mina datorsetup som du kan få köpa för en röding + frakt.

SMSL SA98 http://www.smsl-audio.com
    SMSL Sanskrit 6th http://www.smsl-audio.com

Orkar garanterat driva ett par golvhögtalare med tillräckligt headroom för att inte klippa.
    2x160W speccat men dessa små förstärkare är ju klass E så man kan inte jämföra mot klassiska förstärkare riktigt.
    Komplettera med en Chromecast eller liknande för strömmande material.

Vilken av dom där två är mest lämpad för mig två och vad skiljer en förstärkare från en DAC egentligen? Måste dom köras som ett par eller går dom var för sig??

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    Bonzo
    Klavikel skrev:
    me.I.am skrev:
    Här verkar finnas lite experter, jag är bara en glad amatör, men har lyssnat en del genom åren och är rätt kräsen på mitt eget lilla sätt. Inte finsmakarkräsen dock (har t.ex. alltid gillat Pioneer bilstereo medan finsmakarna föredrog Alpine back in the days har jag för mig).

Nu är det ett tag sedan men jag var på väg att köpa ny förstärkare för några år sedan. Har för mig att jag tittade på förstärkare runt 4K. Det jag tyckte då var att hemmabioförstärkare lät sämre för vanlig musik, tyckte det var märkbar skillnad, även med olika märken. Det hela slutade dock med att jag behöll min gamla Sony-förstärkare, hade behövt gå upp till 5-6K för att få _lika_ bra ljud. Den sprakar och håller på men levererar (hjälper inte med kontaktspray).

Du har inte funderat på helt nya högtalare?
    Jag har alltid förr hållt på med olika kopplingar och högtalare. Har bl.a. ett par renoverade Carlsson-högtalare. Kopplade ett tag ihop dessa som drevs av Sony-förstärkaren med en annan anläggning som hade sub. Olika karaktär i ljuden och tillsammans blev det rätt bra.
    Men, köpte för ett tag sedan ett par Audio Pro t14, små och nätta. Nu lyssnar jag på allt i dom, TV, film musik, dator etc. Och är väldigt nöjd. Framförallt den lilla storleken.
    https://www.elgiganten.se

Men det är klart, ska man dra på så öronen fladdrar föredrar jag dom gamla högtalarna.
    Lite kuriosa:
    Har dessa (tror jag), grymt härlig bas som låter, inte bara burkar på.

Dessa har en kompis, aktiva, gött ljud:

Nä fasen, inga nya högtalare, känns väldigt onödigt eftersom dom gamla spelar så bra och har inte en skråma på dom.
    Likvärdiga nya skulle ändå bli så dyrt så vore helt omvänt att byta bara för designen.

Dom får helt enkelt hänga med så länge dom lever eller möjligen om man flyttar till en 1:a på 15kvm =)

Av nyfikenhet, vad innebär "aktiva" högtalare egentligen. Inbyggd förstärkare eller?

Men som sagt.
    Inga nya högtalare inom överskådlig tid, typ de närmsta 1-2 decennierna.

Edit: telefonjäveln ger mig dyskecksi

Jag tycker du ska släppa sargen och gå all in. https://www.hifiklubben.se

Av:
    Klavikel
    Ska man gå på analog eller digital förstärkare om man ska ha för både musik, film (antenn/dator/blueray) och streaming?

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    GustafH
    Klavikel skrev:
    Ska man gå på analog eller digital förstärkare om man ska ha för både musik, film (antenn/dator/blueray) och streaming?

Din ingångsprocessor behöver vara digital och ditt slutsteg behöver vara analogt. Kul svar va? ;)

Du behöver nånting som omvandlar din digitala signal (vilket är allt av det du räknar upp ovan om du inte kör vinylspelare och kör gammal analog antenn-TV) till analog signal och du behöver nåt som förstärker den analoga signalen till dina högtalare.

En integrerad förstärkare (integrerad för den har båda delar) eller receiver (har också radio i sig) är simplast, det kan inte gå fel så länge du har rätt ingångar och den pallar driva dina högtalare. Delade system är lite knepigare men kan bli mycket roligare om man har koll.

EDIT: Om vi kollar på såkkets prylar så behöver du båda, DAC:en omvandlar digital signal till analog och förstärkaren förstärker signalen till dina högtalare.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-12 13:53 av GustafH.

Av:
    Watchtower
    42Hz skrev:
    Två sådana här för stereo. :)

https://www.ikea.com

De där har jag sett folk slakta för att bygga in i befintlig vanlig högtalare. Kan ju vara ett alternativ. Blir som en Sonos Play :1 ungefär.

Av:
    GoranS
    Bonzo skrev:
    Var först lite hoppfull när jag såg priset men insåg sedan att det var en hel anläggning. Jag trodde det handlade om priset för en kabel. Med den prislappen för en hel anläggning kan man ju inte förvänta sig att få något annat än något massproducerat dussinskräp som vilken Svensson som helst har hemma.

Av:
    ceel
    HåkanC skrev:
    H. skrev:
    Jag har inget wifi på landet och lär inte ha det de närmsta åren heller.
    På landet fixar jag wifi genom att slå på internetdelning i min telefon
    Det fungerar utan problem för den Chromecast Audio jag skrev om ovan; https://happyride.se

/Håkan

Så kör jag i bilen. Hittade en USB och en 3,5mm i förvaringen i armstödet och det blev ett jäkla lyft från stereons kassa blåtandsljud.

Av:
    D i U
    Klavikel skrev:
    Behöver köpa en ny förstärkare till mina golvhögtalare, ganska så rejäla grejer.
    Det är ett par Infinity - Reference 61 MK2 6 ohm.

Vad behöver jag för att kunna driva dessa med en godtagligt ljud? Förstår inte watt och ohms särskilt väl.
    Ska man kolla på ohm eller watt eller kanske bägge två när det gäller receivers/förstärkare?

Är inget fan av vanliga receivers som ser oftast ser ut som nån gammal VHS från 90-talet.
    Nyare modeller kan ha lite finare framtoning med LCD etc men då skjuter ju oftast priserna i höjden.

Skulle det funka med någon slags miniförstärkare tro? Finns ju från en 500-hundring och uppemot 2 000kr
    Lägger till lite bilder som exempel på miniförstärkare.

Den nedersta är för klen givetvis men frågan är om man kan komma undan med den översta för en bra bit under 1 000-lappen?
    Några tips?
    Hade Harman Kardon innan men en ny sådan går ju lös på uppåt 3 000kr och det är lite för mycket pengar.
    2:a-hands är ju ett alternativ prismässigt men oftast rätt trista/gamla alternativt trasiga prylar.
    Ohm mäter man om jag inte har fel på högtalarna, hur tungdrivna dom är, allså hur mycket effekt dem behöver för att låta bra.

Watt hit och dit, beror helt på hur de mäts. Säg 2x50 watt angivet på en fjäderlätt stärkare, då är den förmodligen mätt med en kanal inkopplad åt gången på en testsignal där wattmätaren slår en peak på 50w. Hade man mätt vad stärkaren kan mata ut med båda kanalerna inkopplade samtidigt
    Kontinuerligt hade antagligen effekten krympt till riktiga 2x10w. Något att tänka på.

Ju mer watt desto bättre låter högtalarna och då helst riktiga watt. För någon tusenlapp får du tyvärr inte något med varken så mycket effekt eller kvalitet om det skall vara nytt.

Av:
    DanielS
    HåkanC skrev:
    Klavikel skrev:
    Chromecast Audio, är det Wi-Fi i stället för BT eller vad är skillnaden där?
    Du behöver (förstås) Wi-Fi, men hos BT är ljudöverföring analog (tänkt för telefonljud) medan överföringen till Chromecast är digital
    Chromecast Audio innehåller en DA-omvandlare som skall vara helt OK

En viktig skillnad är också att med Chromecast så körs musiken direkt från din wifi-router till Chromecast. När man kör Bluetooth så går man omvägen via wifi till telefonen och sedan med Bluetooth till anläggningen. Bluetooth kan vara känslig för störningar , t ex när man tar med telefonen till ett annat rum. Det blir också lite mindre batteriförbrukning på telefonen och musiken kan fortsätta spela även om du lämnar bostaden. Kräver dock att Spotify är online och inte används på någon annan enhet samtidigt.

Sedan om man ska vara petig så är ju inte överföringen över Bluetooth analog, men det som händer är att musiken kodas om på telefonen för innan det skickas över Bluetooth-länken. Och dubbel komprimering kan ju aldrig göra ljudet bättre, men med apt-x eller bättre bör det inte heller bli märkbart sämre.

Jag tycker att Chromecast Audio är väldigt bra för att spela musik, men det blir ett extra steg då man slår på musiken då man måste "koppla upp" (och ev. gå online) i Spotify. Bluetooth brukar i allmänhet koppla upp sig automatiskt och kan spela musik offline.

Med det sagt tycker att båda varianterna har sin plats. Jag använder Chromecast Audio på min finare anläggning i vardagsrummet, och Bluetooth för min köksradio och i bilen. Synd att Google lagt ner Chromecast Audio, jag tycker verkligen den fyller en lucka i det övriga utbudet som finns.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-09-12 15:58 av DanielS.

Av:
    Rog17
    Bor du i Skåne kan jag hjälpa dig hitta rätt förstärkare till dina högtalare:-)

Av:
    HåkanC
    Klavikel skrev:
    Det beror på vad dina källor är.
    Men kommer det från telefon, surfplatta/padda eller dator och du vill koppla det trådlöst till förstärkaren så är det enkelt med en

SURPRISE: Chromecast Audio

/Håkan

Av:
    oatp1b1
    Kan du betala drygt 2k så kolla på Yamaha R-S202. Den har de flesta funktioner och är hyfsat kraftfull, det borde inte vara något problem med dina högtalare iaf.

Av:
    Rattnalle
    Watchtower skrev:
    42Hz skrev:

De där har jag sett folk slakta för att bygga in i befintlig vanlig högtalare. Kan ju vara ett alternativ. Blir som en Sonos Play :1 ungefär.
    Slaktat innehållet och satt in i något med vettig resonanslåda och rimligt element eller vadå?

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    Watchtower
    Rattnalle skrev:
    Watchtower skrev:
    42Hz skrev:

Slaktat innehållet och satt in i något med vettig resonanslåda och rimligt element eller vadå?

I en befintlig högtalare. Carlsson i detta fallet.
    Hittade en tråd :)

https://www.carlssonplanet.com

Av:
    Rattnalle
    Watchtower skrev:
    Rattnalle skrev:
    Watchtower skrev:
    42Hz skrev:

I en befintlig högtalare. Carlsson i detta fallet.
    Hittade en tråd :)

Kul projekt!

Av:
    sdx
    Mashimaro skrev:
    Kunniga på forumet får gärna rätta mig om jag har fel, men detta är vad jag har lärt mig: Hög effekt dödar högtalarna genom att överhetta elementen (diskanten) eller att bottna elementen (basen). Låg effekt genom att förstärkaren börjar klippa = den orkar inte driva en sinusvåg, så den klipper av topparna på vågen och i praktiken börjar leverera en fyrkantsvåg istället, vilket mördar högtalarelementen.
    En dålig förstärkare ger distorsion fortare än en som har lite muskler och det är distorsion som dödar en högtalare.
    En bra förstärkare klarar att lämna en korrekt fyrkantsvåg .

Av:
    me.I.am
    perzzon skrev:
    JojjeM skrev:
    JLarsson skrev:
    Men vad ska du ha för högtalarkablar, det är väl där man måste börja?

Word!
    Kablar och passande lyftare utgör ju ryggraden i varje anläggning med lite respekt för sporten
    https://www.hifiexperience.se

/Johan
    Äntligen börjar det hända lite här!

År dom säkrade för tungvattenkablar? Man får nog upp lite i pris så inte kabellyftarna blir en flaskhals.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    Snuten
    JLarsson skrev:

Ha ha. Vad hette nu den tråden?!

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    Snuten
    Bonzo skrev:
    Klavikel skrev:
    me.I.am skrev:
    Här verkar finnas lite experter, jag är bara en glad amatör, men har lyssnat en del genom åren och är rätt kräsen på mitt eget lilla sätt. Inte finsmakarkräsen dock (har t.ex. alltid gillat Pioneer bilstereo medan finsmakarna föredrog Alpine back in the days har jag för mig).

Nu är det ett tag sedan men jag var på väg att köpa ny förstärkare för några år sedan. Har för mig att jag tittade på förstärkare runt 4K. Det jag tyckte då var att hemmabioförstärkare lät sämre för vanlig musik, tyckte det var märkbar skillnad, även med olika märken. Det hela slutade dock med att jag behöll min gamla Sony-förstärkare, hade behövt gå upp till 5-6K för att få _lika_ bra ljud. Den sprakar och håller på men levererar (hjälper inte med kontaktspray).

Du har inte funderat på helt nya högtalare?
    Jag har alltid förr hållt på med olika kopplingar och högtalare. Har bl.a. ett par renoverade Carlsson-högtalare. Kopplade ett tag ihop dessa som drevs av Sony-förstärkaren med en annan anläggning som hade sub. Olika karaktär i ljuden och tillsammans blev det rätt bra.
    Men, köpte för ett tag sedan ett par Audio Pro t14, små och nätta. Nu lyssnar jag på allt i dom, TV, film musik, dator etc. Och är väldigt nöjd. Framförallt den lilla storleken.
    https://www.elgiganten.se

Men det är klart, ska man dra på så öronen fladdrar föredrar jag dom gamla högtalarna.
    Lite kuriosa:
    Har dessa (tror jag), grymt härlig bas som låter, inte bara burkar på.

Dessa har en kompis, aktiva, gött ljud:

Nä fasen, inga nya högtalare, känns väldigt onödigt eftersom dom gamla spelar så bra och har inte en skråma på dom.
    Likvärdiga nya skulle ändå bli så dyrt så vore helt omvänt att byta bara för designen.

Dom får helt enkelt hänga med så länge dom lever eller möjligen om man flyttar till en 1:a på 15kvm =)

Av nyfikenhet, vad innebär "aktiva" högtalare egentligen. Inbyggd förstärkare eller?

Men som sagt.
    Inga nya högtalare inom överskådlig tid, typ de närmsta 1-2 decennierna.

Edit: telefonjäveln ger mig dyskecksi

Fan, lägger man till 350.000 så får man dessutom ett hus som mitt att ställa runt anläggningen. Vilket klipp!

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    DanielS
    En tråd i sann happy-anda.. börjar med TS som frågar om en förstärkare för 700kr duger..

Om jag ska tillföra något så verkar ju inte högtalarna vara någon toppmodell. Det blir nog ljud med den billiga du hittat. Men personligen skulle jag hellre gå upp lite i pris och välja tex den Yamaha som länkats i tråden. Då får man en förstärkare som sannolikt kommer att fungera i 20 år. Jag kör fortfarande på min 20 år gamla HK650, en klassiker på sin tid...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-12 21:02 av DanielS.

Av:
    JLarsson
    Snuten skrev:
    JLarsson skrev:

Ha ha. Vad hette nu den tråden?!

Den är länkad längre upp i tråden :) Tänk voodoo

_______
    aliekatapult

Av:
    Klavikel
    Vill inte låta elitistisk men gillar verkligen inte Yamaha som märke..
    Sjukt ospännande, vet det kan låta som stor humor när jag letar efter budgetalternativ men det är sant.

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    Drosa
    En 20 år gammal förstärkare? Är du bakåtsträvare eller vad? Du måste ju ha det senaste begriper du väl? Om alla tänkte som du och inte köper det senaste så blir det ju ingen utveckling och nya produkter inom Hifi-branchen som gör lyssnandet för dig bättre. Den har ju inte moderna uttag och knappar osv och storleken ska vi ju inte ens nämna. Och ljudet måste vara bä om man jämför med en modern produkt.
    Och geometrin på nämda sak?

Du vet helt enkelt inte vad som är bäst för dig och vad du verkligen behöver. Olyssningsbart och dessutom en farlig produkt med tanke på elsäkerheten. 😁😁😁

Av:
    Rattnalle
    Drosa skrev:
    En 20 år gammal förstärkare? Är du bakåtsträvare eller vad? Du måste ju ha det senaste begriper du väl? Om alla tänkte som du och inte köper det senaste så blir det ju ingen utveckling och nya produkter inom Hifi-branchen som gör lyssnandet för dig bättre. Den har ju inte moderna uttag och knappar osv och storleken ska vi ju inte ens nämna. Och ljudet måste vara bä om man jämför med en modern produkt.

Du vet helt enkelt inte vad som är bäst för dig och vad du verkligen behöver. Olyssningsbart och dessutom en farlig produkt med tanke på elsäkerheten. 😁😁😁
    Det är faktiskt svårt att avgöra om du bara är sarkastisk eller om du faktiskt har fel också. ;-)

Av:
    Drosa
    Rattnalle skrev:
    Drosa skrev:

Det är faktiskt svårt att avgöra om du bara är sarkastisk eller om du faktiskt har fel också.

Ja, något av det är det ju.😀
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-12 21:43 av Drosa.

Av:
    sdx
    Klavikel skrev:
    Sjukt ospännande, vet det kan låta som stor humor när jag letar efter budgetalternativ men det är sant.
    synd för det brukar sitta bra DACar i dom apparaterna .

Av:
    Sambal Oelek
    synd ja, då var ju min drömanläggning ute ur bilden...
    https://se.yamaha.com

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    GustafH
    Klavikel skrev:

Det är ok, de är bara en av de största aktörerna både på hemma- och proffsljud. Inte ett budgetmärke dock, så du kan fortsätta leta budgetalternativ. ;)

Det fina med stärkare är att man kan välja lite vad man vill, det skiljer inte så mycket. Se till att funktionerna du vill ha finns och att den kan leverera hyfsat med effekt så kommer det gå bra. Men annars hade jag rekommenderat Yamaha för de håller hög kvalitet och finns begagnat till bra priser.

Av:
    42Hz
    Vissa gillar förstärkare och högtalare som ger "färgat" ljud, själv föredrar jag jag höra det som producenten tänkt att det ska låta, med de fördelar och nackdelar det kan innebära. Dock när det är välproducerat låter det magiskt! =)

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    MartinRF
    http://www.lts.a.se

/Martin

Av:
    ForesterGuy
    42Hz skrev:
    Vissa gillar förstärkare och högtalare som ger "färgat" ljud, själv föredrar jag jag höra det som producenten tänkt att det ska låta, med de fördelar och nackdelar det kan innebära. Dock när det är välproducerat låter det magiskt! =)

Studiohögtalare var vad jag köpte senast.

Av:
    såkket
    Klavikel skrev:
    såkket skrev:
    Jag har en SMSL SA98 förstärkare och en SMSL Sanskrit 6th DAC liggandes sedan jag uppgraderade mina datorsetup som du kan få köpa för en röding + frakt.

SMSL SA98 http://www.smsl-audio.com
    SMSL Sanskrit 6th http://www.smsl-audio.com

Orkar garanterat driva ett par golvhögtalare med tillräckligt headroom för att inte klippa.
    2x160W speccat men dessa små förstärkare är ju klass E så man kan inte jämföra mot klassiska förstärkare riktigt.
    Komplettera med en Chromecast eller liknande för strömmande material.

Vilken av dom där två är mest lämpad för mig två och vad skiljer en förstärkare från en DAC egentligen? Måste dom köras som ett par eller går dom var för sig??

DAC är en digital till analog konverter, denna är väl i första hand ett ypperligt ljudkort till en dator, men den har även optisk och coaxingång så du kan koppla in t ex en chromecast audio med digitalkabel och använda denna istället för den som är inbyggd i chromecmasten, eller kanske en digital ljudutgång från TVn

Sen kopplar man DACn till förstärkaren och sedan vidare till högtalarna. (I fallet med t ex en chromecast audio som har inbyggd DAC kan man om man vill skippa att koppla in DACn och köra den direkt till förstärkaren om man vill slippa en box, den externa är ju bättre men inte säkert att man upplever någon extrem skillnad och "diminishing returns" kommer jävligt fort inom ljud)

Av:
    sdx
    ForesterGuy skrev:
    42Hz skrev:

Inget som garanterar att det är bra kvalitet bara för att det står studio högtalare.

Av:
    Klavikel
    Ni som är vana att googla hifi-prylar.

Hur billigt kan man komma undan med en Receiver som har inbyggd wifi?

Hittat en Sony (bild + länk nedan) med BT AptX.
    Men det verkar ju som att wifi är att föredra framför BT när man läser lite.
    Ger ett "bättre" ljud, längre räckvidd och sparar batteriet lite mer i enheten man strömmar ifrån.

Sony STR DH-190
    https://www.conrad.se

maxresdefault.jpg

Klavikel A.K.A Martin
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-09-13 09:52 av Klavikel.

Av:
    ForesterGuy
    sdx skrev:
    ForesterGuy skrev:
    42Hz skrev:

Inget som garanterar att det är bra kvalitet bara för att det står studio högtalare.

Jag talar om studiohögtalare, inte "studio högtalare".
    Studiohögtalare som typ är avsedda att vara jämförelsevis neutrala, sen finns de, precis som andra högtalare, i olika pris- och kvalitetsklasser.

Av:
    DanielS
    Klavikel skrev:
    Ni som är vana att googla hifi-prylar.

Hur billigt kan man komma undan med en Receiver som har inbyggd wifi?

Hittade en Sony som hade BT AptX men det verkar som att wifi är att föredra.
    "Bättre" ljud, längre räckvidd och spar batteriet i enheten man strömmar ifrån jmfrt med BT bad jag kan läsa mig till..

Bara wifi är ju ganska diffust.. vad är det du vill spela upp? Inbyggd Chromecast skulle jag kolla efter i dagsläget. Men eftersom en Chromecast kostar 400kr tycker jag inte det behöver styra valet av receiver.

Jag har en DVD-spelare med wifi som har Netflix och spotify connect. Använder min Chromecast istället då denna spelare är långsammare att slå igång.

Av:
    Klavikel
    Jo.... Alltså.......
    Jag får nog (ytterst motvilligt) erkänna att ni för övrigt har rätt (igen)

Har hunnit fundera över detta en sväng sedan igår och inser nu att det förmodligen är jäkligt dumt att vara dumsnål
    Varför gå och köpa nåt som kanske inte är riktigt helt 100% bara för att spara någon tusenlapp?
    Istället för att faktiskt gå upp ett snäpp och få en bra pryl.
    Senaste receivern köptes 2001, och om jag nu har den nya i ens halva den tiden så finns det helt ologiskt att köpa nåt lågbudgetalternativ från Jula så att säga..

Inom rimliga gränser dock.. Blir fortfarande inga 30'000-kronorsprylar (eller Yamaha 😋)

Men kring 2-2 500kr, absolut max 3 000kr vore nog faktiskt ett helt rimligt pris.
    Men då önskar jag en roligare design än VHS-inspiration alá 90-tal.
    Får ju gärna finnas nån typ av display på den.

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    sdx
    ForesterGuy skrev:
    sdx skrev:
    ForesterGuy skrev:
    42Hz skrev:

Jag talar om studiohögtalare, inte "studio högtalare".
    Studiohögtalare som typ är avsedda att vara jämförelsevis neutrala, sen finns de, precis som andra högtalare, i olika pris- och kvalitetsklasser.
    Det man tror på brukar bli placebo i skallen bara för att någon sätter en stämpel på högtalarna.
    Gör ett blind test så kommer du att misslyckas att detektera dina högtalare.

Av:
    Klavikel
    DanielS skrev:
    Bara wifi är ju ganska diffust.. vad är det du vill spela upp? Inbyggd Chromecast skulle jag kolla efter i dagsläget. Men eftersom en Chromecast kostar 400kr tycker jag inte det behöver styra valet av receiver.

Jag har en DVD-spelare med wifi som har Netflix och spotify connect. Använder min Chromecast istället då denna spelare är långsammare att slå igång.

Tanken är framförallt att köra TV/film genom golvhögtalarna.
    Ser på film mer än jag lyssnar på musik och de flesta TV har rätt mediokert ljud. Räcker för slötitta men inte mkt för filmupplevelser.
    Inte intresserad av hemmabio dock så 2-kanals räcker fint.

Men sen vore det ju så klart gött att kunna strömma musik från dator/mobil etc.
    Visste inte att det fanns receivers med inbyggd Chromecast, vad är fördelen med det jämför med "vanlig" wifi? Att den parar enheter snabbare?
    Läste att Google lagt ned Chromecast (Edit: Audio). Detta kanske skulle kunna ge kompatibilitetsproblem längre fram om/när stöd för detta i appar släcks medan vanligt wifi kommer funka så länge båda enheter har detta protokoll...

Klavikel A.K.A Martin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-13 10:00 av Klavikel.

Av:
    jonte987
    Vad jag förstår så är det Chromecast audio som inte produceras mer. Device inte protocollet.

Så länge det finns appar som castar lär det inte vara nåt problem.

Av:
    Klavikel
    jonte987 skrev:
    Vad jag förstår så är det Chromecast audio som inte produceras mer. Device inte protocollet.

Så länge det finns appar som castar lär det inte vara nåt problem.

Ok, då förstår jag =)

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    DanielS
    Wifi på en receiver/förstärkare är ju inte någon direkt standard som alltid fungerar, det krävs något mera.

Det finns en del olika standarder för att överföra ljud och bild, Chromecast, dlna, Spotify connect, airplay och säkert fler. I dagsläget känns Chromecast som den mest utbredda. Med bara "generellt wifi"-stöd så är du i händerna på den specifika apparat-tillverkaren.

Chromecast fungerar för både ljud och bild och har ett brett stöd i olika app:ar och tjänster. Det är min rekommendation att köra på idag. Och man kan köpa själva enheten för en så billig penning att man kan välja övriga anläggningen utifrån andra krav.

Av:
    HåkanC
    Klavikel skrev:
    Läste att Google lagt ned Chromecast. Detta kanske skulle kunna ge kompatibilitetsproblem längre fram om/när stöd för detta i appar släcks medan vanligt wifi kommer funka så länge båda enheter har detta protokoll...
    Som jag skrev tidigare i tråden, det är inte Chromecast Google har lagt ned uten, endast, Chromecast AUDIO
    https://happyride.se
    Stöd för Chromecast kommer därför troligen inte att försvinna de närmaste åren. Men vem vet?

Vad gäller inbyggd Chromecast är ju det bekvämt eftersom man slipper "pucken" som dessutom tar en ingång
    Men vad jag förstår är de ofta långsammare/segare än en separat.

Vill du inte ha Yamaha kan du kolla på Pioneer, de har flera olika förstärkare och receivrar (är det svenska?) med wifi, inbyggd Chromecast och stöd för Spotify och Tidal
    https://www.pioneer-audiovisual.eu

Redigerat:

Sen

Du fick dessutom bättre råd från DanielS än från mig; https://happyride.se
    DanielS skrev:
    Chromecast fungerar för både ljud och bild och har ett brett stöd i olika app:ar och tjänster. Det är min rekommendation att köra på idag. Och man kan köpa själva enheten för en så billig penning att man kan välja övriga anläggningen utifrån andra krav.
    +1

/Håkan

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-13 10:17 av HåkanC.

Av:
    Klavikel
    DanielS skrev:
    Wifi på en receiver/förstärkare är ju inte någon direkt standard som alltid fungerar, det krävs något mera.

Det finns en del olika standarder för att överföra ljud och bild, Chromecast, dlna, Spotify connect, airplay och säkert fler. I dagsläget känns Chromecast som den mest utbredda. Med bara "generellt wifi"-stöd så är du i händerna på den specifika apparat-tillverkaren.

Ok, då klarnar det en bit iaf.

Men hur skickar Chromecast ljud? Finns det möjlighet att skicka separat med t.ex. 3,5mm eller?
    Om man måste skicka med HDMI så behöver ju TVn vara igång bara för att lyssna på musik i sådana fall om jag inte tänker fel.

Klavikel A.K.A Martin

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in