• Retro Byggtråd, Kolfiber Trek Y-33

Av:
    Nero13
    Tänkte starta en bygg tråd nu när det förhoppningsvis kommer hända lite med cykeln. Kommer senare ev uppdatera med kommande projekt i samma tråd för att ha allt samlat i en och samma, men nu till att börja med blir det denna.
    Köpte cykeln sommaren 18 och tänkte ha den som ”rehab” cykel. Fick diskbråck för några år sedan och cykling hjälper ganska mycket i att både stärka upp och träna lite lagom.
    Anledningen till att jag valde just denna cykel är att jag sedan grabb alltid velat ha en då tv serien Pacific Blue var en favorit. Dok så kostade denna cykel bra mycket mer då än idag så fick aldrig chans att äga en då. Men nu när man är vuxen och snart 30 så kände jag att det var dags haha.
    Planen är så mycket tidsenliga delar som möjligt och sedan uppgradera ”svagheterna” då det mesta är 15år gammalt. Orginal framdämparen är en tidsenlig Rockshox SID som funkar ok skulle dok behöva lite kärlek framöver. Drivlinan är Shimano XTR med XT vev parti.

BED96624-E033-4FD1-9DF4-6E672EFA3309.jpeg
    Redigerad 4 gång(er). Senaste ändring 2019-09-16 08:48 av Nerminljutika.

• Re: Retro Bygge Kolfiber Trek Y-33

Av:
    Nero13
    Första steget vart att rensa bak skärm, byta sadel, styre samt hjul till Spin Tri-Spoke.
    EA5E639B-5CA4-4AF7-9B60-C86A955F7E6D.jpeg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-16 07:50 av Nerminljutika.

C4D3E42E-7973-4563-A586-586F4CB959DC.jpeg

Av:
    Nero13
    Och nu till gårdagens mekstund. Blåste bakdämparen vilket var lite synd men den hade gjort sitt redan innan.
    Så valde att köpa en lite nyare och modernare. Då jag för det mesta kör stad och grus körning så behöver jag ingen värsting dämpare så en Fox RP23 får duga.

Fick tillverka spacers för att få den att passa förutom det så gick det ganska smidigt att få dit den.
    Nackdelen är att min pump från den gamla dämparen inte passar Fox så kunde inte prova fullt ut igår men oavsett så kändes det mycket bättre än orginal. Orginal skall sparas och renoveras så att den framöver kan skruvas tillbaka.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-16 07:54 av Nerminljutika.

FE91D64D-F1E1-4B71-80D7-04C937013E10.jpeg
    70374355_425281674780054_3527025172085211136_n.jpg
    70582618_460816977979293_770885774240382976_n.jpg

Av:
    moros
    Snyggt! Drömcykel en gång i tiden. Fick själv nöja mig med en Gary Fisher Joshua X, en cykel jag idag ångrar att jag inte bara glömde bort nere i källarn och kunde ta fram idag.
  • Re: Retro Byggtråd, Kolfiber Trek Y-33

Av:
    Carl Edfeldt
    Riktigt rolig cykel, snyggt och cleant!

Av:
    42Hz
    Härlig resonanslåda! =)
    Man kan säker bygga en harpa av en gammal ram, cool cykel, kul att nån håller dom i liv!

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Crocko
    moros skrev:
    Snyggt! Drömcykel en gång i tiden. Fick själv nöja mig med en Gary Fisher Joshua X, en cykel jag idag ångrar att jag inte bara glömde bort nere i källarn och kunde ta fram idag.

Har min F2 i källaren och funderar minst 1 gång om året om man skulle samla på sig lite 26" delar och bygga ihop den i en nyare och "bättre" version eller om man bara blir besviken på hur hopplöst daterad konstruktionen är. Har ju redan en Scott i mint condition från 99 och trots att den är en HT så är den ju inte så kul vid sidan av vägen.

Av:
    Carl Edfeldt
    Crocko skrev:
    moros skrev:

Har min F2 i källaren och funderar minst 1 gång om året om man skulle samla på sig lite 26" delar och bygga ihop den i en nyare och "bättre" version eller om man bara blir besviken på hur hopplöst daterad konstruktionen är. Har ju redan en Scott i mint condition från 99 och trots att den är en HT så är den ju inte så kul vid sidan av vägen.

Cykla retro gör man väl inte 100% i skarpt läge. Man motionerar dom bara och då är dom förlåtna för dateringar och lite udda konstruktioner. Så det är klart att du skall rusta upp ;)

Av:
    LTS
    Jättebra projekt! Lycka till!
    Är hjulen som du har fått tag på Pacific Blue - versionen som förvandlas till traditionella ekerhjul vid höga hopp och sedan ser ut som vanligt igen efter landning?

Av:
    Nero13
    Tack till er alla!

LTS skrev:
    Jättebra projekt! Lycka till!
    Är hjulen som du har fått tag på Pacific Blue - versionen som förvandlas till traditionella ekerhjul vid höga hopp och sedan ser ut som vanligt igen efter landning?

Hahaha ja exakt sånna är det :P

Av:
    Nero13
    Hej igen, ikväll har jag varit ute och justerat bakdämparen lite. Som jag sagt innan så ångrar jag att jag inte gjorde detta innan. Otrolig skillnad och mycket roligare cykel. Fick jaga runt lite efter en passande pump och hittade en kille i närheten som hade en till salu. Sitter och klurar lite på vad som blir nästa steg? Drivlina? Framdämpare ja vi får se! Hör kommer en bild ifrån kvällens runda.
    24DB9FEC-8DFF-4763-AED6-49EF8E47F566.jpeg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ