• Effektmätare

Av:
    Glawe
    Hej,

Jag är fortfarande ganska grön, men funderar på att skaffa mig en effektmätare då jag även kör Zwift en hel del när jag är inne. Jag har en Focus cyclocross med Tiagra 2x10 växlar och MTB pedaler. Jag blir inte klok vad som passar och inte passar. Finns det någon vevarm (min är 172.5) som hade funkat ? Tacksam för tips!
  • Re: Effektmätare

Av:
    McOla
    Vad har du för vevparti idag?

Av:
    Stumpy
    Skall vara anpassad för ditt vevparti.
    https://www.stagescycling.eu

Av:
    Glawe
    McOla skrev:
    Vad har du för vevparti idag?

Jag har denna hojjen. Så ett tiagra 4601?

https://www.focus-bikes.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-16 13:31 av Glawe.

Av:
    McOla
    Du kan antingen köpa en stages shimano 105 vevarm i rätt längd eller köpa ett Power2Max Rotor 24mm veparti och byta hela vevpartiet.

Av:
    McOla
    Eller ett par sådana här som du monterar på till zwiftpassen
    https://www.powermetershop.de

Av:
    Glawe
    McOla skrev:
    Du kan antingen köpa en stages shimano 105 vevarm i rätt längd eller köpa ett Power2Max Rotor 24mm veparti och byta hela vevpartiet.

Tack! Skall kolla in båda alternativen! :)

Av:
    Glawe
    McOla skrev:
    Eller ett par sådana här som du monterar på till zwiftpassen
    https://www.powermetershop.de

Till zwift kör jag redan med en kickr core. Just därför jag blev sugen på att ha en mätare när jag utomhus också:)

Av:
    pirx
    Om man bara köper vänsterveven från Stages så undrar jag vad det är för skillnad på 105 och Ultegra.
    Kan inte vara mycket.

Av:
    Spacekitty
    pirx skrev:
    Om man bara köper vänsterveven från Stages så undrar jag vad det är för skillnad på 105 och Ultegra.
    Kan inte vara mycket.

Några gram.

=^.^=

Av:
    drpepper82
    Tänk på att Stages bara mäter ena benet och dubblar det värdet. Du skall ha tur om du får ut jämförbara värden mellan din kickr och en Stages vev, jag hade väldigt stor variation mellan dessa. Bytte till dubbelsidig mätning och då skiljde det inget mellan dom.

Av:
    NickPick
    drpepper82 skrev:
    Tänk på att Stages bara mäter ena benet och dubblar det värdet. Du skall ha tur om du får ut jämförbara värden mellan din kickr och en Stages vev, jag hade väldigt stor variation mellan dessa. Bytte till dubbelsidig mätning och då skiljde det inget mellan dom.

Jag har haft Vector 3, stages, p2m det senaste året och jag märker aldrig något som det du säger med stages. Däremot verkar de som har gamla quarq alltid ha mycket högre watt. Misstänker att dom sällan kalibreras. PS. Indoor trainer är väl ingen bra referens riktigt?

Av:
    drpepper82
    Har du 50/50 mellan dina ben som inte är så himla vanligt i alla lägen så ska du ju inte märka någon skillnad. Jag loggade min trainer och wattmätare simultant och använde DCRainmakers analysverktyg där man lätt lägger ihop kurvorna och får se avvikelser väldigt tydligt. Visst jag kunde inte säga med 100% att det var Stagesveven som visade skumma siffror i första skedet men det blev väldigt uppenbart när jag bytte till min dubbelsidiga som då var helt i linje med trainern. Förstår inte vad du menar med att Indoor trainer inte är någon bra referens, de dyrare har väldigt tillförlitliga mätare och det du vill är ju att iaf ha samma värden själv när du kör inne som ute.

Av:
    Eld
    Om du istället för Stages köper 4iiii Precision så kan du lägga in offset på effekten för att kompensera för en genomsnittlig snedfördelning mellan höger och vänster. 4iiii Precision är faktiskt lite billigare och aningen bättre än Stages.

Av:
    RockyM
    En bra dag har jag 52%-48% men vanligare är 53%-47% trots att jag är högerfotad? =)
    Samma resultat på Q-red racer, twinpower rotor mtb & wahoo kickr.

Av:
    bigmollo
    pirx skrev:
    Kan inte vara mycket.

Jag kör 105 på vänsterveven till min Dura Ace. Funkar alldeles prima. det är som spacekitty skrev bara vikten som skiljer.

...........................................................

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    Eld
    bigmollo skrev:
    pirx skrev:
    Kan inte vara mycket.

Jag kör 105 på vänsterveven till min Dura Ace. Funkar alldeles prima. det är som spacekitty skrev bara vikten som skiljer.
    Utseendet skiljer väl också?

Av:
    Stumpy
    Loggar nästan alltid 50%/50% på mitt Quark Red. Någon gång 49%/51% och har sett 48%/52% en gång. Jag borde kunna byta till enbensmätning utan att förlora speciellt mycket. Dock kanske det kan vara bra att veta om man plötsligt börjar se förändringar i balansen. Har dock varit dålig på att använda effektvärdena till något vettigt i träningsväg, så jag säljer det nog nästa säsong om jag inte börjar använda det bättre.

Av:
    skaning
    Finns de några bra SPD pedaler med effektmätare? fördelen skulle såklart vara att man kan flytta dom mellan olika cyklar.

Av:
    Spacekitty
    skaning skrev:
    Finns de några bra SPD pedaler med effektmätare? fördelen skulle såklart vara att man kan flytta dom mellan olika cyklar.

Kommer snart http://www.srm.de

=^.^=

Av:
    bigmollo
    Eld skrev:
    bigmollo skrev:
    pirx skrev:
    Kan inte vara mycket.

Utseendet skiljer väl också?

Jo lite grann men inget jag tänker på. Jag kör på gammal 10-delad DA så det gör liksom inte så mycket. ;)

...........................................................

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    Eld
    Om man använder flera olika effektmätare och vill få helt konsistenta siffror så måste man mäta dubbelsidigt. Om man däremot alltid använder samma (eller likadana) ensidiga effektmätare så spelar det ju ingen roll om den är lite off. Den fungerar lika bra som referens för din egen prestation ändå.

Av:
    Eld
    4iiii Precision till Shimano 105 lägsta pris cirka 3185 kr nu. (ProBikeKit)

Lägsta pris på Stages (Ultegra R8000 från Wiggle) som jag kan hitta just nu är cirka 5609 kr.

4iiii är minst lika bra som Stages.

Av:
    Glawe
    Tack alla för superbra tips! Vikten kan man ju alltid kompensera med lite bly och epoxy i värsta fall. Bara det passar! :)

Och några watt hit eller dit mot verkligheten har för mig mindre betydelse. För mig är det mer en sporre att försöka vara konsekvent och över tiden kanske sakta öka. :)

Av:
    eiskall
    Eld skrev:
    Om man däremot alltid använder samma (eller likadana) ensidiga effektmätare så spelar det ju ingen roll om den är lite off. Den fungerar lika bra som referens för din egen prestation ändå.

Det resonemanget bygger ju på att man vet att man har samma obalans varje pass, över tid och vid olika intensitet.

Om du exempelvis vid ett test har 2% mer vänsterbalans än vid förra testet, så kommer det se ut som att du har 4% högre totaleffekt. Fast i verkligheten kanske totaleffekt var precis samma som förra testet. Och 4% ökning kan vara många veckors/månaders träning om man har tränat länge.

Om man däremot bara vill ha effektzon för distansträning osv, så duger nog enbensmätning bra. Men kör man strukturerad träning med regelbunden uppföljning så förstår jag inte varför man vill riskera sådana mätfel som ovan.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-16 22:08 av eiskall.

Av:
    Eld
    eiskall skrev:
    Men kör man strukturerad träning med regelbunden uppföljning så förstår jag inte varför man vill riskera sådana mätfel som ovan.

Jag kan se många tusen skäl... i kronor räknat.

De flesta har troligen ungefär samma obalans i motsvarande situationer. Vilket tex i praktiken betyder att man får ungefär samma mätfel varje gång man gör samma test.

För många handlar pengarna om ifall man ska ha någon effektmätning alls eller inte. Det är dumt att låta det bästa bli det godas fiende.

Av:
    earnstrom
    Jag la en hel del tid på att undersöka detta. Värt att notera (humblebrag) är att jag kört VR på sub7 och har en FTP kring 300W och Mao. inte är ngn uppenbart skadad cyklist.

https://happyride.se

Slutsatsen är väl att man ska vara väldigt medveten om att man sparar pengar på en enbens-mätare.

Av:
    drpepper82
    Har som sagt bytt bort min Stages mot ett par Assioma duo efter att ha haft liknande bekymmer som earnstrom.

Om du vill se dina zoner vid distansträning så fungerar pulsband lika bra som wattmätare. Poängen med wattmätare är att du vill ha tillförlitliga siffror när du kör intervaller, så du får svar från sekund ett att du ligger på önskad nivå.

Att bara köpa en wattmätare för att se lite siffror då finns det en mängd bättre saker att investera i för att cykla snabbare.

Av:
    Eld
    Mig har enbensmätaren hjälpt väldigt mycket i min träning. Jag har lyckats systematisera träningen inomhus på min dumma trainer och jag förstår mycket bättre vad som händer utomhus. Min uppmätta (testade) FTP kan säkert vara 5% fel eller kanske ännu mer men det spelar ingen roll. Effektmätaren gör att jag kan träna i rätt zoner och jag har förbättrat min uppmätta FTP avsevärt tack vare den systematiserade träningen och det märks även på min snitthastighet utomhus. Detta hade inte hänt utan den jämförelsevis billiga enbensmätaren.

Av:
    pirx
    Eld skrev:
    Om man använder flera olika effektmätare och vill få helt konsistenta siffror så måste man mäta dubbelsidigt. Om man däremot alltid använder samma (eller likadana) ensidiga effektmätare så spelar det ju ingen roll om den är lite off. Den fungerar lika bra som referens för din egen prestation ändå.

Ja precis, om man mest bara tävlar mot sig själv så kan det inte spela ngn större roll.

Av:
    stefank
    Jag har både stages och dubbelsidig vector3 (och en nyinköpt p2m ng eco), det jag märkt är att man inte ska stirra sig blind
    på den totala balansrapporteringen, jag har ofta värden runt 53%/47% (vänster ger mer) när jag kollat på totalbalansen.
    Men, sen när jag gått in och tittat närmare på datan ser jag att jag är obalanserad vid låga watt, när effekten närmar sig sweetspot och över så är det alltid 50%/50% (även vid spurter).
    Likadant är det när jag loggat tempokörning (där hela passet är över tröskel), då blir totalbalansen 50%/50%.

Även kört en hel del vinterträning på wattbikes, där man får trampdata i realtid, noterat samma sak där, vid låga watt så ser det "skit" ut, vid högre snyggt.

Summa summarum, även om jag är obalanserad så kan jag utan problem använda min stagesmätare vid intervallträning, eftersom obalansen inte infinner sig vid just de tillfällena.

Av:
    drpepper82
    Men då vet du ju hur din obalans beter sig Stefank. Skulle den tvärtom infinna sig när du ligger på sweetspot och över skulle du inte vara lika imponerad. Jag säger absolut inte att enbensmätare är helt värdelösa, vet du som sagt hur och när din obalans infinner sig så är ju felmarginalen ok.

Det stora problemet är ju om du famlar i mörkret och inte vet alls om du har någon obalans eller hur stor den är. Tänk du går till nått företag och gör ett FTP test sedan köper du en enbensmätare och konstant ligger 30-40w högre eller lägre än du bör.

Av:
    stefank
    drpepper82 skrev:
    Jag säger absolut inte att enbensmätare är helt värdelösa, vet du som sagt hur och när din obalans infinner sig så är ju felmarginalen ok.

Jo, det var väl ungefär exakt det jag också ville ha sagt med mitt inlägg (med extra poängtering på just hur och när) ;)

Av:
    Stumpy
    stefank skrev:
    väl ungefär exakt
    +1

Av:
    eiskall
    Allt ni säger hade ju stämt om vi hade levt på den tiden när man fick välja mellan SRM för 17000 eller Stages för 7000. Då hade enbensmätare sitt existensberättigande.

Men de senaste åren kostar ju en riktig mätare utan inbyggda mätfel lika mycket:

https://www.mantel.com

Även Power2max NG Eco får man för runt 6000.

Jag vidhåller att man bör undvika enbensmätare.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-18 10:04 av eiskall.

Av:
    marten_larsson
    Stumpy skrev:
    Loggar nästan alltid 50%/50% på mitt Quark Red. Någon gång 49%/51% och har sett 48%/52% en gång. Jag borde kunna byta till enbensmätning utan att förlora speciellt mycket. Dock kanske det kan vara bra att veta om man plötsligt börjar se förändringar i balansen. Har dock varit dålig på att använda effektvärdena till något vettigt i träningsväg, så jag säljer det nog nästa säsong om jag inte börjar använda det bättre.

Det där är inte riktig fördelning utan beräknad. Jag har både Powertap P1 och två Quark-vevar. På P1:orna (och i viss mån även på de Polar-pedalerna jag hade före dem) har jag en 47-50/50-53 fördelning på V/H. På Quark ligger siffrorna på 50/50 konstant. Slutsatsen jag drar är att jag kompenserar med uppdrag på högerbenet när jag är klenare på vänster och att enbensmätning hade varit värdelöst eftersom det ffa är vid VO2max som skillnaderna uppstår (även bevisat vid ett flertal tillfällen när mina P1or slutat sända från höger och vänstersiffrorna istället blivit dubblerade till 20-40W tapp).

Av:
    MAMTB
    Spacekitty skrev:
    skaning skrev:

De där verkade ju nästan lite intressanta. Undra just hur snart de kommer och vad vikt samt priset kommer ligga på. Skulle ju i alla fall innebära att man borde kunna använda vilket vevparti man vill och samtidigt få dubbelsidig mätning. Samt att man kan flytta dom mellan olika cyklar väldigt smidigt.

Av:
    NLC
    MAMTB skrev:
    Spacekitty skrev:
    skaning skrev:

De där verkade ju nästan lite intressanta. Undra just hur snart de kommer och vad vikt samt priset kommer ligga på. Skulle ju i alla fall innebära att man borde kunna använda vilket vevparti man vill och samtidigt få dubbelsidig mätning. Samt att man kan flytta dom mellan olika cyklar väldigt smidigt.

Jag är mest sugen på att veta hur batteribytet går till

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    marten_larsson
    SPD-pedalerna verkar hamna på 10-12000kr, laddas med "magnetic charging adapter".

https://www.dcrainmaker.com

Av:
    Distanscykling
    drpepper82 skrev:
    Har du 50/50 mellan dina ben som inte är så himla vanligt i alla lägen så ska du ju inte märka någon skillnad. Jag loggade min trainer och wattmätare simultant och använde DCRainmakers analysverktyg där man lätt lägger ihop kurvorna och får se avvikelser väldigt tydligt. Visst jag kunde inte säga med 100% att det var Stagesveven som visade skumma siffror i första skedet men det blev väldigt uppenbart när jag bytte till min dubbelsidiga som då var helt i linje med trainern. Förstår inte vad du menar med att Indoor trainer inte är någon bra referens, de dyrare har väldigt tillförlitliga mätare och det du vill är ju att iaf ha samma värden själv när du kör inne som ute.
    Lol

Elite Muin gernsiffror så fel som upp motm 30%.
    Wattmätare är enda vettiga9

Av:
    kart
    Köpte Assioma duo i år. Har tidigare kört stages. Har alltid haft en känsla av "svaghet" i vänstra benet.

Nu ser jag svart på vitt följande i %:

Står upp och trampar 50-50
    Händer uppe på styret 48-52
    Händer uppe på bromsh 45-54
    I bocken 43-57

Ju mer jag faller framåt ju mindre kraft från vänsterbenet. Nu återstår att se om man göra något åt det, eller om det bara är att gilla läget:)

Av:
    Spacekitty
    NLC skrev:
    Jag är mest sugen på att veta hur batteribytet går till

Du tänker på den där knasiga grejen med att skicka in hela sitt vevparti för batteribyte, som SRM höll på med tidigare?

=^.^=

Av:
    drpepper82
    Distanscykling skrev:
    drpepper82 skrev:
    Lol

Elite Muin gernsiffror så fel som upp motm 30%.
    Wattmätare är enda vettiga9

Elite Muin har ingen inbyggd wattmätare utan uppskattar dina watt utifrån hastighet och kadens, den har väldigt stor felmarginal. Ta en Tacx Neo exempelvis så har den en inbyggd wattmätare som bör vara i linje med din pedal eller vevpartis mätare.

Av:
    HåkanC
    MAMTB skrev:
    Hur ofta har du tänkt flytta dina pedaler?
    Pedalgängor är egentligen fel för aluminium, man riskerar därför att skada gängorna i vevlagret om man byter pedaler för ofta.
    Särskilt om man inte fettar in gängorna och drar med momentnyckel.
    Tyvärr

/Håkan

Av:
    gsb
    Slänger in "reklam" för dessa:
    https://www.iqsquare.com

Priset verkar vara konkurrenskraftigt i alla fall. Första leverans sker i oktober.

“Give a man a fish and feed him for a day. Teach a man to fish and feed him for a lifetime. Teach a man to cycle and he will realize fishing is stupid and boring”

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ