• Re: [Byggtråd] FM936 XL

Av:
    Stinkfisk
    Jag är öppen för förslag men deras machete väger nästan 300g mer än RockShox... Sen känns det lite halvjobbigt men lite mer, numera iaf, okänt märke, både vad gäller service och andrahandsvärde.

Av:
    Stinkfisk
    Snakepit skrev:
    Passa på att öppna och kolla fettet i alla lager innan du börjar bygga. Kan vara snustorrt ibland.

Inte ”i” det kapslade lagret väl? Menar du mellan bultens huvud och utsidan av det kapslade lagret?

Av:
    Snelhest
    Stinkfisk skrev:
    Jag är öppen för förslag men deras machete väger nästan 300g mer än RockShox... Sen känns det lite halvjobbigt men lite mer, numera iaf, okänt märke, både vad gäller service och andrahandsvärde.

Ok. Jag visste faktiskt inte att viktskillnaden var så stor. Annars är just servicebiten det fina med manitou. Busenkla att jobba med men SID och Fox 34 är väl kanske inte heller så knepiga.

Av:
    Mycketvillhamer
    Stinkfisk skrev:
    Snakepit skrev:
    Passa på att öppna och kolla fettet i alla lager innan du börjar bygga. Kan vara snustorrt ibland.

Inte ”i” det kapslade lagret väl? Menar du mellan bultens huvud och utsidan av det kapslade lagret?

Jo, man kan peta upp kapslingen med en skalpell eller annat fint och fylla på med fett.

Av:
    Stinkfisk
    Mycketvillhamer skrev:
    Stinkfisk skrev:
    Snakepit skrev:

Jo, man kan peta upp kapslingen med en skalpell eller annat fint och fylla på med fett.

Hmmm, har gjort det en gång på ett lager i en hope-body som kärvade. Men vad är normalt för ett kapslat lager då? Ska de bada i fett eller bara vara lite kletiga?

Av:
    marr
    Stinkfisk skrev:
    Mycketvillhamer skrev:
    Stinkfisk skrev:
    Snakepit skrev:

Hmmm, har gjort det en gång på ett lager i en hope-body som kärvade. Men vad är normalt för ett kapslat lager då? Ska de bada i fett eller bara vara lite kletiga?

Jag brukar fylla dem. Är det fullt med fett så kommer inte annan skit in.

Av:
    Stinkfisk
    marr skrev:

Jag brukar fylla dem. Är det fullt med fett så kommer inte annan skit in.

Ok! Ska kika hur det ser ut då, utan att pilla sönder nåt, då det lär va ett äventyr att hitta och pressa in nya lager.

Av:
    xyz-saft
    Stinkfisk skrev:
    Mycketvillhamer skrev:
    Stinkfisk skrev:
    Snakepit skrev:

Ska de snurra snabbt ska det inte vara så mycket fett i, men det kommer de ju inte göra på en ram. Så där kan de med fördel vara helt fulla med fett.

n+1

Av:
    Manofmanymissions
    Uppdatering bitte!

Av:
    Sixten Fors
    Stinkfisk skrev:
    Japp, exakt, jag tror därför att en SRAM Force 1270 (10-33t) skulle bli optimal ihop med ett 36t framdrev. För mig. Då återstår frågan om kassetten funkar ihop med en SRAM GX eagle?
    XG-1270 vill ha xDR body. Går det att få till boost nav från någon? Kanske XTR 10-45T istället? Vettigare utväxling för mtb dessutom.

Av:
    Stinkfisk
    Manofmanymissions skrev:
    Uppdatering bitte!

Sorry, har inte överdrivet bråttom då den ska rulla först när snön som kom igår är borta i april.

Sixten Fors skrev:
    Stinkfisk skrev:
    Japp, exakt, jag tror därför att en SRAM Force 1270 (10-33t) skulle bli optimal ihop med ett 36t framdrev. För mig. Då återstår frågan om kassetten funkar ihop med en SRAM GX eagle?
    XG-1270 vill ha xDR body. Går det att få till boost nav från någon? Kanske XTR 10-45T istället? Vettigare utväxling för mtb dessutom.

Jag fegade ur med kassett och fick tag i en beggad XX1 "grupp", dvs standard 10-42t kassett. Alternativet var en 11-delad eThirteen 9-39t, tillsammans med GX reglage och växel. 12-delat fyller ingen större funktion, även om det känns halvtrist att sätta på omoderna grejer.

Bromsarna blev ett par beggade SRAM Level Ultimate. Hade lovat att hålla mig till Shimano då deras blödartratt är grym. Den kanske funkar på SRAM också? Annars får jag väl handla sprutor osv osv...

Hjulen kom också häromdagen. Mycket fina. Ungefär så robusta det går att få hjul skulle jag tro. Förra paret från Light-Bicycle har riktats en gång, på fyra år, endast bakhjulet. Nu blev det DT350 nav istället för hope, hoppas de vill mig lika väl. Hade tänkt matcha dekalerna med en Sid Ultimate, blå, men de var så mörk blå färg så det skiter nog sig. Håller mig nog till en svart gaffel, typ en Reba som är nån tusenlapp billigare, till råga på allt.
    IMG_0440.jpeg
    IMG_0441.jpeg
    IMG_0450.jpeg
    IMG_0449.jpeg

Av:
    Stinkfisk
    Segt mellan uppdateringarna främst pga att pengar saknas för gaffel, styre osv. Föräldrapenning, utbyggnad och bilköp gör oss fattiga som kyrkråttor. Träna hinns med och ftp-utvecklingen går som på räls. Från ca 320w till 370w sedan september, med ca 4-5h i veckan. (Trainerroad SSB1 och 2) Nu velar jag kring om jag ska köra short power build eller general build, för långlopp på mtb ca 2.5-3h.

Klickade iaf hem en trunniondämpare idag för 150$ inkl frakt från US och A. 165x42,5 fox blev det, då någon haft bekymmer med 45mm stroke.

Nu till en fråga. på R2 finns en Sid Select 29", 120mm boost och en Reba RL, 29", 120mm boost. Båda med remote och båda med en vikt på 1650g. 475€ respektive 425€. Vilken ska man välja? Vad är skillnaden? Sid Select verkar vara en budget-Sid. Den är matt och fin på ytterbenen, vilket skulle passa ramen färgmässigt åtminstone.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-12-03 13:19 av Stinkfisk.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ