• [OT] Erfarenheter från OLED-TV ***Update - TV köpt det blev en LG C8 OLED***

Av:
    Klavikel
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Update 16/9. Ny TV beställd, det blev en 65" LG C8
    Mer info längre ned i detta inlägget samt även lite jämförelser med andra likvärdiga modeller.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Håller på att plöja igenom lite reviews sista veckorna.
    Är ute efter en ny 65" och har svårt att bestämma mig för OLED eller en QLED.

Fördelar QLED:
    Ljusstyrka, alltså bra att använda i vardagsrum med ljusinsläpp och om man kanske har ett fönster bakom soffan, färgvolym, anti-glare/hantering av reflexer.
    Bra rörelsehantering med hjälp av "black frame insertion" och motion blur som ger en mjukare bild.
    Dom har oftast bättre interpolering.

Fördelar OLED:
    Extremt låg responstid, "oändlig" kontrast pga av att varje pixel kan tändas/släckas individuellt, grym svärta och är överlägsen för filmtittande i mörka rum. De är också väldigt bra på att visa snabba sekvenser som action och sportevenemang.

Eftersom OLED är den senaste tekniken så är det klart att man är sugen på den.
    Det verkar ju även som om det kommer mer och mer OLED-skärmar även på mobiler och surfplattor t.ex.
    Sen är ju designen rätt så tilltalande med dess supertunna paneler.

Det är dock två saker som gör mig osäker på om OLED är det bästa för genomsnittligt tv-tittande.
    Alltså när man kollar på vanliga kanaler, nyhetssändningar och inte bara högupplöst 4K-material eller Blu-Ray.

1. Något som ständigt återkommer ang. OLED är att dom inte är lika ljusstarka som en oorganisk LED-panel och därför inte lika lämpliga i vardagsrum med mkt ljusinsläpp

2. Dessutom så har jag läst att OLED-paneler pga. sitt mycket låga responstid är sämre på att visa material med lägre frame rate. Särskilt vid långsamma panoreringar med kameran, då man kan uppleva att bilden blir ryckig.

Jag vet att Samsungs QLED har fått väldigt gott omdöme för färgvolym, ljusstyrka, Tizen, och sin fjärrkontroll.

Men är det några här inne med erfarenheter ifrån OLED?
    Jag undrar särskilt om ni upplever att dom är ljussvaga och att det är svårt att kolla på tv under den ljusare delen av året. Behöver ni dra för gardiner eller så för att få en bra bild då..

Jag har även hört talas om risken för inbränning av statiskt material på OLED så som datormenyer eller kanallogotyper om man visar samma bilder längre stunder..
    Men jag bedömer det som väldigt osannolikt vid varierande användning.

Det här med att bilden hoppar/rycker vid långsamma panoreringar med kameran, är det något i själva märkt?

En sida som jag frekvent besökt sista veckorna är https://www.rtings.com
    Dom har väldigt omfattande tester från ca. 700 tv-apparater och har även väldigt mkt filmat material på youtube.
    Extra bra är att dom gör jämförelser mellan 4 olika TV i slutet på varje review för att se hur den står sig mot motsvarande modeller.

De TV jag är intresserad av är antingen:
    Samsung QE65Q9FN https://www.rtings.com (QLED) Samsungs top of the line 2018
    OLED och då är det LG65B8 https://www.rtings.com Bästa TV enligt RTINGS.com
    Eller möjligen en Philips 65OLED873. Också en OLED som fått bra betyg, men den finns inte med på RTINGS.com

Som sagt, mestadels intresserad av att höra vad OLED-ägare har att säga efter att ni ägt dom i tid..
    Är ljusstyrkan ett problem och har ni upplevt ryckig/hackig bild??

Edit:
    Uppdatering av sida efter att jag klickat hem en OLED.

Test av LG C8 som är den modell som jag nu har beställt
    Screenshot_20190917-000519__01.jpg

LG C8 i jämförelse med andra
    Screenshot_20190917-000651__01__01.jpg

Test på LG B8 (modellen under C8) som blev testvinnare 2018-2019 på RTINGS.com
    Screenshot_20190916-235858__01.jpg

Har förresten varit en rätt hyfsad prissänkning på LG'n.
    46 000kr när den kom, sen 36 000kr och nu drygt 20 000kr

prisutveckling på LG c8.PNG

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!
    Redigerad 8 gång(er). Senaste ändring 2019-09-18 15:27 av Klavikel.

• Re: [OT] Erfarenheter från OLED-TV

Av:
    Rattnalle
    Jag har haft min Panasonic OLED sen i maj och är toknöjd. Att svart faktiskt är svart lyfter upplevelsen något enormt.

Jag kör min på kanske 60 % ljusstyrka. Det räcker inte för mörkt material när solen gassar in men ger en bra upplevelse när det skymmer en aning.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    Klavikel
    Rattnalle skrev:
    Jag har haft min Panasonic OLED sen i maj och är toknöjd. Att svart faktiskt är svart lyfter upplevelsen något enormt.

Jag kör min på kanske 60 % ljusstyrka. Det räcker inte för mörkt material när solen gassar in men ger en bra upplevelse när det skymmer en aning.

Haha, du är överallt ratten. Verkar kunna lite om allting ju =)
    Vilken modell har du? Är det möjligen 873?

Har du upplevt att bilden kan rycka eller hacka vid panoreringar? Ska framför allt vara när man visar material kring 30FPS vilket mkt av vanliga filmer och tv-sändingar är idag.
    Ok, så du kan alltså höja hela 40% då med andra ord... Bra att veta.

Edit:
    Kul att höra att svärtan vekligen gör något för upplevelsen och inte bara är marketing BS.

Förresten, är ambilight något som du uppskattar och verkligen använder eller är det mest en kul feature som man sedan inte använder efter några veckor?
    Stör det inte vid mörka scener eller tonar den ner så mkt så att det inte påverkar filmtittande i totalt mörker?

Klavikel A.K.A Martin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-15 15:16 av Klavikel.

Av:
    Octagon
    Jag hade alldeles nyss köpångest typ en vecka och landade tillsist i en 55 tums Samsung Q60. Q60 är den billigaste qled teven, men jag är nöjd. OLED gick bort eftersom jag brukar ha mina grejer mer än 10 år och att grabbarna spelar på TVn, dvs ofta samma logga i hörnet.
    Den är så väldigt mycket bättre än en några år gammal topp-TV men kostar ändå bara 10.000. Visst kunde jag betalat det dubbla, men jag har en känsla av att den i alla fall blivit omkörd av en billig TV om några år.

Gå till en butik och kolla lite, jämför sånt som fjärrkontroll, snabbhet i smart-tv delen (förra generationens android TV fick i alla fall underkänt av mig). LG tyckte jag såg bäst ut, men det var ju det där med OLED.

Av:
    hm
    Inga problem i vårt ljusa vardagsrum vad jag märkt.

Av:
    ceel
    Har en LG C8 55" sedan ett par månader. Väldigt nöjd både med 24p film- och 4k@60hz Xbox-bilden. Ljusstyrkan har jag skruvat ner rejält så där kan jag inte påstå att den saknats någon gång. :)

Av:
    RockyM
    Sony A1 skulle aldrig köpa qled eller samsung igen för den delen.
    Har en samsung pd51 i sovrummet tror jag har fått 2st uppdateringar till den på alla år.

Av:
    Rattnalle
    Klavikel skrev:
    Rattnalle skrev:

Haha, du är överallt ratten. Verkar kunna lite om allting ju =)
    Vilken modell har du? Är det möjligen 873?

Har du upplevt att bilden kan rycka eller hacka vid panoreringar? Ska framför allt vara när man visar material kring 30FPS vilket mkt av vanliga filmer och tv-sändingar är idag.
    Ok, så du kan alltså höja hela 40% då med andra ord... Bra att veta.

Edit:
    Kul att höra att svärtan vekligen gör något för upplevelsen och inte bara är marketing BS.

Förresten, är ambilight något som du uppskattar och verkligen använder eller är det mest en kul feature som man sedan inte använder efter några veckor?
    Stör det inte vid mörka scener eller tonar den ner så mkt så att det inte påverkar filmtittande i totalt mörker?
    Den här har jag, ser att priset gått upp snarare än ner det känns ju kul.
    https://www.prisjakt.nu

Ingen ambilight. Philips lockade lite först pga den men sen vann Panasonic på att recensionerna avseende naturtrogen bildkvalitet var bättre.

Inte märkt några problem med jämnhet. Men sånt har inget med panelen i sig att göra utan beror på hur mjukvaran matar information till den. Film har redan rörelseutjämning inbyggt mellan varje ruta från kameran om det är rätt gjort. Jag har stängt av all bearbetning som kanske gör nytta när man ser på VHS och matar från en Chromecast och bilden är kanon.

Av:
    Klavikel
    Helt rätt ratten, det var jag som hade otur när jag tänkte. Det är ju Philips som har ambilight.
    Mjo, enligt RTINGS.com så beror "jarring eller Stutter" (alltså ryckighet) på att OLED-paneler har så exceptionellt låg respontid och inget backlight flicker som jämnar ut.

Saxat från RTINGS.
    * Stutter on TVs influences how smooth motion appears on the screen. It is generally most visible in slow panning shots with low frame
    rate content such as movies and causes a regular pattern of jerkiness.

* When it matters
    Abrupt scene changes are not always noticeable. However, with low frame rate content such as movies and 30 fps video games, it can be distracting, causing jerky motion, which is especially visible on slow panning shots. In high frame rate content (such as sports or 60 fps games) it is less of an issue as each frame spends less time on the screen.
    Too much stutter can ruin motion sequences as the image jerks across the screen with each frame transition. Some people are more sensitive to this and notice it more frequently with different content.

*CAUSES OF STUTTER
    Stutter is caused by 3 main factors:
    The response time, which affects the amount of blur between frames. A longer response time will cause the frame transition period to be longer, and the length of the static frame to be shorter, which reduces stutter.
    The frame rate. A higher frame rate results in less time for each frame. This lower static frame time results in a smoother image with less stutter.
    Flicker. A flickering image causes the persistence of the static frame to be shorter, resulting in the appearance of less stutter.

*When compared to LCD TVs, OLED TVs are much more likely to suffer from noticeable stutter due to their almost instantaneous response time.

Finns mer info här https://www.rtings.com

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    Rattnalle
    Mm. Fast det är primärt ett problem med bild från t ex spel där bilden är en helt statisk bild och där lite släp från panelen blir ett slags motion blur. I en traditionell film med 24p är det redan motion blur I bildrutorna, det behövs inte mer från panelen för att det ska funka. Däremot om bilderna inte spelas upp i exakt rätt takt kan det ske ryck.

Det är iaf inget jag märkt av öht, någondera sort. Oklart hur känslig eller okänslig jag är. Undantaget när Switchen inte orkar hålla igång tillräckligt många bilder per sekund då men det är ju inte TVns fel.

Av:
    Klavikel
    Ok, jag kanske är lite väl nojig men å andra sidan är det en rätt ansenlig summa pengar som skall hostas upp och en pryl man kanske ska leva med ett decennium give or take några år...

Ang. ljusstyrka på OLED så verkar dom ha svårt för när det blir stora ljusa ytor på skärmen på grund av ABL (automatic brightness limiter)
    Och en av användingsområdena som dyker upp som möjliga problem är t.ex. hochey när stora delar av skärmen täcks av is eller t.ex. skidåkning när skärmen tas upp av stora snötäckta ytor.
    Då dimmar panelerna ned alldeles mkt för att minska strömförbrukningen och skydda enheten.

Så nu återstår alltså att noja över huruvida man ska kunna följa VC i längdskidor senare under året om man går på en OLED...
    Pops & co. är ett måste under den mörka årstiden...

Så OLED har bättre svärta men sämre vita så att säga.

QLED verkar har bättre färgvolym samt bättre lämpade för HDR då det blir fler detaljer..
    QLED har bättre svärta i ljus och har man en nyare variant som är bakbelyst med local dimming i stället för en kantbelyst så närmar man sig en riktigt bra svärta på dessa paneler också.
    Sen finns problemet med att dimming "crushar" svärta så man går miste om detaljer..
    Mkt att tänka på =)

Klavikel A.K.A Martin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-15 23:22 av Klavikel.

Av:
    sdx
    Klavikel skrev:
    Helt rätt ratten, det var jag som hade otur när jag tänkte. Det är ju Philips som har ambilight.
    Mjo, enligt RTINGS.com så beror "jarring eller Stutter" (alltså ryckighet) på att OLED-paneler har så exceptionellt låg respontid och inget backlight flicker som jämnar ut.

Saxat från RTINGS.
    * Stutter on TVs influences how smooth motion appears on the screen. It is generally most visible in slow panning shots with low frame
    rate content such as movies and causes a regular pattern of jerkiness.

* When it matters
    Abrupt scene changes are not always noticeable. However, with low frame rate content such as movies and 30 fps video games, it can be distracting, causing jerky motion, which is especially visible on slow panning shots. In high frame rate content (such as sports or 60 fps games) it is less of an issue as each frame spends less time on the screen.
    Too much stutter can ruin motion sequences as the image jerks across the screen with each frame transition. Some people are more sensitive to this and notice it more frequently with different content.

*CAUSES OF STUTTER
    Stutter is caused by 3 main factors:
    The response time, which affects the amount of blur between frames. A longer response time will cause the frame transition period to be longer, and the length of the static frame to be shorter, which reduces stutter.
    The frame rate. A higher frame rate results in less time for each frame. This lower static frame time results in a smoother image with less stutter.
    Flicker. A flickering image causes the persistence of the static frame to be shorter, resulting in the appearance of less stutter.

*When compared to LCD TVs, OLED TVs are much more likely to suffer from noticeable stutter due to their almost instantaneous response time.

Finns mer info här https://www.rtings.com
    Du är väl medveten om att det finns skillnader i mellan europa och usa efter som du besöker en sida från usa .
    https://www.elgiganten.se Det testet säger inte allt men det finns guldkorn i det som är beekräftat av andra sidor på nätet.

Av:
    Rattnalle
    Klavikel skrev:
    Ok, jag kanske är lite väl nojig men å andra sidan är det en rätt ansenlig summa pengar som skall hostas upp och en pryl man kanske ska leva med ett decennium give or take några år...

Ang. ljusstyrka på OLED så verkar dom ha svårt för när det blir stora ljusa ytor på skärmen på grund av ABL (automatic brightness limiter)
    Och en av användingsområdena som dyker upp som möjliga problem är t.ex. hochey när stora delar av skärmen täcks av is eller t.ex. skidåkning när skärmen tas upp av stora snötäckta ytor.
    Då dimmar panelerna ned alldeles mkt för att minska strömförbrukningen och skydda enheten.

Så nu återstår alltså att noja över huruvida man ska kunna följa VC i längdskidor senare under året om man går på en OLED...
    Pops & co. är ett måste under den mörka årstiden...

Så OLED har bättre svärta men sämre vita så att säga.

QLED verkar har bättre färgvolym samt bättre lämpade för HDR då det blir fler detaljer..
    QLED har bättre svärta i ljus och har man en nyare variant som är bakbelyst med local dimming i stället för en kantbelyst så närmar man sig en riktigt bra svärta på dessa paneler också.
    Sen finns problemet med att dimming "crushar" svärta så man går miste om detaljer..
    Mkt att tänka på =)
    Bortsett från lite downhill finns sport inte riktigt på min radar så där har du funderingar jag inte ens kommit på ;-)

Av:
    mcperand
    Jag fastnade för en LG C9 OLED eftersom den var rejält nedsatt när butikskedjan skulle avveckla en butik och skulle tömma lagret. Jag är oerhört nöjd, men så kom jag också från en mycket tidig plasma-TV med usel svart. Det är just svärtan i bilden som står ut för mig, men hela färgspektrumet blir väldigt dynamiskt och klart. Jag har inte sett någon bildstörning som jag hakat upp mig på eller ens noterat, men jag spelar heller inte spel på den. Det är en blandning av Netflix, Youtube, seriell TV och BluRay och alla fungerar bra.

Av:
    42Hz
    QLED är ju bara en glorifierad LCD, jag skulle lätt välja OLED!
    =)

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Octagon
    42Hz skrev:
    =)
    Det stämmer. Vad jag förstår har Sony också glorifierad LCD på sina bättre apparater utan OLED, men dom har inget fancy hittepå namn (som qled).
    Å andra sidan funkar glorifierad LCD väldigt bra och man slipper undan vissa av de nackdelar som OLED har.
    Läser man tester ska man komma ihåg att dom som testar är ganska miljöskadade, dåligt ljud kan betyda att det basen är svag när man vrider upp till disconivå och kollar amerikanska storfilmer.

Av:
    tuxied
    Jag köpte lgoled55c7 på blackfriday för 2 år sen.
    Jätte nöjd. blir glad varje gång jag tittar på nåt och säger till sambon att det här var årets bästa köp :)

det jag har märkt är att jag blir restriktiv på vad jag kollar på. väljer alltid 4k hdr om det finns.
    specielt HDR/Dolby vision gör en väldigt stor skillnad.

Men mest är det sonen som kollar netflix barn sida. daniel tiger, bamse m.m

Av:
    c.o.h.j
    Har haft Philips OLED i 2 år. Mycket nöjd

Av:
    Rattnalle
    Octagon skrev:
    42Hz skrev:
    =)
    Det stämmer. Vad jag förstår har Sony också glorifierad LCD på sina bättre apparater utan OLED, men dom har inget fancy hittepå namn (som qled).
    Å andra sidan funkar glorifierad LCD väldigt bra och man slipper undan vissa av de nackdelar som OLED har.
    Läser man tester ska man komma ihåg att dom som testar är ganska miljöskadade, dåligt ljud kan betyda att det basen är svag när man vrider upp till disconivå och kollar amerikanska storfilmer.
    Ljud? Trodde vi pratade TV?

Men ja generellt får man läsa lite kritiskt. Och gärna om samma sida skrivit om båda man kollar på. Men skillnaden i svärta är inte akademisk utan högst påtaglig. Likaså LCDs högre högsta ljusstyrka om man är intresserad av att utnyttja den.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-16 11:46 av Rattnalle.

Av:
    pirx
    Har en "gammal" LG 4K OLED, köpt 3-4år sedan för 25k på black friday.
    Har inte drabbats av någon inbränning, fast ansluter å andra sidan inte till dator eller tittar på samma kanal länge heller.

Varje gång man tittar på ngt mörkt där svart blir helt svart så tänker jag tyst för mig själv: ooooo-led, så jäkla najs!

QLED? Q-LED?? Ska man luras av att de bara petat dit ett pyttelitet streck på O'et??

Av:
    42Hz
    Octagon skrev:
    42Hz skrev:
    =)

Jag har inte ens en platt-tv, har faktiskt inte jämfört med OLED bredvid QLED, smart av Samsung att döpa det till QLED, allt för att förvirra majoriteten kunderna.

Av:
    pirx
    42Hz skrev:
    Jag har inte ens en platt-tv, har faktiskt inte jämfört med OLED bredvid QLED, smart av Samsung att döpa det till QLED, allt för att förvirra majoriteten kunderna.

Är det DÄRFÖR du kallar dig 42Hz, för att du har en tjockTV med den uppdateringsfrekvensen? :)

Av:
    Rattnalle
    pirx skrev:
    Har inte drabbats av någon inbränning, fast ansluter å andra sidan inte till dator eller tittar på samma kanal länge heller.

Varje gång man tittar på ngt mörkt där svart blir helt svart så tänker jag tyst för mig själv: ooooo-led, så jäkla najs!

QLED? Q-LED?? Ska man luras av att de bara petat dit ett pyttelitet streck på O'et??
    Det där med mörkret gör jag också. Även enkla grejer som t ex slutet på Dark Knight där det klipper till helt svart i slutet och det faktiskt blir helt mörkt i rummet istället för grått gör en del för upplevelsen.

Spelade en sektion av senaste Zelda som är i mörker också där det verkligen blev kolsvart utanför de små ljuspunkterna. Hade ju inte sett ett dugg mer om det varit lcd-grått men det totala mörkret lyfte upplevelsen.

Av:
    pirx
    Rattnalle skrev:
    Det där med mörkret gör jag också. Även enkla grejer som t ex slutet på Dark Knight där det klipper till helt svart i slutet och det faktiskt blir helt mörkt i rummet istället för grått gör en del för upplevelsen.

Spelade en sektion av senaste Zelda som är i mörker också där det verkligen blev kolsvart utanför de små ljuspunkterna. Hade ju inte sett ett dugg mer om det varit lcd-grått men det totala mörkret lyfte upplevelsen.

Exakt, att det blir _helt_ mörkt.
    För blir det inte _helt_ mörkt (med en cue-led tex) så är det ju som att bara ha sett en nästan-total solförmörkelse.
    Det magiska kommer inte förrn månen _helt_ täcker solen och dag blir till natt på en handfull sekunder.

Av:
    42Hz
    pirx skrev:
    42Hz skrev:

Är det DÄRFÖR du kallar dig 42Hz, för att du har en tjockTV med den uppdateringsfrekvensen? :)

Tjocktv med 42Hz skulle jag inte kunna titta på! :)

Av:
    Spacekitty
    pirx skrev:
    Exakt, att det blir _helt_ mörkt.
    För blir det inte _helt_ mörkt (med en cue-led tex) så är det ju som att bara ha sett en nästan-total solförmörkelse.
    Det magiska kommer inte förrn månen _helt_ täcker solen och dag blir till natt på en handfull sekunder.

Har du sett en total solförmörkelse? Inte _helt_ mörkt.
    https://www.rymdstyrelsen.se

Skärmavbild 2019-09-16 kl. 13.38.02.png

=^.^=

Av:
    Klavikel
    Rattnalle skrev:
    Bortsett från lite downhill finns sport inte riktigt på min radar så där har du funderingar jag inte ens kommit på ;-)

Haha, true dat..
    Ber om ursäkt för att jag nämnde isho*?#y, f*t*#ll på is...
    Men längdskidor är fan vinterns de luxe!

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    Klavikel
    sdx skrev:
    Du är väl medveten om att det finns skillnader i mellan europa och usa efter som du besöker en sida från usa .
    https://www.elgiganten.se Det testet säger inte allt men det finns guldkorn i det som är beekräftat av andra sidor på nätet.

Absolut, men det är oftast designskillnader.
    Man kan även på in på producenternas hemsidor och söka fram vad motsvarande modell heter i EU.

Två av dem jag nämnde i första inlägget är ju även med som bästa tv/rekommenderad 2018/2019 i elgigantens sida du länkade till.

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    Klavikel
    42Hz skrev:

Que? 🤔
    Du har väl projektor då? För du kör väl inte med tjock-TV 2019?? 😱
    Till och med jag har ju kört platt sedan 2012, och jag var ändå pinsamt sen.

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    Klavikel
    Tack som fan för svaren jag fått.

Det lutar riktigt starkt åt en OLED.
    Ok, dom kanske inte blir lika ljusstarka som en QLED. Men å andra sidan, vanliga TV-apparater har funkat rätt fint innan..

I direkt solljus en klar och snöiga vinterdag i februari kanske man får skymma fönstret men det får man väl med vilken TV som helst..

Blir köp inom kort =)

Klavikel A.K.A Martin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-17 00:17 av Klavikel.

Av:
    Klavikel
    Klavikel skrev:
    Blir köp inom kort =)

Äh va fan.. #YOLO!
    Ingen minns en fegis eller vad man brukar säga.

Ser fram emot mycket filmmys i vintermörkret 👌🏻🙂
    Det blev en LG 65" C8 OLED
    Review och mer info om den samt även modellen under, LG B8, finns i första inlägget som nu är uppdaterat.

C8 har bl.a. den nyare bildbehandlingsprocessorn Alpha9, annorlunda design på fotstödet för att rikta ljudet mot tittaren.

Screenshot_20190916-234210__01.jpg

Tack för input och hjälp..
    Nu är det godnatt i min del av stan 💤🛌🏻🐑

Klavikel A.K.A Martin
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-09-17 00:19 av Klavikel.

Av:
    JojjeM
    pirx skrev:

Jag vill ha en ÖLED.

/Johan

Ironi funkar bäst på nätet

Av:
    Jimel
    JojjeM skrev:
    pirx skrev:

Jag vill ha en ÖLED.

/Johan

Ring Öhlins, dom kanske har en cartridge du kan stoppa i.

Av:
    Aeromiten
    Har själv en 55" C8 och är nöjd än så länge.
    Usch vad dimmig datorskärmen känns nu.

Av:
    Anders H
    Klavikel skrev:

Och en av användingsområdena som dyker upp som möjliga problem är t.ex. hochey när stora delar av skärmen täcks av is....
    Kvittar väl vilken tv man har om skärmen täcks av is.

Av:
    hm
    pirx skrev:

Undra om det är en sån jag också har ? Men betala väl typ 15-16' för några år sen .
    Har inte heller något att anmärka på bilden och fjärrkontrollen är najs .
    Men apparna o smartheten ..! men apputbudet suger ju på den . Netflix finns ju iaf men måste typ söka upp nätverket varje gång man slår på tv,n . Redbulltv fanns, men funkar inte längre , svtplay hade ju man minst vilja ha också.
    (Nu är jag inte så insatt och intresserad så det kanske går att fixa ?)

Av:
    Aeromiten
    Trådlösa nätverket fungerar klockrent på min LG C8. Redbull saknar jag dock men det är ju bara att hasa sig in till pc:n istället.

Av:
    Klavikel
    Aeromiten skrev:
    Trådlösa nätverket fungerar klockrent på min LG C8. Redbull saknar jag dock men det är ju bara att hasa sig in till pc:n istället.

En del har även Ethernet-port så att man kan jacka in internet direkt.

Ang. Redbull, går det inte att streama via telefonen eller att helt enkelt bara leta upp Redbull via den inbyggda webbläsaren?

Men har hört att app-utbudet är lite skralt på LG...
    Synd att dom inte har Chromecast inbyggt som vissa andra märken.
    LG har tydligen nån egen variant vad den nu hette.

Nån som vet om det är möjligt att installera tredjepartsappar genom något slags fulhack?

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    Rattnalle
    Jag provade smart-delen i min Panasonic i säkert en kvart innan jag dömde ut den. Visserligen verkar LGs avsevärt bättre men en Chromecast känns fortfarande som en smidigare lösning. Play/pause osv funkar ju med den vanliga fjärren också.

Av:
    Klavikel
    Ja tydligen så verkar LG och Samsung få till det någorlunda med sina OS.
    Men ändå konstigt att tillverkarna inte kommit längre än så med att få till något som är användarvänligt och snabbt.

Ska utvärdera den inbyggda strömningen innan jag hostar upp ytterligare 7-800 på en Chromecast ultra.

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    ceel
    Klavikel skrev:
    Ja tydligen så verkar LG och Samsung få till det någorlunda med sina OS.
    Men ändå konstigt att tillverkarna inte kommit längre än så med att få till något som är användarvänligt och snabbt.

Ska utvärdera den inbyggda strömningen innan jag hostar upp ytterligare 7-800 på en Chromecast ultra.

LGs OS är riktigt trevligt. Appar finns för Netflix, HBO, Amazon Prime, Viaplay å SVTplay, men tyvärr inte Redbull.
    Med en Chromecast är ju dock alla apparna meningslösa.

Av:
    Klavikel
    Ok, så Redbull finns inte som app..
    Men är det inte bara att öppna Redbull i webbläsaren i TVn och bara köra på? Visst blir ett par moment extra men borde fungera.

Trist dock att inte det är lättare att customisera apparna i TVn och att man verkar vara låst till en tillverkares urval i stället för att dom kunde öppna upp gränssnittet så att man kan installera det man vill ha.
    Borde inte vara särskil hightech att få det att fungera så.

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    RockyM
    Det är därför man ska ha android-smart-TV så som Sony mfl har gjort. Då står Android för uppdateringarna av apparna. =)

Av:
    ceel
    Klavikel skrev:
    Ok, så Redbull finns inte som app..
    Men är det inte bara att öppna Redbull i webbläsaren i TVn och bara köra på? Visst blir ett par moment extra men borde fungera.

Trist dock att inte det är lättare att customisera apparna i TVn och att man verkar vara låst till en tillverkares urval i stället för att dom kunde öppna upp gränssnittet så att man kan installera det man vill ha.
    Borde inte vara särskil hightech att få det att fungera så.

Jag har inte testat via webbläsaren, då jag har Chromecasts på varenda skärm hemma. :) Men jag kan prova ikväll.
    Angående apptillgänglighet så är det nog så att LG vill ha så mycket som möjligt i sin "app store". Dock så kanske inte Redbull känner att det är värt att utveckla och uppdatera appar för alla olika tv-plattformar.

Sidoladdning av appar hade vart trevligt tycker jag också. Enda sättet idag är via LGs developer mode, och de appar som laddas in då raderas när developer mode stängs av, vilket det görs automatiskt efter 50 timmar.

Av:
    Klavikel
    ceel skrev:
    Sidoladdning av appar hade vart trevligt tycker jag också. Enda sättet idag är via LGs developer mode, och de appar som laddas in då raderas när developer mode stängs av, vilket det görs automatiskt efter 50 timmar.

Gör en liten mental note där, ska kolla upp det när jag kommit igång.

Klavikel A.K.A Martin

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in