• Mekhälp: större kasett med äldre xt-växel?

Av:
    Jorgenl1
    Jag vill öka omfånget på kassetten från nuvarande 32 taggar till ca 40 men undrar om min växel, Shimano deore xt årsmodell ca 2006-2007, klarar det?
    Vad är begränsningarna tror ni?

Tacksam för hjälp!
    IMG_20190910_141519081.jpg
  • Re: Mekhälp: större kasett med äldre xt-växel?

Av:
    itisasitis
    Ser ut som en sån här?

http://www.disraeligears.co.uk

Officiellt ska den max ta kassetter med 34T som störst, men det har bevisats gång på gång att Shimano specar snålt. T.ex. nya Ultegra som specat också ska klara max 34T vittnar många om klarar utan större problem upp till och med 40T-kassetter. Om det är den ovan du har så är det ju long cage, och då ska den klara ännu mer [edit: än Ultegra som är medium cage, om jämförelsen nu funkar.]

Jag skulle chansa :) Kostar bara en kassett och en kedja.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-12 14:14 av itisasitis.

Av:
    Jorgenl1
    Ok stort tack ska kolla upp den:)!

Enligt specen står det: "Maximum cog: 34 teeth (Shimano)
    Total capacity: 45 teeth (Shimano)

Vad menas med total capacity då?

Av:
    HåkanC
    Jorgenl1 skrev:
    Vad menas med total capacity då?
    Skillnaden bak + skillnaden fram

/Håkan

Av:
    itisasitis
    Alltså, så att du inte missförstod: jag säger alltså inte att du ska köpa en Ultregraväxelförare om det var otydligt :D

Total capacity är, som HåkanC säger:

"Your drivetrain capacity is the maximum amount of slack chain the rear derailleur cage can handle. The more potential slack, the bigger a derailleur cage you need.

The total combined range of gearing on your bike is known as the 'drivetrain capacity', or 'tooth capacity' - or sometimes even 'drivetrain tooth capacity' - which is found by taking the difference between your largest and smallest front and rear gears, then adding those two numbers together, as below:

[difference between tooth numbers on smallest and largest chainring] + [difference between tooth numbers on smallest and largest sprocket on cassette]

For example: If your drivetrain has a 44-22 chainring on the front and a 32-11 cassette on the rear, then...

[44-22] + [32-11] = 43

So your drivetrain capacity is 43, which probably falls with the parameters of needing a long cage derailleur.

We say 'probably' because you will need to take into consideration a few other pieces of information. Firstly, mountain bike derailleurs tend to have a slightly larger capacity than those for road bikes. Secondly, there is some difference between stated cage length capacities between the big three brands, Shimano, Campagnolo, and Sram. And thirdly, there is variation between derailleur models and hierarchies within each brand."

Av:
    OlofSx
    Du anser att du behöver så lätta växlar som 40t bak skulle ge?

36t tror jag kanske skulle kunna funka, 40t är jag högst tveksam om du får att lira...

Det kommer vara risk att växlingen går långsamt specielllt som du troligtvis kommer bli tvungen att kompromissa med B-skruven för att få det att funka alls.

Att kedjan hakar fast mellan bakväxeln och kassett i konstiga vinklar med risk för kedjebrott finns nog också, speciellt om det är stökig terräng och du måste veva bakåt en aning i något läge.

Om du har en 12-13 år gammal cykel har du definitivt haft en framväxel. Har du kvar den eller fallit för 1x-hypen och därmed behöver större spridning bak?

Själv älskar jag tät 12-28 kassett + tredelat fram på mtb, men så är jag också en 40-åring med knakiga knän :-)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-12 22:03 av OlofSx.

Av:
    Jorgenl1
    @itisasitis tack nej förstod det:).

@håkan. Ja låter ju rimligt. Ja har kört med tre klingor där fram länge, tog bort den största för och satte dit ett skydd vilket höjde frigången vilket var bra (körde ändå nästan aldrig på den klingan).

Nu vill jag ha en drop post och bara ha det reglaget på vänster sida av styret:). Sen kör jag 90 procent på mellan klingan ändå. Tänkte detta kunde vara ett bra alternativ men då behöver jag en lite lättare växel som allra lättast:)

Av:
    itisasitis
    Hur stor är mellanklingan? En rätt normal konvertering av äldre MTB är att gå till singelklinga fram, 32T, och sen 11-36 eller 11-40/11-42 bak. Men om du har lilla klingan kvar är 40T förmodligen helt overkill.

Av:
    Snelhest
    Instämmer med ovan att det inte borde behövas. Om du ändå envisas kan det gå att få in större kassett med hjälp av en längre b-skruv. Men det är inte säkert att den kommer att växla bättre än ”ok”. Jag skulle nog skita i det.

Av:
    Jorgenl1
    Ska kolla mellanklingan fram. Eftersom jag vill ha ett reglage till drop post på vänster sida av styret vill jag ta bort lilla klingan fram så jag inte har två reglage där och jag tycker alltmer att det bara är besvärligt att växla fram, inget flow.

Så är konsensus att om det är 32T på mellanklingan så borde det kunna funka och räcka med 11-36T där bak?

Av:
    itisasitis
    Med bara 32T fram skulle jag vilja ha i alla fall 40T bak. Jag har en med 32T fram och 11-36 bak och det är lite för snålt i vissa situationer upplever jag personligen. Särskilt när jag är slut i benen. Men bara du kan avgöra. Bäst test är såklart om du hittar nuvarande växlar med ungefär samma utväxling som 32/36 och 32/40, det borde du kunna hitta på din lilla framklinga. Leta upp en tung backe och avgör själv vad skillnaden skulle vara värd.
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2019-09-13 13:03 av itisasitis.

Av:
    itisasitis
    Men med allt det sagt: om du kan förlika dig med att använda lilla framklingan ibland så har du ett extremt brett register neråt. Om lilla framklingan är säg 22T så motsvarar 22/32, din lättaste växel idag, som om du hade en 11-46-kassett med bara en 32T-klinga fram. Och en sån får du garanterat inte på! Avvägningar :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-13 13:05 av itisasitis.

Av:
    janolle
    Tycker det ser ut som du har 7-Delat!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in