• [OT] Saker som inte längre går att köpa i en riktig butik

Av:
    nHz
    Internet och allt vad det innebär är väl fantastiskt och vi kan hitta all möjlig information som vi behöver eller inte. Men finns det en baksida med det här?

Jag simmar (men jämna mellanrum) och behöver t ex nya brillor. Jag gjorde en sökning på nätet igår och hittade snabbt vad jag ville ha (Speedo Faskskin). Nästa träning är i morgon så att beställa via en webbutik är uteslutet. Jag kollade istället upp fysiska butiker men ingen verkar ha det jag söker (endast enklare varianter)...

Om jag förstått rätt så finns det en hel del simmare i Sverige men det finns inte en enda butik som säljer tävlingsutrustning. Jag har bla varit inne i en av Sveriges största simanläggningar men den butiken kändes nästan pinsam.

Någon mer som upplevt att det saknas grejer i affärerna (kanske pga Internet)?
  • Re: [OT] Saker som inte längre går att köpa i en riktig butik

Av:
    Ustzeust
    Försök att bygga ihop en cykel med grejer som finns i butik ;)

Av:
    Mycketvillhamer
    Är väl samma sak hos de flesta LBSer.

*edit - pucktvåa
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-15 09:24 av Mycketvillhamer.

Av:
    ooms
    Jag tror inte du hittat specifika, framförallt top-of-the-line, prylar i butik utan Internet heller. Du hade varit tvungen slå och peka i en katalog, och sedan beställer butiken hem det åt dig. Till ett hutlöst pris, eftersom enda sättet att göra en prisjämförelse hade varit att knata runt, eller ringa runt, till olika butiker och höra vad de skulle ta för prylen. Det var iaf så det funkade innan Internet kom. Internet har flyttat mycket av infornationsövertaget, och den makt det innebär, från handlaren till konsumenten. Vi ska vara tacksamma för det.

Av:
    nHz
    Ustzeust skrev:
    Jo, jag förstår vad du skriver och det finns galet många cyklister i landet men flertalet kanske inte riktigt har behovet av att kunna bygga ihop en cykel från scratch (i butik).

Däremot så tycker jag det oftast finns flera butiker med t ex slangar, bromsar, vajrar eller liknande (reservdelar) om något gått sönder. Att behöva en ny ram av en viss kvalitet ser jag som lite unikt.

Tar vi t ex hockeyn eller fotboll så finns allt (iaf väldigt mycket) på Intersport men som knappt har några cykelgrejer och simhörnan är verkligen i hörnet med ett par barnsimglasögon. Annars känns både den butiken och Stadium är klädbutiker med inslag av idrott och som säljer gympadojor.

När det gäller golfutrustning finns det oftast i den lokala butiken på klubben eller hos Dormy. För hockeyspelarna finns oftast grejerna på klubben eller hos hockeymonky.

Det jag efterfrågar i simglasögonväg är inget special eller unikt. När det gäller cykling (i min närhet) så vet jag men jag funderar över vart simklubbarnas deltagare handlar sina grejer...

Av:
    ooms
    Sedan handlar det ju om utbud och efterfrågan också. Såväl simning som cykling är små sporter jämfört med fotboll och ishockey, så ganska naturligt att det återspeglas i butikernas utbud. Det jag kan sakna är de små lokala butikerna (inte knutna till kedjor) som kunde ha ett annat och ibland bredare utbud, mer anpassat till den lokala marknaden. Dock finns ju möjligheterna även för kedjornas butiker att anpassa sitt utbud lokalt. Min lokala Team Sportia har ex.vis ett väldigt stort sortiment och kunskap inom längdskidåkning, och satsar också ganska stort på cykling (dock är ju utbudet av cykelreservdelar och tillbehör knutet till en grossist, vilket är lite trist).

Edit: och att småbutikerna slogs ut tror jag mer hade att göra med kedjornas etablering, och mindre med Internethandeln. Om inte minnet sviker mig försvann de innan Internethandeln tog fart. Åtminstone var det så i Uppsala.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-15 10:37 av ooms.

Av:
    jonte987
    I Skåne kan man knappt köpa en bromsadaptor utan att åka till Staffanstorp.
    Bromsskiva kan man möjligen få köpa en TEC lite dyrare än en RT86.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-15 10:28 av jonte987.

Av:
    Spacekitty
    nHz skrev:
    Det jag efterfrågar i simglasögonväg är inget special eller unikt. När det gäller cykling (i min närhet) så vet jag men jag funderar över vart simklubbarnas deltagare handlar sina grejer...

Du får väl dra iväg ett PM till Sixten, han skrev en del om simgrejer pga familjemedlem som simmade på hög nivå.

=^.^=

Av:
    nHz
    ooms skrev:
    Jag tror inte du hittat specifika, framförallt top-of-the-line, prylar i butik utan Internet heller. Du hade varit tvungen slå och peka i en katalog, och sedan beställer butiken hem det åt dig. Till ett hutlöst pris, eftersom enda sättet att göra en prisjämförelse hade varit att knata runt, eller ringa runt, till olika butiker och höra vad de skulle ta för prylen. Det var iaf så det funkade innan Internet kom. Internet har flyttat mycket av infornationsövertaget, och den makt det innebär, från handlaren till konsumenten. Vi ska vara tacksamma för det.
    Ja, det var lite så jag försökte göra igår - Oldschool.

Det första var att hålla koll på öppettiderna, bara en sån sak.

Den läskigaste tanken jag hade var om de hade telefon och kom jag verkligen fram till butiken eller var det en receptionist i t ex simhallen som skulle svara. Nästa del var om det svarade någon med kompetens nog för att först och hjälpa mig...

Ingen av de simhallarna jag ringde kunde vägleda mig till en fysik butik. Mitt krav var "tävlingsglasögon" (som sitter kvar vid start) av någon typ.

Av:
    ooms
    Spacekitty skrev:
    nHz skrev:

Du får väl dra iväg ett PM till Sixten, han skrev en del om simgrejer pga familjemedlem som simmade på hög nivå.
    Kan man skicka PM till såna som inte finns i databasen längre (eller just nu)?

Av:
    dardos
    I Uppsalas simbutik vid fyrishov finns väl det mesta en tävlingssimmare behöver tror jag. www.simbutiken.se
    Med brasklapp för att det var en 5 år sen jag var där innan jag bytte stad. ;-)

Av:
    kais01
    det var samma före internethandeln. nya produkter fanns bara begränsad tid, sedan hade de allra flesta som önskade produkten köpt sitt och försäljningen gick ner. fysiska butiker slutade ta in den.

då fick man åka till malmö eller annan halvstor stad tillräckligt stor för att även ovanligare produkter skulle lagerföras, men inte så stor att de onödigtvis tog slut.

idag hittar man nästan alltid någon butik i världen som råkat köpa ett restlager.

Av:
    Oskar
    ooms skrev:
    att småbutikerna slogs ut tror jag mer hade att göra med kedjornas etablering, och mindre med Internethandeln. Om inte minnet sviker mig försvann de innan Internethandeln tog fart.

Det stämmer ju. Internethandeln är snarare ett problem för kedjorna.

Av:
    nHz
    dardos skrev:
    I Uppsalas simbutik vid fyrishov finns väl det mesta en tävlingssimmare behöver tror jag. www.simbutiken.se
    När jag pratade med en av simhallarna (den största här i krokarna) var det den butiken jag blev hänvisad till, fast på nätet. Jag bor tyvärr en bit ifrån och så pass panik är det nog inte. Tack för tipset.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Tur att LBS har ett bra sortiment. Annars har Cykelmagneten det.

Av:
    Bonzo
    nHz skrev:
    Ustzeust skrev:
    Jo, jag förstår vad du skriver och det finns galet många cyklister i landet men flertalet kanske inte riktigt har behovet av att kunna bygga ihop en cykel från scratch (i butik).

Däremot så tycker jag det oftast finns flera butiker med t ex slangar, bromsar, vajrar eller liknande (reservdelar) om något gått sönder. Att behöva en ny ram av en viss kvalitet ser jag som lite unikt.

Tar vi t ex hockeyn eller fotboll så finns allt (iaf väldigt mycket) på Intersport men som knappt har några cykelgrejer och simhörnan är verkligen i hörnet med ett par barnsimglasögon. Annars känns både den butiken och Stadium är klädbutiker med inslag av idrott och som säljer gympadojor.

När det gäller golfutrustning finns det oftast i den lokala butiken på klubben eller hos Dormy. För hockeyspelarna finns oftast grejerna på klubben eller hos hockeymonky.

Härom året försökte jag köpa nya skosnören på Intersport. Det gick inte alls och jag blev hänvisad till närmsta skoaffär.

Av:
    Pfaff
    Försök hitta en järnhandel där det går att köpa 6 skruv med lite udda gängor och längd inom mils radie från Bauhaus/Hornbach/K-rauta mfl.
    De slogs ut direkt efter kedjornas etablering.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    nHz
    Pfaff skrev:
    Försök hitta en järnhandel där det går att köpa 6 skruv med lite udda gängor och längd inom mils radie från Bauhaus/Hornbach/K-rauta mfl.
    Jag förstår men du får iaf ta på skruv om det kniper. Även om du behöver gå/åka till Bauhaus/Hornbach/K-rauta.

Av:
    Rattnalle
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Tur att LBS har ett bra sortiment. Annars har Cykelmagneten det.
    Jag har inte hört gott om dem sen de bytte ägare nyligen.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    thomaslundstrom
    Pfaff skrev:

I Malmö finns ju https://www.malmojarnhandel.se, borta vid moderna museet. Han är förbluffande välsorterad (och trevlig!); dessutom lånar han ut verktyg gratis.

--

GotoVelo!

Av:
    Arsozath
    thomaslundstrom skrev:
    Pfaff skrev:

I Malmö finns ju https://www.malmojarnhandel.se, borta vid moderna museet. Han är förbluffande välsorterad (och trevlig!); dessutom lånar han ut verktyg gratis.

Jag har gångavstånd till swebolt från jobbet.

Av:
    gnorf
    Ha, vad jag känner igen mig, simmning är en marginalsysselsättning/sport numera. Försökte i panik få fatt på ett par jammers (simbrallor, till skillnad från badbrallor) i Tokholm i våras, fick rusa runt i varenda s.k. sportaffär, Hade dom öht i sortimentetet, så var det en modell och färg, i fel storlek... Blev till att plaska i beachwear den gången, trögt.

Wiggle har då både cykel och simmgrejjor.. blir en del "synergier" som är dåliga för plånboken då och då :)

Av:
    Putte.w
    https://weswim.se har fysisk butik och ganska bra sortiment med simmgrejer. (sist jag var där i allafall). finns i göteborg, mölnlycke

Av:
    Pfaff
    thomaslundstrom skrev:
    Pfaff skrev:

Just det, har dock inte besökt den än.
    Nu menade jag inte nödvändigtvis och bokstavligt skruv o muttrar utan de där 30000 små och stora och udda artiklarna som en riktig järnhandel har (hade) innan drakarnas standardsortiment tog över. Men kanske jag hittar M5X20 rostfri med insex och linshuvud där?

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-16 16:47 av Pfaff.

Av:
    Barometer
    nHz skrev:
    dardos skrev:
    När jag pratade med en av simhallarna (den största här i krokarna) var det den butiken jag blev hänvisad till, fast på nätet. Jag bor tyvärr en bit ifrån och så pass panik är det nog inte. Tack för tipset.

Håller med. Simbutiken vid Fyrishov är den bästa jag känner till men det är samma där. Den fysiska butiken är en bråkdel av deras utbud på nätet. Annars ska det finnas nåt ställe ute i Arninge som har hyfsat utbud (har jag hört).

Annars är det ungdomstävling i Eriksdalsbadet i helgen. Head brukar vara där och sälja då.

Av:
    BuTTuS
    Raketost.

Av:
    Barometer
    BuTTuS skrev:
    Raketost.
    +42

Av:
    -****-
    nHz skrev:
    Någon mer som upplevt att det saknas grejer i affärerna (kanske pga Internet)?

Järnklorid.

På den gamla goda tiden skickade jag min storasyster som gick på gymnasiet i stan till apoteket med uppgift att köpa järnklorid. Hon var väldigt skeptisk till uppdraget men kom hem med en bit på några hekto till mig. Senare nån gång förstörde Kemikalieinspektionen allt för oss hempulare. Allt är inte Internets fel.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-16 18:36 av -****-.

Av:
    Kung Stalle
    Ustzeust skrev:

När i världshistorien har man kunnat plocka exakt vad man ville ha i en fysisk butik? Ok man kanske kom nära på några få av de största butikerna back in the days. Men även för 25 år sen så fick man stå å bläddra i kataloger och beställa om man ville ha exakt på pricken det man ville ha.

Stalle

Köper 29er+ däck: https://happyride.se

Av:
    Raggamuffin
    Det var bättre på katalogtiden.

// Muffin

Av:
    Johan A
    Jag köpte blåsrör och butterflykniv på Fantasia på Kungsgatan på 90-talet och är tveksam till att dessa saker går att hitta så lätt nu i en butik. Köpte även Klorex på den lokala tobakshandlaren i Trånkan på 80-talet när jag gjorde bomber men det verkar inte heller så lätt att få tag på nu.

Av:
    JPL
    DDT, hormoslyr, samlag, smågodis med styckpris per bit, paracetamol,bröllopskonfekt, blyad bensin, poprocks (godiset)......

.........................................................
    JPL, ett ärkefetto bland alla andra.
    Terapiprojekt höst 2009, Happypedia http://happymtb.org

Av:
    nHz
    nHz skrev:
    dardos skrev:
    Jag beställde på nätet men det gick sådär. Storleken på brallorna passade mig inte?? ;)

Så, nu har jag varit där iaf.

Det var en bit att åka men med lite snacks, en vattenflaska och (sporten i) P4 så gick det i ett nafs.

När jag kom fram såg jag att det var en ganska liten butik, men väldigt välfylld. Det finns ännu mer på webben/lagret men jag lyckades hitta det jag behövde på plats. Det finns t.om. två provrum (lyxigt värre).

Tyvärr hittade jag även andra bra saker (som jag "behöver") så det blev lite dyrare än planerat. Det andra posetiva var personalen som var utomordentligt trevlig och hjälpsam. Det tredje var att jag fick med mig rätt storlek på grejerna. Detta tack vare personalen på plats och hennes kunskap.

Det förstnämnda är samma sak som i en webbutik med de två sistnämnda finns bara på plats.

Jag åker gärna dit igen.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ