• Fina cykelbyxor

Av:
    Björne2
    Hej! Jag är ny på det här med cykling. Jag undrar om någon kan tipsa mig om cykelbyxor som är varma ner mot nollstrecket och som man gå klädd i på ett kontor utan att man ser idiotisk ut. Tights i lycra avslöjar lite för mycket för min smak.
  • Re: Fina cykelbyxor

Av:
    Raggamuffin
    Har ni så kallt på kontoret?
    Är det inte enklare att byta byxor?

// Muffin

Av:
    Örjan Lax
    Svarta skinnbrallor, en tidlös stilikon.

Av:
    itisasitis
    Se tråden om hållbara jeans, där får du nog bäst tips.

Av:
    carlcapone
    Nåt sånt här kanske?

https://www.rapha.cc

Av:
    moros
    Hänger inte riktigt med. Hur långt cyklar du? Hur svettig blir du? Är det så pass enkel cykling så att du inte känner behov av att byta om, cykla då i vilka byxor som helst. Ett par tunna ofodrade regnbyxor tar den värsta kylan om det är dåligt väder.

Av:
    nieves
    Jag cyklar i Norrøna shorts inga cykelbyxor, på vintern vintertights utan blöja. Jag får problem med sittbenen med cykelbyxor.

Av:
    bellasoda
    Björne2 skrev:
    Hej! Jag är ny på det här med cykling. Jag undrar om någon kan tipsa mig om cykelbyxor som är varma ner mot nollstrecket och som man gå klädd i på ett kontor utan att man ser idiotisk ut. Tights i lycra avslöjar lite för mycket för min smak.

Houdini commute pants.

Av:
    pirx
    carlcapone skrev:
    Nåt sånt här kanske?

De såg snygga ut. Finns det några svenska webbutiker som säljer Rapha?

Av:
    emilh
    pirx skrev:
    carlcapone skrev:
    Nåt sånt här kanske?

De såg snygga ut. Finns det några svenska webbutiker som säljer Rapha?

Beställer du från webben så är det rapha.cc som gäller. Delar av sortimentet finns även hos Wiggles olika websiter samt i butik hos Cykelcity och NK Sport i Stockholm, kanske på fler platser.

Av:
    Aron
    Om du provar att söka på "Comuter pants" så kommer du att hitta en hel del att välja på.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Guideboken "Mountainbike kring Stockholm"
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    ooms
    Aron skrev:
    Om du provar att söka på "Comuter pants" så kommer du att hitta en hel del att välja på.
    Jag tror man hittar mer om man provar "commuter pants" istället.

Av:
    Björne2
    Som man frågar får man svar. :) Jag är inte ny på cykling men ny på landsvägscykling. Till jobbet har jag cirka 18 km och jag är ute efter byxor som både är aerodynamiska, varma (håller för 5 grader minst) och som man kan ha på kontor utan att man ser ut som en idiot. De dagar jag inte har kundmöten. Själv har jag inga problem att visa upp mig i åtsittande lycra eftersom jag har en mycket vacker kropp. Men jag vill ju inte göra de andra hannarna på jobbet avundsjuka eller bli anmäld för sexuellt ofredande av honorna.

Ja, jag vet att jag kan packa ett par slacks i en ryggsäck och byta om på toaletten. Det är något jag helst slipper eftersom, som alla vet, går det fortare ju lättare packningen är...

Av:
    Maakus
    https://www.bike24.com

:)

Av:
    Maakus
    Björne2 skrev:
    Som man frågar får man svar. :) Jag är inte ny på cykling men ny på landsvägscykling. Till jobbet har jag cirka 18 km och jag är ute efter byxor som både är aerodynamiska, varma (håller för 5 grader minst) och som man kan ha på kontor utan att man ser ut som en idiot. De dagar jag inte har kundmöten. Själv har jag inga problem att visa upp mig i åtsittande lycra eftersom jag har en mycket vacker kropp. Men jag vill ju inte göra de andra hannarna på jobbet avundsjuka eller bli anmäld för sexuellt ofredande av honorna.

Ja, jag vet att jag kan packa ett par slacks i en ryggsäck och byta om på toaletten. Det är något jag helst slipper eftersom, som alla vet, går det fortare ju lättare packningen är...

Ännu lättare är ju att ha byxorna på kontoret?

Av:
    GustafH
    Levi's hade en variant av 511:an som hette Commuter som såg schysst ut och var välförstärkt lite varstans. Tillverkas inte längre men går nog att hitta lite här och var hos Levi's-försäljare.

Av:
    Rattnalle
    Instämmer i att ett par byxor parkerade på jobbet känns lättast.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    Rattnalle
    GustafH skrev:
    Levi's hade en variant av 511:an som hette Commuter som såg schysst ut och var välförstärkt lite varstans. Tillverkas inte längre men går nog att hitta lite här och var hos Levi's-försäljare.
    Nej de var inte förstärkta, det var ett annorlunda tyg. Jag har haft några par och de var väl schyssta men skillnaden mot vanliga jeans var inte våldsamt stor.

Av:
    Björne2
    Ja byxor parkerade på jobbet hade varit bäst. Men jag sitter i ett kontorslandskap och har inget eget utrymme där jag kan förvara byxor. Jag får knappt ha mitt pennskrin och anteckningsblock i fred utan städerskan plockar bort det varje gång hon nattstädar.

Av:
    Makten
    Björne2 skrev:

Öhm, du har inte en tanke på att andra kanske inte är helt bekväma med lukten av en svettig cyklist på kontoret?

Edit: Jag får se det som att jag just lärde mig hur det kommer sig att en del går omkring och luktar illa utan att förstå det själva. Tack!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-19 12:26 av Makten.

Av:
    Rattnalle
    Björne2 skrev:
    Ja byxor parkerade på jobbet hade varit bäst. Men jag sitter i ett kontorslandskap och har inget eget utrymme där jag kan förvara byxor. Jag får knappt ha mitt pennskrin och anteckningsblock i fred utan städerskan plockar bort det varje gång hon nattstädar.
    Åfan. Snacka om att uppmuntra hållbart resande. Har ni ingen hållbarhetschef du kan spela upp den bollen till?

Då vettefasen. Det är ju rätt gött att kunna byta om när man cyklat en sån sträcka. Annars hade jag nog speglat på några funktionsbrallor typ långbenta mtbbyxor eller vandringsbrallor som kombinerar lite funktion och andning med att se rimligt civila ut.

Av:
    torsten-var-namnet
    Men något slags omklädningsrum eller liknande måste ju finnas?

https://www.arbetsmiljoupplysningen.se

Av:
    moros
    18km enkel tur med landsvägshoj, jag skulle inte vilja sitta i (eller i närheten av) de brallorna oavsett lycra eller inte :D

Av:
    Rattnalle
    Det är ju rätt individuellt det där med svett och lukt. Om jag är rimligt ren innan och bytte om så hade jag för egen del inte oroat mig, jag har också försökt få det bekräftat av folk jag litar på att ge mig ett ärligt svar.. men jag hade inte velat behålla samma kläder på mig.

Av:
    moros
    Finns inga riktiga ombytesmöjligheter så skulle jag tagit med mig byxor och kalsonger, och bytt på toaletten en stund efter ankomst. Ett par schyssta byxor, typ funktionsbyxa/vandringsbyxa eller liknande med stretch är väl ett alternativ men behöver väl nästan tvättas varje dag för att inte lukta karate

Av:
    moros
    Kör ni något aktivitetsbaserat kontorstjafs (som vi försökte införa) så hade vi ju i alla fall minimala skåp där man kunde låsa in sina prylar. Fick plats byxor där.

Av:
    Maakus
    Kräv ett skåp!

Eller fråga snällt til att börja med.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-19 12:45 av Maakus.

Av:
    torsten-var-namnet
    skrev:
    95 Arbetstagare som utför smutsande eller svettdrivande arbete eller
    annat arbete där verksamheten kräver att ombyte sker på arbetsstället ska
    ha tillgång till omklädningsrum eller annat lämpligt utrymme för omklädning.

Och här går jag runt om tror att alla skall ha omklädningsrum på arbetsplatsen, nåväl då vet ni att jag inte jobbar på kontor ;)

Jag hade haft med mig ombyte (kalsonger, byxa och t-shirt?) och cyklat i lycra, tycker det är obehagligt att svettas för mycket i kläder som inte är åtsittande.

Av:
    dogday
    Jag har också varit på jakt efter liknande byxor. Har ett par Rapha Randonnee pants, men när jag ville köpa fler så var färgen jag var ute efter slut. I ett par månader. Mailade, och de verkar inte tillverka dem längre:

"As our stock tracker, i am afraid we do not have a plan to restock the Randonnee Trousers in the near future."

Kan finnas kvar i rätt storlek för dig dock.

Jag köpte istället dessa:

https://shop.outlier.nyc

Blev rätt dyrt: 1700 kr för bralla+frakt och sen 300 kr för att sy in dem till cykelvänlig fotvidd, men det känns som ett bra, aningen tjockare alternativ till Rando pants (vilka är väldigt tunna). Tyget är nylon + elastan men ser ut som bomullstyg. Stiliga (särskilt efter skräddning) och funktionella. Googla recensioner så kan du läsa mycket mer.

EDIT: efter att ha cyklat i stretchjeans skulle jag starkt rekommendera plastbyxor. De torkar oerhört mycket snabbare än bomull och lite vägstänk är lättare att bara borsta av.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-19 13:01 av dogday.

Av:
    Snuten
    https://images.app.goo.gl

Lidl hade ju lederhosen för ett tag sedan, det finns kanske några kvar?

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    GustafH
    Rattnalle skrev:
    GustafH skrev:
    Nej de var inte förstärkta, det var ett annorlunda tyg. Jag har haft några par och de var väl schyssta men skillnaden mot vanliga jeans var inte våldsamt stor.

Så var det kanske ja. Mina höll flera månader längre än vanliga jeans i alla fall så det kändes förstärkt. ;)

Av:
    glitch
    18 km enkel väg, inte duscha, gå i de byxorna hela dagen, cykla hem och göra om det dagen efter 5 dagar i veckan?
    Stackars dina kollegor och resten av din kropp. Måste ju typ mögla....
    Om du inte kan ha andra byxor gissar jag att du har samma tröja på dig hela dagen också?

Av:
    GustafH
    glitch skrev:
    18 km enkel väg, inte duscha, gå i de byxorna hela dagen, cykla hem och göra om det dagen efter 5 dagar i veckan?
    Stackars dina kollegor och resten av din kropp. Måste ju typ mögla....
    Om du inte kan ha andra byxor gissar jag att du har samma tröja på dig hela dagen också?

Fast 18 km är ju inte särskilt långt och hur fräscha kläder och kropp är beror ju på hur hårt man tycker också. Jag har då inga problem att cykla 18 km utan att bli mer svettig än att gå upp för trappan till 6:e våningen på jobbet. Och det är jag tvungen att göra flera gånger om dagen utan att duscha! Helt fruktansvärt. Vad ska mina kollegor säga?!

Av:
    marxos
    Är ute efter nåt liknande, å har snubblat över DU/ER no sweat (som inte finns i min storlek) och Spoke Bulletproof (som e rätt dyra, 1700 SEK, och inte kan köpas i butik). Ett prisvärt å svenskt alt e Sigr Riksväg 99 chino, men de har konstiga storlekar (för min del).

Urban Bike Wear har några varianter också, från bl a Chrome.

Av:
    AtEase
    marxos skrev:
    Är ute efter nåt liknande, å har snubblat över DU/ER no sweat (som inte finns i min storlek) och Spoke Bulletproof (som e rätt dyra, 1700 SEK, och inte kan köpas i butik). Ett prisvärt å svenskt alt e Sigr Riksväg 99 chino, men de har konstiga storlekar (för min del).

Urban Bike Wear har några varianter också, från bl a Chrome.

Köpte ett par Sigr själv förra veckan. Oförskämt snygga och bekväma. Både på cykeln och bredvid den. Har en väldigt kort pendling (2,5 km - med cykelvagn som pulshöjare) för tillfället eftersom jag är pappaledig, men så länge det är torrt och hastigheten inte är för hög var inte ett par grader under nollan några problem. De är inte vattenavvisande överhuvudtaget dock, om det är ett krav?

Av:
    borano20
    Hej.. Endura Humvee Pants. En bra bit under tusenlappen. Bara syntet, inget bomull. DWRimpregnerade. Ser ut som mörkgråa jeans, men med en smaaal slitpanel på insida höger ben. Lite konstig passform, Endura vet visst inte om att cyklister kan ha benmuskler. Jo jag har ett par själv, men inte primärt till pendling. mvh borano20

Av:
    Valhalla_
    Men.. du kan ju inte gå runt och stinka svett. Lycra på vid cykling --> duscha och byt om på jobbet.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-09 08:55 av Valhalla_.

Av:
    NotReallyGunde
    ooms skrev:
    Aron skrev:
    Jag tror man hittar mer om man provar "commuter pants" istället.

Computer pants
    keyboardpants08.jpg

Av:
    pirx
    Björne2 skrev:

Alltså, är inte typ alla vanligt tjocka (inte "vanliga tjocka", utan vanligT tjocka) långbyxor (exkluderar linnebyxor etc här) ok ner mot nollstrecket?
    Speciellt om man cyklar och har pulsen uppe lite, väl?
    Brukar inte se folk på stan i termobyxor när det är ner mot/under noll, i synnerhet inte cyklandes.

TS skriver inget om att byxorna skulle vara vattentäta/avvisande så jag antar att det inte är prio.
    Nog svårt att hitta byxor som skulle vara det utan att de ser lite mulle ut i vilket fall som helst (och TS vill ju att de ska passa på kontoret).

Därmed vill jag berätta att jag just idag beställde mitt andra par av dessa!
    https://www.addnature.com

Det står "klätterbyxor", men de är inte speciellt klättriga av sig. Tvärtom, de passar utmärkt som vanliga propra byxor på kontoret!
    De har nästan inga alls konstiga sömmar på kors och tvärsen, och inga blaffiga loggor heller.

De är stretchiga, så de borde vara bekväma på cykel.
    "Yttermaterial: Stretch-bomullsnylon, sanded canvas, 75% bomull, 23% nylon, 2% elastan"

De har ganska diskreta knappar längst ner så man kan rulla upp byxan lite, och då visar sig en reflex där.
    Så jag fattar inte alls varför de kallar de klätterbyxor, borde ju stå cykelbyxor rakt av.
    Men om de nu är till för klättring så är de nog lite tåliga också. Känns så iaf.

Framfickorna är "vanliga". Inga konstiga blixlås som på Endura Humvee som nämndes ovan.
    Midjan, gylfknappen och skärp-öglorna, allt ser helt normalt och propert ut.

Hade de bara skippar de små knapparna längst ner så hade de nästan varit perfekta (man kan ju bara rulla upp byxan ändå, eller stoppa den i strumpan).

Jag funderade lite på att välja den röda färgen ( https://www.addnature.com ) men till slut nu så blir det den bruna och den gröna. Grått verkar lite trist. Jag går inte i kavaj...

Och rea på de nu ja, om man hittar rätt storlek bara.
    Jag har älskat de här byxorna ända sedan jag fick de för en vecka sedan!

Och för tusan, sluta tjata på TS om huruvida han ska byta tröja också, eller luktar svett, eller vad, han har säkert ngn lösning som han (och förhoppningsvis hans kollegor) är nöjd med:)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ