• Re: Pole starka?

Av:
    ceel
    marr skrev:
    larsaw skrev:
    Aron skrev:
    marr skrev:
    Men vad är grejjen med geometron? Är det inte bara en nicolai?

+1

De har till och med en brandad Nicolaihoj på hemsidan. Vad tillför Geometrøn?

Det är ingen grej, Geometron är ju framtagen av Nicolai i Co-lab Chris Porter på Mojo, ev. vill britterna hålla lite extra i guldet genom att sälja den själva istället för att bara Nicolai ska kunna ta åt sig äran.

För oss konsumenter gör det ju att vi har chans att åka över Lill-Pölen och snart shoppa skattefritt i den ekonomiska härdsmältan GBP... :D

Magiska hojar är det iaf.

Ahh, det är en Vauxhall alltså..

LOL

Av:
    MiniDH
    Nicolai med växellåda är kung.
    Haft min i drygt 2år och fortfarande samma rem och skickat lådan på service en gång.

Haft två ramar då första sprack men fick en ny front på garanti och med lite tjockare rör i och gick ner en storlek till smal.

Av:
    H.
    TS ska inte ha en dyr och komplicerad Nicolai. Eftersom allting dör i hans händer tids nog. Jag röstar för Commencal Meta.

Av:
    larsaw
    Jo även solen har ju sina fläckar, men ska det vara alu-hoj är nog en Nicolai det hållbaraste TS kan köpa...
    Annars finns ju alltid möjligheten att gå på stål-FS... ;)

EDIT: Henkes kommentar är också väldigt legitim, men då tror jag att lokal-köpt Kona är ett ännu bättre val.

// Larsa
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-16 09:25 av larsaw.

Av:
    AX3L
    H. skrev:
    TS ska inte ha en dyr och komplicerad Nicolai. Eftersom allting dör i hans händer tids nog. Jag röstar för Commencal Meta.

Jag röstar i så fall på en Slash. Det är ju ändå freeride vi pratar om.

Av:
    Luthman Photography
    Jag röstar för en Brooklyn machine works.

Av:
    jofahjalm
    larsaw skrev:
    Jo även solen har ju sina fläckar, men ska det vara alu-hoj är nog en Nicolai det hållbaraste TS kan köpa...

Hur är din erfarenhet av hållbarhet på stål-FS?

Av:
    larsaw
    AX3L skrev:
    H. skrev:

Jag röstar i så fall på en Slash. Det är ju ändå freeride vi pratar om.

Om det är poppigt och snärtigt TS är ute efter så verkar jänkarna på MTBR tycka att Slash är mera åt det plush’a hållet. Men det går ju alltid att lösa med mer tryck i dämparen...

// Larsa

Av:
    H.
    larsaw skrev:

EDIT: Henkes kommentar är också väldigt legitim, men då tror jag att lokal-köpt Kona är ett ännu bättre val.

Jag ser inte varför jusg Nicolai skulle vara bombproof. Ja, för 10-15 år sedan var de i en klass för sig, men nu har de ju bantat sina hojar samtidigt som många andra biffat på sig.

Däremot är de dyra och då är det inte så roligt när de spricker. Kona kan absolut vara ett alternativ, liksom Specialized, som brukar bygga cyklar som håller.

Av:
    glitch
    ceel skrev:
    marr skrev:
    larsaw skrev:
    Aron skrev:
    marr skrev:
    Men vad är grejjen med geometron? Är det inte bara en nicolai?

+1

De har till och med en brandad Nicolaihoj på hemsidan. Vad tillför Geometrøn?

Det är ingen grej, Geometron är ju framtagen av Nicolai i Co-lab Chris Porter på Mojo, ev. vill britterna hålla lite extra i guldet genom att sälja den själva istället för att bara Nicolai ska kunna ta åt sig äran.

För oss konsumenter gör det ju att vi har chans att åka över Lill-Pölen och snart shoppa skattefritt i den ekonomiska härdsmältan GBP... :D

Magiska hojar är det iaf.

Ahh, det är en Vauxhall alltså..

LOL

😂😂😂

Av:
    Tomcaten
    Rattnalle skrev:
    AX3L skrev:
    Tomcaten skrev:
    Nu har jag två gafflar och två bakdämpare av den anledningen. Skulle jag sopa till gam-konan så att den knäcks kommer nog jag att vara av banan ett tag jag med.
    Jag har tänkt på att ha två hojjar men det blir så mycket då och jag vill verkligen hålla ämnet mtb så enkelt som möjligt för mig och samtidigt få det att fungera.

Fast din tanke är ju bra såklart!

Jag har två mercor(lillebror(w201) och storebror(w124)) lite av samma sak att de fungerar snarlikt varandra.

Jag tror tyvärr inte du kommer att hitta en snärtig stighoj som håller för ditt huckande inom en rimlig tid framöver. För att underlätta och göra ditt mtb-liv så enkelt som möjligt bör du ha två cyklar, en stighoj på 130-150mm och en huckmaskin på typ 180mm. Sedan får du bestämma dig för vad du vill köra för dagen (eller vilken som funkar). Att försöka göra en DH av en stigcykel lämnar dig bara med en dålig kompromiss som inte längre är snärtig men ändå verkligen ingen DH. Jag gjorde lite samma resa med min Hightower, och jag är ändå inte i närheten lika hård som dig på grejerna.
    Plus att Konan förr eller senare kommer att gå av. Aluminiumcyklar gör det. Lika bra att ha en plan som tar hänsyn till det så slipper man panikköpa grejer.

Av metall-trötthet?

Flyttar jag inte bara fram problemet för mig x antal år om jag byter nuvarande alu-ram mot en ny alu-ram?

Av:
    42Hz

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    H.
    Tomcaten skrev:
    Rattnalle skrev:
    AX3L skrev:
    Tomcaten skrev:
    Nu har jag två gafflar och två bakdämpare av den anledningen. Skulle jag sopa till gam-konan så att den knäcks kommer nog jag att vara av banan ett tag jag med.
    Jag har tänkt på att ha två hojjar men det blir så mycket då och jag vill verkligen hålla ämnet mtb så enkelt som möjligt för mig och samtidigt få det att fungera.

Fast din tanke är ju bra såklart!

Jag har två mercor(lillebror(w201) och storebror(w124)) lite av samma sak att de fungerar snarlikt varandra.

Jag tror tyvärr inte du kommer att hitta en snärtig stighoj som håller för ditt huckande inom en rimlig tid framöver. För att underlätta och göra ditt mtb-liv så enkelt som möjligt bör du ha två cyklar, en stighoj på 130-150mm och en huckmaskin på typ 180mm. Sedan får du bestämma dig för vad du vill köra för dagen (eller vilken som funkar). Att försöka göra en DH av en stigcykel lämnar dig bara med en dålig kompromiss som inte längre är snärtig men ändå verkligen ingen DH. Jag gjorde lite samma resa med min Hightower, och jag är ändå inte i närheten lika hård som dig på grejerna.
    Plus att Konan förr eller senare kommer att gå av. Aluminiumcyklar gör det. Lika bra att ha en plan som tar hänsyn till det så slipper man panikköpa grejer.

Av metall-trötthet?

Flyttar jag inte bara fram problemet för mig x antal år om jag byter nuvarande alu-ram mot en ny alu-ram?
    Jo. Men så kommer det alltid vara. Haveriet kommer alltid ligga och lura. Frågan är hur långt bort du har det. Men det spelar ingen roll om du har alu, kolfiber eller stål. Allt går att köra sönder. Vissa ramar är dock bättre byggda än andra. Jag tror på en billig ram som du har råd att köra sönder/byta ofta. Dvs en normal, svetsad aluminiumram från mainstreamtillverkare. Som sagt, Commencal, Specialized och Kona gör bra pch tåliga ramar. Så länge du väljer en som matchar ditt tänkta användningsområde så tror jag att det kommer funka.

Av:
    Startgas
    Commencals boss har uttalat sig om att den förra generationen Meta inte sprack, uttalandet löd något i stil med att de inte fått in något garantiärende om rambrott. Frågan är om det kan stämma, men väl tilltagna är de.
    Jag frågade Commencal om skillnader mellan Meta AM och Meta TR när jag skulle köpa en v4.1. Och de är tydligen samma materialtjocklek osv. Bara eventuella andra längder och vinklar på rören.
    Jag ville nämligen ha en TR, men inte om den var vekare än AM.
    Jag köpte en TR.
    Kanske en TR med lite fetare komponenter kunde vara något för dig?

Av:
    Henrik83
    Vad är grejen med att inte bara lära sig & cykla lite smuttare istället?

Av:
    Raggamuffin
    Den här tråden kräver film.

// Muffin

Av:
    Rattnalle
    Henrik83 skrev:
    Det går faktiskt. Jag har cyklat en hel säsong utan att kvadda en fälg nu. Första gången sen jag fick upp mer än krypfart typ. Känns rätt bra. Sen att både ram och bakdämpare gått av istället ..

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    H.
    Henrik83 skrev:
    Nya prylar är väl roligare?

Av:
    Maakus
    H. skrev:
    Henrik83 skrev:

Ja.
    Tomcaten får väl köpa en Hück-cückel från orginal fro-rider märket!
    Går ju att slänga på dubbelkronat om man vill.

Av:
    Rattnalle
    H. skrev:
    Henrik83 skrev:
    Inte om man måste panikköpa för att saker går sönder plötsligt eller utbudet begränsas kraftigt av att allt man köper måste vara Bender-approved.

Av:
    MiniDH
    Nicolai kan man få custom om man vill med tjockare rör, andra vinklar osv.. Går de sönder har man garanti.

Av:
    Knä-Ola
    Man kan få Nicolai ungefär som man vill. Men de är ju ganska rejält solida doningar som standard :) Min ram väger i varje fall tillräckligt för att jag skal vara någorlunda trygg. Och då har jag en ganska trist statistik på knäckta ramar (7 st tror jag det är nu...)

För övrigt så är det ju trevligt att handla av Chris, man får ganska bra support på set-up och sånt :)

Av:
    Octagon
    larsaw skrev:
    Gällande hållbarhet borde väl en Apelsin vara det självklara valet!
    Alt. just då en Nicolai eller Geometron (som ju tillverkas av just Nicolai...)
    Nej, gäller det bara hållbarhet, då gäller en Scott Voltage 710. Med innerben av förkromat stål och kedjestag tjocka som gärdsgårdsstörar. Gjord för att gå som hyrcykel i Bikepark med överviktiga gubbar. Men TS kanske har fler intressen än att cykeln ska kunna köras i Redbull Rampage varje dag, typ vikt under 18 kg och sadel som går att höja till sitthöjd?

Av:
    Tomcaten
    Bra att du säger det. Ja ska tänka över Nicolai i framtiden för det betyder för mig att leverantören håller god kontakt med en.
    Nu kan jag utan bekymmer slanta upp för en rätt fet hoj men det behöver bli rätt verkligen. Jag hade nog huvudbry med jävla Herr-jag-kan-serva-manitou-i-Sverige.

Av:
    Rattnalle
    Tomcaten skrev:
    Bra att du säger det. Ja ska tänka över Nicolai i framtiden för det betyder för mig att leverantören håller god kontakt med en.
    Nu kan jag utan bekymmer slanta upp för en rätt fet hoj men det behöver bli rätt verkligen. Jag hade nog huvudbry med jävla Herr-jag-kan-serva-manitou-i-Sverige.
    Manitou köpte iaf jag i full vetskap om att det inte skulle gå att få hjälp med den någonstans öht. Tyvärr för det är ju inget fel på prestandan.

Av:
    larsaw
    Tycker fortfarande TS ska överväga en old-school Apelsin (pm nu inte en Geometron/Nicolai/Pole Stamina faller hern på läppen).

0E6992CD-2FEE-4F03-BC5A-B00DFA150FC0.jpeg

Mer ”easy living bike” blir svårt att hitta!

// Larsa

Av:
    Henrik83
    H. skrev:
    Henrik83 skrev:

Visst är det så =)

Av:
    Luthman Photography
    Henrik83 skrev:
    H. skrev:
    Henrik83 skrev:

Visst är det så =)

Fast om de nya prylarna konstant går sönder är det nog bara roligt till en viss gräns.

Av:
    H.
    Luthman Photography skrev:
    Henrik83 skrev:
    H. skrev:
    Henrik83 skrev:

Visst är det så =)

Fast om de nya prylarna konstant går sönder är det nog bara roligt till en viss gräns.
    Tomcatens Kona är väl 3-4 år gammal? Och faktiskt fortfarande hel?

Larsas tips om en Orange kan jag nog supporta. De är tuffa.

Av:
    WSB
    H. skrev:
    Henrik83 skrev:
    H. skrev:
    Henrik83 skrev:

Visst är det så =)

Jag körde sönder tre stycken Alpine 6, även Orange har [dessvärre] börjat tänka på vikten. Numera kör jag Commencal Meta och det verkar fungera mycket bättre.

Både Pole och Nicolai verkar riktigt schyssta dom med.

Av:
    AX3L
    WSB skrev:
    H. skrev:
    Henrik83 skrev:
    H. skrev:
    Henrik83 skrev:

Visst är det så =)

Jag körde sönder tre stycken Alpine 6, även Orange har [dessvärre] börjat tänka på vikten. Numera kör jag Commencal Meta och det verkar fungera mycket bättre.

Har inte Jofa också knäckt några apelsiner?

Av:
    Luthman Photography
    AX3L skrev:
    WSB skrev:
    H. skrev:
    Henrik83 skrev:
    H. skrev:
    Henrik83 skrev:

Visst är det så =)

Det är väl en som gått hädan i hans bryska vård. Vad jag vet.

Av:
    Tomcaten
    Oreange e väl toksmå??

Av:
    Luthman Photography
    Stage 6 har en reach på 505 i största strlk, det är inte direkt litet.

Av:
    Tomcaten
    Henrik83 skrev:
    H. skrev:
    Henrik83 skrev:

Visst är det så =)

Ja det är ändå Pappa som betalar ändå.

=)

Av:
    Tomcaten
    Staminan från Pole går bort för att öka från hela 134mm i slag till 140mm är inte nödvändigt. Men Nicolaien däremot på 145mm slag är något som jag kan ställa in siktet på.

Man ska ha deras växel-system då för minskat underhåll?

Var inte Nicolai en hybrid av det mest kralliga och samtidigt finish-läckra ram som gick att få för 5-10 år sen?

Av:
    jofahjalm
    AX3L skrev:

App app! Bara en Orange (av två) och det var samtidigt den cykel jag har haft som har överlevt längst. Jag har då ett gäng cyklar på mitt samvete. Orangen som dog hade gått 360 mil. Min Nukeproof Mega är på väg att sätta rekord, den har gått 300 mil i skrivande stund och till stor del i mycket oförlåtande terräng.

Tomcaten, jag tycker du ska titta på en Nukeproof Mega. Du har väl konstaterat att kortslagigt inte var för dig? Jag tvivlar på att du kommer köpa dig ur din destruktiva testning, så då är det bättre att välja något som inte kostar både en arm och ett ben.

Av:
    Tomcaten
    Kanske. De är ju väldigt billiga som CRC säljer iväg de. Och så är det kul att vara snabbare på en billiga cykel framför en dyr.

Av:
    MiniDH
    Tomcaten skrev:
    Staminan från Pole går bort för att öka från hela 134mm i slag till 140mm är inte nödvändigt. Men Nicolaien däremot på 145mm slag är något som jag kan ställa in siktet på.

Man ska ha deras växel-system då för minskat underhåll?

Var inte Nicolai en hybrid av det mest kralliga och samtidigt finish-läckra ram som gick att få för 5-10 år sen?

Ja har kört min med pinion i ca 2år nu och går inte tillbaks till vanliga växlar.
    Skickar in lådan för service 1 gång efter den läkte olja, men den kommer med 5års garanti och fick tillbaks den efter lite över en vecka.
    Har samma rem och drev sen dag 1 och knappt slitet.

Av:
    Tomcaten
    Har Nicolai varit lättsamma å göra med?

Av:
    Tomcaten
    larsaw skrev:
    Tycker fortfarande TS ska överväga en old-school Apelsin (pm nu inte en Geometron/Nicolai/Pole Stamina faller hern på läppen).

Mer ”easy living bike” blir svårt att hitta!

Är åt Nicolai hållet nu för deras geo passar mig utmärkt och då är det ändå tillgängligt med custom-made. 145mm i bakre slag låter som perfekt efter att ha velat åt 140-150 och varför inte äntligen överge utanpåliggande växlar och köpa deras Gearbox wohoo!

Av:
    Makten
    jofahjalm skrev:
    App app! Bara en Orange (av två) och det var samtidigt den cykel jag har haft som har överlevt längst.

Av ren nyfikenhet; var/hur gick den av?

Edit: Jag tror också att Nukeproof Mega är ett bra val för TS. Mycket pang för pengarna, rimlig geometri sett till brukaren samt verkar hålla bra.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-02 14:20 av Makten.

Av:
    jofahjalm
    Den ligger i rambrottstråden med bilder. Det var en del sprickor i swingen och en vid förstärkningen till styrhuvuden. Den hade ett kort, men hårt liv.

Av:
    Tomcaten
    Makten skrev:
    jofahjalm skrev:
    App app! Bara en Orange (av två) och det var samtidigt den cykel jag har haft som har överlevt längst.

Av ren nyfikenhet; var/hur gick den av?

Edit: Jag tror också att Nukeproof Mega är ett bra val för TS. Mycket pang för pengarna, rimlig geometri sett till brukaren samt verkar hålla bra.

Ja har känt lite klaustrofobi av TT måttet av gam-konans 683mm och Nukeproof Mega skulle innebära en minskning av det måttet tom.
    Om jag nu ska öppna plånboken för något nu så vill jag göra det så rätt som möjligt från första början och jag har sett igenom Nicolaien(G16) nu och jag tror på den.

Det heter Gearbox, 145mm slag, 705mm top tube längd och vad ser ut att vara en riktigt ordentlig tysk-tillverkad hoj.

Av:
    larsaw
    Den blir inte lätt, men RÄTT för dig och dina behov. Sen om en Pinion-låda kan ge en ”rapp” känsla låter jag ngn annan få uttala sig om...

Go Johnny! GO!!!

// Larsa

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ