• Tips på MTB-byxor tack!

Av:
    jingleyschmidt
    Skulle behöva ett par tåliga MTB-byxor inför höst och vinter. Mina krav är att dom är sköna, stretchiga, tåliga, vindtäta, lätt vattenavvisande och avsmalnande nertill. Tänk typ DH-byxor.

Tänk typ dessa: https://www.wiggle.se
    Eller dessa: https://www.wiggle.se

Någon som har några vettiga tips? :P Eller dom jag nämnde ovan kanske är grymma?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-21 13:41 av jingleyschmidt.

• Re: Tips på MTB-byxor tack!

Av:
    Örjan Lax
    .
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-21 13:59 av Örjan Lax.

Av:
    speffy
    Är också i behov av byxor nu när det börjar bli lite kallare, funderar på dessa.
    Är ju inte direkt MTB byxor men tänker att dem borde funka och det är bra priser.

https://www.outnorth.se

Endura MT500 byxorna du länka till hade fått bra i något test jag läste så jag fundera också på dem.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-21 13:51 av speffy.

Av:
    jingleyschmidt
    speffy skrev:
    Är också i behov av byxor nu när det börjar bli lite kallare, funderar på dessa.
    Är ju inte direkt MTB byxor men tänker att dem borde funka och det är bra priser.

Endura MT500 byxorna du länka till hade fått bra i något test jag läste så jag fundera också på dem.

Grejen är ju att man vill ha ett slitstarkt material så man inte nöter sönder t.ex tyget kring röven det första man gör. :D

Av:
    Rattnalle
    Långa mtbbyxor har också ofta lite smalare skärning på vaden vid kedjan vilket kan vara bra.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    Sambal Oelek
    Revolution Racing Hyper

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    speffy
    jingleyschmidt skrev:
    speffy skrev:

Grejen är ju att man vill ha ett slitstarkt material så man inte nöter sönder t.ex tyget kring röven det första man gör. :D
    I beskriv för haglöfs byxorna så står där att de är gjorda i slitstark material för att vara tåliga men det är säkert som du säger, bättre att satsa på ett par byxor som är avsedda för ändamålet :)

Så Endura byxorna eller Specialized demo pro pant har jag läst gott om.

Av:
    Kneecap
    Sambal Oelek skrev:
    Revolution Racing Hyper

Tjena;

Dom förstörde sig själva med den lökigaste reklamfilmen någonsin. Värre än Måns Zelmerlöws nya.

Av:
    Snakepit
    Kneecap skrev:
    Sambal Oelek skrev:
    Revolution Racing Hyper

Tjena;

Dom förstörde sig själva med den lökigaste reklamfilmen någonsin. Värre än Måns Zelmerlöws nya.

Deras reklamer är otroligt ostiga.

Av:
    Raggamuffin
    Foxbyxorna är kanon imho.

// Muffin

Av:
    NickPick
    jingleyschmidt skrev:
    Skulle behöva ett par tåliga MTB-byxor inför höst och vinter. Mina krav är att dom är sköna, stretchiga, tåliga, vindtäta, lätt vattenavvisande och avsmalnande nertill. Tänk typ DH-byxor.

Tänk typ dessa: https://www.wiggle.se
    Eller dessa: https://www.wiggle.se

Någon som har några vettiga tips? :P Eller dom jag nämnde ovan kanske är grymma?

Varför inte tights som de flesta använder?

Av:
    cwh1973
    Jag har dessa:
    https://www.cykelgear.se

Sitter riktigt skönt och med lite extra impregnering, efter tvätt, så klarar de regn riktigt bra. Gott om plats för knäskydd också!
    mvh /C

Åretrunt-Pendlar Nacka(Jarlaberg)-SthlmCity(Hötorgshallen)

"Make my day and check your surroundings"

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Endura är en av mina favorittillverkare.

Av:
    HeaL
    Jag kör Revolution Race Hyper. Sitter jättebra och rymmer knäskydd vid behov.
    https://www.revolutionrace.se

Av:
    jingleyschmidt
    Tights är fan inte min vibe alltså, så det går bort alla gånger. :D

Det är roligt med dom där Revolution Race Hyper-brallorna. I videon så säger karln "Tajtare nertill", men på honom är dom tajta upptill och ser rejält sladdriga ut nertill. :P Vad säger ni som har dom själva?

Vågar man anta att de flesta downhill/enduro/mtb-brallor är vindtäta och lätt vattenavvisande? Tänker mig att en grundförutsättning för MTB-byxor generellt är att dom ska palla lite av allt då sporten i sig är åt det lite extremare hållet, cykelmässigt.

Av:
    Raggamuffin
    jingleyschmidt skrev:

Vågar man anta att de flesta downhill/enduro/mtb-brallor är vindtäta och lätt vattenavvisande? Tänker mig att en grundförutsättning för MTB-byxor generellt är att dom ska palla lite av allt då sporten i sig är åt det lite extremare hållet, cykelmässigt.

Nej det är de inte, jag sprayar mina. Mest i rumpan då det mest är att sitta i en blöt lift som är drygt. Använder sällan byxor utanför bikeparken, ska man trampa själv är tights bättre på allt egentligen. Du kan ha baggyshorts utanpå.

// Muffin

Av:
    erik h
    Jag tror inte på långbyxor för cykling. Oavsett skärning blir det för varmt, trassligt, stramt. Sa jag varmt?

Kör tajts/underställ plus 3/4-shorts och slipp de flesta problem samt överhettning. Men bli blöt om vaderna. Svalkar bra om det skulle vara så. Underställ torkar snabbt.

--- aut Caesar aut nihil! ---

Av:
    jingleyschmidt
    Vågar man anta att ett par downhill/enduro/mtb-brallor som står att dom är vattenavvisande, också är vindtäta? ;P Vad är det som gör att en byxa är vindtät repektive vattenavvisande/tät? Jag kan ju inget om det där.

Det är ju inte så viktigt att dom är helt vattentäta liksom, det är väl inte ofta jag kommer cykla när det ösregnar ute, men det är ju inte gött att bli dyngsur om det skulle komma en skur! Och vindtät, det är ett måste däremot, särskilt kring skrevet. :P

Angånde shorts så ser man ju iofs många ha 3/4-shorts även under kallare årstider, men tjockare kläder upptill. Kanske är värt att kika på det med. Hmm.

Av:
    Makten
    erik h skrev:
    Jag tror inte på långbyxor för cykling. Oavsett skärning blir det för varmt, trassligt, stramt. Sa jag varmt?

Jag tycker långbyxor är kanon när det är under ~10 grader. Åtminstone om de inte är av något tätt material. Knäskyddens närvaro känns mindre när det inte finns någon kant som häktar tag i dem och man slipper lera ner benen.
    Helt vattentäta brallor däremot tror jag inte på. Regnar det så är det ironiskt nog bättre med vattentäta shorts, för då har man ventilation och man får tåla att benen blir blöta medan arslet är torrt.

För rent vinterbruk gillar jag Endura MT500 Spray. Dock fick jag gissa storlek och valde onödigt stora som är säckiga i häcken. Blir nog likadana i en mindre storlek i år. När det bara är måttligt blött och/eller kallt är Norröna Fjörå Flex1 långbrallor fantastiskt trevliga. Slimmade utan att strama, ventilerande men tillräckligt vindtäta, och snygga. Regnar det blir man dock blöt.

Av:
    Mycketvillhamer
    Finns det långbrallor för långsmala? Enduras långbrallor sitter som 3/4-brallor på mig. Midjemått 33-34”, innerben 93cm.

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Kommer faktiskt inte ihåg när jag körde i långbyxor sist, skulle gissa på SDN-cupen för 19 år sedan.

Av:
    Raggamuffin
    IMG_20190922_121600.jpg

För varmt idag i alla fall.

// Muffin

Av:
    Rattnalle
    Raggamuffin skrev:

Ja det borde väl varit uppenbart från början?

Jag har funderat på att skaffa ett par. När det börjar bli ruggigt med shorts, dvs runt nollan.

Av:
    Raggamuffin
    Rattnalle skrev:
    Raggamuffin skrev:

Jag har funderat på att skaffa ett par. När det börjar bli ruggigt med shorts, dvs runt nollan.

Ja, men bara 4 grader hemma så de åkte på direkt då. Fick byta till shorts innan lunch.

Jag har provat trampa runt lite och det ska helt klart vara 0 eller kallare om det ska funka. Tights är inte bäst när det kommer till knäskydden.

// Muffin

Av:
    Rattnalle
    Raggamuffin skrev:
    Rattnalle skrev:
    Raggamuffin skrev:

Ja, men bara 4 grader hemma så de åkte på direkt då. Fick byta till shorts innan lunch.

Jag har provat trampa runt lite och det ska helt klart vara 0 eller kallare om det ska funka. Tights är inte bäst när det kommer till knäskydden.
    Jag tycker iofs knäskydd utanpå tights är fullt funktionellt men kör bara den kombinationen, ofta med shorts över, när det är kallt på riktigt. Har ett par gamla lagom uttöjda knäskydd som används så. Långbyxor med option på långkalsonger verkar som ett schysst alternativ innan dess, när det är ruggigt men egentligen inte så kallt.

Av:
    Raggamuffin
    Rattnalle skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Rattnalle skrev:
    Raggamuffin skrev:

Jag tycker iofs knäskydd utanpå tights är fullt funktionellt men kör bara den kombinationen, ofta med shorts över, när det är kallt på riktigt. Har ett par gamla lagom uttöjda knäskydd som används så. Långbyxor med option på långkalsonger verkar som ett schysst alternativ innan dess, när det är ruggigt men egentligen inte så kallt.

Aldrig fått det att funka bra, kör långa strumpor istället. Är det för kallt blir cyklingen lugnare och skydden lämnas hemma.

// Muffin

Av:
    Sambal Oelek
    jingleyschmidt skrev:
    Det är roligt med dom där Revolution Race Hyper-brallorna. I videon så säger karln "Tajtare nertill", men på honom är dom tajta upptill och ser rejält sladdriga ut nertill. :P Vad säger ni som har dom själva?
    Ouch, vilken video! Känns ju som han har ett par för stora brallor också. Mina är inte alls sådär iaf, de sitter perfekt. Lagom tight överallt, och det går ändå att ha knäskydd under. Mer läsning:
    https://happyride.se

Av:
    Kneecap
    Raggamuffin skrev:
    Använder sällan byxor utanför bikeparken

Tjena!

??

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-23 07:57 av Kneecap.

Av:
    Raggamuffin
    Kneecap skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Använder sällan byxor utanför bikeparken

Tjena!

??

:D

Jag lämnar aldrig den!

// Muffin

Av:
    Spacekitty
    Mycketvillhamer skrev:
    Finns det långbrallor för långsmala? Enduras långbrallor sitter som 3/4-brallor på mig. Midjemått 33-34”, innerben 93cm.

Prova från damsortimentet. Du måste inte välja dom i rosa färg.

=^.^=

Av:
    Ustzeust
    Nukeproof släppte nya höstbyxor, kommer inte ihåg vad som heter bara

Av:
    Aron
    NickPick skrev:

Vad de flesta använder skiljer sig åt beroende på om man bor norr eller söder om lycragränsen.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Guideboken "Mountainbike kring Stockholm"
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    erik h
    Hellånga bibtajts is all you need! Bar överkropp! Och så knäskydd - fritt val innanpå eller utanpå!

--- aut Caesar aut nihil! ---

Av:
    Oskar
    Aron skrev:
    NickPick skrev:

Vad de flesta använder skiljer sig åt beroende på om man bor norr eller söder om lycragränsen.

Var går den gränsen? Jag misstänker att NickPick bor norr om din tänkta gräns...

Av:
    Kneecap
    erik h skrev:
    Hellånga bibtajts is all you need! Bar överkropp! Och så knäskydd - fritt val innanpå eller utanpå!

Tjena!

Jag glömde tightsen, var det rätt annars?

Av:
    JPL
    Om tygkvalisorten för endura är densamma som för deras kortare brallor, så är hållbarheten bra iaf. (Modellen på shorts jag har heter väl singeltrack om jag minns rätt, och har använts sporadiskt men under typ 7-8 år utan att tyget har gett sig, men det är kanske skillnad på kvaliten i olika modeller från dem?)

Förövrigt så är väl inte slitaget i grenen värre på långbrallor än kortbrallor?

Har funderat på denna typen av byxor, men aldrig riktigt blivit säker på behovet. Började fundera för många år sedan när jag körde ett par turer med Leo som vid båda tillfällen körde med långbrallor under sommaren, och ändå alltid var först i kön vid happyrajds... :)

.........................................................
    JPL, ett ärkefetto bland alla andra.
    Terapiprojekt höst 2009, Happypedia http://happymtb.org
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-23 10:20 av JPL.

Av:
    MrGerbik
    Köpte dessa nyligen
    https://www.wiggle.se

Väldigt nöjd hittills , lufthålen vid låren hjälper till rätt mkt

Av:
    jingleyschmidt
    MrGerbik skrev:
    Köpte dessa nyligen
    https://www.wiggle.se

Väldigt nöjd hittills , lufthålen vid låren hjälper till rätt mkt

Hur upplever du vindskydd, särskilt i skrevet? :D

Av:
    CW
    Kört med Gore C7 2in1 bibsen/shortsen i sommar och gillar dom skarpt. Fickor på insidan dessutom! Topp topp

Av:
    Maakus
    Kneecap skrev:
    erik h skrev:

Tjena!

Jag glömde tightsen, var det rätt annars?

Ja. Tricket är att smeta in sig i vaselin. I händelse av krasch glider man bara iväg.

Av:
    Maakus
    HeaL skrev:

Köpt ett par med, dock har ryggen så har inte testat dem på cykeln ännu... Hur är vattentätheten? Har du impregnerat dem något extra?

Av:
    Ultralite
    Jag slog till på ett par fox water pants förra året. Väldigt nöjd än så länge, körde väl ca 10 turer med dom. Kör hellre shorts men de kalla dagarna runt nollan var de perfekta.

Av:
    Sambal Oelek
    Maakus skrev:
    HeaL skrev:

Köpt ett par med, dock har ryggen så har inte testat dem på cykeln ännu... Hur är vattentätheten? Har du impregnerat dem något extra?
    Har också sådana, i början höll de några minuter mot regn. Men nu såhär efter ett halvår är det inge vidare. Inte gjort något åt det.

Av:
    jingleyschmidt
    Börjar bli mer och mer sugen på att köpa Revolution Race, någon modell, finns ju så många! Vet inte vad man ska välja för kul. :D Fri retur, öppet köp, så man kan väl bara köpa och prova I suppose. :D Helt OK priser är det ju också.

Någon som testat fler modeller än just Hyper?

Av:
    Startgas
    Är det nån av er som är över 190cm? Byxor blir så jädra breda om de ska vara tillräckligt långa för mig...
    Har POC downhillbyxor nu i största storleken, som möjligtvis är lite vattenavstötande. De är tillräckligt långa, men några storlekar för stora i midjan.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in