• Dumpsite-trailer byggtråd:

Av:
    perzzon
    Eftersom jag har ett gammalt gammalt hus på en bilfri ö. Och i övrigt är rätt bilfri i min tillvaro har jag börjat bygga en cykeltrailer modell xl.
    Med lite inspiration från olika bilder på webben och så så har jag nu kommit så här långt:
    Har tänkt dra med min SS och koppla på den med en klassisk Thule drag-stång. Återstår att se om det håller. Fort kommer det förstås inte gå men det är verkligen inte målet.
    Tanken är att klara av att köra 2400*900 skivor och der verkar gå med minsta möjliga marginal.
    Det skall på en board som golv på alltihop också men jag har inte köpt och fått ut den än.
    tänkte mig nån oljehärdad board av något slag.
    Så här i efterhand undrar jag om det inte varit smartare att bygga i icke-tryckt virke. Känns onödigt med tryckt. Tror inte hållbarheten är avhängig på när trät ruttnar. utan snarare på andra detaljer.

Tyvärr inga bilder från min och sonens underbara inköpsvända i snurrebåten en av de fina helgerna i Sept.

Testa nya verktygsväskan:
    20190908_124718.jpg

Ramen klar
    20190908_153520.jpg

Lite stabilitet och ramar för hjulen
    20190914_183030.jpg

Blir ett gäng metallbläck
    20190921_173415.jpg

Thule stången är knappast optimal för massor med last, vi får se hur det går.
    20190921_180212.jpg

Resultat så långt
    20190921_191740.jpg

Inser att jag räknade på 20" hjul initialt och sen fick ett par 16" så lutningen är inte riktigt optimal
    Totalpriset blir väl 1000 ungefär.
  • Re: Dumpsite-trailer byggtråd:

Av:
    itisasitis
    Snyggt, ska bli kul att se fortsättningen :) Är dragarmen i mitten av kärran så att säga, där den sitter på cykeln?

Det är ju aldrig FEL att köpa tryckt, mer än att det är marginellt dyrare.

Av:
    perzzon
    Inbillar mig att tryckt virke är lite mjukare. Men jag hittade ändå inga vettiga dimensioner i otryckt så det fick bli så här.
    Dragarm en sitter 12cm in från sidan så den kommer gå lite mer till höger om cykeln.

Av:
    oxr
    Tryckt är gjort på splintveden av furu, medan vanlig regel är gran. Så det är nog marginellt mjukare.

* Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha *

Av:
    thomaslundstrom
    Första bilden borde ju platsa i https://happyride.se .

--

GotoVelo!

Av:
    perzzon
    thomaslundstrom skrev:
    Första bilden borde ju platsa i https://happyride.se .
    Jamen se där!

Av:
    Snuten
    "Skrymmande men inte så tungt", borde bli vad man kan lasta. Eller?

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    perzzon
    Ja lite så. Typ 100kg hoppas jag på

Av:
    Hasse#7
    perzzon skrev:
    Ja lite så. Typ 100kg hoppas jag på

Jag undrar om man inte skulle vilja ha fast eller löstagbar båge baktill på vagnen? Tänker mig att när det blir för svårt att cykla kan man vara några stycken som trycker nedåt och framåt baktill samtidigt som man styr utan cykel. Men det kräver att hjulen är starka nog. Jäkligt bra att slippa bära.

Av:
    perzzon
    Ja någon lösning för att promenera med den vore guld.

Man kommer vilja ha lasten rätt välbalanserad över hjulen oavsett så det handlar mest om att styra tror jag
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-18 07:53 av perzzon.

Av:
    Hasse#7
    perzzon skrev:
    Ja någon lösning för att promenera med den vore guld.

Man kommer vilja ha kasten rätt välbalanserad över hjulen oavsett så det handlar mest om att styra tror jag

En liten varning i all välmening. Om du inte har "kultryck" kan du få självsvängning på hela ekipaget och det är nästan omöjligt att häva. Cykla försiktigt i början tills du har koll. Jag är rädd att bakåtlutningen kan göra det värre.

Av:
    perzzon
    Nu provcyklad med last.
    Gick förvånansvärt bra. Inga jazztendenser eller så. Samt hyfsat hanterbar efter cykeln.

Växlar hade ju varit gött när man lastat på en sådär 100kg
    På bilden är det någonstans mellan 50 och 100kg tryckt virke från en gammal trapp.
    20191005_130143.jpg

Av:
    perzzon
    Igår, i regnet, skulle jag köra tunga golvpaket. Då fick jag testa på jazzande bakända :)
    Kändes som det la rätt bra belastning på vagnen när den svängde fram och tillbaks.
    Sannolikt vägde paketen 100-120kg.
    Det slutade med att jag fick lasta av hälften och dela upp körningarna. Inte så mycket för jazzande men det var svårt att dra upp en baktung vagn för backarna.
    På det hela taget ändå nöjd med funktionen.
    I helgen skall jag köra plåttak och annat rivningsmaterial. Ser fram emot det :)

Av:
    Atakua
    Man kan också meka till en bromsningslösning för en DIY-cykelkärra om man tänker bogsera 100+ kg på den.

Ett exempel på så kallade reaktionsbromsar: http://moz.geek.nz
    En "butt brake" där man aktiverar cykelkärrans bromsar med sin rump: https://www.youtube.com

En lång tråd på ämnet, riktig skoj att läsa: https://bicycles.stackexchange.com

Av:
    Hasse#7
    Kul att det funkar. Miljövänliga transporter med jazzrytm.

Av:
    oxr
    Var lite svårt att se, men "reaktionsbroms" verkar vara en påskjutsbroms. Eller har jag fattat fel? I så fall hade jag velat ha någon slags dämpning eller rörelseutjämning i systemet, särskilt när jazzen drar igång.

Av:
    Hasse#7
    Förresten, det var inte helt fel att få lite förvarning om de där svängningarna väl? Kändes som jag lät lite negativ innan trots att det inte alls var avsikten.

Av:
    perzzon
    Inte ens om man har en sofistikerad bil med riktigt släp är väl iofs bromsen en utväg mot jazzande eller? Har alltid fått höra att det bara är att vänta ut/gasa sig ur?

Hur som helst. För min del tror jag inte det kommer vara något stort problem. Vikten jag orkar dra sätter gränsen en bit innan vagnen blir oregerlig ändå.

Av:
    oxr
    Bromsen är inte en utväg mot jazzande, utan tvärtom. Börjar det jazza rycker den i draget och kan aktivera påskjutsbromsen om det inte finns en dämpare i systemet.

Av:
    perzzon
    Hasse#7 skrev:
    Förresten, det var inte helt fel att få lite förvarning om de där svängningarna väl? Kändes som jag lät lite negativ innan trots att det inte alls var avsikten.
    Absolut! Mycket nyttig varning. Tack.
    Som sagt. I helgen blir det mer test-i-produktions-miljön. Återkommer med resultat :)

Av:
    sandos
    oxr skrev:
    Bromsen är inte en utväg mot jazzande, utan tvärtom

Nu är det där inte helt sant, men jag känner att jag öppnar en "burk med maskar" nu. Ta fram popcornen och åsikterna! Bil-centriskt men gäller i all väsentlighet även för ett cykelsläp :)

Om ett släp börjar självsvänga vilket det handlar om, så är det energi som byggs upp i en pendelrörelse. Det finns massa krafter som vill stabilisera och vissa som gör tvärtom, där dragkraften är stabiliserande (broms destabiliserande), så det är helt korrekt att gasa rätar upp ekipaget. Vad är då problemet? Jo, självsvängningen beror på hastighet och kan vara olika hastighetsberoende. Så du kan få exakt samma problem tillbaka när du släpper gasen, eller när du saktar ner! Men det största problemet i min mening är att man inte alltid har möjlighet att gasa, pga. kurvor, trafik, motorstyrka/hastighet osv. Så i praktiken är det ett farligt råd, för att det inte alls alltid fungerar att praktiskt genomföra. Att däremot lugnt släppa gasen och sakta ner har mycket större sannolikhet att faktiskt gå att genomföra. Sakta ner innebär inte att panikbromsa, utan att lugnt sakta ner. Bromsen kommer att öka instabiliteten, så har det gått illa kommer det gå ännu värrre med broms. Men om man saktar ner innan det blir illa så har jag aldrig hört att lite (eller ens mycket) broms ger katastrofala följder. Har själv provat med husvagn och man känner ofta i god tid att det svänger och då ska man helt enkelt inte fortsätta gasa för att senare bromsa, då har man förmodligen kommit ännu närmare egenfrekvensen hos ekipaget, och då kan bromsen räcka för att det ska skita sig.

Sedan finns det ett specialexempel (som jag tror har grundat myten om att man alltid ska gasa sig ur) och det är halt väglag där släp viker sig. En helt annan situation som inte inbegriper självsvängning och där gas är helt rätt lösning, och detta står också i teoriboken för körkort.

Påskjutsbromen i sig har ett eget pendelproblem om den inte är dämpad, där en inbromsning drar i draget så den kommer sluta bromsa, accelerera in i draget och bromsas igen osv. Så den skulle kunna inverka i en sidledes svängning också såklart.

Av:
    sandos
    Den här bilden är bra, höjden är hur mycket en svängning förstärks

Resonance.png

Dämpningsfaktorn är totalt avgörande för hur en resonans utvecklar sig, den bestämmer vilken av linjerna som gäller för just ditt ekipage, och detta vet man inte om innan det skiter sig. Sanningen är det att vi åker runt med grejer vi eg. inte har en susning om hur de fungerar i högre farter, därav att det är så mycket spekulation kring vad som händer. Har du ett stabilt ekpiage kan gas eller broms fungera. I andra fall råkar du ligga, med ett dåligt dämpat ekpiage precis under resonansfrekvensen och gasa... till resonansfrekvensen. Krasch.

Eftersom så mycket är okänt såvida man inte mäter upp sitt ekpiage så bör man ge konservativa råd. Det 'svåra i dessa fall är som sagt, att dåliga råd kan fungera bra ibland men dåligt ibland.

Av:
    xyz-saft
    Så kan man bromsa släpet mer än cykeln så är det bra med andra ord? Det borde ju ge samma effekt som att öka hastigheten.

n+1

Av:
    Atakua
    xyz-saft skrev:
    Så kan man bromsa släpet mer än cykeln så är det bra med andra ord? Det borde ju ge samma effekt som att öka hastigheten.

I verkligheten, som sandos beskrev i sina inlägg, är saken svårare än det. Som resonansdiagrammen visar, är det viktigt att ha gott om dämpningen i förbindelsen mellan cykel och kärra, med liksom δ > 0,4ω₀ i hans bild. Den lösning som jag länkade till tidigare vidrör inte dämpningsfrågan. Jo, fysiken är spännande.

För min del, cyklar jag med en vanlig barnsläp utan någon speciell broms; lasten (barn + tält + kläder + mat) når ibland 40 (50?) kg. Hittills råkade jag inte uppleva några resonanseffekter p.g.a. barnsläpet, men det kan säkert inträffa med annorlunda vägunderlag, lastdistribution m.m. Jag är dock mer intresserad av att minska bromsavståndet när jag bromsar till stopp. Jo, man kan krascha på grund av okontrollerad resonans vid bromsning, men man kan även enklare krascha om man inte lyckas stanna snabbt.

Av:
    perzzon
    Bromssträckan blir ju rätt lång när man ökar ekipagevikten med 50%
    Kör man med full lastvagn ca 100kg kör iaf jag så sakta ändå att det aldrig är ett problem. Men med barnen i bak orkar man ju trampa på och det går stabilare.

Av:
    oxr
    sandos skrev:
    oxr skrev:
    Bromsen är inte en utväg mot jazzande, utan tvärtom

Nu är det där inte helt sant, men

(Jättemycket text)

Påskjutsbromen i sig har ett eget pendelproblem om den inte är dämpad, där en inbromsning drar i draget så den kommer sluta bromsa, accelerera in i draget och bromsas igen osv. Så den skulle kunna inverka i en sidledes svängning också såklart.

Eh, ja. Det var ju det jag skrev, fast utan en avhandling om varför och alla undantag och obladioblada.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ