• Hur stor är skillnaden på en hoj för typ 15k och en för 40k?

Av:
    hanSSon11
    Hej,

Jag köpte i våras (närmare bestämt 1 maj) en Cannondale Trail 1 (hardtail) för 15k kr och har sedan dess åkt ca 80-100 mil.
    Min första mtb för övrigt. Jag älskar att åka stökiga stigar!! Tycker själv att jag kör ganska hårt, trycker på både uppför och nerför och tycker det är hur kul som helst!

Har oxå blivit tvungen att meka en hel del då det skramlar och knakar lite överallt efter ett tag.
    Min fundering är väl lite om det gör det på alla cyklar när man kör in dem, även dyra?
    Klart att dyrare cyklar har bättre komponenter men måste man hålla på och meka så här mycket, gör ni alla det?

Jag har redan börjat kolla på ny hoj till våren, en fullgung men kommer det innebära ännu mer mekande?
    Har ju inget emot att pilla med hojen, det är skitkul det med men ibland vill jag bara ut å hojja och inte störa mig på något...

Mvh
  • Re: Hur stor är skillnaden på en hoj för typ 15k och en för 40k?

Av:
    h.g.j
    Ska man vara helt ärlig så har dyrare cyklar i huvudsak lättare komponenter. Många gånger i material som slits fortare, och dyrare delar.

Av:
    Plush
    En dyr cykel är inte = mindre service. Snarare tvärtom.

Och ja.. Jag tror alla som åker fullgung mekar en hel del...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-21 17:31 av Plush.

Av:
    jofahjalm
    Upp till 40 000 kr så märker man helt klart en mtb blir bättre. Heldämpat mot hardtail är en jätteskillnad. Bättre stötdämpning kostar mer pengar, bättre bromsar är en stor grej, dropperpost är det bästa som har hänt. Det brukar dock inte hålla mycket bättre eller skramla mindre i någon stor utsträckning.

Av:
    Jay Jay
    Fullgung är definitivt mer mek. Jag tycker dock att det är värt det.

Av:
    Raggamuffin
    Visst är det mer meck med fullgung. En halvtimme per kvartal ungefär, inget som blir bromsa ett inköp imho.

Från 15 till 35-40 är det väldigt stor skillnad imho, sen börjar det plana av väldigt.

// Muffin

Av:
    Rattnalle
    Raggamuffin skrev:
    Visst är det mer meck med fullgung. En halvtimme per kvartal ungefär, inget som blir bromsa ett inköp imho.

Från 15 till 35-40 är det väldigt stor skillnad imho, sen börjar det plana av väldigt.
    En dämpare till att serva. Lager att byta och mer som kan gå sönder oväntat. Mer än en halvtimme i kvartalet om man sliter lite på grejerna men i relation till allt annat på cykeln inte en jättestor skillnad nej.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    hanSSon11
    Tack för era svar!

Nej det är väl bara att vänja sig med att meka en del =) Har nyligen införskaffat ett mekställ och det gjorde det riktigt roligt faktiskt haha.

Jag har blivit galet sugen på en Tallboy från Santa Cruz till nästa år. Inte för att jag testat någon än men ändå...
    Ser att många nyare, lite dyrare cyklar har sama växlar som jag har på min nuvarande hmmm (SRAM NX Eagle)
    Känns som att jag vill upp ett snäpp om jag ändå ska uppgradera, varför ska allt vara så jävulskt dyrt???
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-21 17:56 av hanSSon11.

Av:
    Rattnalle
    Vad som däremot gör stor skillnad för mängden mek och insatsen som krävs vid mek är att vara noga med att dra åt rätt, ha fett på gängor och se till att det är rent när saker monteras. Då slipper du mycket allmänt knak.

Av:
    Lennart Christianson
    25 000 kr, typ.

Av:
    jofahjalm
    Just Santa Cruz är väldigt dyrt för vad man får. När det gäller växlar så är GX helt klart ett kliv upp och det håller bättre, sedan får man betala massor för att det ska bli lite lättare.

Av:
    hanSSon11
    Rattnalle skrev:
    Vad som däremot gör stor skillnad för mängden mek och insatsen som krävs vid mek är att vara noga med att dra åt rätt, ha fett på gängor och se till att det är rent när saker monteras. Då slipper du mycket allmänt knak.

Ja det kan jag tänka mig.
    Jag har varit noga med att läsa på lite innan jag pillat med saker jag inte haft koll på men det kommer ju alltid något nytt hahaha.
    Fast jag lär mig ju under tiden så det är bara positivt igentligen =)

Av:
    hanSSon11
    jofahjalm skrev:
    Just Santa Cruz är väldigt dyrt för vad man får. När det gäller växlar så är GX helt klart ett kliv upp och det håller bättre, sedan får man betala massor för att det ska bli lite lättare.

Ja det kanske är så att SC är lite väl dyrt för min smak...
    Precis, GX skulle jag nog vilja ha på nästa cykel! Satan vad jag slitit mitt hår med nuvarande NX även om det i dagsläget funkar kanon =)

Av:
    Rattnalle
    Vill man ha något som faktiskt håller och inte bara håller mindre dåligt så köper man Shimano.

Av:
    jofahjalm
    Om jag jämfört NX Eagle och GX Eagle tror jag inte det är någon större skillnad i hur lätt det är att ställa in eller så. GX-växeln är gjort i bättre material för cagen och fästpunkterna till växelörat som håller bättre, reaglet är lite finare och kassetten väger betydligt mindre.

Av:
    Kneecap
    Rattnalle skrev:
    Vill man ha något som faktiskt håller och inte bara håller mindre dåligt så köper man Shimano.

Tjena!

+1

Av:
    Hozo
    hanSSon11 skrev:
    Rattnalle skrev:

Jag har varit noga med att läsa på lite innan jag pillat med saker jag inte haft koll på men det kommer ju alltid något nytt hahaha.

Av 10 år som egen mekaniker så är min slutsats att man mekar mycket för att det låter men sällan för att faktiskt byta något, dvs man servar inte egentligen så mycket utan man rengör och fettar om. Vad som verkligen bär sig i längden är att förstå varför knak/gnissel uppkommer. Att fetta gängorna på vevlager är inte hela problemet, man ska även fetta in ev distans och koppens yta mot vevlager hylsan. Samma gäller tex styrstammen.

Vad som spelar stor roll är dock klimatet man hojjar i mestadels, är det som där jag bor väldigt mycket mossmark och svartjord så behöver hojjen minimalt med service. Bor man å andra sidan i Åre så sliter den typen av jord och damm väldigt mycket mer så då måste man både tex byta olja och fetta om ofta.

Följer man mantrat "a clean bike is a happy bike" så minskar mycket service. Obs undvik högtryckarn.

Dyrt vs billigt. Beror alldeles på vilka komponenter man får, ofta på hardtails så speccar man en plast ram för att den ska bli lite "hottare" men man får sämre drivlina etc. När jag körde Sram på 9/10 delade tiden så va en x7a sopslut på nån månad medan en x9a kunde hålla något år. Sånt spelar in ganska mycket, hade också ett par Formula RO bromsar som luftades 2ggr på nästan 200 åkdagar i åre. Medan jag före det hade ett par Avid Elixir CR som behövde luftas ett par gånger per säsong med mestadels pushbike åkning. Men återigen Juicy Carbon bromsarna före Elixiren har jag luftat kanske 3 gånger på över mina 10 år och då har dem gått på stigcyklar som sett mycket åktid och tid i både sol och många minus grader.

Bra livslängd och lite underhåll på komponenter är väldigt olika och det är till och va vaksam i forum och på spåren vad som verkar fungera bra.

Av:
    Fältprästen
    Lennart Christianson skrev:
    25 000 kr, typ.
    En bra fullgung med andra ord. :)

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    hanSSon11
    Hozo skrev:
    hanSSon11 skrev:
    Rattnalle skrev:

Av 10 år som egen mekaniker så är min slutsats att man mekar mycket för att det låter men sällan för att faktiskt byta något, dvs man servar inte egentligen så mycket utan man rengör och fettar om.

Följer man mantrat "a clean bike is a happy bike" så minskar mycket service. Obs undvik högtryckarn.

D.

Nej precis så har jag haft det, inte bytt nå speciellt men dragit åt samt justerat (å fettat in) det mesta och installerat en dropper.
    Ja man lär sig med tiden vad man ska ha lite extra koll på, så är det. Men jag tycker ändå det är konstigt att det alltid knakar på något nytt ställe som jag aldrig tidigare pillat på.
    Försöker dessutom att hålla den så ren å fin det bara går eftersom den måste parkeras inomhus.

Av:
    Nypåmtb
    Jag tycker inte du ska snöa in dig på drivlinan, det är ingen avgörande grej. Xt/slx 11-delat funkar tex kanon.
    Prioritera istället så bra gaffel och bakdämpare som du har råd med. Bra fjädring är superkul! Sitter det då nx på så går det alltid att byta senare. En ny fingaffel är orimligt dyr.

Av:
    Grimpeur
    Är själv inte mtb cyklist men känner själv kampen mellan cykling och meckande. Meckade mycket i början av mitt cykelintresse men har numera förmånen av att bo nära en bra LBS. Jag lägger mycket hellre mina pengar på en bra LBS än på en dyr cykel och dyra komponenter. Bra år kan det dock bli både och.

Av:
    Rattnalle
    Vad gäller tvätt ska man nog inte dra på för stora växlar avseende dess möjlighet att förebygga mek. Visst det ska vara rent på innerbenen och liknande men i övrigt tvättar jag cykel kanske en eller två gånger om året om jag sliter inget särskilt på grejerna, det är snarare så att jag mest kör sönder saker och byter nån kedja om året.

Av:
    larsaw
    Jag som tvättar min hoj kanske en gång per månad (max), tycker faktisk kvaliten på materialet spelar större roll för hållbarheten, fast då är jag mest finväderscyklist...
    Risken med att köpa för billigt är att grejerna blir klena och/eller tunga, ex en enklare gaffel typ RS med MoCo-dämpare eller tunga kassa hjul, gör att upplevelsen när jag väl kommer ut på stigen är rätt kass jämfört med en hoj med något snäpp upp på spec-listan.
    Så JA en FS hoj för <20k kommer du vilja antingen uppgradera komponenter på eller hela hojen, 20-30k ger en rätt ok hoj beroende på hur kräsen du är.
    För 30-40k får du en mycket bra och långlivad cykel (även emotionellt), med tillägget att detta gäller webshop cyklar. Ska du ha en cykel köpt hos LBS och då oftast en ”märkes cykel” typ Scott, Trek m.fl. så blir det typ 5-10k ytterligare för att komma upp i samma nivå på komponenterna.
    Allt ovanför dessa belopp är bara penisförlängare, men kan vara en nog så viktig aspekt för vissa... ;)

PS, alternativt kan du bygga ihop en egen hoj men bra kvalité på grejer där dom verkligen betyder ngt, dock kräver detta både verktyg, en del kunskap och en hel massa tålamod både vid inköp och själva bygget. En annan baksida är att det blir knappast billigare än en färdig web-tysk.
    Personligen ser jag det som en hobby i hobbyn att bygga sin egen hoj, dessutom är jag kontrollfreak och VILL inte att någon annan ska montera ihop MIN hoj...

EDIT: Inser att jag nog inte tvättar hojen mer än max 2-4ggr/år... Som sagt, mest finväderscyklist numera 🌤

// Larsa
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-21 21:01 av larsaw.

Av:
    Rattnalle
    Larsa, cyklar du fortfarande överbyggd stål-storabergshoj i platta Stockholm? Appropå onödigt tung.. :-)

Av:
    larsaw
    Rattnalle skrev:
    Larsa, cyklar du fortfarande överbyggd stål-storabergshoj i platta Stockholm? Appropå onödigt tung.. :-)

Japp! Fast det känns inte att ramen är tung eftersom resten är så premium, ex. fintrimmat RS Pike, BOS Kirk dämpare, 1850-grammish endurohjul m.m... :)
    Men visst, att lyfta upp hojen på ett biltak kräver lite manliga mukler 😛

EDIT: BTW min hoj har 135mm i baken och 150mm fram, så så värst stora berg-cykel är den inte längre (iaf inte sett till dagens std...)

// Larsa
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-21 21:08 av larsaw.

Av:
    hanSSon11
    Shit va kul med så mkt feedback! Tack alla för fina svar!!

Ja får se hur det blir med ny cykel framåt våren, finns ju en del hål att kasta pengarna i =) men det vore ju fantastisk roligt med en fullgung haha

Av:
    jofahjalm
    Det ska hel klart framgå att en fullgung för betydligt mindre än 40k fortfarande är ett riktigt stort steg upp från en ht. En riktigt billig FS är ett jättekliv och de börjar på 15k, för 25-30k kan man hitta något med schyssta grejer, sedan börjar antagligen prestandafördelarna minska upp till 40k då dom fortfarande är märkbara om man är erfaren. Efter det så är det mycket marknadsföringen, eller om man lyckas övertala sig själv om att man verkligen måste äga en viss cykel.

Av:
    Berk
    Eller man kan köpa en FS till och använda HT vid dagligt väder för att meka mindre på FSen.

Av:
    GurraG
    Hozo skrev:
    Följer man mantrat "a clean bike is a happy bike" så minskar mycket service.

+1000

Av:
    Sernevi
    Nypåmtb skrev:
    Jag tycker inte du ska snöa in dig på drivlinan, det är ingen avgörande grej. Xt/slx 11-delat funkar tex kanon.
    Prioritera istället så bra gaffel och bakdämpare som du har råd med. Bra fjädring är superkul! Sitter det då nx på så går det alltid att byta senare. En ny fingaffel är orimligt dyr.

Jag skulle välja 11 del XT över 12 del GX alla dagar i veckan.
    Tyvärr är det väl så att när man går upp i pris blir generellt växlarna bättre först, sedan dämpare ett steg, sedan kanske bromsar ett steg och det sista som är blir bra är hjulen. Jag tycker generellt att det bara är riktigt dyra cyklar som har ok eller bättre hjul. Utom möjligen Trek, bontrager hjulen de specar från mellanklass och uppåt är bra.

Av:
    Jensen
    Nypåmtb skrev:

+1

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Tarkaz
    Efter 20k blir allt bara nördigare och lättare.

Av:
    larsaw
    Tarkaz skrev:

Så kan man också uttrycka det, fast också roligare och ”säkrare” (iom bättre dämperi), tyvärr även dyrare när det går sönder...

// Larsa

Av:
    Sernevi
    Tarkaz skrev:
    Jag skulle vara aktivt missnöjd med allt under xt i växelnivå pga sämre prestanda och funktion som saknas, bromsar av lägre nivå samma sak och nav med få ingreppspunkter. Dämparna vill jag också ha de bättre dämpkretsarna, gärna med inställningar för att kunna sätta upp den som jag vill. En bra dropper post gör också stor skillnad. De sakerna får man aldrig på hojar under 20. Någonstans runt 30-40 skulle jag säga att det blir runkeri, men innan dess finns det faktisk prestanda att hämta.

Av:
    Rattnalle
    Sernevi skrev:
    Tarkaz skrev:
    Jag skulle vara aktivt missnöjd med allt under xt i växelnivå pga sämre prestanda och funktion som saknas, bromsar av lägre nivå samma sak och nav med få ingreppspunkter. Dämparna vill jag också ha de bättre dämpkretsarna, gärna med inställningar för att kunna sätta upp den som jag vill. En bra dropper post gör också stor skillnad. De sakerna får man aldrig på hojar under 20. Någonstans runt 30-40 skulle jag säga att det blir runkeri, men innan dess finns det faktisk prestanda att hämta.
    Deore och XT presterar ju förvillande lika både avseende växlar och kanske ännu mer avseende bromsar. Men placebo ska förstås inte underskattad.

Dämpare däremot är det värt att betala för men även många dyra cyklar levereras med saker som fortfarande inte går att justera på något vettigt sätt.

Av:
    Sernevi
    Rattnalle skrev:
    Sernevi skrev:
    Tarkaz skrev:
    Deore och XT presterar ju förvillande lika både avseende växlar och kanske ännu mer avseende bromsar. Men placebo ska förstås inte underskattad.

Dämpare däremot är det värt att betala för men även många dyra cyklar levereras med saker som fortfarande inte går att justera på något vettigt sätt.

XT har dubbelsteg I växlingen, något jag inte vill gå tillbaka till att vara utan. Därav att jag skrev funktioner, gällande ren växlingsprestanda håller jag med dig. Bromsar menade jag sram, kommer inte överens med shimano av någon nivå. Men känner definitivt skillnad på rsc och r, där r skulle gå att leva med ett tag men inte utan att jag hela tiden skulle vilja byta. Sen har jag med åren blivit jävligt känslig vad gäller just bromsar, så jag kanske är petigare än gemene man.

Av:
    Jensen
    Sernevi skrev:
    Rattnalle skrev:
    Sernevi skrev:
    Tarkaz skrev:

XT har dubbelsteg I växlingen, något jag inte vill gå tillbaka till att vara utan. Därav att jag skrev funktioner, gällande ren växlingsprestanda håller jag med dig. Bromsar menade jag sram, kommer inte överens med shimano av någon nivå. Men känner definitivt skillnad på rsc och r, där r skulle gå att leva med ett tag men inte utan att jag hela tiden skulle vilja byta. Sen har jag med åren blivit jävligt känslig vad gäller just bromsar, så jag kanske är petigare än gemene man.

Jo men om du får välja på r broms från sram eller snikgaffel eller dämpare? Vilken är billigast att uppgradera? 😉

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Raggamuffin
    Mest Fox som är dyrt imho. Resten får man ju WC-grejer för strax över en tia.

Bra bromsar jag litar 100 på är viktigast för mig, annars får jag ingen trygghet i körningen och då kan resten kvitta.

Slx och uppåt är inget som påverkar min sluttid.

// Muffin

Av:
    Sernevi
    Jensen skrev:
    Sernevi skrev:
    Rattnalle skrev:
    Sernevi skrev:
    Tarkaz skrev:

Jo men om du får välja på r broms från sram eller snikgaffel eller dämpare? Vilken är billigast att uppgradera? 😉

Ja absolut. Men grundargumentet var att det inte är lönt att lägga mer än 20 på en cykel, men jag skulle säga att 20 inte ens landar en i den bättre komponent serien (du lär får Rock shox 35 istf lyrik, nån 34 performance oem istf perf elite eller factory)

Av:
    larsaw
    Håller med ang XT vxl-reglaget, kör med SLX 11-delat nu och förbannar mig själv varje tur att jag inte köpt XT. Missade att SLX saknade funktionen att kunna växla upp i dubbla steg :/

// Larsa

Av:
    jofahjalm
    En postordercykel som Radon går ju få med ganska bling allt för 3500 eur. Tycker det har sagt en hel del konstig grejer här, som att Shimano skulle vara magiskt bra och att XT-bromsar är magi. Man ska veta att prestandaökning per kr är klart avtagande med stigande pris. Om man inte är ute efter något speciellt märke går det att få bästa allt för runt 40 000 kr. Vill man ha en Medelklassalized med bästa grejerna kostar det väl 127 000 kr idag?

Av:
    Razzr
    Lika spännande varje gång att läsa sådana här trådar. Det viktigaste på en cykel är ramen och dess geo mm sen kommer dämpare och framför allt hjul.
    Vad det sitter för växelsystem och bromsar är mindre viktigt så då kanske man kan förstå varför en Specialized är dyrare än en Radon men folk är så kåta på att ha bra "kommponenter" Och en heldämpad cykel under 20 är inte en bra cykel.

Av:
    Rattnalle
    Jag skulle nog säga ram, dämpare, bromsar, hjul, resten. Givet då allt allt håller hygiennivån att hålla rimligt väl. Hjul som inte håller suger men jag tar bromsar jag litar på före lättare hjul alla dagar i veckan. Eventuellt ska bromsar upp före dämpare också. Å andra sidan är det billigt att byta så det blir inte så viktigt.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-22 20:02 av Rattnalle.

Av:
    Mini_me
    Svaret kommer ändå landa i detta så jag snabbspolar lite: Köp en Stumpjumper LT och lev lycklig i alla dina dagar ;)

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Rattnalle
    Mini_me skrev:
    Svaret kommer ändå landa i detta så jag snabbspolar lite: Köp en Stumpjumper LT och lev lycklig i alla dina dagar ;)
    Tills lacken släpper, har jag sett.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ